Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pyörittää kaikki keskustelut ympäri ettet lopulta edes tiedä mistä keskustelun aloitit. Siihen menee aikaa ja aluksi vaan ihmettelet miten keskustelut ovat uuvuttavia ja täysin päättömiä kunnes alat hahmottaa tilannetta.
Tuo on totta. Normaali keskustelu ei onnistu. Silloin onnistuu jos on kyseessä jokin narsistia kiinnostava/häntä hyödyttävä asia. Hyökkäys ja raivoaminen on narsistin tapa käsitellä asiat, jos ei pidä aiheesta tai jokin asia vaatisi häneltä vastuun ottamista. Olipa hän itse tehnyt mitä tahansa syy on aina muissa.
Tai sitten juuri tuo jatkuva pyörittäminen/manipulointi, jossa vääntää kaiken siten, että keskustelukumppani joutuu koko ajan puolustamaan itseään. Ja se asia josta piti keskustella on muuttunut ihan joksikin muuksi. Asia ei etene ja joutuu koko ajan muistuttamaan, että pysytään asiassa.
Kuulostaa juuri samalta kuin tuntemani johtavassa asemassa oleva narsistk "kommunikoi".
Jos tulee ryhmässä kova kysymys, johon narsistilta odotetaan mielipidettä, hän onkin hiljaa, plaraa papereita, on "hajamielinen" eli kerää aineistoa kääntääkseen keskustelun suunnan. Muut eivät jää jankuttamaan vastausta. Hän voi aivan hyvin valehdella kylmästi ja väittää sitten, että hänet on ymmärretty väärin eikä hän näin ole sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutyyli: "Olen ministeri tai kansanedustaja, en välitä pätkääkään teistä köyhtyvistä suomalaisista... minulle tärkeintä on rahakas EU virka jota jo odotan..."
Otsikko on harhaanjohtava. Narsistinen henkilö mukautuu kumppaninsa mukaan alkuun. On hurmaava, toinen avautuu. Sitten kun n. tietää tarpeeksi, hän käyttää kipupisteitä (todellisia tai luultuja) kumppania vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutyyli: "Olen ministeri tai kansanedustaja, en välitä pätkääkään teistä köyhtyvistä suomalaisista... minulle tärkeintä on rahakas EU virka jota jo odotan..."
Otsikko on harhaanjohtava. Narsistinen henkilö mukautuu kumppaninsa mukaan alkuun. On hurmaava, toinen avautuu. Sitten kun n. tietää tarpeeksi, hän käyttää kipupisteitä (todellisia tai luultuja) kumppania vastaan.
Totta. Minun tapauksessani kyseli outoja. Pidin kysymyksiä kummallisina: oletko varastanut, oletko tehnyt sitä tai tätä. Sitten, kun oli ensimmäinen eroyritykseni oli mennyt jakamaan näitä luottamuksellisia asioita omille ja mun tutuille. Nuoruuden näpistyksestä tulikin sitten jatkuvaa ja ammattimaista varastamista jne. Eli jos alussa kysellään vähän outoja asioita, niin ehkä ei kannata ihan kaikkea kertoa.
Ja suhde oli suhteellisen pitkä ja mut pidettiin pimennossa hyvin paljosta. Itsekäs monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minun tapauksessani kyseli outoja. Pidin kysymyksiä kummallisina: oletko varastanut, oletko tehnyt sitä tai tätä. Sitten, kun oli ensimmäinen eroyritykseni oli mennyt jakamaan näitä luottamuksellisia asioita omille ja mun tutuille. Nuoruuden näpistyksestä tulikin sitten jatkuvaa ja ammattimaista varastamista jne. Eli jos alussa kysellään vähän outoja asioita, niin ehkä ei kannata ihan kaikkea kertoa.
Ja suhde oli suhteellisen pitkä ja mut pidettiin pimennossa hyvin paljosta. Itsekäs monella tavalla.
Minulla on lääkitys migreeniin= narkomaani. Olin hänelle lääkkeiden väärinkäyttäjä. Hän itse omasi laajan päihdehistorian ja on yhä päihteiden väärikäyttäjä, mutta minä olen narkomaani kun syön lääkkeeni lääkärin toteamaan sairauteen.
Ihminen joka hetki aiemmin on sanonut jotain, mutta kun huomaa jääneensä kiinni valheesta, tai on muuten alakynnessä, saattaa ihan pokkana päin naamaa väittää että on sanonut juuri jotain aivan päinvastaista! Tämä on käsittämätön ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lääkitys migreeniin= narkomaani. Olin hänelle lääkkeiden väärinkäyttäjä. Hän itse omasi laajan päihdehistorian ja on yhä päihteiden väärikäyttäjä, mutta minä olen narkomaani kun syön lääkkeeni lääkärin toteamaan sairauteen.
Juuri tätä. Jos minä join joskus muutaman viinilasillisen olin päihdeongelmainen. Hänen jokailtainen tissuttelunsa oli ihan normaalia. Jos joskus kirosin, oli kielenkäyttöni ruokotonta. Hänen kiroilunsa vain normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka hetki aiemmin on sanonut jotain, mutta kun huomaa jääneensä kiinni valheesta, tai on muuten alakynnessä, saattaa ihan pokkana päin naamaa väittää että on sanonut juuri jotain aivan päinvastaista! Tämä on käsittämätön ilmiö.
Gaslighting
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gaslighting
Meillä oli pomo ja hän sairastutti koko porukan mutta eniten samoissa tiloissa työskentelevät. Kun yksi irtisanoutui ja palasi käymään kuukausien jälkeen parantuneena, pomo sanoi yhden kirjaimen erotuksella sanan joka tarkoittaa heikkenemistä, kun työkaveri oli parantunut. Gaslighting myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gaslighting
Miksi tällaista tehdään? Tulee väkisin sellainen olo, että narsisti on yksinkertaisesti tyhmä. Hänhän näyttää ihan tyhmältä ja suorastaan vinksahtaneelta kun muuttaa jatkuvasti sanomisiaan ja olettaa että se menee muille läpi? Eikai kukaan fiksu, järjissään oleva ihminen VOI olettaa sellaista??
Oman kokemukseni mukaan sellainen hoitaa puhumisen. Yleensä toisten negatiivista arvostelua. Ikinä eivät pyydä anteeksi, mutta raivostuvat niin että muut joutuvat pyytämään anteeksi, elleivät halua että hän soittaa samantien 5 raivoisaa puhelua eri tutuilleen ja liioittelee miten joku on taas kohdellut väärin. Itse kyllä saattaa tehdä ohareita niin tylysti kuin voi. Juoruaa kaiken kaikille ja liioittelee. Jos hänelle mainitsee tästä varovastikin niin hän vetää herneet rajusti nokkaan. Pompottaa kilttejä ihmisiä miten haluaa ja pilkkaa selän takana ilkeästi.
Joo, itse ei haluta katsoa peruutuspeiliin, mutta itsensä kokemat loukkaukset muistaa aina.
Hain silloista puolisoani 10v-päivänä yökerhossa tanssimaan. Hän katsoi minua ja sanoi, että ei tanssi kanssani, koska silloin päivänä x (n. 2 vuoden seurustelun kohdalla) olin kieltäytynyt hänen tanssikutsustaan. Hän siis kieltäytyi lähtemästä tasavuosipäivänä kanssasi tanssimaan, koska n. 8 vuotta aiemmin olin kieltäytynyt. Muistan sen illan, olin ollut hyvin väsynyt.
(Ja joo, emme tanssineet siinä välissä. Saimme pian lapsia, emmekä juurikaan koskaan käyneet enää yökerhossa yhdessä.)
Tällä tasolla sitä mentiin. Jos olit joskus ymmärtämättäsi mokannut tai loukannut narsistia, niin se kyllä muistetaan ja tullaan kostamaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki.
Patologinen valehtelu ja oman aseman korostaminen joka tilanteessa. Ja tämä ex cathedra -tyylillä, jossa heitetään valehdeltu titteli ikään kuin omien valheiden painoksi.
Päälle puhuminen ja määräily, narsisti tietää miten asiat ovat, ennen kuin ehdit avata oman suusi.
Kiusaaminen, henkinen nitistäminen, joka asiaan puuttuminen ja muiden omaan tahtoon pakottaminen leimallista näille persoonallisuushäiriöisille.
Jos eivät saa tahtoaa perille, käyttävät joukkovoimaa eli mustamaalavat henkilöä joka suuntaan ja usuttavat uskolliset seuraajansa eli hoviapinansa tämän kimppuun.
Not my monkeys, not my circus kirjoitti:
Patologinen valehtelu ja oman aseman korostaminen joka tilanteessa. Ja tämä ex cathedra -tyylillä, jossa heitetään valehdeltu titteli ikään kuin omien valheiden painoksi.
Päälle puhuminen ja määräily, narsisti tietää miten asiat ovat, ennen kuin ehdit avata oman suusi.
Kiusaaminen, henkinen nitistäminen, joka asiaan puuttuminen ja muiden omaan tahtoon pakottaminen leimallista näille persoonallisuushäiriöisille.
Jos eivät saa tahtoaa perille, käyttävät joukkovoimaa eli mustamaalavat henkilöä joka suuntaan ja usuttavat uskolliset seuraajansa eli hoviapinansa tämän kimppuun.
Hoviapina on osuva nimitys.
Mun narsistinen pomo on onneksi lähdössä toiseen työpaikkaan. Jos hänet huomioidaan,hän on mielestään suosittu, ihana ja mahtava!! Jos häntä ei huomioida, muut on hirviöitä ja pahiksia ja häntä vastaan.
Tässä pähkinänkuoressa. Saman kokeneet ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse ei haluta katsoa peruutuspeiliin, mutta itsensä kokemat loukkaukset muistaa aina.
Hain silloista puolisoani 10v-päivänä yökerhossa tanssimaan. Hän katsoi minua ja sanoi, että ei tanssi kanssani, koska silloin päivänä x (n. 2 vuoden seurustelun kohdalla) olin kieltäytynyt hänen tanssikutsustaan. Hän siis kieltäytyi lähtemästä tasavuosipäivänä kanssasi tanssimaan, koska n. 8 vuotta aiemmin olin kieltäytynyt. Muistan sen illan, olin ollut hyvin väsynyt.
(Ja joo, emme tanssineet siinä välissä. Saimme pian lapsia, emmekä juurikaan koskaan käyneet enää yökerhossa yhdessä.)
Tällä tasolla sitä mentiin. Jos olit joskus ymmärtämättäsi mokannut tai loukannut narsistia, niin se kyllä muistetaan ja tullaan kostamaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki.
Narsistin maailmassa näin. Ei muistella pahalla mitä minä tein, unohdetaan se. Mutta se mitä sinä olet tehnyt, ei katoa ikinä. Sinun virheisiin, todellisiin ja keksimiini, palataan kerta toisensa jälkeen, jos se on minulle hyödyllistä. Niihin palataa tilanteissa joissa haluan väistellä omaa vastuutani ja johtaa keskustelun pois minusta. Otan myös tavakseni huomautella sinulle merkityksettömistä asioista, kuin ne olisi virheitä, pitääkseni sinua jatkuvasti hieman epäröivänä ja stressaantuneena. Sitten kun varsinainen riita jostain alkaa, olet jo sopivasti hämmentyneessä tilassa ja varpaillasi. Silloin voin täyttä sillisalaattia suoltamalla ohjata keskustelua miten järjettömään suuntaan tahansa ja todeta, että olet olet hullu.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa myös loputtomasti syytellä, että olet pettänyt, tehnyt sitä ja tätä ja tuota, vaikket ole tehnyt mitään sinne päinkään. Narsistilla syyte on aina tunnustus; hän itse on syyllistynyt siihen mistä syyttää toista.
Eräällä tuntemallani narsistilla oli (on) raivostuttava tapa nakittaa kaksi naista riitelemään hänestä. Ihan kuin haluaisi jatkuvasti testata omaa markkina-arvoaan. Esim. olemme sopineet, että tavataan ravitsemusliikkeessä. Olen jo paikalla, kun narsisti purjehtii sisään, ei ole huomaavinaankaan minua, vaan menee juomineen toiseen pöytään, jossa on joku tuttu nainen. Ensimmäisellä kerralla menin perään istuttuani pitkään yksin ja tajuttuani etten narsku tule mun pöytään, mutta tämän toistuttua pariin kertaan kävelin vain ulos ravintolasta ja lopulta blokkasin äijän.
Vierailija kirjoitti:
Eka narsisti käveli itse elämästäni ulos ja jätti jälkeensä valtavan hämmennyksen ja terapiantarpeen. Kyseessä oli vanhempi.
Toisen narsistin luona olin ihan liian pitkään, mutta kun lähdin, vihasin häntä jo niin paljon, että kontaktittomuuden pito kävi helposti.
Kolmas narsisti oli esimies ja burn outin kautta vaihdoin työpaikkaa.
Nyt omaan tiedon, että vika ei ole ollut minussa vaan heissä eivätkä he voi itselleen mitään. Ja vihdoin tämä tuli käytännössä koetelluksi, kun tunnistin seurustelukumppanissa varoitusmerkit heti rakkauspommituksen jälkeen enkä suostunut enää suhteeseen narsistin kontrolloimana. Jos nyt seuraavalla kerralla tunnistaisi sen jo rakkauspommituksesta...
Nyt on kyllä liikaa "narsisteja" yhdelle ihmiselle.
Kun näitä juttuja lukee, tulee tunne, että täällä leimataan porukalla kaikki epäonnistuneet ihmissuhteet narsistin aiheuttamiksi. Aika kapea katsantokanta. Nämä kyökkipsykologit voivat katsoa itse peiliin, oikein suurentavaan peiliin.
Tällä hetkellä eniten narsistissa ärsyttää se, että hän ei millään tavalla eikä missään asiassa muuta koskaan mielipidettään. Vaikka tuomari olisi sanonut hänelle, että hänen ajamansa asia ei tule oikeudessa toteutumaan, narsisti pitää edelleen kiinni omasta kannastaan.
Käsittämätöntä idiotismia. Näyttäytyy minulle suoraan sanottuna totaalisena mielenvikaisuutena. Usko omaan oikeassa olemiseen on liian vahva. Kun on kerran saanut päähänsä jotain, narsisti ei horju siitä totuudestaan ikinä, ei missään tilanteessa. Ja hokee samoja mantroja vuodesta toiseen.
Järkyttävä tyyppi!
Tämä selibaattiin pakottaminen myös tuttu ilmaisu täälläkin. Ja esim. jos oli pitempiaikaista vuotoa, enkä siksi halunnut seksiä. Tai aamulla aikainen lähtö ja halusin nukkua. Hän itse sai kyllä ottaa unilääkkeen ja katsoa leffoja yötä myöten. Minä olin kuin joku käyttötavara. Onneksi ex.