Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Kuulemma narsisteja voi juksauttaa niin, että jos haluaisi päästä talvilomalla hiihtämään lasten kanssa niin sanookin narsistille että sopiiko jos vien lapset syyslomalla lomalle, jos narsisti temppuillakseen kieltäytyy ja sanoo että pitää lapset syyslomalla niin sitten voi sanoa että no ok, ota sinä syysloma niin minä otan hiihtoloman. Tälla lailla voi sitten yrittää luovia ilman että lasta tuossa kohtaa käytetään kostoon eikä tule riita.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti haluaa pitää hallussaan kaukosäätimiä, ilmanvaihdon, lämmön, valaistuksen jne tason säätämistä. Narsisti yrittää myös kontrolloida omaa rahankäyttöäsi.
Kyllä vaan. Tilan pitää myös hallussaan, merkkaa reviirinsä kuin muutkin eläimet. Hänen tavaroihinsa ei saa koskea. Omalla kohdallani huolehti myös siitä, että vaikka hänellä itsellään oli yhteisessä kodissamme oma tila, niin minulla ei ollut.
Liitto oli pitkä ja vasta nyt olen ymmärtänyt, että hän ei mieltänyt asunnon kuuluvan myös minulle. Se oli hänen, vaikka paperilla olikin puoliksi. Mutta hän teki isompaa tiliä, joten kaikki oli hänen. Miksi minulla sitten olisi ollut omaa tilaa tai edes minkäänlaista sanomista siihen, miten tilaa käytettiin. Ihan loogista, kun ajattelunsa ymmärtää,
Minä olen narsisti. Lapsena tuhosin isosiskoni. Raivokohtauksin, joiden voimakkuutta ei voi edes sanoin kuvailla. Haukuin hänet vammaiseksi, jonka kallo olisi pitänyt murskata syntymässä. Koska hän käveli tyhmän näköisesti, ja se ärsytti minua. Kaikki oli kuitenkin tarkoin kontrolloitua. Hallitsin häntä ja murskasin kaikki hänen itsetuntonsa rippeet pala palalta.
Aikuisena olen tehnyt saman kahdelle naiselle. Nykyinen vaimoni on otteeni alla. Ja tämä on minulle vain kivaa hupia. Työelämässä olen arvostettu johtaja, tienaan +8000e/kk ja ylenemismahdollisuuksia on reilusti edelleen. Naisia olen kaatanut toista sataa. Niin se yleensä menee, että mulkuilla on kiva elämä. Ja heikot sortuvat elon tiellä.
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen narsisti. Lapsena tuhosin isosiskoni. Raivokohtauksin, joiden voimakkuutta ei voi edes sanoin kuvailla. Haukuin hänet vammaiseksi, jonka kallo olisi pitänyt murskata syntymässä. Koska hän käveli tyhmän näköisesti, ja se ärsytti minua. Kaikki oli kuitenkin tarkoin kontrolloitua. Hallitsin häntä ja murskasin kaikki hänen itsetuntonsa rippeet pala palalta.
Aikuisena olen tehnyt saman kahdelle naiselle. Nykyinen vaimoni on otteeni alla. Ja tämä on minulle vain kivaa hupia. Työelämässä olen arvostettu johtaja, tienaan +8000e/kk ja ylenemismahdollisuuksia on reilusti edelleen. Naisia olen kaatanut toista sataa. Niin se yleensä menee, että mulkuilla on kiva elämä. Ja heikot sortuvat elon tiellä.
Lisäksi narsismiin liittyy jopa patologista valehtelua. Vauva-palstalla narsisti voi leikkiä esimerkiksi arvostettua johtajaa ja suurta naistenmiestä, vaikka ei edes kävisi töissäkään ja ainoa seksikin olisi vain oman käden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis väkivaltainen ja vakavasti mielenterveysongelmainen, kuten kaikki narsistit ovat. Ja kova valehtelemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Onko "vaimosi" lukenut tuon tekstisi ja ymmärtänyt sinun olevan päästäsi vakavasti sekaisin oleva ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Millähän tavalla ansaitsin osani pikkulapsena narsistin perheväkivallan uhrina?
Vierailija kirjoitti:
Nyt sentään myönnät siis jo sen, että narsisteilla on uhreja?
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kertoa miksi sinusta tuli väkivaltainen ja valehteleva narsisti? Kerrotko lisää perheestäsi jossa kasvoit?
Mun mielestä on vähän harhaanjohtavaa puhua narsistista vain suurikokoisena lapsena, joka polkee kiukuissaan jalkaa kun ei saanut tikkaria.
Tai sanoa, että teini-ikäiset käyttäytyvät kuin narsistit.
Mä en osaa yhdistää sen enempää lapseen kuin teiniinkään sitä synkkää, mustaa raivoa, jota narsisti on täynnä.
