Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Narsistin kanssa ollessa sain usein kuulla, että taas sä oot noin vihainen. Kun vastasin etten ole ja miten niin, niin vastaus oli että näkeehän sen, kuinka vihainen taas olet. Olen tajunnut jälkeenpäin, että tuo oli selvää projisointia narsistin puolelta. Toistui usein ja sillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, millainen olo itselläni oli.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa ollessa sain usein kuulla, että taas sä oot noin vihainen. Kun vastasin etten ole ja miten niin, niin vastaus oli että näkeehän sen, kuinka vihainen taas olet. Olen tajunnut jälkeenpäin, että tuo oli selvää projisointia narsistin puolelta. Toistui usein ja sillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, millainen olo itselläni oli.
Tämä. Syyllistäminen. Turhastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Millähän tavalla ansaitsin osani pikkulapsena narsistin perheväkivallan uhrina?
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Sivusta. Ja tuossa puhuu Narsisti. Huomatkaa narsistin manipulaatiotyyli ja kikka nro 1: asioiden kääntäminen päinvastoin. Uhrista tehdään syyllinen. Uhri häpäistään. Uhria haukutaan. Se että uhria on satutettu, se mitätöidään ja lyödään taas uudestaan uhria hiljaisuuteen KÄRSIMÄÄN, siis tässä nimenomaan uhriutetaan oikeaa uhria olemaan puhumatta itsensä puolesta - häneltä viedään ääni ja totuus.
Tässä meillä on narsistin keskustelytyylin lyhyt oppimäärä.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Kah, eksäni oli tällainen. Nyt muistuu mieleen. Hän pisti aina sanoja suuhun. Ja pistää vieläkin. Jos en halua tehdä lasten kanssa jotain, mitä hänen mielestään pitäisi tehdä, niin kuulen olevani katkera. Itse asiassa kinkkinen tilanne. Sitä ei halua olla katkera, eikä toimia siten, että toinen luulee katkeraksi, mutta ei myöskään halua tehdä, kuinka toinen tahtoo. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti haluaa pitää hallussaan kaukosäätimiä, ilmanvaihdon, lämmön, valaistuksen jne tason säätämistä. Narsisti yrittää myös kontrolloida omaa rahankäyttöäsi.
Kyllä vaan. Tilan pitää myös hallussaan, merkkaa reviirinsä kuin muutkin eläimet. Hänen tavaroihinsa ei saa koskea. Omalla kohdallani huolehti myös siitä, että vaikka hänellä itsellään oli yhteisessä kodissamme oma tila, niin minulla ei ollut.
Liitto oli pitkä ja vasta nyt olen ymmärtänyt, että hän ei mieltänyt asunnon kuuluvan myös minulle. Se oli hänen, vaikka paperilla olikin puoliksi. Mutta hän teki isompaa tiliä, joten kaikki oli hänen. Miksi minulla sitten olisi ollut omaa tilaa tai edes minkäänlaista sanomista siihen, miten tilaa käytettiin. Ihan loogista, kun ajattelunsa ymmärtää,
Ihan kuin meillä kotona. Isällä oli aina oma huone. Hän halusi sanella sisustuksen kaikkialle, todella ruman sellaisen. Koskaan ei pitänyt huolta vaimosta tai lapsista. Teki heidän kanssaan vaan kivoja juttuja omilla ehdoillaan tai puuhasi omiaan tai matkusteli yksin. Ja sitten oli ne oudot jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näkisin jotenkin niin, että olennaisinta narsistissa olemisessa on oman minäkuvan puuttuminen, tunne-elämän kehityksen pysähtyminen maksimissaa noin 11-vuotiaan tasolle sekä minäkuvan puutteen vuoksi tarve saada itsensä rakentuneeksi toisten kautta (kun näkee ihailun toisten silmissä, tuntee olevansa jotain, kun saa toisen itkemään, tuntee itsensä voimakkaaksi jne). Myös kyvyttömyys rakastaa itseä tai toisia on keskiössä ja syyllisyys tai häpeä hajoittaisi narsistin hauraan minuuden kokonaan, siksi niitä tunteita paetaan ja peitellään.
Se kaikki muu mitä narsisti tekee, on sitten seurausta yllä kuvatusta perusongelmasta ja se saa narsistin käyttäytymään mitä tuhoavimmilla, kieroimmilla ja mielikuvitusrikkaimmilla tavoilla sekä toisaalta olemaan hetkellisesti niin hurmaava ja ihana (lapsethan ovat ihania ne hetket, kun niillä on kaikki hyvin).
Juuri tuo että saa toisessa reaktion on keskeistä. Saattoi sanoa "sua on kiva kiusata kun suutut noin paljon". Ajan myötä oma reagointi väheni ja vastaavasti otteet koveni, kunnes joku reaktio tuli.
Narsistin suurin puute on, ettei hän ole olemassa ilman otetta toiseen tai toisiin ihmisiin. Sitä ei normaalit ihmiset tajua. Että ne näkee vaivaa, oikein kyyläävät miten voisivat eniten sekaantua muiden asioihin. Kun itsessä ei ole mitään ja siksi ottaa muiden asiat omakseen.Kaikesta huolimatta ymmärretään että meillä muilla on omat asiat, sisin, rikkinäinenkin, mutta oma.
Narsistin sisin on hänen itsensä ulkopuolella, muiden asioissa.
Siinä vasta luuseri.
Mental Healness julkaisi juuri videon tästä aiheesta. Otteuta on muutettava ja kovennettava, että saa irti reaktion.
Minun onneni viimeisen narsistin kohdalla oli, etten reagoinut alun alkaenkaan. Olin tylsä kohde, kun en provosoitunut ja antanut lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä se narsisti ja patologinen valehtelija työstää uutta naistaan. Eikä tuolla naisella ole niin mitään käsitystä kun elää parhaillaan unelmaansa. Surullista ja niin julmaa.
Sama homma täällä ja sijaistraumatisoidun uudelleen tuon naisen puolesta.
Yksi selvimmistä narsistisista ihmisryhmistä on menestyvät urheilijat. Kaikissa lajeissa ja kaikilla tasoilla, jossa vain tulosliuskoja laaditaan, ovat kärkipäässä vuodesta toiseen lymyävät pesunkestäviä narsisteja. Patsastelun tarpeelle ei ole rajoja. On saatava itsensä ihailua kerta toisensa jälkeen. Aina löytyy uusi ikäluokka, sivulaji tms. jotta tuntee ympärillään joukon ihmisiä jotka katsovat ylöspäin. Jos menestyminen ehtyy, lopetetaan urheilu kokonaan ja etsitään säännöllistä lähdettä muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Millähän tavalla ansaitsin osani pikkulapsena narsistin perheväkivallan uhrina?
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Entä osaatko kertoa miksi sinusta tuli väkivaltainen ja valehteleva narsisti, josta ei ole tullut elämässä yhtään mitään? Kerrotko lisää perheestäsi jossa kasvoit?
Narsisteistahan voi tulla vaikka mitä, kun puuttuu tietynlainen jännittäminen, epävarmuus ja herkkyys, mutta on valtava motivaatio saada valtaa, hallita, päteä, alistaa, tuhota, loistaa. Narsistin uhrista taas voi tulla "ei yhtään mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen pari todella röyhkeää julkinarsistia tavannut, yrittänyt heitä mahdollisimman paljon miellyttää. Päättynyt siihen, että he nöyryyttävät minua julkisesti. "
Narsistia ei voi miellyttää. Muistelen sitäkin tapausta, missä miehen narsistivaimo syytti miestään siitä, että mies "hengittää väärin, liian epärytmikkäästi". Ei tällaisia ihmisiä voi mitenkään "miellyttää", narsistin tekemä kiusaamiskausi ja nöyryytysyritykset alkavat jokatapauksessa.
Kuulostaa ihan mun vaimolta: ei saisi oikeastaan edes hengittää kun se ääni ärsyttää. Ja kaikki muukin ärsyttää.
Mutta miten pääsen pois. Meillä on taaperoikäinen lapsi. Miten eroan narsistista niin että lapsi ei joudu koston välikappaleeksi.
Niin lisään vielä. Menimme aika nopeasti naimisiin ja lapsi vaimon toiveesta. En tajunnut että hän on narsisti enkä oikein tiennyt edes sellaisesta. Ajattelin vaan että hän on kiivas luonteeltaan.
Tajusin että tässä on jotain outoa kun lapsi oli taapero ja hän leikkiessään kompastui ja alkoi itkemään. Lähes joka kerta vaimoni suuttui hänelle sen sijaan että olisi lohduttanut. Ymmärsin että mitä tahansa tapahtuukin hän ajattelee ensin itseään.
Toinen asia miksi haluan erota kun vaan uskaltaisin on seksi. Sitä oli suhteen alussa paljon, mutta välittömästi kun raskaustestiin tuli plussa niin seksi loppui eikä sitä sen koommin ole ollut. Asiasta kysyttäessä sanotaan että olen siinä ihan huono niin saan olla ilman. Kun olen maininnut että tämä voi johtaa eroon niin hän sanoo että ethän sinä voi erota kun meillä on tämä lapsi!
Ihan joka tapauksessa sinun pitää etsiä tietoa, miten suojella lastasi äidiltään, jotta hänestä ei tulisi narsistia eikä läheisriippuvaista vaan mahdollisimman vähän vaurioitunut ihminen.
Miten lasta tulisi suojella narsistiselta vanhemmalta, ja miten narsisti-vanhemman lasta tulisi kasvattaa, ettei lapsesta tulisi läheisriippuvainen?
Läheisriippuvuus, miten se oikeastaan määritellään? Suomessa korostuu yksilön pärjääminen yksin,individualismi. Pienen tasperonkin olisi hyvä nukkua yksin omassa huoneessa, pienen koululaisen olla yksin kotona tuntikausia. Sukuyhteys ja yhteisöllisyys on olematonta. Kylä ei saa kasvattaa lasta. Ei myönnetä sitä, että ihminen tarvitsee toisia - toisesta riippuvaisuus luo läheisyyttä ja yhteisöllisyyttä. En ole kyllä lukenut löheisriippuvaisuuden määritelmiä, ehkä kyse on muusta?
Läheisriippuvainen saattaa ihannoida voimakkaanoloista ja vahvaa narsistia ja luonnostaan mutta usein tietämättäänkin hakeutua tällaisen ihmisen seuraan. Siitä voi seurata pitkä suhde. Molemmat saavat siitä jotain omasta mielestään tärkeää. Narsisti saa mm. Jatkuvaa ihailua ja pääsee rooliin missä pättää asioista. Läheisriippuvainen saa jonkun jota hoivata ja hännystellä jotta narsisti pysyisi tyytyväisenä, vaikka eihän se koskaan pysy tyytyväisenä kuin lyhyitä hetkiä korkeintaan. kaivo on pohjaton. Suhde on sairaalla pohjalla mutta voi kestää pitkään, tai niinpitkään kun läheisriippuvainen myöntyy narsistin tahtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä se narsisti ja patologinen valehtelija työstää uutta naistaan. Eikä tuolla naisella ole niin mitään käsitystä kun elää parhaillaan unelmaansa. Surullista ja niin julmaa.
Niin se vaan menee. Itse en tiedä kuka uusi on ja toivottavasti en tule tietämäänkään. Pahalta tuntuu kyllä, kun tietää mitä on tulossa. Toivon että uudella olisi edes joku tietämys narsismista ja siihen liittyvistä käytösmalleista. Osaisi poistua ajoissa ja ei tuhlaisi elämäänsä. Mutta jokaisen on itse koettava ja ymmärrettävä tilanne, narsisti kyllä löytää uuden uhrin nopeasti aina uudestaan, siinä ei mikään auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan menee. Itse en tiedä kuka uusi on ja toivottavasti en tule tietämäänkään. Pahalta tuntuu kyllä, kun tietää mitä on tulossa. Toivon että uudella olisi edes joku tietämys narsismista ja siihen liittyvistä käytösmalleista. Osaisi poistua ajoissa ja ei tuhlaisi elämäänsä. Mutta jokaisen on itse koettava ja ymmärrettävä tilanne, narsisti kyllä löytää uuden uhrin nopeasti aina uudestaan, siinä ei mikään auta.
Valitettavasti on sellainen tilanne, että joudun näkemään tätä. Asutaan viereisissä taloissa.
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Jasmin-Mantyla-alahtaa-kutsusta-Dannyn-sy…
Danny vanha narsistipukki. Jasmin Mäntylä sentään näkee totuuden ja sanoo sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen pari todella röyhkeää julkinarsistia tavannut, yrittänyt heitä mahdollisimman paljon miellyttää. Päättynyt siihen, että he nöyryyttävät minua julkisesti. "
Narsistia ei voi miellyttää. Muistelen sitäkin tapausta, missä miehen narsistivaimo syytti miestään siitä, että mies "hengittää väärin, liian epärytmikkäästi". Ei tällaisia ihmisiä voi mitenkään "miellyttää", narsistin tekemä kiusaamiskausi ja nöyryytysyritykset alkavat jokatapauksessa.
Kuulostaa ihan mun vaimolta: ei saisi oikeastaan edes hengittää kun se ääni ärsyttää. Ja kaikki muukin ärsyttää.
Mutta miten pääsen pois. Meillä on taaperoikäinen lapsi. Miten eroan narsistista niin että lapsi ei joudu koston välikappaleeksi.
Niin lisään vielä. Menimme aika nopeasti naimisiin ja lapsi vaimon toiveesta. En tajunnut että hän on narsisti enkä oikein tiennyt edes sellaisesta. Ajattelin vaan että hän on kiivas luonteeltaan.
Tajusin että tässä on jotain outoa kun lapsi oli taapero ja hän leikkiessään kompastui ja alkoi itkemään. Lähes joka kerta vaimoni suuttui hänelle sen sijaan että olisi lohduttanut. Ymmärsin että mitä tahansa tapahtuukin hän ajattelee ensin itseään.
Toinen asia miksi haluan erota kun vaan uskaltaisin on seksi. Sitä oli suhteen alussa paljon, mutta välittömästi kun raskaustestiin tuli plussa niin seksi loppui eikä sitä sen koommin ole ollut. Asiasta kysyttäessä sanotaan että olen siinä ihan huono niin saan olla ilman. Kun olen maininnut että tämä voi johtaa eroon niin hän sanoo että ethän sinä voi erota kun meillä on tämä lapsi!
Ihan joka tapauksessa sinun pitää etsiä tietoa, miten suojella lastasi äidiltään, jotta hänestä ei tulisi narsistia eikä läheisriippuvaista vaan mahdollisimman vähän vaurioitunut ihminen.
Miten lasta tulisi suojella narsistiselta vanhemmalta, ja miten narsisti-vanhemman lasta tulisi kasvattaa, ettei lapsesta tulisi läheisriippuvainen?
Läheisriippuvuus, miten se oikeastaan määritellään? Suomessa korostuu yksilön pärjääminen yksin,individualismi. Pienen tasperonkin olisi hyvä nukkua yksin omassa huoneessa, pienen koululaisen olla yksin kotona tuntikausia. Sukuyhteys ja yhteisöllisyys on olematonta. Kylä ei saa kasvattaa lasta. Ei myönnetä sitä, että ihminen tarvitsee toisia - toisesta riippuvaisuus luo läheisyyttä ja yhteisöllisyyttä. En ole kyllä lukenut löheisriippuvaisuuden määritelmiä, ehkä kyse on muusta?
Suomessa korostuu myös kateuden kulttuuri, kellään ei saisi olla yhtään mitään parempaa kuin toisella... Ei voida aidosti iloita toisen puolesta, koetaan että se mitä toisella on on itseltä pois. Nämä on näitä pula-ajan perintöjä. On paljon katkeruutta ja kateutta, tunnekylmyyttä, aidon yhteisöllisyyden puutetta. Ei voida toivoa toiselle hyvää kun itsellä ei ole "tarpeeksi" ja kateus nostaa päätään. Mielestäni tämä ruokkii narsismia. Narsistihan on juuri se joka luulee että elämä on aina nollasummapeliä, on kateellinen kaikille, narsisti ei koskaan sanoisi että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo vaan että jaettu ilo on häneltä automaattisesti pois. Jos siis toinen jakaa ilonsa. Kel onni on se onnen kätkeköön, ja muita suomalaisia kateuteen liittyviä viisauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minäkään, kuka exän uusi on, mikä on varsin mielenkiintoista siihen nähden, että meillä on yhteinen lapsi ja uusi nainen on ollut kuvioissa jo kaksi vuotta eli heti erosta lähtien.
Sen tiedän, että uusi nainen uskoo varmasti vielä exän tarinaan, mistä kertoo sekin, että hän on täysillä mukana olemassaolonsa salailussa ja lapsen vieraannuttamisessa. Nainen tulee kuitenkin vielä ennen pitkää näkemään ja kokemaan, mitä se todellisuus exän kanssa on, ja toivon, että edes siinä vaiheessa hän pystyisi katsomaan tilannetta lapsen kannalta ja olisi minuun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvainen saattaa ihannoida voimakkaanoloista ja vahvaa narsistia ja luonnostaan mutta usein tietämättäänkin hakeutua tällaisen ihmisen seuraan. Siitä voi seurata pitkä suhde. Molemmat saavat siitä jotain omasta mielestään tärkeää. Narsisti saa mm. Jatkuvaa ihailua ja pääsee rooliin missä pättää asioista. Läheisriippuvainen saa jonkun jota hoivata ja hännystellä jotta narsisti pysyisi tyytyväisenä, vaikka eihän se koskaan pysy tyytyväisenä kuin lyhyitä hetkiä korkeintaan. kaivo on pohjaton. Suhde on sairaalla pohjalla mutta voi kestää pitkään, tai niinpitkään kun läheisriippuvainen myöntyy narsistin tahtoon.
Voihan siitä todella tulla pitkä suhde. Jopa elämänmittainen. Mutta onnellinen suhde se ei ole.
Pitkä suhde johtuu siitä, että se alistettu ihminen ei pääse irti siitä vahvasta narsistista. Hän ei osaa, ei uskalla, ei pysty eikä pääse.
Narsisteilla on keinonsa pitää toinen langoissaan. Taitava narsisti tekee sen uhkailemalla epäsuorasti, mutta äärettömän pirullisesti ja ilkeästi. Vähän heikkolahjaisempi narsisti taas uhkailee suoraan, näin teki minun ensimmäinen mieheni. Hän oli puhdasverinen narsisti, rakasti peilikuvaansa. Mitä pitemmän aikaa suhde kestää, sitä vaikeampi on siitä irtautua. Narsisti sitoo toisen kiinni niin monin tavoin.
En usko, että kukaan haluaa olla läheisriippuvainen ainakaan narsistista. Ei alistuvainen luonnekaan halua täydellisenä kynnysmattona olla. Narsisti kohtelee puolisoaan huonosti ja epäkunnioittavasti, siitä ei kukaan nauti.
On varmasti onnettomia "narsisti + alistuja" -liittoja, jotka on kestäneet, koska suhteesta on tullut peli. Sitä pelataan sitten loppuun asti. Voi näyttää ulkopuolisesta jopa onnelliselta liitolta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Työn vuoksi.
Sivusta. Ja tuossa puhuu Narsisti. Huomatkaa narsistin manipulaatiotyyli ja kikka nro 1: asioiden kääntäminen päinvastoin. Uhrista tehdään syyllinen. Uhri häpäistään. Uhria haukutaan. Se että uhria on satutettu, se mitätöidään ja lyödään taas uudestaan uhria hiljaisuuteen KÄRSIMÄÄN, siis tässä nimenomaan uhriutetaan oikeaa uhria olemaan puhumatta itsensä puolesta - häneltä viedään ääni ja totuus.
Tässä meillä on narsistin keskustelytyylin lyhyt oppimäärä.