Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Lauerma pitää narsismi-sanan löyhää käyttöä huolestuttavana.
Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Voisko joku kertoa miksi tästä keskustelusta häviää kaikki? Uhreille on muutenkin vähän apua.
Tässä yksi hävinnyt keskustelu
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miten väkivaltainen ja raivokohtauksia saava narsisti saadaan lääkäriin joka tekisi virallisen diagnoosin narsismista? Loppuisi se ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia". Narsisti kuitenkin käyttäytyy samalla tavalla oli asiasta diagnoosia tai ei.
Kirjoitan tämän uudestaan. Vastaus perustuu keskusteluihin ammattilaisen kanssa.
Narsisti ei näe itsessään vikaa vaan näkee toisen henkilön reaktion, johon hän sitten itse reagoi. Tilanteet alkavat narsistin mielestä toisesta ihmisestä ja hänellä on se oma narsistinen tapansa puolustautua ja toimia. Valehtelu kuuluu narsismiin, jolloin hän ei tule hyväksymään sitä diagnoosia. Hän keksii kokoajan selityksen asialle. Joku on manipuloinut häntä, tämä johtuu hänen lapsuudestaan, lääkäri ja sinä olette vain häntä vastaan, jne. Siitä ei vain tule mitään. Narsisti ei osaa ottaa vastuuta omista toimistaan, kun ei näe omissa toimissaan vikaa. Hän elää eri elämää kuin sinä vaikka eläisitte yhdessä. Terapiaan narsisti menee eri roolissa kuin mitä elää kanssasi.
Itse kipuilin vastaavan asian kanssa pitkään, kipuilen vieläkin. Nyt vasta alan ymmärtää mitä nämä asiat oikein käytännössä tarkoittavat.
Kaasuvalotus on yksi sana mitä narsistit harjoittavat, mutta, kun huomaat miten asiat kerrotaan sinulle käytännössä, sitä kaasuvalotusta olla edes vaikea huomata. Tässäkin on eroja. Naiset voivat olla hyvinkin taitavia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne ei voi kirjoittaa faktaa?
Tässä roskaketjussa ei ole juuri mitään faktaa.
Pelkästään jo tuo aloitusviesti voi viitata johonkin muuhun kuin narsismiin.
Ap vaikuttaa jopa itse narsistilta kun haluaa pakottaa toisen keskustelemaan hänen kanssaan.
Jonkun ihmisen täytyy käyttäytyä juuri hänen vaatimallaan tavalla tai muuten hän on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin aloitusviesti viittaa todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin aloitusviesti viittaa todella hyvin.
Niinpä, aloittaja kertoo siinä omista narsistin piirteistään.
Kertoo etusivulla myös, että epäilee vanhempiaan narskuiksi. Perinyt taudin siis sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Katoppa peiliin, sieltä se narsisti taitaa kurkistella. Narsismin oireita on katkeruus ja viha. Sä olet juuri semmoinen katkera ja ilkeä ulisija.
Hienosti jätit taas vastaamatta. Narsistithan eivät koskaan vastaa mihinkään mitä heiltä kysytään.
Eli moniko Listan asioista osuu kohdallasi oikeaan? Veikkaan, että aika moni.
Itseasiassa ei yksikään kohta sovi minuun.Sen sijaa sinullahan niitä piirteitä kyllä onkin. Olet mm. harhainen, valehteleva, mahtaileva, manipuloiva, huomioinhakuinen, et kykene ottamaan kritiikkiä vastaan jne. jne.
Siitä listasta puuttuu muuten katkeruus. Senhän on sinun perus ominaisuus.
Kiitos tiedosta. Lisäämme katkeruuden Listaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Katoppa peiliin, sieltä se narsisti taitaa kurkistella. Narsismin oireita on katkeruus ja viha. Sä olet juuri semmoinen katkera ja ilkeä ulisija.
Hienosti jätit taas vastaamatta. Narsistithan eivät koskaan vastaa mihinkään mitä heiltä kysytään.
Eli moniko Listan asioista osuu kohdallasi oikeaan? Veikkaan, että aika moni.
Itseasiassa ei yksikään kohta sovi minuun.Sen sijaa sinullahan niitä piirteitä kyllä onkin. Olet mm. harhainen, valehteleva, mahtaileva, manipuloiva, huomioinhakuinen, et kykene ottamaan kritiikkiä vastaan jne. jne.
Siitä listasta puuttuu muuten katkeruus. Senhän on sinun perus ominaisuus
Sä olet nimitellyt mua narsistiksi, joten kyllä minäkin olen henkisen väkivallan uhri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Sä olet nimitellyt mua narsistiksi, joten kyllä minäkin olen henkisen väkivallan uhri!
Oletko myös soittamisen asiantuntija?
Taas yksi esimerkki sinun harhaisuudesta. Sä oot ennenkin luullut mun olevan joku rumpujen soittaja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Sä olet nimitellyt mua narsistiksi, joten kyllä minäkin olen henkisen väkivallan uhri!
Taas yksi esimerkki sinun harhaisuudesta. Sä oot ennenkin luullut mun olevan joku rumpujen soittaja tms.
Eli et siis ole soittamisen asiantuntija? Kyllä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole.
Hienoa, että myönnät sen, etkä lähde leikkimään roolileikkejä joissa pidät itseäsi vaikkapa maailman parhaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole.
Mitä mieltä olet patologisesta valehtelijasta, joka netissä leikkii olevansa ammattimuusikko ja soitonopettaja vaikka ei osaa soittaa kuin suutaan, ja kuluttaa muiden aikaa valheidensa lukemiseen?
Katkeruus lisätty Listalle.
Vierailija kirjoitti:Lääkkeet!
Kylläpä oli taas narsistille tyypillinen nettikommentti.
vakka kantensa valitsee eli katsokaa peiliin. piilo ja julki yhdessä.
Kuka poistaa asiallisia kommentteja? Kerroin miten kenenkään ei tarvitse alistua kynnysmatoksi ja miten toivon ihmissuhteilta normaalia vuorovaikutusta, niin tämä poistettiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka poistaa asiallisia kommentteja? Kerroin miten kenenkään ei tarvitse alistua kynnysmatoksi ja miten toivon ihmissuhteilta normaalia vuorovaikutusta, niin tämä poistettiin.
Ap
En tiedä miksi poistetaan. Narsisteja on erilaisia ja jokaisella ihmisellä on myös oma perusluonne, siksi narsismi näkyy eri ihmisillä vähän eri lailla.
Piilonarsisti on vaikein havaita, koska saattaa olla kiltein ja mukavin ihminen, jonka tiedät. Empatian puutetta on siksi vaikea havaita. Hän saattaa olla narsisteista se vaarallisin. Hänen puolisonsa saa kokea sen kaiken ikävän ainoana ihmisenä narsistin lähipiiristä. Uhri jää monesti yksin, koska kukaan ei usko häntä. Piilonarsisti on introvertti ja monesti nainen. Pitkään kestänyt henkinen väkivalta saattaa johtaa itsemurhiin.
Naiset ovat lähtökohtaisesti miehiä taitavempia puhumaan. Piilonarsisti tekee kaiken hyvin hienovaraisesti vuosien mittaa ja saattaa olla manipuloinnissaan hyvin sinnikäs saadakseen asioita joita haluaa.
Narsistin uhri on loppuvaiheessa tilanteessa, jossa ei tiedä mikä on totta ja mikä ei.
Narsisti ajaa vain omaa etuaan. Narsistin ollessa yrityksen, yhdistyksen, puolueen, hallituksen, kansan johdossa, tekee kaiken lähinnä itsensä vuoksi. Johtavassa asemassa narsisti on erityisen vaarallinen, koska ei siedä eriäviä mielipiteitä, ja ympärille muodostuukin hovi, joka puolustaa ja tukee narsistin tavoitteita vaikka osa selkeästi ajaa vain narsistin omaa etua. Monta yritystä ja valtiota on tuhottu tällä tavoin, samoin monien ihmisten elämä. Narsisti haluaa voittaa ja siksi monet kyvykkäät ihmiset saavat tuntea narsistin vihan irtisanomisena, mustamaalattuna ja eristettynä muista ihmisistä.
Trump olkoon näkyvä esimerkki julkinarsistista. Piilonarsistia on vaikeampi nimetä, koska hän toimii kulisseissa.
Piilonarsistit on tosiaan pahimpia. Puuttuvat salaa elämääsi yrittäen tuhota sinut monella eri tapaa :(
Lauerma pitää narsismi-sanan löyhää käyttöä huolestuttavana.
Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa.