Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10673)

Vierailija
1482/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joskus harvoin narsisti, joka on taipuvainen marttyyriuteen, "pyytää anteeksi" loukattuaan toista, se sisältää ovelan mutta-sanan. Esimerkkejä:

"Anteeksi kun loukkasin sinua, mutta minulla on ollut stressiä, josta sinä et tiedä mitään."

"Anteeksi kun olin ilkeä, mutta sinä itse olet liian herkkänahkainen."

"Anteeksi kun haukuin sinut maan rakoon, mutta minulla on juuri löytynyt erittäin vakava sairaus / minulle on käynyt hirveä sattumus / onnettomuus, jonka paljastan nyt vain sinulle, että ymmärrät varmaan". (Narsisti nauttii kun saa huomion itse asiasta vedettyä itseensä ja toisen pahoittelemaan.)

Jos vastapuoli ilmaisee tyytymättömyytensä narsistin sanahelinään, narsisti loukkaantuu, koska hänhän yritti pyytää anteeksi. Hänhän on itse uhri. Usein anteeksipyynnön saamisessa kestää, ja vaikka siihen olisi todellinen aihe, narsisti uskoo itse päässään luomaansa totuuteen, sillä hän on ajan myötä vakuuttanut itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, kerrompa ex-anopin keskustelutyylin.

Koetti iskeä kiilaa minun ja toisen miniänsä väliin haukkumalla minua narsistiksi. Minulle taas haukkui tätä miniäänsä,vaan ei arvannut että olemme hyvissä puheväleissä.

Kun menin keskustelemaan asiasta niin alkoi vänkäämään että kuka oli kertonut hänen haukkuneen.

En suostunut kertomaan koska tiesin kokemuksesta että hänellä on tarve ohjata keskustelu koskemaan ihan jotain muuta henkilöä, pois itsestä tai johonkin lillukanvarteen.

Toistin syytökset ja että hän tunnustaisi sanoneensa niin. Eipä tunnustanut. Hänestä oli kuulemma menossa mustamaalauskampanja.

Ja jos jotain olikin sanottu niin se pahanpuhuminen oli "puolin ja toisin", eli kketti vetää minutkin mukanaan pinnan alle.

Pyysi lisää esimerkkejä epäkohdista. Kun mainitsin joitakin,niin olin kuulemma ymmärtänyt väärin tai sitten olin raukka ja vässykkä kun viitsin edes mainita ja muistaa sellaista. Millainen ihminen edes viitsii muistella tuollaisia.

Kysyi että olenko minä täysin viaton. Vastasin että en niin narzistianoppi totezi siihen että mitäs me tässä enää keskustellaan.

Kun sanoin että asia ei jää tähän niin ryntäsi perään kirkumaan että kirjoittaa minulle kirjeen, missä krtoo miten paska ihminen on ja tekee sitten itsemurhan.

Että tässä mallia keskustelusta

Tuossa näkyy aika hyvin se narsistin työkalupakki, miten käyttää sitä ja kaivaa uuden työkalun jos edellinen ei toimi. Käytös saattaa vaihdella miten sattuu, kun siirtyy työkalusta toiseen. Merkitystä on vain päämäärällä johon hän haluaa päästä, konstit on monet ja niitä käytetään.

Vierailija
1484/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen, joka ei ole kokenut narsistia omakohtaisesti, on suurin piirtein mahdotonta tajuta miltä narsistin kanssa oleminen tuntuu. Sitä ei vaan meinaa tajuta se kohde itsekään. 

Hyvän ystäväni anoppi on narsisti. En osannut tukea häntä tarpeeksi, kun hänellä oli vaikeimmat ajat anoppinsa kanssa, koska on niin helppoa vain ajatella henkilön olevan ikävä ihminen ja käyttäytyvän kurjasti. Kun sitä narsismia ei näe päälle päin mitenkään! Ja on todellakin ihan eri sarjan juttu joutua ikävästi kohdelluksi tai narsistin kohteeksi. 

Ihan samoin ystäväni sanovat omasta isästäni: Hänhän on ihan normaalin näköinen. Pukeutuu siististi. Ei näytä hullulta tai mielisairaalta. Eivät he voi kuvitella hänestä sitä millainen hän oikeasti on. Kukaan normaali ihminen ei halua ajatella tai käsittää sellaista kieroutuneisuutta, häiriintyneisyyttä ja suoranaista pahantahtoisuutta. 

Juuri näin. Terapeuttini sanoi joskus, että ihmiset, jotka eivät ole narsistia kohdanneet, ovat harvoin kiinnostuneet narsismista. Eli jos löydät itsesi (kuten minä) ahmimasta roppakaupalla narsismia käsittelevää kirjallisuutta tms nettisisältöä, olet mitä luultavammin kohdannut narsistin. Omani on ex.

Olen myös aika varma siitä, että kaikki narsismia vastaan vänkäävät ihmiset, ovat mitä luultavammin itse narsisteja tai vahvasti narsistisia ihmisiä. Muutenhan tosiaan kalikka ei kalahtaisi...

Siinä häiritsee se, että tavan tallaajat jakelevat diagnooseja oikealle ja vasemmalle ties millä perusteilla milloinkin. Ihminen kaipaa aina yksinkertaista selitystä asioille ja "narsisti" toimii nyt helppona leimana moneen ihmiseen, jonka kanssa asiat eivät suju. Oikeasti taustalla voi olla esimerkiksi neuroepätyypillisyyttä tai ihan vain sitä että ei sovi luonteet yhteen, tai että ihminen on vain katkeroitunut tai epäsosiaalinen kusipää ja käytöstavat puuttuvat.

Todellisia narsistejakin toki on, se on selvä, mutta jos ihminen kertoo kohdanneensa enemmän kuin kolme narsistia elämässään niin silloin pitää jo suhtautua vähän kriittisesti että missähän se todellinen vika voi olla.

Vierailija
1485/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyliä on myös puhua ihmisistä muilla termeillä kuin heidän omilla nimillään. 

Narsistieksäni ei koskaan puhunut eksistään heidän nimiään käyttäen vaan termeillä ex-vaimo, ensimmäinen vaimo, viimeisin suhde jne. 

Eräs narsistinen ystäväni myös puhuu ex-vaimostaan ja kaikista muista "hankaliksi" kokemistaan ihmisistä keksimillään termeillä, joilla hän ilmeisesti pyrkii epäinhimillistämään ja etäännyttämään heidät omasta itsestään. 

Ette usko miten paljon ärsytti kun olin narsistin kanssa vaikka autossa ja hän sai puhelun. Joka kerta olin ”muija” hänen kertoessaan soittajalle missä on ja kenen kanssa. Siis muija. Sanoin hänelle siitä monta kertaa, että yhtään kertaa et enää puhuttele minua muijaksi, mutta ei mennyt ikinä perille. Mutta enää minun ei tarvitse kuunnella hänen puheitaan muijasta. Thank God!

Mikä siinä muija-sanassa on niin pahaa? Mitä se naisten mielestä tarkoittaa? Minulle se on ollut pelkkä synonyymi joka tarkoittaa samaa kuin puoliso, vaimo, tyttöystävä,  kumppani tms.

Vierailija
1486/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TLC:n 90 päivää morsiamena-ohjelmassa on monta narsistia, suurin osa heistä pariskunnan jenkkipuoliskoja.

Angela(naispuolinen Trump), Lisa, Colt, Jovi, Pedron äiti ja sisko joitain mainitakseni.

Kaikki joista et tykkää eivät ole narsisteja. Ei edes Trump.

Trump on maailman tunnetuin narsisti 🙄

Vierailija
1487/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Modernien miesten Jarkko Nieminen on yhdenlainen narsistin kuva. Hänellä vaan ne naiset vaihtuu koko ajan niin ei päästä katsomaan mitä suhteessa tapahtuisi pidemmän päälle eikä hän kontrolloi kavereitaan. Mutta tietty itsekkyys ja säätäminen ja kyvyttömyys ja naissuhteiden pinnallisuus ja isot seksipuheet, mutta millon häiritsee karvat ja milloin mikäkin.

Katsoin tuota terapiana, kun erosin narsistisesta säädöstäni.

No Jarkko ei noista ainakaan ole narsisti, ihan vaan mies joka tykkää pysyä sinkkuna. Ikävä jos se järkyttää naisia.

Koitapa nyt vähän terhakkaammin edes. Jarkko ei tykkää pysyä sinkkuna tai sitä emme tiedä, koska jokainen nainen lemppaa sen jo tosi aikaisessa vaiheessa tai Jarkko itse pakenee, kun on nurkkaanajettu. 

Jarkon osalta narsistitutkassa piippaa:

- isot seksipuheet, mutta milloin oikeasti häiritsee karvat, ei uskalla nuolla tms. , esineellistää naisen

perusmies

- puhuu teennäisellä äänellä

kyseessä on roolihahmo jolla on tuollainen ääni

- ulkoasu (etenkin hiukset ja kasvot), yrittää olla cool ikinuori

perusmies

- suuruuskuvitelmat ohjaajanhommistaan

perusmiehen taktiikka saada naiset kiinnostumaan

- valehtelee paljon

perusmies, valehtelee vain siksi ettei paljasta omia kömmähdyksiään tai heikkouksiaan

- kodin sisustus

?

- esittää olevansa rikkaampi / ettei olisi rahaton

- on mielestään jotain paljon isompaa kuin taksikuski

- on mielestään maailmanluokan rakastaja

hyvin sillä näyttää flaksi käyvän, joten ei taida olla huonommasta päästä

- vastuuton

perusmies

- ei tajua omaa tunnetyhjiötään ja pelkoaan tunteita kohtaan, sitoutumiskyvyttömyys

perusmies

- ei pysty kohtaamaan ihmisiä haavoittuvana omana itsenään

perusmies, kyllä minä pärjään -kulttuuri

Kyseessä on humoristinen sarja, jossa tarkastellaan miehen sielunelämää yksinkertaistaen ja kärjistäen, jopa vähän pilkallisella otteella mutta kaikessa on kuitenkin totuuden siemen.

Otan erikoisen tulkintasi merkkinä siitä, että sarja on yllättänyt sinut, koska oikeassa elämässä harva pääsee näkemään miten mies ajattelee ja tomii ja kommunikoi varsinkin omissa miesporukoissaan. Toki on erilaisia miehiä erilaisissa elämäntilanteissa, kuten tässä sarjassakin, mutta on aika naiivi ihminen jos ajattelee että miehet ovat tismalleen sellaisia kuin he naisille esittävät olevansa niin ajatuksissaan kuin puheissaankin. Sukupuolten välinen kommunikointi vaatii mieheltä aina luovimista, ei siinä voi olla raa'asti rehellinen vaan pitää mukautua naisen maailmaan ja näyttää niitä puolia joita nainen haluaa nähdä. Riiustelu on sellaista. Negatiivisena puolena tässä on se, että naista on helppo manipuloida ja sitä hyödyntävät myös narsistit.

Vierailija
1488/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismiin on kyllä liitetty henkiriivaus. Oheinen video: Love Bite+ Paranormal Interferences in Human Love Relationships

"Narsismi ja henkiriivaus kulkevat usein käsi kädessä. Narsisti käyttää syyttelyä, peilausta, häpeää ja rangaistus taktiikoita. Et todellisuudessa kykene kommunikoimaan narsistisen henkilön kanssa, koska he vääntävät, syyttävät, tehden kaiken tuloksettomaksi. Vain täysi irrottautuminen toimii."

Ensin pitäisi todistaa, että henkiriivaus on reaalimaailmaan kuuluva ilmiö. Siinä riittää vielä hommaa, joten otetaanpa askel taaksepäin.

Vierailija
1489/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joskus harvoin narsisti, joka on taipuvainen marttyyriuteen, "pyytää anteeksi" loukattuaan toista, se sisältää ovelan mutta-sanan. Esimerkkejä:

"Anteeksi kun loukkasin sinua, mutta minulla on ollut stressiä, josta sinä et tiedä mitään."