Narsistit voivat oikeasti olla vaarallisia, jopa tappaa koko perheensä.
Itse elin lapsuuteni ja nuoruuteni narsistin ikeen alla, ja pelkään näitä "ihmisiä" yhä ihan hysteerisesti. En jää miettimään, osuinko oikeaan jos jostain ihmisestä tulee oudot vibat, vaan juoksen. En välitä, jos tunnistin väärin ja jää hyvä ihmissuhde kokematta. Pelko voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on vähän harhaanjohtavaa puhua narsistista vain suurikokoisena lapsena, joka polkee kiukuissaan jalkaa kun ei saanut tikkaria.
Tai sanoa, että teini-ikäiset käyttäytyvät kuin narsistit.
Mä en osaa yhdistää sen enempää lapseen kuin teiniinkään sitä synkkää, mustaa raivoa, jota narsisti on täynnä.
Narsistit voivat oikeasti olla vaarallisia, jopa tappaa koko perheensä.
Itse elin lapsuuteni ja nuoruuteni narsistin ikeen alla, ja pelkään näitä "ihmisiä" yhä ihan hysteerisesti. En jää miettimään, osuinko oikeaan jos jostain ihmisestä tulee oudot vibat, vaan juoksen. En välitä, jos tunnistin väärin ja jää hyvä ihmissuhde kokematta. Pelko voittaa.
Olet oikeassa. En varmaan koskaan unohda sitä pahaa oloa jonka sai aikaan. Hänellä oli jokin jumalallinen etuoikeus vaatia milloin mitäkin. Siihen liittyi minun polkemiseni, mitätöinti joka tavalla. Inhottaa, kun edes alkaa tuntua siltä, että joku kokee voivansa kohdella minua edes pikkiriikkisen samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kertoa miksi sinusta tuli väkivaltainen ja valehteleva narsisti? Kerrotko lisää perheestäsi jossa kasvoit?
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan myös psykopaatti? (Psykopaatit ovat aina myös narsisteja.) Psykopaateilla ei ole ollenkaan empatiakykyä eikä katumuksen ja syyllisyyden tunteita. (vrt. naristeilla voi olla.)
Psykopatia on lähinnä synnynnäistä, narsisteiksi muotoudutaan pääasiassa kasvuosuhteden johdosta. Huonot kasvuosuhteet kyllä pahentavat myös psykopaatin käytöstä, kun taas hyvissä johdonmukaisissa, rakastavissa olosuhteissa psykopaatti voi oppia käyttäytymään aika hyvinkin myös toisia kohtaan.
Voi olla että sulla "menee hyvin" esim. ammatilisesti jne, mutta parhaita ihmisyyden kokemuksia et tuolla menolla koskaan tule kokemaan, kuten aitoa rakkautta ja läheisiä vastavuoroisia ihmissuhteita.
Monellekaan tärkeintä elämässä mitä tavoittelee ei ole isot rahamäärät, materia ja ulkoiset saavutukset. Vaan esim. läheiset hyvät ihmissuhteet, mielekäs tekeminen, rakastaminen ja rakkauden saaminen, terveys yms. Aito välttäminen läheisistä ja elämän jakaminen rakkaiden kanssa on on monille ihan paras elämän perusta. Et ehkä voi kaivata tai ymmärtää asioita, joita et ole koskaan pystynyt kokemaan, mutta voin kertoa että jäät paljosta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Entä osaatko kertoa miksi sinusta tuli väkivaltainen ja valehteleva narsisti, josta ei ole tullut elämässä yhtään mitään? Kerrotko lisää perheestäsi jossa kasvoit?
Vierailija kirjoitti:
Minä näkisin jotenkin niin, että olennaisinta narsistissa olemisessa on oman minäkuvan puuttuminen, tunne-elämän kehityksen pysähtyminen maksimissaa noin 11-vuotiaan tasolle sekä minäkuvan puutteen vuoksi tarve saada itsensä rakentuneeksi toisten kautta (kun näkee ihailun toisten silmissä, tuntee olevansa jotain, kun saa toisen itkemään, tuntee itsensä voimakkaaksi jne). Myös kyvyttömyys rakastaa itseä tai toisia on keskiössä ja syyllisyys tai häpeä hajoittaisi narsistin hauraan minuuden kokonaan, siksi niitä tunteita paetaan ja peitellään.
Se kaikki muu mitä narsisti tekee, on sitten seurausta yllä kuvatusta perusongelmasta ja se saa narsistin käyttäytymään mitä tuhoavimmilla, kieroimmilla ja mielikuvitusrikkaimmilla tavoilla sekä toisaalta olemaan hetkellisesti niin hurmaava ja ihana (lapsethan ovat ihania ne hetket, kun niillä on kaikki hyvin).
Juuri tuo että saa toisessa reaktion on keskeistä. Saattoi sanoa "sua on kiva kiusata kun suutut noin paljon". Ajan myötä oma reagointi väheni ja vastaavasti otteet koveni, kunnes joku reaktio tuli.
Narsistin suurin puute on, ettei hän ole olemassa ilman otetta toiseen tai toisiin ihmisiin. Sitä ei normaalit ihmiset tajua. Että ne näkee vaivaa, oikein kyyläävät miten voisivat eniten sekaantua muiden asioihin. Kun itsessä ei ole mitään ja siksi ottaa muiden asiat omakseen.
Kaikesta huolimatta ymmärretään että meillä muilla on omat asiat, sisin, rikkinäinenkin, mutta oma.
Narsistin sisin on hänen itsensä ulkopuolella, muiden asioissa.
Siinä vasta luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näkisin jotenkin niin, että olennaisinta narsistissa olemisessa on oman minäkuvan puuttuminen, tunne-elämän kehityksen pysähtyminen maksimissaa noin 11-vuotiaan tasolle sekä minäkuvan puutteen vuoksi tarve saada itsensä rakentuneeksi toisten kautta (kun näkee ihailun toisten silmissä, tuntee olevansa jotain, kun saa toisen itkemään, tuntee itsensä voimakkaaksi jne). Myös kyvyttömyys rakastaa itseä tai toisia on keskiössä ja syyllisyys tai häpeä hajoittaisi narsistin hauraan minuuden kokonaan, siksi niitä tunteita paetaan ja peitellään.
Se kaikki muu mitä narsisti tekee, on sitten seurausta yllä kuvatusta perusongelmasta ja se saa narsistin käyttäytymään mitä tuhoavimmilla, kieroimmilla ja mielikuvitusrikkaimmilla tavoilla sekä toisaalta olemaan hetkellisesti niin hurmaava ja ihana (lapsethan ovat ihania ne hetket, kun niillä on kaikki hyvin).
Juuri tuo että saa toisessa reaktion on keskeistä. Saattoi sanoa "sua on kiva kiusata kun suutut noin paljon". Ajan myötä oma reagointi väheni ja vastaavasti otteet koveni, kunnes joku reaktio tuli.
Narsistin suurin puute on, ettei hän ole olemassa ilman otetta toiseen tai toisiin ihmisiin. Sitä ei normaalit ihmiset tajua. Että ne näkee vaivaa, oikein kyyläävät miten voisivat eniten sekaantua muiden asioihin. Kun itsessä ei ole mitään ja siksi ottaa muiden asiat omakseen.Kaikesta huolimatta ymmärretään että meillä muilla on omat asiat, sisin, rikkinäinenkin, mutta oma.
Narsistin sisin on hänen itsensä ulkopuolella, muiden asioissa.
Siinä vasta luuseri.
Tämä on niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ajatella, että omalla nimelläsi tuskin kirjoittaisit nettiin pelkkää paskaa aamusta iltaan, vaikka kuinka olet väkivaltainen ja valehteleva narsisti.
Tässä on vinkkejä miten lapselle kannattaa puhua tuossa tilanteessa, antaa empatiaa, opettaa empatiaa sekä omien tunteiden tunnistamista, kuunnella:
Watch "Co-Parenting with a Narcissist | Dr. Ramani Durvasula | Co-Parenting & Coffee" on YouTube
Narsistia ei ole pakko nähdä vaikka olisi yhteinen lapsi kts. ao videot. Voi sopia että ennenkuin soittaa pitää laittaa tekstari että koska soitetaan ja mistä aiheesta. Narsistille ei missään nimessä pidä kertoa lähtöaikeistaan. Kirjaa ylös tapahtumia, faktoja, erityisesti epäloogista tai ristiriitaista käyttäytymistä, kun sanat ja teot ovat ristiriidassa. Pysy aina neutraalina, rauhallisena, jopa tylsänä. Jos onnistuu olemaan tarpeeksi neutraalin "tylsä" niin ehkä n lähtee itse? Johnny Deppin viimeaikainen oikeudenkäynti on hyvä esimerkki siitä miten pysytään neutraalina oikeudessa narsistia vastaan...
Watch "Co-parenting with a narcissist. Good example of setting a boundary with a narcissist" on YouTube
https://youtube.com/shorts/lHGME1FbQBM?feature=share
Miten antaa mahdollisimman vähän "polttoainetta" narsistille kun on pakko olla tekemisissä:
Watch "How to Reduce Giving Fuel to a Narcissist" on YouTube
Tärkeää on olla mainitsematta sanaa "narsisti" asianosaisille, voit kuvata käyttäytymistä faktuaalisesti, tapahtui näin sitten näin, eikä tulkintoja siitä. Fiksut ihmiset osaavat kyllä tehdä omat johtopäätöksensä. Faktoja pöytään ja älä provosoidu MISTÄÄN.
Markku Salon ajatuksiin kannattaa tutustua:
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/julkaisuja/markku…