Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
721/10671 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää listaan:

Narsisti eristää sinut muista ihmisistä. Uhka narsistille ja sinut eristetään. 

Vierailija
722/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on taas iltapäivälehdet myyneet mammoille narsisti-sanan. Naureskellen luin näitä "diagnooseja". Hyvää viihdettä!

Varmasti kaikki täällä käsittävät että "narsisti" arkikielessä tarkoittaa ihmistä jolla on vahvasti narsistisia piirteitä, ei diagnosoitua narsistia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on taas iltapäivälehdet myyneet mammoille narsisti-sanan. Naureskellen luin näitä "diagnooseja". Hyvää viihdettä!

Narsismi on maailman yleisimpiä pään vakavia vikoja, joten tälläkin palstalla kirjoittaa useita narsisteja.

Hyvä että aiheesta puhutaan. Minä en tiennyt mitään ilmiöstä ennen kuin päädyin suhteeseen narsistin kanssa. Lopputuloksena se, että olen suhteesta pakoon päästyäni vuosia tutkinut narsismia ja psykopatiaa. Minua myös kiinnostaa ihmiset jotka itse eivät täytä kriteerejä mutta peesaavat ja mahdollistavat näiden toiminnan. He on kuitenkin kaikkein suurimmassa roolissa siinä vahingonteossa mitä luonnevikainen saa aikaiseksi ja myös vaikuttavat vahingon laajuuteen.  Olen huomannut, että deittimaailmassa olisi narsisteille tullut hieman hankalammat ajat, ainakin turhautumisesta päätelleen. Se on hyvä ilmiö, että ihmiset kouluttaa itseään ja tietää lähteä heti kun merkkejä ilmenee eikä jää yrittämään tilanteen korjaamista. Joten puhutaan lisää tulevaisuudessakin. Se on pitkälti kasvatuksen kautta tuleva luonnevika, joten jos näitä ei päästä ikinä vanhemmaksi asti niin narsistitkin vähenee. Jokaisen pitäisi varmistaa se, että ei tee narsistille lasta.

Vierailija
724/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on ollut monta juttua, joita en ollut aiemmin tajunnut. N tosiaan ei kuuntele milloinkaan sellaisella kiinnostuneella läsnäololla kuten muut. Ei kysy lisäkysymyksiä. Ei lohduta, ei auta, ei kanna toisten murheita mielessään.

Kaikki on kylmää vaihdantaa. Jos rahaa riittää, on silti huomattavan pihi, jopa niin että se lähenee kiusaamista.

Ei näe ihmistä, sydän ei herkisty. Ei pysähdy asioiden edessä. Asiat ei puhuttele. Vääryys ei suututa.

Käyttää psykologisia termejä, mikä antaa vaikutelmaa emotionaalisesta viisaudesta.

Kiitos, hyviä huomioita! Toinen vähän kuin ghoustaa itsensä ja toisen henkisesti, vaikka olisi fyysisesti paikalla. Hän ei ole kiinnostunut toisesta ihmisenä, vaan motiivit on jossain muualla. Tunteista puhuminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska hän ei niitä tunnu ymmärtävän. Toiselle ei saa sanoa yhtään mistään mitään tai on hänen silmissään paha ihminen. N itse kokee, ettei hänen tarvitse muuttua missään. Vain muiden pitää. Hän ei pysty rehellisesti arvioimaan, milloin on hänen vuoronsa tulla vastaan.

Ap

Vierailija
725/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Vaikutat todella sairaalta. Ei ole tervettä jauhaa jostain narsisteista. Yritä päästä johonkin hoitoon.

Ihan yhtä tervettä kuin jauhaa mistään muustakaan. Narsistit pitäisi toimittaa hoitoon kun saavat väkivaltaisia raivokohtauksiaan, niin ongelmia olisi paljon vähemmän.

Nuo raivokohtaukset on kyllä pelottavinta mitä tiedän. Kuin olisi vastatusten jonkin pahuuden kanssa.

Ap

Ja kun niitä raivokohtauksia tulee milloin mistäkin. Ikinä ei tiedä onko narsisti parin minuutin päästä taas ihan sekaisin jostain asiasta.

Jep ja voivat myös kestää pitkään. Jos pelästyy ja alkaa esim. itkemään, ei sekään havahduta lopettamaan. Alkaa ilkkuminen ja sormella osottelu sairaaksi tai seonneeksi.

Ap

Meillä tämä katsottiin manipuloinniksi. Siis yritykseksi manipuloida räyhääjää. Hän ei voinut ymmärtää, että joku itkee vaikka siksi, että on surullinen.

Joo, syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen puuttuu ilmeisesti häneltä. Ei halua myöntää, että omalla käytöksellä on vaikutusta muihin, mikä tulee ottaa huomioon toimiessa muiden kanssa. Tyypillistä on myös nimittely lapselliseksi, hermoheikoksi, yliherkäksi, ylireagoivaksi sekopääksi.

Ap

Vierailija
726/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiäitini suuttui verisesti kun en kertonut henkilökohtaisia asioitani hänelle. Tämä on käsittämätöntä sillä hänkin kertoo minulle vain kaikkien MUIDEN (sukulaiset, tuttavat, Facebook-ihmiset) salaisuudet ja yksityisasiat.

Vierailija
727/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet käsittänyt väärin , olen hyvin huolissani sinusta : D D D

Vierailija
728/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vähän kuin ghoustaa itsensä ja toisen henkisesti, vaikka olisi fyysisesti paikalla.

Kyllä. Hänen kanssaan läheisyys jää jotenkin onton kumisevaksi. Olenkin yrittänyt saada narsistista irti syvempää läsnäoloa, mikä puuttuu "missä olet/ näe minut/katso minuun, pidetään yhteys auki/ollaanko tässä nyt vain hetki toisiamme varten". Toinen on edessä jotenkin kuorena. On, mutta joku läsnäolon puute jäytää. Tunne-elämä on kylmän yksipuolinen, etäinen jotenkin.

Itse virhetulkitsin alussa hänen kroonisen oudon etäisyyden halaamisesta ja hymyistä huolimatta positiiviseksi ryhdikkyydeksi, ihmiseksi joka ei hötkyillä jne. Mut terve ihminen taitaa vähän hötkyillä! Terve ei ole samalla tavalla hallittu, kliini. (Ehkä itselläni on ollut vaikeuksia kestää inhimillisyyttä ja siksi hakeutunut heidän luokseen)

Vierailija
729/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti sulkee läheiset kuplaansa, johon luo ihan oman maailman ja järjestyksen, jossa N on tietysti yksinvaltias ja ylinnä. Hän määrää, keiden kanssa ollaan tekemisissä, mitä katsotaan TV:stä, miten hoidat mitkä tahansa sinulle tärkeät tai vähemmän tärkeät asiat.

Et saa yksistään päättää enää mitään ja tehdä mitään rauhassa muiden kanssa. N lannistaa ja alistaa sinut tahtoonsa. Tavoitteena on tilanne, että et ole "mitään ilman narsistia". Ja vaikka olisitkin elämässäsi "jotain" eli vaikka hyvä jossain, niin siitäkin N ottaa kaiken kunnian.

Hän haluaa että olet hänen armoillaan ja riippuvainen hänestä. Itsetuntosi ja itsemääräämisoikeutesi, omat mielipiteesi, harrastuksesi ja muut ihmissuhteet menettäneenä. Ellet alistu tähän hyvällä, niin sitten pahalla. Ja N vain loistaa ja esiintyy ulospäin maailman parhaana puolisona ja seuramiehenä.

Seuraat myös miten hirvittävällä ja alhaisella tavalla hän muita kohtelee. Joudut niissäkin tilanteissa olemaan ikään kuin hänen "puolella". Jos kritisoit ihan mitä vain, olet häntä vastaan ja sehän ei käy.

730/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että olen ollut ison osan elämästäni (20 vuotta) naimisissa narsistinaisen kanssa. Kaikille joille olen avannut tilannetta, on tullut helppo neuvo "jätä se". Mutta tässä on myös lapset kuviossa. Ja tähän on tullut neuvo "kyllä lapset huomaa pahan olon". Ei lapsetkaan huomaa, kun narsistin puukot on hyvin hienovaraisia, satuttaa sillai sopivasti vähän, että se voidaan verhota "normaaliin suhteen arkeen". Suhteessa olen välillä kusipääluuseritossukka, kun ulkopuolisille "mun mies". Olen kuitenkin huomannut, luettuani kirjan valinnoista, voin valita toisin. Aion tästä poterosta päästä vielä ulos, rakennan vaikka tulitikuista sillan.

Haluuhyvää

Vierailija
731/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin suurin puute on minusta empatian puute, mikä heijastuu kaikkeen sadalla tavalla.

Ei näe toista, ei ymmärrä miltä toisesta tuntuu, ei näin näe miltä oma toiminta tuntuu toisesta. Ei ymmärrä et pelaaminen tuntuu ikävältä. Ei ymmärrä et oma itsekkyys tuntuu toisista ikävältä. Ei ymmärrä et oma kyvyttömyys kuunnella tuntuu pahalta.

Ei näin osaa myöskään tukea, koska ei empatian kautta tunne toisen maailmaa.

Yhteys ei voi olla hyvä ilman empatiaa, vastavuoroisuus ei voi olla hyvää ilman empatiaa, reagointi toisen tarpeisiin tarvitsee empatiaa. Me-tunteen luominen vaatii yhteyttä. Jne.

Ja kummaa on se, että he valloittavat ja kutsuvat luokseen myös ihan ns ehjiä ihmisiä.

Kai kaikki unelmoi josko "liian hyvä" voisikin olla totta.

Vierailija
732/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa näyttää siltä että tälläkin palstalla on monia narsisteja puolustavia narsisteja...

Vai niin.... no pitää sitten poistua kun ne uskovaiset narsistit ovat pahempia kuin mm puoluepolitiikan saarnaajat!

Vierailija
733/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kanssa keskustelut on erittäin väsyttävien monologien kuuntelua, tapahtui ne sitten keskellä päivää tai kolmen aikaan yöllä kun hän on niin yksinäinen raukka ja kaipaa seuraa, viis siitä onko sinulla aikainen herätys töihin. Kaikki mitä sinä sanot, painetaan vain siksi muistiin, jos niissä on jokin hyödynnettävä tiedonmuru tai jotain mitä käyttää riidan aikana sinua vastaan. 

Vierailija
734/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun narsku jatkuvasti leipoo. Tietää etten tykkää leivonnaisista. Ja olen uudelleen tilanteessa, jossa eteeni ilmaantuu kaikkia pullia painostavalla tavalla. Sitten pitäisi olla tosi kiitollinen koska hän on tosi kovalla vaivalla tehnyt ne. Ja mun on pakko syödä ja ihailla koska "kaikkihan nyt herkuista tykkää".

Vierailija
735/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiäitini luettelee minulle kaikkia buffetpöytien sisältöjä ja voi puhua monologia ruokajutuista vaikka kuinka pitkään. Minulla on anokreksiatausta.

Vierailija
736/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse hieman varovainen leimaamaan ketään narisistiksi vain puheiden perusteella; ei ne puheet vaan ne teot.

Esimerkiksi itselläni alkoi hälytyskellot soida kun toinen ei koskaan halunnut viettää aikaa millään tavoin yhdessä minun ja kenenkään muun läheiseni seurassa. Ja keksi usein selityksiä miksei halunnut viettää aikaa jossain julkisessa paikassa (kuten tulla kansssani kauppaan tai kirjastoon ja tai  vain lähteä  yhdessä kävelylle) vaan mieluiten halusi viettää aikaansa neljän seinän sisällä ja silloinkin mieluummin joko hänen autossa tai minun luonani ei hänen asunnossa.

Puheissaan hän vältteli koskaan mainitsemasta ketään läheisiään. - Aiemmista kumppaneitaan en muista, että hänellä olisi ollut ikinä mitään myönteistä sanottavaa. Ja minä olin kuulemma ai-van erilainen kuin yksikään hänen aiempi kumppaninsa.   

Valitettavasti tässä ketjussa, kuten lukuisissa muissakin ketjuissa joissa on käsitelty narsismia, ihmiset ymppäävät narsistille aivan kaikki teot ja sanat, vaikka esimerkiksi edellämainitussa esimerkissä ei todellakaan ole mikään narsistille tyypillinen toiminta kyseessä.

Esimerkiksi käytännössä kaikki sosiaalisista peloista kärsivät toimivat edellä kuvatulla tavalla, koska eivät jaksa suurta ihmismassaa, ja haluavat keskittyä vain yhteen tai kahteen hyvään ystäväänsä kerralla. Sosiaalisesti pelokkaat eivät ole narsisteja.

Tavallaan edellä olleessa kommentissa on kuitenkin hyvin hyvin pieni totuuden siemen, sillä narsisti yrittää parhaansa mukaan katkaista "suosikiltaan" kaikki yhteydet muihin ihmisiin. Tuossa edellämainitussa tilanteessa ei kuitenkaan ole siitä kysymys koska selkeästi kommentoija on saanut käydä ystäviensä kanssa tai yksinään ulkona vapaasti.

Tuossa edellämainitussa kommentissa ei ollut kuin yksi lause oikein, ja se oli se että ei ne sanat, vaan ne teot.

Se että joku pitää esimerkiksi mykkäkoulua tai haluaa olla vain kaksistaan, ei kerro vielä mitään narsismista.

Sen sijaan tämä on 100% varma keino huomata narsisti.

Esimerkki.

-Esität argumentin narsistia vastaan.

-Narsisti menee hiljaiseksi, ja yrittää tilannettaan pelastaakseen tarrata johonkin epäolennaiseen kommentissasi, olemuksessasi, historiassasi.

-Muutaman kommentin jälkeen narsisti esittää TÄSMÄLLEEN saman argumentin sinua vastaan.

Tuossa esimerkissä ilmenee kaksi narsistille tyypillistä käyttäytymismallia.

Ensimmäinen on se että narsisti pyrkii tarttumaan epäolennaisuuksiin, vaikka ne olisivat kuinka typeriä tahansa. Kun narsisti tuntee hävinneensä, hän yrittää kaikin tavoin peittää sen ja epäolennaisuuksiin tarttuminen on hyvä keino siihen, jolloin narsistin häviö muka unohtuu. Tästä syystä narsistin kanssa väitellessä ei koskaan saa haksahtaa noihin narsistin esiin nostamiin epäolennaisuuksiin, vaan pitää pysyä asiassa.

Toinen on se että narsistin esittäessä sinun argumenttisi sinua vastaan, suurin osa ihmisistä menee hämmennyksestä hiljaiseksi tuollaisessa tilanteessa. Sehän on tilanteena niin typerä. Kun argumentin alkuperäinen esittäjä ei pysty vastaamaan, koska mitään vastattavaa ei ole, narsisti tulkitsee sen voitoksi itselleen.

Tosiasiassa, vaikka narsisti voi olla älykäs, narsisti ei ole viisas. Narsisti ei ymmärrä sitä että hiljaiseksi menneet ihmiset pitävät narsistia tuolloin täydellisenä typeryksenä, koska narsisti ei ymmärrä ettei sosiaalinen kommunikointi toimi sillä tavoin kuin narsisti sen kuvittelee toimivan.

Narsisti ei osaa. Narsisti kopioi!

Eli, kun narsisti meni ensin hiljaiseksi (ja yritti tarttua epäolennaisuuksiin) narsisti tulkitsee että hän itse hävisi ja häviön osoitti mykkyys. Kun sitten argumentin esittäjä menee hiljaiseksi (kopioi), narsisti kuvittelee että argumentin esittäjä hävisi, vaikka tosiasiassa narsisti vain paljasti itsensä ja typeryytensä.

Tuon kopioinnin vuoksi narsisti pystyy kiipeämään todella nopeasti sosiaalisessa asteikossa. Narsisti vain kopioi sitä mitä muut tekevät. Kun tavallinen ihminen esimerkiksi stressaa treffejä ja yrittää miettiä kaikki skenaariot valmiiksi, syystä että mokailussa on varaa menettää niin paljon, narsisti ei todellakaan stressaa mitään. Narsisti ainoastaan kopioi kaikkein hurmaavimpia eleitä, sanontoja ja toimia, niin muilta ihmisiltä kuin esimerkiksi elokuvista.

Vierailija
737/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Joskus on vain pakko. Esim. Työpaikalla esimiesasemassa oleva on kaikkein pahin.

Vierailija
738/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Joskus on vain pakko. Esim. Työpaikalla esimiesasemassa oleva on kaikkein pahin.

Niinpä. Mulla ollut kahdesti narsistipomo. Olen tehnyt äkkiliikeirtisanoutumiset. Kaikki eivät pysty siihen.

Vierailija
739/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku ei koskaan tervehdi muita , lasittunut ilme naamalla ja katsoo aina ohi kun puhutellaan! Ei vastaa kun kysytään , nokka pystyssä arvostelee muita ihmisiä! Joka työpaikalla on näitä!

Vierailija
740/10671 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti narsisti puolisoni väänsi kännykän väkisin kädestäni ja käsi on ollut monta kuukautta kipeä, välillä parempi, välillä jomottaa ja joudun syömään särkylääkkeitä. Ei ole pahoillaan, ei ota vastuu, ei hyvitä tekoaan. Vaatii että otan avosylin vastaan. Narsistille on mahdoton asia pyytää anteeksi toiselta. Tai ehkä hän on epävakaa persoonallisuus. Olen niin väsynyt. Kerään voimia eroa varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän