Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
10241/10671 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romahtaako narsisti jos se saa maistaa omaa lääkettään?

Narsistilla ei ole samanlaisia kiintymyksen tunteita kuin normaalimmalla yksilöllä. Kumppani on samalla viivalla naapurin Peran, toimiston Tarjan ja lähikaupan kassan kanssa. Vielä sillä erolla, että noita muita kohdellaan vähän paremmin. Normaalimpi tapaus taas kokee perheensä muita läheisemmäksi.

Mun narsisti ei todellakaan erottanut, että kavereiden kanssa ei olla parisuhteessa. Kaverit kohtelivat häntä niin hyvin. Petteri ja Taavi oli niin kivoja, niiden kanssa oli niin kiva viettää aikaa, ymmärsivät häntä. Minä taas en ja olin aina vaatimassa jotain. Minulle taas olisi riittänyt jos olisi kohdellut mua edes hiukan sillä samalla kunnioituksella kuin Petteriä ja Taavia.

Minulla meni tämän ymmärtämiseen 15 vuotta. Sitä ennen olin jo tajunnut kyllä, että hän käsitti perheekseen lapsuutensa perheen. Isää ja äitiä ja sukua palvottiin. Lapset ja minä oltiin kuin joku outo porukka siinä hänen ympärillään. Meitä ei voinut arvostaa, tukea, kunnioittaa, rakastaa.

Sanonpahan vain, että kaikkinensa aika outoja tapauksia.

Käsittääkseni ei romahda, mutta vihastuu kyllä.

Vierailija
10242/10671 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti voi esittää empaattista esimerkiksi lahjoittamalla jotain jonnekkin ja mesoamalla ja hehkuttamalla somekanavillaan "hyväntekeväisyydestä".

Tällöin lahjoituksesta on "hyötyä" narsistille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10243/10671 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän lipevä mielistelijä. Naamion takana asuu häijy ja julma elukka

Mediahakuinen. Antaa haastatteluja mielellään. Näkyvyys on tärkeätä narsistille.

Vierailija
10244/10671 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijansa terapiaan

Ja tää tarkoittaa siis mitä??

Vierailija
10245/10671 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puhelin täynnä tekstiviestejä, joissa minun narsisti sanoo, että hänellä on nyt niiiin vaikeaa hänen elämässään ja miten minä edes kehtaan syyllistää häntä mistään, kun hän ei ole ikinä tehnyt mitään väärin, ja jos olisin hyvä ystävä, ymmärtäisin miten kamalaa hänellä on juuri nyt, kun kukaan ei ymmärrä häntä, ja hänen tyttöystävä on hirveä, ja itse on lihonut vähän jne jne, että minulla ei ole mitään ongelmia elämässäni ja hän ei vaan nyt jaksa kuunnella mitään paskaa minulta, koska hän on tärkeä ja minä en. Että painu vituskaan minä äläkä enää ikinä kirjoita hänelle. Ja sitten kaksi päivää myöhemmin tulee teksti, että hei, mennään ulos yhdessä. Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Vierailija
10246/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin lapset joutuvat elämään valheellusessa totuudessa. Narsistilla on kahdet kasvot.

Narsistin perheen lapset elävät ja saavat vaikutteensa valikoidulta hoviväeltä.

Vierailija
10247/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi esittää empaattista esimerkiksi lahjoittamalla jotain jonnekkin ja mesoamalla ja hehkuttamalla somekanavillaan "hyväntekeväisyydestä".

Huimiohakuinen narsisti voi esiintyä "suurena hyväntekijänä" tai "maailmaa pelastavana asiantuntijana", tms. Suuruusharhaisena. Hän on aina oikeassa ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.

Vierailija
10248/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huimiohakuinen narsisti voi esiintyä "suurena hyväntekijänä" tai "maailmaa pelastavana asiantuntijana", tms. Suuruusharhaisena. Hän on aina oikeassa ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.

Voi olla esim. Karismaattinen julkkispersoona, jota kokeneetkin toimittajat sinisilmin haastattelivat.....

Vierailija
10249/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyvyttömyys on se mistä nämä tunnistaa. Narsisti ei välitä lainkaan muiden tunteista.

Vaikka he näkisivät jonkun kärsivän heidän itsensä tekemien tekojen ja käytöksen vuoksi niin eivät tee sille asialle mitään. Eivät pyydä anteeksi, eivätkä muuta tapojaan.

Pikemminkin alkavat syyttämään kärsijää kun eivät saa olla itse huomion keskipisteenä. Tekevät uhrista syyllisen.

Tuttu narsisti repi lapsena leppäkertuilta siipiä pois. Nyt aikuisena on huomiohakuinen narsisti tyyppi.

Vierailija
10250/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iljettävä narskun naama tvssä (kestohymy päällä!) ja nuoren toimittajan palvova katse....

Toimittaja siteeraa hänen puheitaan ja oksennan......

Kuinka kauan olet tuntenut tämän ihmisen josta puhut? Oletan siis että tunnet hänet.

Monta vuosikymmentä....

Ok. Itse tunsin oman mediatyypin vain kuusi vuotta mutta sekin oli liian kauan. Ällöttää nähdä sitä tvssä tai kuulla radiossa.

Juu. Varsinkin valheet. Ne särähtää. Alkaa oksettaa....

Esimerkiksi valheet jo edesmenneitä.

Vierailija
10251/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin lapset joutuvat elämään valheellusessa totuudessa. Narsistilla on kahdet kasvot.

Narsistin perheen lapset elävät ja saavat vaikutteensa valikoidulta hoviväeltä.

Narsistin lapset saavat vääriä arvoja elämäänsä. Elävät koko perheen valhetodellisuudessa.

Vierailija
10252/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiintyy hyväntekijänä ja auttajana, mutta seläntakana nauraa autetuille.

Vierailija
10253/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten alkaa ilmetä se,että n ei saa enää tarpeeksi voimaa toisten reaktioista. Alkaako paukut kovenemaan,vai muuttuuko etääntyneeksi kun alkaa suunnitella äkkilähtöä uusille apajille.

Kun aloin muuttumaan kiveksi ja en enää lähtenyt riitaan mukaan, niin kyllä hän inhottavammaksi kävi. Tuli sellaisia ihan puskista ilkeilyjä ja kerran tuli parin sentin päähän naamastani huutamaan. Uhittelua, ei välittänyt enää yrittää esittää. Ja jos katse olisi tappanut, niin kuollut olisin. Hän ihmetteli kerran, että pitääkö hänen olla hiåuolissaan terveydestään. Oli sen verran ala-arvoinen heitto, että menin sanattomaksi. Pari päivää myöhemmin sitten aloin miettiä, että hän ei tosiaankaan surisi minua jos minulle jotain sattuisi, olisi lähinnä helpottunut. Avioero siitä tuli ja oli suunnilleen niin ruma kuin voi olla. Rahasta kyse. Tarkoitus oli potkia mut pihalle syntymäasussa suunnilleen, mutta siihen en suostunut.

Nyt sitten on selvinnyt, että nähtävästi oli jo toinen nainen katsottuna. Päivä pari eron virallistamisen jälkeen tämä nainen jo vietiin saunailtaan kaverille. Mutta pääasia, että pääsin eroon. Onnea uudelle suhteelle ja uudelle naiselle. Ehkä tällä kertaa onni on pysyvää ja on löytynyt se oikea ihminen rinnalle.

Sun viimeinen lause. Haluan korjata sua siinä, että narsistit ei ikinä löydä oikeaa ihmistä rinnalle. Narsistit ei ikinä tule olemaan onnellisia kenenkään kanssa. Jossain vaiheessa tämäkin uusi ihminen alkaa tympiä narsistia tai narsisti kyllästyy muuten vaan kuten ne aina tekee, ja sitten se on seuraava kohde taas etsinnässä. Jotkut narsistit voivan olla pitkissä suhteissa, mutta he eivät ole onnellisia, he näyttelevät. Pysyvät suhteessa koska siitä on heille hyötyä jotenkin. Narsistit käyttää ihmisiä hyväksi aina. Narsisti ei ymmärrä oikeaa onnea tai iloa. Ihmisten tai enempi naisten pitäis lopettaa tämän sanominen, että noh ehkä nyt löysi sen oikean ja on onnellinen. Niille ei ole ketään oikeaa eikä se ole onnellisia ikinä. Tämä on ihan fakta asiaa siitä millaisia narsistit ovat.

Aamen. Minun eksäni on kyennyt pitämään kulisseja yllä hämmästyttävän pitkään uuden kumppaninsa kanssa, jo melkein kolme vuotta, mutta se on ollut tässä tilanteessa välttämätöntä. Hän ei pärjäisi mitenkään ilman tätä uutta kumppania eikä löytäisi helposti uutta vastaavaa, joka täyttäisi kaikki tällä hetkellä tärkeät kriteerit. Mutta koska eromme ei ole vielä loppuunkäsitelty taloudellisessa mielessä, eksä ei ole päässyt sitouttamaan uutta kumppania itseensä siinä määrin, että pystyisi olemaan vapaammin oma itsensä.

Yhteisen lapsen kautta tiedän kuitenkin, että nyt kulissit ovat alkaneet rakoilla enemmän. Omasta kokemuksesta tiedän kuitenkin myös, että eksä on mestari selittämään kaiken parhain päin, ja se menee uuteen uhriin täydestä vielä pitkään. Eksä myös muistaa näyttää "hyvää puoltaan" aina tarvittaessa ja osaa ylläpitää illuusiota siitä, että olisi oikeasti tuo ihminen, jota on suhteen alussa esittänyt, mutta nyt on vain vähän vaikeaa ja raskasta syystä X, Y ja Z.

Mutta todellista onnea ei eksän kanssa tule olemaan sen paremmin hänellä itsellään kuin kumppanilla, lapsi parasta puhumattakaan.

Sanoit että eksäsi on ollut 3 vuotta uuden kanssa. Mikä taloudellinen kiinnike sinulla edelleen on?

Entä mitä tuo rakoilu on?

Vierailija
10254/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esiintyy hyväntekijänä ja auttajana, mutta seläntakana nauraa autetuille.

Tai esimerkiksi lahjoittaa 5 tai 10 e , naurettavan pienen summan/prosentin mainosmielessä ja hirveästi meuhkaa somessa kuinka hän tukee/auttaa/kannattaa/jne.......

Vierailija
10255/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti istuu vaalipaneleissa aina gallup kyselyjen voittaja ehdokas puolueen katsomossa. Kääntää siis poliittisen takkinsa usein. Se on niin huvittavaa! Ja läpinäkyvää! Saa oikein kunnon naurut.

Vierailija
10256/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyvyttömyys on se mistä nämä tunnistaa. Narsisti ei välitä lainkaan muiden tunteista.

Vaikka he näkisivät jonkun kärsivän heidän itsensä tekemien tekojen ja käytöksen vuoksi niin eivät tee sille asialle mitään. Eivät pyydä anteeksi, eivätkä muuta tapojaan.

Pikemminkin alkavat syyttämään kärsijää kun eivät saa olla itse huomion keskipisteenä. Tekevät uhrista syyllisen.

Tuttu narsisti repi lapsena leppäkertuilta siipiä pois. Nyt aikuisena on huomiohakuinen narsisti tyyppi.

Sellaisenkin kuullut että narsistinalku hautasi kissanpoikasia elävältä.

Vierailija
10257/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisenkin kuullut että narsistinalku hautasi kissanpoikasia elävältä.

Hyi, nuo leppäkertun siipien repimiset ja kissa poikasten elävältä hautaamiset..... Yäk.

Vierailija
10258/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vetää herneen nenään pienistä asioista. Somessa julkisesti hehkuttaa näitä herneen nenäänvetämisjuttujaan.

Voi linkittää myös omat kirjoitukset herneen nenään vedoista esim. Vuokranantajalle tai muulle taholle (josta on saannut herneen nenäänsä) manipulointi tarkoituksessa.

Ei käytä normaaleja asiakaspalautekanavia.

Tekee "kokemastaan vääryydestä, epäoikeudenmukaisuudesta" , mitättömästä herneen nenään vetämisestä, julkisen asian. Manipuloi taitavasti ja "kostaa kokemansa vääryyden" pyrkimällä vaikuttamaan some seuraajiensa/hovinsa asenteisiin ja mielipiteisiin kokemaansa vääryyden aiheuttajaa/tahoa kohtaan.

Vierailija
10259/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vetää herneen nenään pienistä asioista. Somessa julkisesti hehkuttaa näitä herneen nenäänvetämisjuttujaan.

Voi linkittää myös omat kirjoitukset herneen nenään vedoista esim. Vuokranantajalle tai muulle taholle (josta on saannut herneen nenäänsä) manipulointi tarkoituksessa.

Kirjoittelee itse itselleen palautetta josta voi joko vetää herneen nenään tai sitten kiittää siitä.

Vierailija
10260/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä normaaleja asiakaspalautekanavia.

Tekee "kokemastaan vääryydestä, epäoikeudenmukaisuudesta" , mitättömästä herneen nenään vetämisestä, julkisen asian. Manipuloi taitavasti ja "kostaa kokemansa vääryyden" pyrkimällä vaikuttamaan some seuraajiensa/hovinsa asenteisiin ja mielipiteisiin kokemaansa vääryyden aiheuttajaa/tahoa kohtaan.

Yrittää saada julkista palautetta "herneen nenään vedon" aiheuttamalta taholta/yrityksiltä tms. noilla linkityksillään. Niin huvittavaa! Ja läpinäkyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi