Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli vähän aikaa sitten lista narsistien käytöksestä. Miltäköhän sivulta se löytyy?
Tässähän se.
Lista narsistijankkaajan käytösmalleista
- Tekee päivittäin aloituksia narsismista
- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös
- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Erittäin pakkomielteinen
- Huomionhakuinen
- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään
- Nimittelee kaikkia narskuiksi
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on palstajankkaaja.Tarkoitin sitä Hannu Lauerman listaa narsisteista ja narsistien käytöksestä. Miltä sivulta se mahtaa tällä hetkellä löytyä?
https://www.terve.fi/artikkelit/80147-mista-tunnistaa-narsistin-ja-psyk…
Täältä löytyy.
En avaa mitään satunnaisia linkkejä joita keskustelupalstoille laitetaan.
Ok. Sitten voi googlata Hannu Lauerma ja sittten löytyy myös
Listan voisi laittaa tänne niin ihmiset voisivat siitä keskustella. Tuskin rikkoo mitään sääntöäkään.
Sen voi laittaa, mutta nuo pari ihme tyyppiä poistaa sen aina. Ei voi poistaa jos googlaa tiedon itse.
Tässä lisää tietoa. Osa 1 kun oli liian pitkä.
1. Kieltäminen
Vastoinkäymisen lähestyessä narsistin ensimmäinen keino on väittää, että kaikki on hyvin. Hän yrittää johtaa harhaan ja uskotella, ettei häntä koskevissa syytöksissä ole mitään mitään perää.
Jos narsistille esittää todisteita, hän yrittää mitätöidä ne tai väittää, että ne ovat virheellisiä, valheellisiä tai epämääräisten salaliittoteorioiden tuotosta. Oikeastaan mitä tahansa muuta, mutta eivät missään tapauksessa totta.
2. Hyökkäys on paras puolustus
Narsisti suhtautuu aggressiivisesti ja kostonhimoisesti niihin, jotka esittävät todisteita häntä vastaan. Mitä parempia todisteita, sitä voimakkaammin narsisti hyökkää. Lisäksi hän saa muutkin hyökkäämään niitä vastaan, jotka todisteita esittävät. Kostolta eivät ole turvassa edes narsistin omat perheenjäsenet.
Narsisti voi kostaa mustamaalaamalla, nöyryyttämällä, vainoamalla ja kiusaamalla niitä, jotka tuovat esiin hänen rikoksiaan tai muutoin epäeettisiä toimiaan.
3. Syyllisten osoittelu
Narsisti ei ikinä itse ole vastuussa vaikeuksistaan, vaan etsii aina jonkun muun, jota syyttää mieluiten jonkun puolustuskyvyttömän. Jos syntipukkia ei oikeasti ole, narsisti kyllä keksii sellaisen. Hänellä on aina liuta ihmisiä, joita syyttää, jotta hän voi kokeilla, mikä keksityistä väitteistä menee läpi.
Kun narsisti hakee syyllisiä, kukaan ei ole turvassa, vaan väitetty syypää voi olla kuka tahansa puolisosta kaukaisiin tuttuihin ja jopa jo edesmenneisiin. Tarvittaessa narsisti hylkää kaikkein uskollisimmatkin ihmiset räpäyttämättä silmääkään.
Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä
Osa 2.
4. Oman erinomaisuuden korostaminen ja muiden polkeminen
Vaikka todellisuus olisi millainen, narsisti puhuu itsestään ylistävästi. Hän ei kykene itsetutkiskeluun, saati katumukseen. Päinvastoin, silloinkin kun narsisti toteuttaa kostoaan, hän samalla toitottaa omaa erinomaisuuttaan ja (kuviteltuja) saavutuksiaan. Hän voi esittää ansaitsevansa ennemminkin ihailua kuin moitteita.
Samalla lisääntyy muiden vähättely. Narsisti pyrkii säilyttämään oman arvonsa arvostelemalla ja pilkkaamalla kaikkia muita mahdollisimman ilkeästi.
Näissä tilanteissa näkyy narsistin hillitön raivo. Hän voi sanoa todella järkyttäviä asioita, mutta odottaa silti, että ne otetaan vastaan mukisematta.
Koska narsisti ei tunne syyllisyyttä, hän on huolissaan vain maineestaan. Mikä tahansa julkinen nöyryytys saakin narsistin raivostumaan entistä pahemmin, mikä tarkoittaa, että myös muiden kaltoinkohtelu ja muut vääryydet lisääntyvät.
5. Valehtelu
Vastoinkäymisen hetkellä narsisti alkaa valehdella tavallistakin useammin ja röyhkeämmin. Epätoivoisena hän myös pakottaa muita valehtelemaan puolestaan, ja vaarantaa siten heidänkin maineensa tai enemmän.
6. Ei koskaan yksin häviämässä
Kun narsisti tajuaa pelinsä olevan pian pelattu, muiden kärsimyksestä voi tulla hänelle kaikkein tärkeintä. Jos tappiota ei pysty välttämään, narsisti aikoo ainakin laittaa mahdollisimman monen muun kärsimään siinä sivussa. Kosto on nimittäin narsistin tapa nostaa itseään. Se, miten narsisti sen tekee, riippuu hänen sairaasta mielikuvituksestaan, käytettävissä olevista keinoista ja tilanteen vakavuudesta.
Narsisti ei hätkähdä, vaikka muut kärsisivät hänen takiaan. Hän nukkuu yönsä rauhassa sillä välin, kun muut ovat stressaantuneita ja traumatisoituneita, ja joutuvat pelkäämään, mitä seuraavaksi mahtaa olla luvassa.
7. Uhrin viitta harteille
Kun narsisti joutuu kohtaamaan tappion, esimerkiksi tulee pidätyksi, saa syytteen tai potkut, hän tekee tiettäväksi, missä kaikessa on itse kokenut vääryyttä. Ne asiat hän on todennäköisesti painanut mieleensä varta vasten tätä hetkeä varten.
Narsisti tekeytyy uhriksi ja väittää joutuneensa säälimättömän vainon kohteeksi täysin syyttä. Jos tilanteeseen liittyy asianajaja, narsisti odottaa tietysti myös tämän toistavan nöyrästi väitteitään.
Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä.
Noissa osa 1 ja 2 kaikki on niin tuttua mulle. Jokainen asia tapahtui mulle, kun elämääni ilmaantuu narsisti. He ovat hirvittäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa välillä kun itseltä löytyy narsistisia piirteitä..
Mutta narsisti ei ehkä myöntäisi, että on narsisti?Pahoinpiteletkö läheisiäsi ja saat raivokohtauksia milloin mistäkin?
En pahoinpitele sentään, mutta kumppanina tiedän olevani hankala.. esimerkiksi riitatilanteissa en osaa pyytää anteeksi koska en mielestäni ole väärässä vaan pysyn omassa kannassani loppuun asti.
Kyllästyn helposti ja sen jälkeen voin olla todella kylmä.
En kuitenkaan julkisesti kehtaisi myöntää näitä asioita.Et kuulosta narsistilta.
Niinpä, narsisti ei kykene tuollaiseen itsereflektioon, vaan hyökkää vierittäen syyn kaikesta toisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta narsisti ei ehkä myöntäisi, että on narsisti?Pahoinpiteletkö läheisiäsi ja saat raivokohtauksia milloin mistäkin?
En pahoinpitele sentään, mutta kumppanina tiedän olevani hankala.. esimerkiksi riitatilanteissa en osaa pyytää anteeksi koska en mielestäni ole väärässä vaan pysyn omassa kannassani loppuun asti.
Kyllästyn helposti ja sen jälkeen voin olla todella kylmä.
En kuitenkaan julkisesti kehtaisi myöntää näitä asioita.Et kuulosta narsistilta.
Niinpä, narsisti ei kykene tuollaiseen itsereflektioon, vaan hyökkää vierittäen syyn kaikesta toisen päälle.
On voimakkaita narstistia/epävakaita piirteitä ilmentäviä ihmisiä jotka ovat pahansuopaisuudessaan niin taitavia että saattavat hetkellisesti antaa sen vaikutelman että olisivat kykeneviä itsereflektioon. Tämä on harhaa kuitenkin. He tekevät sitä silloin kun on tarve killottaa kilpeään ja saada siitä jotain hyötyä itselleen.
On aina pidettävä mielessä että ihmisen teot pitkältä ajalta puhuvat niin paljon enemmän kuin pelkät sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko empatiaa, pyritkö tekemään toisten olon hyväksi?
Empatiakyvyttömyys on se mistä nämä tunnistaa. Narsisti ei välitä lainkaan muiden tunteista.
Vaikka he näkisivät jonkun kärsivän heidän itsensä tekemien tekojen ja käytöksen vuoksi niin eivät tee sille asialle mitään. Eivät pyydä anteeksi, eivätkä muuta tapojaan.
Pikemminkin alkavat syyttämään kärsijää kun eivät saa olla itse huomion keskipisteenä. Tekevät uhrista syyllisen.
Halusin tuohon inttämiseen kommentoida: narsisti alkaa väittelyn tosiaan aina, kun toinen ei ole 100% samaa mieltä, eli kun toisella on oma mielipide. Hän sitten syyttää suhteen toista osapuolta tiheistä riidoista. Riitelyä hän puolestaan käyttää tekosyynä oikeuttaa pettäminen.
Narsisti näyttää todellisen luonteensa melko pian ja harva kumppani jaksaa kymmeniä vuosia. Jotkut haluaa pitää kulissit varsinkin jos uhri on mies. Eivät kehtaa myöntää olevansa kiusattuja, tossun alla, höynäytettyjä kaikin puolin. Ja kun uhri pääsee irti on pankkitilit tyhjät, omaisuudet menneet.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit on säälittäviä, monesti ajatellut pitäisikö tuntea sääliä? Mutta sama kuin yrittäisi sääliä sarjamurhaajaa. Ne ei tarvii sympatioita. Sellainen joka pystyy pettämään, juonitteleen omaa perhettäänkin, lapsiaankin vastaan ei tod ansaitse mitään sympatioita.
Kyllä karma hoitaa loppuviimeksi.
Mä en jaksa uskoa karmaan. Tuntuu löytyvän uusia höynäytettäviä ihmisiä. Kirjoitin jo tuossa kuinka vei veronpalautuksia väärillä tiedoilla. Sen lisäksi tyhjensi lapsen tilin, johon oli avioliiton aikana säästetty rahaa opintoja varten. Oli muka niin tiukilla, useampi miljoona kuitenkin jäi omaisuutta. Kunhan haluaa tehdä kiusaa. Tosin nuori ei ymmärrä, että miksi iskä tyhjensi just hänen opintoihinsa tarkoitetut varat. Mutta pitäähän sitä päästä reissaamaan ja lentelemään eksoottisesta maasta toiseen. Mitäs niistä lapsen opinnoista.
Mä ja mömä. Mä olin. Mä en ehi. Mä menen. Mä ja mun se ja se ja tää. Mutku mä.
(Se ja tää jää taa ku kukaan ja se mämä ei tuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit on säälittäviä, monesti ajatellut pitäisikö tuntea sääliä? Mutta sama kuin yrittäisi sääliä sarjamurhaajaa. Ne ei tarvii sympatioita. Sellainen joka pystyy pettämään, juonitteleen omaa perhettäänkin, lapsiaankin vastaan ei tod ansaitse mitään sympatioita.
Kyllä karma hoitaa loppuviimeksi.
Mä en jaksa uskoa karmaan. Tuntuu löytyvän uusia höynäytettäviä ihmisiä. Kirjoitin jo tuossa kuinka vei veronpalautuksia väärillä tiedoilla. Sen lisäksi tyhjensi lapsen tilin, johon oli avioliiton aikana säästetty rahaa opintoja varten. Oli muka niin tiukilla, useampi miljoona kuitenkin jäi omaisuutta. Kunhan haluaa tehdä kiusaa. Tosin nuori ei ymmärrä, että miksi iskä tyhjensi just hänen opintoihinsa tarkoitetut varat. Mutta pitäähän sitä päästä reissaamaan ja lentelemään eksoottisesta maasta toiseen. Mitäs niistä lapsen opinnoista.
Narsisteilla on usein ongelmia rahan kanssa, kaikki menee, omat ja toisten rahat. Tuntemillani narsisteilla on isot velat päällä ulosotossa. Rahankäyttö on holtitonta. Siltikin pitää yrittää näyttää ulospäin hyvintoimeentulevalta. Sehän siinä onkin huvittavinta, kun kaikki muut tietävät miten huonosti asiat ovat, mutta teatteri vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin väkivaltaisen narsistin ja lisäksi vielä kostin hänelle, kuitenkaan likaamatta itse käsiäni eli laitoin toisen henkilön asialle.
Pitääkö minun nyt pelätä kostoa kun ensin häivyin ja sitten laitoin hänet maistamaan omaa lääkettään?
Riippuu varmaan vähän millainen se kosto oli. Joskus narsistit hyökkää kimppuun kuin susi ja sitten toiset eivät reagoi ollenkaan, kun he ovat jo päättäneet että sitä aiempaa ihmistä ei ole olemassakaan enää. Riippuu myös minkä tyylin narsisti on, kun narsisteja on, luin artikkelin, 10 eri laatua.
Muistatko missä tuo artikkeli oli? Kiinnostaisi kovasti lukea se.
Muistin väärin. Niitä onkin 14. Artikkeli on englanniksi.
https://www.choosingtherapy.com/types-of-narcissism/
Toivottavasti tuo linkki aukeaa.
Miten voi muka olla terve narsisti? Outo artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa narsisti hylkää kaikkein uskollisimmatkin ihmiset räpäyttämättä silmääkään.
Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä
Hovin rakentaminen, oma seurapiiri. Ne jotka siihen eivät "kelpaa", lempataan äkkiä kuin hujauksessa pois.
Narskun hovissa voi olla vanhuksia, joita narsku käyttää hyväkseen. Narsku voi valjastaa myös vainajat palvelemaan itseään asettamalla heidän suihinsa valheita ja omia päämääriään tukevia argumentteja.
Narskulle seuraapiirin ulkopuolella olevat ihmiset / asetetut ihmiset ovat ilmaa.
Narskun kuulee kertovan itsestään. Aloittaa usein esittelemällä oman koulutustaustansa ja "saavutuksena", minä olen.........
Taidanpa olla narsisti, kun en haluaisi tutustuttaa kumppania kavereihini tai perheeseeni vaan pitää kaikki erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettää puolisonsa, sukunsa, lapsensa, tuosta vaan, Ei tunne mitään katumusta.
Kerää hovin, yleensä yksi uhri kerrallaan jonka avulla juonii, on aluksi höveli kunnes alkaa uhrin kiusaaminen monella tavalla.
Seurapiiristä ulos lempattujen sukulaisten tilalle narsku voi hankkia sijais-sukulaisen, joka esitellään hoville. Tälläsenkin olen törmännyt!
Joo ja sijaissukulainen voi olla kaukasempaa sukua josta narsku tekee "tyttärensä tai poikansa" tms.
Vapaaehtoispalveista saa myös sijaisisovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole samanlaisia kiintymyksen tunteita kuin normaalimmalla yksilöllä. Kumppani on samalla viivalla naapurin Peran, toimiston Tarjan ja lähikaupan kassan kanssa. Vielä sillä erolla, että noita muita kohdellaan vähän paremmin. Normaalimpi tapaus taas kokee perheensä muita läheisemmäksi.
Joo. Narsisti voi lempata ulos isovanhemmat, tädit, sedät, serkut ihan surutta. Ei mitään normaalia käytöstä.
Narsistin juhlista puuttuu suku, siellä on vain hovinarrit kutsuttuina. Ja narrit kumartavat narsistia.
Juu, muotoilin tekstini väärin. Siis totta kai narsisti itselleen asian myöntää. Muille: tilanteesta riippuen. Yleisesti tietenkään ei, mutta jos siitä on hänelle hyötyä, niin ei hän sitä häpeä, joten voi myöntää.