Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Lyhyesti: narsisti kyylää muita, koska sillä ei ole omaa elämää. Narsisti tunkee aina. Sekaantuu muiden asioihin. Narsistilla ei ole omaa elämää ja tekee kaikkensa sekaantuakseen ja tuhotakseen muiden elämää, jotta tuntisi itsensä vahvemmaksi.
Ilo on kuitenkin vain hetkellinen. Joka kerta tehdessään pahaa hän loittonee yhä kauemmaksi siitä mitä alunperinkin oli vailla.
Kaikki suhteet on niille vain hyötysuhteita. Älkää luulko hyväksikäyttöä rakkaudeksi tai miksikään muuksi. Hyväksikäyttö on hyväksikäyttöä eikä pidä nähdä hyvyyttä siellä missä sitä ei ole.
Narsisti on mennyt rikki jo elämänsä alkumetreillä. Hän ei ole saanut kokea johdonmukaista rakkautta siten, että voisi aikuisenakaan kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty sellaisenaan. Häneltä on joko vaadittu liikaa tai ei vaadittu mitään - jolloin hän ei tiedä, mihin itse päättyy ja toinen ihminen alkaa. Siksi hänen on mahdotonta kunnioittaa kenenkään rajoja.
Hänellä ei siis ole rahkeita kohdata omia heikkouksiaan ja pienuuttaan, joten hän on kehittänyt itselleen illuusiominäkuvan: "Olen kaiken yläpuolella, mikään inhimillinen ei koske minua, olen Telluksen napa".
Tämä identiteetti on kuin korttitalo, minkä vuoksi narsistilla on vahva muiden ihmisten kontrolloimisen pakkomielle, voidakseen siis varmistua, ettei hänen fantasiaansa horjuteta.
Narsisti on niin sanottu epäpersoona. Hän on mittatilausihminen tilanteiden mukaan siten, että se palvelee hänen päämääräänsä, joka syvimmiltään on aina fantasiaminän keinotekoinen pönkitys. Häntä ei voi rakastaa ehjäksi.
Vaikka narsistin onnistuu usein luomaan itsestään mielikuvan, että hän on itsenäinen ja vahvalla itsetunnolla varustettu, on hän sisimmässään hylätty, masentunut lapsi, joka kokee itsestään epävarmuutta, häpeää ja syyllisyyttä.
Koska yhteys tähän lapseen ei koskaan saanut kasvaa normaaliksi, voi narsisti näyttäytyä valheellisesti määrätietoisena ja järkähtämättömänä, jopa tasapainoisen oloisena empaatikkona, jos tilanne hänen mielestään niin vaatii.
Todellisuudessa hän on epätoivoisen riippuvainen toisista ihmisistä todistaakseen näiden avustuksella, näiden rajoja väkivaltaisesti polkien, olevansa fantasiaminänsä kokoinen.
Voidakseen kokea olevansa ylimaallisen suuri, vahva, aina oikeassa ja kaikkeen syytön hänen täytyy osoittaa, että muut ihmiset ovat pieniä, heikkoja, aina väärässä ja kaikkeen syyllisiä. Tällä tavoin hän projisoi eli heijastaa omaa muurin taakse koteloitunutta minäänsä toisiin ihmisiin saaden nämä sijaiskärsijöiksi kantamaan hänen henkilökohtaista taakkaansa. Narsistille elämä on jatkuvaa kilpailua ja oikeudenkäyntiä, jossa hänen täytyy voittaa.
Hänelle muut ihmiset ovat siis käyttöesineitä illuusioidentiteettinsä tukemiseen - eli narsistisia lähteitä. Ilman näitä lähteitä narsisti näivettyisi, lakkaisi olemasta. Narsistiset lähteet ovat hänelle elinehto. Voidakseen puolustaa illuusiotaan henkeen ja vereen narsisti jatkaa ihmisten käyttämistä; kun yhdestä on impattu kaikki hyödyllinen irti, narsisti siirtyy seuraavan uhrinsa lähteelle. Haavoittuvaisella piilonarsistilla voi olla jopa pelottavan tuntuinen pakkomielle pitää sama lähde lähellään.
Narsisti ei ole aidosti itsevarma, vaan surullisen addiktoitunut - ei kuitenkaan ihmisiin vaan siis näiden lähteisiin. Hän on oman fantasiakuvansa vanki koko elämänsä. Hän ei voi edes teoriassa nähdä omaa tilaansa sairaaksi. Yleisesti käytetty määritelmä 'narsismista kärsivä ihminen' ei siis kuvaa narsistia itseään, vaan hänen narsismistaan kärsivät ne ihmiset, jotka narsistin tielle osuvat.
Elämäni aikana olen tullut toimeen valtaosasta ihmisten kanssa. Minulla on aina ollut paljon ystäviä ja olen saanut tukea heiltä ja joskus peräti ihan tuntemattomaltakin. Sitten tapasin poikaystäväni ja en vain tullut toimeen hänen kansaan vaikka miten yritin. Hän syytti minua kaikesta ja sanoi kukaan ei pidä minusta eikä ikinä ole pitänytkään ja kun sanoin että se ei ole totta, hän sanoi, että kaikki ne ystäväni ja muut vaan näytteli pitävänsä minusta. Vaikka hän ei edes ollut tai ole tavannut puoliakaan näistä ihmisistä. Aloin kyseenalaistaa kaikkea mitä tiesin näistä ystävistäni ja miettimään oliko asia todella niin. Minun poikaystävä oli niin hyvä uskottelemaan minulle että minä olin se ongelma. Se laittoi minut matalaksi monta kertaa ja piti mennä terapiaankin ihan sen takia. Onneksi en ole enää hänen kanssa mutta siitä on vieläkin arvet jäljellä.
En lukenut viestejä. Itselläni on niin narsistinen tyyli, kun olla ja voi.
Erimielisyyden sattuessa narsisti voi helposti kyseenalaistaa toisen mielenterveyden perusteetta. Esim. kumppanin mielenterveydestä kerrotaan valheellisia tarinoita mahdollisesti myös muille suhteen ulkopuolisille ihmisille. Näin koitetaan viedä myös toisen osapuolen uskottavuus, jos narsistin toimet, joita hän itse ei kestä kohdata, tulisivat esiin muillekin ihmisille.
Syyt erimielisyyteen tai toisen mielen pahoittamiseen narsistin mielestä on usein myös esim. toisen osapuolen huumorintajuttomuus, yliherkkyys tai ainainen narsistin väärinymmärtäminen, tai toinen on vaan esim. tyhmä. Näin silloinkin, vaikka narsistinen olisi tehnyt mitä selvästi satuttavaa tai loukkaavaa.
(ps. tämäkin viesti on poistettu yhteensä jo kuusi kertaa eilisen ja tämän päivän aikana. Kuka täällä ei kestä rehtiä keskustelua ja haluaa manipuloida ketjua? ...tuo on myös muuten myös yksi piirre narsistin keskutelutyylissä, pakonomainen kontrollointi, tavalla jos toisella.)
Narsistia ohjaa ajatus, että muiden ihmisten motiivit ovat aina pahoja; kaikki ihmiset ovat narsistille lähtökohtaisesti vastustajia ja vihollisia. Tähän vaikuttaa sekin, että hän on itse omatunnottomana valmis olemaan 'paha' kenelle vaan milloin vaan.
Salaliittoteoria selkäänpuukotuksesta ja varmasta hylkäämisestä merkitsee sitä, että narsistilla on voimakas tarve pitää kaikki kontrollissaan: ihmiset, asiat ja tilanteet. Sillä tavoin hän ajattelee voivansa hyökätä ennen kuin tulee hyökätyksi - ja jotta voi ennakoiden 'lyödä muille luun kurkkuun'.
Salaliittoteoria selittää muun muassa:
miksi narsistin kommentit tulevat kuin puskista ja/tai ovat sekavaa sanasalaattia.
miksi narsistin uhri on todellisuudentajunsa kanssa heikoilla: koska narsisti esittää todellisuuden valheena ja päinvastoin.
miksi yhteiselo/yhteistyö on narsistin kanssa jännitteistä uhrin elämä on kuin kananmunankuorilla kävelyä.
miksi narsisti ei voi muuttua (yksi syy): vainoharhaisuus on hänellä niin 'rakenteissa'; hän on luonut selviytymisstrategiansa niin vallitsevaksi, että struktuurin muuttaminen on mahdotonta.
miksi narsisti ei voi sietää, että uhri onnistui jossain asiassa; koska se vahvistaa tämän identiteettiä ja itsetuntoa, mikä tekee hänestä narsistille uhkakuvan.
miksi narsisti väsyttää, uuvuttaa ja mitätöi uhriaan järjestelmällisesti.
miksi narsisti nauttii uhrinsa syyllistämisestä ja häpeän tuottamisesta näin hän tekee uhrin heikoksi.
miksi narsisti ei paljasta itseään kenellekään, eikä päästä ketään lähelleen jotta kukaan ei voi käyttää hänen heikkouksia häntä vastaan.
miksi narsisti satsaa julkisivuun; näin hän saa ihmiset uskomaan hänen luomaansa valheelliseen mielikuvaan.
miksi narsisti kerää ympärilleen niin sanotun hovin eli ihmisiä, jotka haluavat miellyttää häntä ja jotka suostuvat tiedostaen tai tiedostamattaan narsistin 'käytettäviksi'.
Vierailija kirjoitti:
Eli narsistit vaan on onnellisempia, ja hankkivat pomolle lisää rahaa, ja valtaa. Kiva.
Narsistit ei ole ikinä onnellisia. Ne on tyhjiä ihmisiä, koska heillä ei ole ketään aitoja ihmisiä ympärillä. He vain näyttelevät onnellista ulkopuolisille. Sitten kotona ovat oman itsensä kanssa yksin ja onnettomia. Yksi narsisti kerran kertoi minulle, että kun hän istuu kotona, hän tuntee olonsa ihan tyhjäksi ja riittämättömäksi. Se on heidän karmansa.
Erimielisyyden sattuessa narsisti voi helposti kyseenalaistaa toisen mielenterveyden perusteetta. Esim. kumppanin mielenterveydestä kerrotaan valheellisia tarinoita mahdollisesti myös muille suhteen ulkopuolisille ihmisille. Näin koitetaan viedä myös toisen osapuolen uskottavuus, jos narsistin toimet, joita hän itse ei kestä kohdata, tulisivat esiin muillekin ihmisille.
Syyt erimielisyyteen tai toisen mielen pahoittamiseen narsistin mielestä on usein myös esim. toisen osapuolen huumorintajuttomuus, yliherkkyys tai ainainen narsistin väärinymmärtäminen, tai toinen on vaan esim. tyhmä. Näin silloinkin, vaikka narsistinen olisi tehnyt mitä selvästi satuttavaa tai loukkaavaa.
(ps. tämäkin viesti on jo poistettu yhteensä jo 7 kertaa eilisen ja tämän päivän aikana. Kuka täällä ei kestä rehtiä keskustelua ja haluaa manipuloida ketjua? ...tuo on myös muuten myös yksi piirre narsistin keskutelutyylissä, pakonomainen kontrollointi, tavalla jos toisella.)
Empatia puuttuu täysin.
Se ilmenee sadan eri asian kautta hyvin moninaisesti.
Selvin merkki ettei ihminen kykene normaaliin inhimilliseen ihmissuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pelkää poliisia ja tuomaria, mutta oikeudessa voi jopa haastaa nämäkin. Kostaa ja kääntää tekonsa muiden tekemiksi, myös perheensä ja sukunsa. Kylmäverinen psyko.
Ei voi olla kylmäverinen psyko jos pelkää.
Psykopaatin autonominen hermosto ei toimi normaalisti. Psykoneuroottiset oireet puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka poistaa viestit täällä, ovat tosiaan narsistihulluja.
Narsistihullulla on pakkomielle narsismiin ja siitä jankkaamiseen. Näkee narskuja joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Viestien poistajat, tunnetteko te kenestä täällä puhutaan ja se saa pelon teihin? Puhutaanko juuri susta? Muuten viestit pysyisi. Kukaan ei ole niin harhainen että poistaa muuten kommentteja. Vai onko? On näköjään.
Alkaako se narsishullulla ikä painaa vai miksi kysyt koko ajan samaa uudestaan? Etkö muista aikaisempia vastauksia. Vai etkö lue niitä ennen kuin poistat ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistihullulla on pakkomielle narsismiin ja siitä jankkaamiseen. Näkee narskuja joka puolella.
Kuka täällä jankkaa? Sä. Ja katoppas, tulit juuri siihen kellonaikaan kuin tiesin sun tulevan. Ootpa läpinäkyvä. Sun kommentit ei vaivaa mua tai meitä muutakaan täällä. Vastaan vaan huvikseni sulle kun haluan nähdä kuinka pitkälle menet.
Kyllä ne näyttää kovasti vaivaavan. Olet taas kovin tuohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pelkää poliisia ja tuomaria, mutta oikeudessa voi jopa haastaa nämäkin. Kostaa ja kääntää tekonsa muiden tekemiksi, myös perheensä ja sukunsa. Kylmäverinen psyko.
Psykopaatin autonominen hermosto ei toimi normaalisti. Psykoneuroottiset oireet puuttuu.
Se sisäinen pelko on aina, päällepäin leikkii kovista, teotkin sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sisäinen pelko on aina, päällepäin leikkii kovista, teotkin sen mukaiset.
Psykopaatilla ei ole mitään sisäistä pelkoa.
Täysin mahdotonta olla siis samaan aikaan kylmäverinen psyko ja pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä jankkaa? Sä. Ja katoppas, tulit juuri siihen kellonaikaan kuin tiesin sun tulevan. Ootpa läpinäkyvä. Sun kommentit ei vaivaa mua tai meitä muutakaan täällä. Vastaan vaan huvikseni sulle kun haluan nähdä kuinka pitkälle menet.
Kyllä ne näyttää kovasti vaivaavan. Olet taas kovin tuohtunut.
Onko sulla mitään uutta?
Eipä näytä sullakaan olevan. Samaa lätinää ja kopioituja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestien poistajat, tunnetteko te kenestä täällä puhutaan ja se saa pelon teihin? Puhutaanko juuri susta? Muuten viestit pysyisi. Kukaan ei ole niin harhainen että poistaa muuten kommentteja. Vai onko? On näköjään.
Alkaako se narsishullulla ikä painaa vai miksi kysyt koko ajan samaa uudestaan? Etkö muista aikaisempia vastauksia. Vai etkö lue niitä ennen kuin poistat ne?
Ei ala painaa. Mikä sulla painaa? Anna tulla, mitäs muuta keksit? Vähän tylsää noi sun loukkaukset. Aina samaa shittiä. Jankutusta. Mutta sitähän narsistit tekee. Noh keksi nyt jotain muuta jota en ole jo kuullut. Kopioin ne kaikki ja laitan toiselle sivulle. Kyllä me naureskellaan sulle mutta on vähän tylsää kun et keksi mitään uutta. Eikö mielikuvitus toimi? Onko jankutus jääny päälle? Voi voi.
Kyllä se keski-iässä voi alkaa jo ikä painaa. Sulla näyttää olevan noita muistiongelmia.
Voithan sä kopioida juttusi muualle, mutta ei se sun 70-luvun ketjukaan lähtenyt nousuun siellä toisaalla.
Mitä mä jo sanoin, ei niitä ylilaudanpoikia sun narsismit kiinnosta.
Hahahhaaaa! Tämä osoitti 100% varmuudella et tiedä kenelle täällä vastaat. Mutta kiitos! Tämä oli paras kommentti sulta tähän asti. En tiedä mistä puhut mutta odotan lisää sulta. Tästä tuli just nyt mielenkiintoista. Kiitos. Vähän säälittää sun luulot siitä kuka olen, mutta myös tekee sydämelle hyvää että näytit kuinka harhainen olet. En enää vastaa sulle mutta muista jättää tämä tälle sivulle, älä poista sitä, koska jos poistat, osoitat olevasi tosi heikko ihminen ja iso pelkuri. Mutta niinhän kiusaajat aina ovatkin. Adios muchacha.
Hahhaa. Ja tuo sinun viesti osoittaa sinun olevan pataloginen valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ala painaa. Mikä sulla painaa? Anna tulla, mitäs muuta keksit? Vähän tylsää noi sun loukkaukset. Aina samaa shittiä. Jankutusta. Mutta sitähän narsistit tekee. Noh keksi nyt jotain muuta jota en ole jo kuullut. Kopioin ne kaikki ja laitan toiselle sivulle. Kyllä me naureskellaan sulle mutta on vähän tylsää kun et keksi mitään uutta. Eikö mielikuvitus toimi? Onko jankutus jääny päälle? Voi voi.
Kyllä se keski-iässä voi alkaa jo ikä painaa. Sulla näyttää olevan noita muistiongelmia.
Voithan sä kopioida juttusi muualle, mutta ei se sun 70-luvun ketjukaan lähtenyt nousuun siellä toisaalla.
Mitä mä jo sanoin, ei niitä ylilaudanpoikia sun narsismit kiinnosta.
Hahahhaaaa! Tämä osoitti 100% varmuudella et tiedä kenelle täällä vastaat. Mutta kiitos! Tämä oli paras kommentti sulta tähän asti. En tiedä mistä puhut mutta odotan lisää sulta. Tästä tuli just nyt mielenkiintoista. Kiitos. Vähän säälittää sun luulot siitä kuka olen, mutta myös tekee sydämelle hyvää että näytit kuinka harhainen olet. En enää vastaa sulle mutta muista jättää tämä tälle sivulle, älä poista sitä, koska jos poistat, osoitat olevasi tosi heikko ihminen ja iso pelkuri. Mutta niinhän kiusaajat aina ovatkin. Adios muchacha.
Hahhaa. Ja tuo sinun viesti osoittaa sinun olevan pataloginen valehtelija.
Narsistit välittävät vain itsestään. Muut ihmiset ovat heille kertakäyttötavaraa ja pelinappuloita. Kun narsisti on kyllästynyt yhteen ihmiseen, koska ainahan narsistit kyllästyy, he siirtyvät seuraavaan ihmiseen. Narsistit eivät ikinä löydä minkäänlaista onnea elämässään ja se juuri onkin se karma mikä seuraa heitä kaikkialle. He ovat aina yksinäisiä vaikka heillä olisi kuinka iso kultti ympärillään.