Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tänään taas olemme saaneet selville miksi tänne ei kannata kirjoittaa enää mitään.
Päinvastoin. Tässä pääsee läheltä seuraamaan narsistin sekavaa käytöstä ja erilaisia hullun juttuja, ja myös suuria fantasioita jostain maailman parhauksista.
Älä nyt viitti enää vastailla mulle.
Missä vaiheessa "opinnäytetyösi" tulee valmiiksi?
Ei milloinkaan kun en ole ikinä tehnyt mitään semmoista. Enkä myös osaa koodata mitään. Etkös sanonut siitäkin jotain? Sun MO on läpinäkyvä mutta ei se mitään.
Etkä myöskään ole maailman parhaita mistään? Kuten se yksi tapaus, joka on kertomansa mukaan paras monessakin asiassa, mutta ei kykene väitteitään todistamaan.
Vastasit samalle ihmiselle. Olen edelleen paras kahdessa asiassa maailmassa mutten ikinä kerro sulle mitkä ne on.
Patologinen valehtelu vauvapalstalla ei kuitenkaan ole mikään suuri meriitti elämässä, vaikka siinä olisitkin paras. Mikä se toinen asia on?
Luetun ymmärtäminen on näköjään vaikeaa sulle. Hopes and prayers sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tänään taas olemme saaneet selville miksi tänne ei kannata kirjoittaa enää mitään.
Päinvastoin. Tässä pääsee läheltä seuraamaan narsistin sekavaa käytöstä ja erilaisia hullun juttuja, ja myös suuria fantasioita jostain maailman parhauksista.
Ei milloinkaan kun en ole ikinä tehnyt mitään semmoista. Enkä myös osaa koodata mitään. Etkös sanonut siitäkin jotain? Sun MO on läpinäkyvä mutta ei se mitään.
Etkä myöskään ole maailman parhaita mistään? Kuten se yksi tapaus, joka on kertomansa mukaan paras monessakin asiassa, mutta ei kykene väitteitään todistamaan.
Vastasit samalle ihmiselle. Olen edelleen paras kahdessa asiassa maailmassa mutten ikinä kerro sulle mitkä ne on.
Patologinen valehtelu vauvapalstalla ei kuitenkaan ole mikään suuri meriitti elämässä, vaikka siinä olisitkin paras. Mikä se toinen asia on?
Omien kommenttien ylänuolitus?
Ai voiko sitä tehdä? En tiennytkään. Mutta sä näköjään tiesit, että ehkä teet sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistamattomia väitteitä esittelee netissä ihan jokainen valehteleva narsisti, eikä yksikään ole kyennyt väitteitään todistamaan. Etkä sinäkään siihen kykenisi.
Ja sulle en missään nimessä. On se kyllä vaikeaa näköjään sulle kun niiiin haluat tietää. Ai ai. Oot kysellyt nyt koko illan. Jatka vaan. Turhaan tietty sun utelut ja erityisesti haukkumiset. Tuntemattomien ihmisten mielipiteet ei hetkauta mua mihkään mutta ihan kiva tässä on sunnuntai iltaa viettää sun kanssa. Ja muutkin saa jotain muuta luettavaa kuin kyselyt tutkijasta ja Hannusta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole paras yhtään missään. Etkä tule koskaan olemaankaan.
^ Narsistin keskustelutyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien kommenttien ylänuolitus?
Ai voiko sitä tehdä? En tiennytkään. Mutta sä näköjään tiesit, että ehkä teet sitä itse.
sen verran olet näköjään oppinut että et ryhtynyt leikkimään enää ammattimuusikkoa.
Muusikkoa? Ei tulis kuuloonkaan.
Sen roolileikin olet siis jo unohtanut, ja hyvä niin. Soittotaidottoman ei kannata soitella suutaan asiasta josta ei mitään ymmärrä.
Se oli ihan toinen ihminen joka sen kirjoitti. Yritä nyt pysyä perässä. Ei näytä hyvältä että trollaat ihmiset ihan sekaisin nyt.
Ja sinä olet se, joka fantasioissaan kuvittelee olevansa maailman paras monessakin asiassa, vaikka et kykene asiaa edes itsellesi todistamaan.
Hyvä että jaksat yrittää. Se on melkein söpöä. Ja siis niitä on vaan kaksi, mutta ethän sä lue mitään. Haukut vaan kun sulla on tylsä ilta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka muka kuvittelee olevansa ammattimiusikko, mode vai joku kirjoittaja? Ohis, en pysy kärryillä.
Musta tuntuu, että sillä ei ole enää mitään merkitystä. Kuten ei tällä palstallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lauerma pitää narsismi-sanan löyhää käyttöä huolestuttavana.
Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, eli ihan oikeita narsistejakin on tuhansia, vaikka sanan käyttö olisi yleistynyt tarkoittamaan vain kusipäistä ihmistä.
Nettipalstat ja some ovat narsistien ja psykojen temmellyskenttä. Nettiin voi kätevästi luoda mielikuvitustodellisuuden, joka tukee omaa vääristynyttä maailmanluvaa. Löytää myös helposti samanhenkistä seuraa muista mielenvikaisista. Oikeassa elämässä kun on hankalaa toimia sovussa ihmisten kanssa.
Niin, onhan tuosta sanasta tullut tosi yleinen ja jotkut liian heppoisin perustein sitä käyttävät.
Voin kertoa että jos oikeasti olet tekemisissä/ jopa narsistin kanssa suhteessa, niin se on aivan tolkutonta kärsimystä. Ei sitä ymmärrä kuin sellainen joka sen on kokenut. Kun olen soitellut sinne narsismin uhrien tuen puhelimeen, siitä on ollut todella paljon apua. Ihmisiä, jotka ovat kokeneet tämän saman. Suosittelen ehdottomasti, että mikäli olet tai epäilet olevasi oikeasti narsistin kanssa tekemisissä, niin ota vastaan se tuki sieltä.
Hommat menivät siihen pisteeseen, että ymmärsin lopulta minulla olevan kaksi vaihtoehtoa: sillalta hyppääminen tai avioero. Ei ole vaikeaa valita noista kahdesta vaihtoehdosta.
Narsistin kanssa homma menee niin että se ei ikinä muutu, pelikirjaan kuului koko paletti ja varsinkin se tunteisiin vetoaminen ja se kaikki... ei tässä mitään ongelmia ole sinun pitää luottaa.. miksi et luota... kaiken kääntäminen toisinpäin. Huhhuh. Se on aivan äärimmäisen traumaattinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, eli ihan oikeita narsistejakin on Suomessa tuhansia, vaikka sanan käyttö olisi yleistynyt tarkoittamaan vain kusipäistä ihmistä. Jokainen kusipää ei ole narsisti, mutta jokainen narsisti on kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. “Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä”, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Nettipalstat ja some ovat narsistien ja psykojen temmellyskenttä. Nettiin voi kätevästi luoda mielikuvitustodellisuuden, joka tukee omaa vääristynyttä maailmanluvaa. Löytää myös helposti samanhenkistä seuraa muista mielenvikaisista. Oikeassa elämässä kun on hankalaa toimia sovussa ihmisten kanssa.
Ihmettelen, miksi tästä palstasta on tullut sotakenttä...
Kaikki tänne kirjoittavat eivät suinkaan ole "mielenvikaisia". Minulla on aivan oikeasti niin päin, että minua on haukkunut ja piinannut aggressiivinen ihminen, joka haukkuu, projisoi ja omaa tosi monia narsistisia piirteitä ja käyttäytymistapoja. On mielestään oikeutettu enempään kuin muut, on mielestään nero. Haukkuu sinut lyttyyn ja toistelee omia "totuuksiaan". Voisin jatkaa tätä juttua pitkään ja selittää sivuja täyttävän tarinan.
Minulla kesti kauan ennen kuin tajusin, mistä oli kyse. Näin on varmaan monilla muillakin tänne kirjoittavilla.
Jos omalle kohdallesi ei ole sattunut tällaisia kokemuksia, saat olla onnellinen.
Onko narsisti-ex lähetellyt tekstareita ja millaisia?
Poistattaako joku narsisti täältä kaikki uudet viestit? Miksi ihmeessä ne muuten poistuisivat.
Vain narsistin uhri tietää mitä on olla narsistin kynsissä.
Hyvä että täällä ihmiset voi jakaa kokemuksiaan ja käydä keskustelua. Näkeehään sen viestienkin määrästä miten monia tämä aihe koskettaa. Toivon ettei ketjua sabotoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, kun minä vakituisena seurustelukumppanina en tiennyt esimerkiksi tulevasta terveysoperaatiosta. Tämä oli kuitenkin kerrottu entiselle seurustelukumppanille etukäteen. Minulle se kerrottiin vasta, kun operaatio oli onnistuneesti ohi.
Samoin sitten myöhemmin avioliiton aikana hän kertoi mahdollisista terveysepäilyistä yhteiselle aikuiselle lapsellemme, mutta ei minulle.
Sairastaminen oli kaiken kaikkiaan outoa. Olen suhteellisen perusterve ja suhtautumiseni sairastamiseen on aika luonteva, en kovin stressaa. Kaikki sairastavat, iän myötä tulee kremppoja. Mutta hän tuntui jotenkin salailevan tätä puolta ja jättävän minut aina ulkopuoliseksi, vaikka olisi ollut ihan hyvä jakaa asioita läheisen ihmisen kanssa. Niinhän minäkin tein.
Mistä tämä johtui? Häpesikö hän sitä, että sairastui? Oliko hän kateellinen, kun minulla oli vähemmän kremppoja? Jonkinlaista vallankäyttöä? Yritys saada minut huolestumaan vielä enemmän? Onko kellään kokemusta samasta?
Ei liity narsismiin millään muotoa mikään yksi toimintatapa.
Ellet sitten katso peiliin ja mieti, miksi itse narsistisesti kuvittelet, että juuri sinä olet oikeutettu jokaiseen soluun toisesta ihmisestä.
Onko teillä kokemusta siitä että narsistinen henkilö pilaa kaiken mitä olet kovasti odottanut.
Niin että huomaa ettei se ole sattumaa.
Minulle syntymäpäiväni on tärkeä. Narsisti on aiheuttanut pettymyksen kerta toisensa jälkeen. Muille kertoo eri hieman tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemusta siitä että narsistinen henkilö pilaa kaiken mitä olet kovasti odottanut.
Niin että huomaa ettei se ole sattumaa.
Muita?