"Anteeksi kun olin ilkeä, mutta sinä itse olet liian herkkänahkainen."

"Anteeksi kun haukuin sinut maan rakoon, mutta minulla on juuri löytynyt erittäin vakava sairaus / minulle on käynyt hirveä sattumus / onnettomuus, jonka paljastan nyt vain sinulle, että ymmärrät varmaan". (Narsisti nauttii kun saa huomion itse asiasta vedettyä itseensä ja toisen pahoittelemaan.)

Jos vastapuoli ilmaisee tyytymättömyytensä narsistin sanahelinään, narsisti loukkaantuu, koska hänhän yritti pyytää anteeksi. Hänhän on itse uhri. Usein anteeksipyynnön saamisessa kestää, ja vaikka siihen olisi todellinen aihe, narsisti uskoo itse päässään luomaansa totuuteen, sillä hän on ajan myötä vakuuttanut itsensä.

Mä en muuten jaksa katsoa tämän hemmon videoita, vaikka kuinka avaisivat narsistin sielunmaisemaa. Hän ei todellakaan tee mitään, että olisi miellyttävää katseltavaa tai kuunneltavaa. Hän jutustelee kaikessa rauhassa, ei yritä saada sitä kuulijalle hyväksi paketiksi. Röhii, köhii… Hänellä ei todellakaan ole tarvetta ajatella toisia.

Vierailija
1490/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TLC:n 90 päivää morsiamena-ohjelmassa on monta narsistia, suurin osa heistä pariskunnan jenkkipuoliskoja.

Angela(naispuolinen Trump), Lisa, Colt, Jovi, Pedron äiti ja sisko joitain mainitakseni.

Niin, "narsisti". Virallista diagnoosia en ole vielä nähnyt.

Vierailija
1491/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen, joka ei ole kokenut narsistia omakohtaisesti, on suurin piirtein mahdotonta tajuta miltä narsistin kanssa oleminen tuntuu. Sitä ei vaan meinaa tajuta se kohde itsekään. 

Hyvän ystäväni anoppi on narsisti. En osannut tukea häntä tarpeeksi, kun hänellä oli vaikeimmat ajat anoppinsa kanssa, koska on niin helppoa vain ajatella henkilön olevan ikävä ihminen ja käyttäytyvän kurjasti. Kun sitä narsismia ei näe päälle päin mitenkään! Ja on todellakin ihan eri sarjan juttu joutua ikävästi kohdelluksi tai narsistin kohteeksi. 

Ihan samoin ystäväni sanovat omasta isästäni: Hänhän on ihan normaalin näköinen. Pukeutuu siististi. Ei näytä hullulta tai mielisairaalta. Eivät he voi kuvitella hänestä sitä millainen hän oikeasti on. Kukaan normaali ihminen ei halua ajatella tai käsittää sellaista kieroutuneisuutta, häiriintyneisyyttä ja suoranaista pahantahtoisuutta. 

Juuri näin. Terapeuttini sanoi joskus, että ihmiset, jotka eivät ole narsistia kohdanneet, ovat harvoin kiinnostuneet narsismista. Eli jos löydät itsesi (kuten minä) ahmimasta roppakaupalla narsismia käsittelevää kirjallisuutta tms nettisisältöä, olet mitä luultavammin kohdannut narsistin. Omani on ex.

Olen myös aika varma siitä, että kaikki narsismia vastaan vänkäävät ihmiset, ovat mitä luultavammin itse narsisteja tai vahvasti narsistisia ihmisiä. Muutenhan tosiaan kalikka ei kalahtaisi...

Siinä häiritsee se, että tavan tallaajat jakelevat diagnooseja oikealle ja vasemmalle ties millä perusteilla milloinkin. Ihminen kaipaa aina yksinkertaista selitystä asioille ja "narsisti" toimii nyt helppona leimana moneen ihmiseen, jonka kanssa asiat eivät suju. Oikeasti taustalla voi olla esimerkiksi neuroepätyypillisyyttä tai ihan vain sitä että ei sovi luonteet yhteen, tai että ihminen on vain katkeroitunut tai epäsosiaalinen kusipää ja käytöstavat puuttuvat.

Todellisia narsistejakin toki on, se on selvä, mutta jos ihminen kertoo kohdanneensa enemmän kuin kolme narsistia elämässään niin silloin pitää jo suhtautua vähän kriittisesti että missähän se todellinen vika voi olla.

No katsopa tuo video yllä. Narsisti ja empaatikko ovat kuin avain ja lukko, koska he ovat molemmat vaurioituneita, tosin sillä erotuksella, että empaatikko on halukas korjautumaan ja usein korjautuukin. Koska narsismista ei ole tarpeeksi tietoa, nämä tyypit juuri usein leimataan vaan kusipäiksi tai suhteessa olleen kommunikaatio-ongelma. 

Terveisin Ei toivottavasti enää yhtään narsistista lähisuhdetta

Vierailija
1492/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, "narsisti". Virallista diagnoosia en ole vielä nähnyt.

Mahtavaa ”saivartelua”

Vierailija
1493/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut et narsistin sitoutuminen on ehdollista. "Jos olet kiltisti, voin harkita et lähden sun kanssa lomalle kesällä". Eli pihtaa perusystävällisyyttä, normielämän kommunikointia.

Tuttua. Oltiin ostettu koti ja lapsi oli tulossa. Puhuttiin naimisiinmenosta. Yhtäkkiä se muuttui ehdolliseksi: " Menen kanssasi naimisiin, sitten kun tämä tuntuu paremmalta ja oikeammalta". Olin aivan hämmentynyt, meillähän oli kaikkia hyvin, uusi koti ja lapsi tulossa. Hän ei kuitenkaan osannut määritellä, että mikä oli huonosti. Tällä saatiin minut vielä entistä miellyttämishaluiseksi.

Tyypillistä oli myös se, että hän huomioi minua paremmin tai on vähemmän ärtynyt sitten, kun se ja se projekti saatu loppuun. Aina tuli uusia projekteja.

Vierailija
1494/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella mielenkiintoinen haastattelu. En tosin ole vielä päässyt loppuun asti. Nyt käsitellään narsistin ja empaatikon välistä dynamiikkaa ja sitä, miksi nämä ihmiset ovat alttiita suhteisiin narsistin kanssa ja miksi toiset osaavat välttää niitä paremmin. 

Kannattaa kuunnella!!

Harvinainen mahdollisuus kuunnella itse narsistin sanottamana nämä teemat. Kuunnelkaa ihmeessä!

Vierailija
1495/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut et narsistin sitoutuminen on ehdollista. "Jos olet kiltisti, voin harkita et lähden sun kanssa lomalle kesällä". Eli pihtaa perusystävällisyyttä, normielämän kommunikointia.

Tuttua. Oltiin ostettu koti ja lapsi oli tulossa. Puhuttiin naimisiinmenosta. Yhtäkkiä se muuttui ehdolliseksi: " Menen kanssasi naimisiin, sitten kun tämä tuntuu paremmalta ja oikeammalta". Olin aivan hämmentynyt, meillähän oli kaikkia hyvin, uusi koti ja lapsi tulossa. Hän ei kuitenkaan osannut määritellä, että mikä oli huonosti. Tällä saatiin minut vielä entistä miellyttämishaluiseksi.

Tyypillistä oli myös se, että hän huomioi minua paremmin tai on vähemmän ärtynyt sitten, kun se ja se projekti saatu loppuun. Aina tuli uusia projekteja.

Miten jollain voikin olla ihan samanlainen tilanne! Hämmentäviä nämä samankaltaisuudet!

"Voidaan puhua suhteen seuraavista vaiheista kun olet ensin rauhoittunut etkä ole enää päivittäin niin hankala ja riidanhaluinen"

Olin ihan äimänä vielä silloin, sillä minusta kaikki oli hienosti raiteillaan. Mikä hankaluus? Pahinta on oma halu ymmärtää miksi toinen kontrolloi ja keksii ongelmia. Kuvittelen vielä että tilanne muuttuisi.

Vierailija
1496/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama...

Sanoin ettei työkiireet ole mikään syy sille ettei ehdi puhua kauniisti, olla onnellinen suhteessa, nauttia 5 min halailusta.

Minusta oli tullut huono lähde. Olin siis tullut roskaksi.

Vierailija
1497/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin missä menee raja milloin on narsistisia piirteitä, milloin narsisti. Mietin omaa elämääni ja sitä kannattaako toivoa et toisen herkkänahkaisuus paranisi.

Hän ei kestä mitään toivetta, vaan kuulee sen niin kovana kritiikkinä et hyökkää koko persoonalla päälle.

Tiedän, miksi siedän, mutta kun on paljon tosi hyvää. Narsistisia piirteitä vai narsisti. En tiedä.

Tuntuu kuin olisi ihastunut toiseen ja siksi tekee kärpäsestä härkäsiä. Sovittelunikin käännetään riidanhaastoksi.

Mulla sama. Hänellä on todella paljon samanlaisia elkeitä kuin narsistilla, mutta toisaalta ei ole ilkeä eikä pahantahtoinen ja voi jonkinasteisesti puhua tunteista, mutta on melko kontrolloiva ja ristiriitatilanteet ovat todella vaikeita. Pitää mykkäkouluja eikä suostu näkemään toisen näkökantaa asioista, kun on itse mielestään oikeassa. 

Tuon kanssa on voinut elää paitsi ajoittain, kun olen ollut muuten heikoilla, hänen käytöksensä on pahentanut oloani ja olen saanut jopa paniikkioireita, ajoittaista läheisriippuvaisuutta jne. Olen päätellyt, että voisin olla tällaisen ihmisen kanssa siihen pisteeseen asti, että oma fyysinen sekä mielenterveys säilyy. 

Suhteessani narsistin kanssa ymmärsin häntä liian paljon ja liian pitkään sen takia, kun olin nuoruudessa ollut itse hyvin samanlainen hekkänahkainen loukkaantuja, mykkäkoululainen yms. Minä kärsin siitä, kun muut kärsivät minun käytöksestäni, olin kuulemma "pelottavan jyrkkä, jyrä". Kävin vuosien terapian (oli masennusta ja muutakin mt-ongelmaa) ja minusta tuli ihan keskustelutaitoinen, empaattinen ihminen, joka kestää myös kritiikkiä ja haluan edelleen kehittyä ihmisenä.

Tässä kohdassa olisi olennaista hoksata, onko toinen halukas rakentamaan yhdessä sellaisen suhteen, jossa molemmilla on hyvä olla. Onko herkkänahkainen valmis tekemään työtä suhteen kehittymisen eteen? Arvot, onko herkkänahkaisella muutoin näkemys tasa-arvoisesta ja toista kunnioittavasta ihmissuhteesta? Eksälleni ei käynyt mikään, ei yhtään mikään muutos tilanteeseen, ei edes hypoteettinen keskustelu muutoksesta. Toisin sanoen hän halusi jatkaa mykkäkouluja, raivostumisia, henkistä väkivaltaa välittämättä sen seurauksista suhteellemme tai minulle. Varmasti tässä on se ero joka erottaa herkkänahkaisen (omat heikot kohtansa tuntevan) narsistista. Jos saa parisuhteen takia paniikkikohtauksia, niin aika kovan hinnan maksaa suhteessa olemisesta. Sellaisia asioita ei paljon elämässä ole, joiden eteen kannattaa uhrata oma terveys.

Vierailija
1498/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama...

Sanoin ettei työkiireet ole mikään syy sille ettei ehdi puhua kauniisti, olla onnellinen suhteessa, nauttia 5 min halailusta.

Minusta oli tullut huono lähde. Olin siis tullut roskaksi.

Tätä on tosi vaikea myöntää todeksi, mutta kyllä, tuo ajankohta (raskaus) oli luultavasti se ajankohta, kun muutuin "roskaksi". Olimme yhdessä vielä noin 10 vuotta, kunnes tuli final discard. Hän on jälkikäteen sanonut, että hänen olisi tullut jättää minut jo tuolloin (kun olin raskaana) ja ettei hän ollut minuun enää tuolloin kiintynyt. Joko se on hänen osaltaan kieltämistä tai sitten se on mennyt juuri noin; muutuin raskaasna ollessa ja äitinä yksinkertaisesti huonoksi narsistiseksi lähteeksi.

Toivon että kyseessä olisi hänen osaltaan edes hitunen kyse kieltämisestä, koska muutoin tämä on vain liian masentavaa.

Vierailija
1499/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuskelee omalla erinomaisuudellaan.

Puhuu pahaa 99% muista ihmisistä.

Keskustelukumppanin asiat ei kiinnosta, paitsi sen verran että poimii sieltä lyömäaseita tulevaa varten.

Ääni muuttuu kellossa heti, jos puheessasi tulee ilmi että tunnet jonkun vaikutusvaltaisen/korkeassa asemassa olevan henkilön. Silloin narsisti todella kuuntelee kartoittaakseen tilanteen, koska hän itse janoaa kaikkein eniten valtaa ja ihailua.

Tuo ääni kellossa voi myös muuttua, kun joku kiinnostava ihminen tulee paikalle. Silloin ollaan mielin kielin, mutta kun tuo henkilö poistuu, näytetään taas nurjaa naamaa. Kaverilistoille haalitaan kavereiksi paikallisesti arvostettuja henkilöitä.

Ap

Täällä ilmeisesti suurinosa ei edes tiedä millainen ihminen on jolla on Muu persoonallisuushäiriö,

Kaikki on terveellisesti narsisteja, se ajaa ihmistä eteenpäin uralla ym. Henkilö jolla narsismissa on häiriö on erinlainen, suurin osa kommenteista ei mielestäni osu Muu persoonallisuushäiriö -ryhmään, vaan moni kommentti antoi osviittaa Vaativasta persoonallisuushäiriöstä Tai muusta joko tyyppi A tai tyyppi B persoonallisuushäiriö ryhmästä. Ei myöskään kaikki autistit ole tyhmiä, ei myöskään jokainen narsisti ole pöyhkeilevä/itserakas. Olis kivaa jos ihmiset kirjoittaisivat vain faktan mutta aina väritetään että oma kommentti olisi mielenkiintoinen. 

Vierailija
1500/10673 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuu myös aina kuinka tärkeää on tavata lapsia tms mutta kun he ovat paikalla, eivät he kommunikoi mitenkään. Eivätkä ole koskaan halanneet, mikä on minulle uutta. Myös vanhempien tapaaminen on lähinnä heidän painostusta elämään kuten me nuoremmat, ostamaan samat kulutustuotteet jne. Joku dialogi ja myötäeläminen puuttuu kaikesta.

Hyvä kommentti. Muistan elävästi kun lähestymässä oli minun järjestämät sukujuhlat, joissa eksälläkin oli tärkeä rooli. Edeltävät kuukaudet tein kaikkeni, että hän pysyy hyvällä tuulella eikä keksi rangaista minua jostakin jättäytymällä juhlista pois tai tekemällä jotakin muuta sabotaasia. Jälkeenpäin päätin kaikesta miellyttämisestä uupuneena, että se oli viimeinen kerta kun edes pyydän häneltä apua missään. Sen olin jo päättänyt aiemmin, että lomamatkalle en enää lähde hänen kanssaan, jotta ei olisi pelimerkkejä näihin ihmeellisiin leikkeihin. Olipa hieno suhde :D 

Eksä puhui alusta asti, kuinka lapset ovat tärkeitä hänelle. Missään se ei näkynyt käytännössä. Hän kysyi viestillä kuulumisia, lapset vastasi aina yhdellä sanalla  "ok" ja keskustelut olivat siinä. Hän ei tiennyt lapsistaan oikein mitään ja silti kuvaili välejä lapsiinsa todella läheisiksi. Lapset eivät lähettäneet hänelle koskaan viestejä tai soittaneet, se ei häntä vaivannut mitenkään. Minusta se oli outoa.