Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun yrittäminen todellakin on se, mikä paljastaa narsistin. Kun oppii lukemaan merkkejä, voi pian huomata vihjeet, ja ottaa etäisyyttä. Myös sanattomiin viesteihin kannattaa kiinnittää huomiota. Viimeistään keskustelutilanne paljastaa, mikä tuo keskustelukumppani on miehiään. Senköhän vuoksi narsistit käyttävät paljon mykkäkoulua, että voivat hautoa strategiaansa naamion turvin. Kaikki on laskelmoitua, joka sana, ele, äänenpaino ja mikroilme. Spontaanisuus puuttuu, aitous puuttuu.
Mykkäkoulu johtuu siitä ettei narsisti pysty normaaliin keskusteluun. Ei ymmärrä miksei joku toimi kuten narsisti tahtoo , koska kaikkien on toimittava kuten narsisti tahtoo , vain narsisti tietää oikeat toimintatavat. Kun joku pullikoi vastaan , narsistilla ei ole keinoja aikuismaiseen keskusteluun ja jäljelle jää mykkäkoulu. Näin narsisti osoittaa loukkaantumisensa , häntä ei ole toteltu , tässä on tulos ja se on teidän vika , minä joudun TEIDÄN käytöksenne takia mykkäkouluilemaan.
Rangaistushan se mykkäkoulu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun yrittäminen todellakin on se, mikä paljastaa narsistin. Kun oppii lukemaan merkkejä, voi pian huomata vihjeet, ja ottaa etäisyyttä. Myös sanattomiin viesteihin kannattaa kiinnittää huomiota. Viimeistään keskustelutilanne paljastaa, mikä tuo keskustelukumppani on miehiään. Senköhän vuoksi narsistit käyttävät paljon mykkäkoulua, että voivat hautoa strategiaansa naamion turvin. Kaikki on laskelmoitua, joka sana, ele, äänenpaino ja mikroilme. Spontaanisuus puuttuu, aitous puuttuu.
Mykkäkoulu johtuu siitä ettei narsisti pysty normaaliin keskusteluun. Ei ymmärrä miksei joku toimi kuten narsisti tahtoo , koska kaikkien on toimittava kuten narsisti tahtoo , vain narsisti tietää oikeat toimintatavat. Kun joku pullikoi vastaan , narsistilla ei ole keinoja aikuismaiseen keskusteluun ja jäljelle jää mykkäkoulu. Näin narsisti osoittaa loukkaantumisensa , häntä ei ole toteltu , tässä on tulos ja se on teidän vika , minä joudun TEIDÄN käytöksenne takia mykkäkouluilemaan.
Olin naimisissa 100% narsistimiehen kanssa 20 vuotta ja olen kirjoittanut hänestä useasti tähän ketjuun.
Meillä exän mykkäkoulu oli hänen tapansa osoittaa minulle, että jokin ehdotukseni mihin pyysin miehen mielipidettä oli jotain semmoista mitä minun olisi pitänyt tietää ilman kysymistä. Koska kuulemma oikeasti rakastava vaimo tietää kysymättäkin, ja tämä siis oli merkki siitä että en kuulemma oikeasti rakastanut.
Vaihtoehtoisesti exän mykkäkoulu oli hänen tapansa saada hänen tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. Ja kyllähän minä luovutinkin aina omalta osaltani, jotta pääsimme taas puheyhteyteen.
Eli hän ei kyennyt dialogeihin eikä kompromisseihin. Vuorovaikutteista keskustelua en saanut aikaan.
Toinen tapa millä hän varmisti saavansa tahtonsa läpi oli sekunnin sadasosassa tyhjästä alkanut huuto-raivo-kiljunta. Jos vaikka kysyin, että syödäänkö huomenna kanaa niin hän sai hillittömän huutokohtauksen ja raivosi kuinka mun pitäisi tietää että hän tykkää eniten naudasta ja jos oikeasti rakastaisin niin olisin kysymättä paistanut hänelle huomenna yllätyspihvit.
Narsistiäitini jaksaa länkyttää, kuinka "menneisyyteen ei voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteen voi", eli minun pitäisi kaikki hänen sanat ja teot unohtaa ja lakaista maton alle, sekä jatkaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Totesin, että ei tuu tapahtumaan, jolloin hän alkoikin väittää, että mitään ei ole oikeasti tapahtunut, kuinka olen keksinyt kaiken??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin naimisissa 100% narsistimiehen kanssa 20 vuotta ja olen kirjoittanut hänestä useasti tähän ketjuun.
Meillä exän mykkäkoulu oli hänen tapansa osoittaa minulle, että jokin ehdotukseni mihin pyysin miehen mielipidettä oli jotain semmoista mitä minun olisi pitänyt tietää ilman kysymistä. Koska kuulemma oikeasti rakastava vaimo tietää kysymättäkin, ja tämä siis oli merkki siitä että en kuulemma oikeasti rakastanut.
Vaihtoehtoisesti exän mykkäkoulu oli hänen tapansa saada hänen tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. Ja kyllähän minä luovutinkin aina omalta osaltani, jotta pääsimme taas puheyhteyteen.
Eli hän ei kyennyt dialogeihin eikä kompromisseihin. Vuorovaikutteista keskustelua en saanut aikaan.
Toinen tapa millä hän varmisti saavansa tahtonsa läpi oli sekunnin sadasosassa tyhjästä alkanut huuto-raivo-kiljunta. Jos vaikka kysyin, että syödäänkö huomenna kanaa niin hän sai hillittömän huutokohtauksen ja raivosi kuinka mun pitäisi tietää että hän tykkää eniten naudasta ja jos oikeasti rakastaisin niin olisin kysymättä paistanut hänelle huomenna yllätyspihvit.
Niin kuvaavaa. Ja niin rasittavaa. Meillä mies ei sentään huutanut, mutta alkoi sellaisella ärsyttävän loukkaavalla tyylillä ja kovennetulla äänellä komentaa ja rähjätä, mitä nyt milloinkin olin tehnyt hänen mielestään väärin. Esim. kun näki, että olin ostanut paketin näkkileipää, alkoi saarnata, kuinka HÄN ei näkkileipään ole armeijan jälkeen koskenut eikä aio koskea, joten miksi olen sitä ostanut, häh, selitä!
Sanoin, että tykkään siitä itse ja lapset tykkää myös. Siihen hän ei ihan heti keksinyt mitään, kai jokin valon välähdys kävi mielessä, että eihän hän tosiaan olekaan ainut ihminen perheessä. Mutta sitten hän vahti ja vaani, että varmasti sitä näkkileipää meillä syötiin, kun kerran sitä ostettiin.
Niin rasittavaa. Ehkä hänellä oli joku muukin mt-ongelma, kun sai niitä järkyttäviä kuulustelukohtauksia vaikka mistä. Miksi meillä on kuulakärkikynä, josta tulee punaista mustetta? Kun ei hän ole sitä ostanut, eikä hän koskaan sellaista tarvitse! Mistä se on tullut ja miksi?
Selitä sellaista nyt sitten. Joka asia oli käytävä läpi ikään kuin hänen kokemuksensa kautta, että miltä hänestä se joku asia tuntuu ja mitä se häneen vaikuttaa. Meillä piti kaikki tehdä miehen mieltymyksen mukaan, hän ei kestänyt minkäänlaista epämukavuutta. Eli se olin minä, joka valvoin parkuvan lapsen kanssa yön, kun se alkoi valittaa korvakipua, ja minä vein sen lapsen aamulla pyörän päällä terveyskeskukseen, ei tietenkään mies autolla, ei tietenkään ja hänhän nukkui makeasti yläkerrassa ettei lapsen itku häiritse. Tiedän, että näin voi joskus käyttäytyä ajattelemattomuuttaan tai tyhmyyttään normimieskin, mutta meillä siinä oli selkeästi mukana narsistinen vivahde. Miehen tietyt ilmeet, eleet ja sanomiset. Mies selvästi nautti tällaisista tilanteista, joissa sai oikein osoittaa, miten häntä ei tällaiset asiat kuulu rasittaa.
Se on se hyvin monen naisen tapa. Joka asia alkaa minä tahdon, minä vaadin, minä haluan, minun, kuuluu saada. Minä minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Narsistiäitini jaksaa länkyttää, kuinka "menneisyyteen ei voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteen voi", eli minun pitäisi kaikki hänen sanat ja teot unohtaa ja lakaista maton alle, sekä jatkaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Totesin, että ei tuu tapahtumaan, jolloin hän alkoikin väittää, että mitään ei ole oikeasti tapahtunut, kuinka olen keksinyt kaiken??
Olen tuntenut läheisesti kolme hyvin narsistista henkilöä. Jokainen heistä, siis jokainen, on jossain vaiheessa todennut, etteivät he katso peruutuspeiliin. Eli kun ovat satuttaneet/hylänneet läheisensä, heidän katseensa on jo tulevassa, kun taas uhri takertuu vanhaan ja menneisyyteen. Asiat jäävät käsittelemättä, kun narsisti "ei katso peruutuspeiliin"
. Ja tietenkin narsisti, joka on orientoitunut tulevaan, on mukamas se parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuvaavaa. Ja niin rasittavaa. Meillä mies ei sentään huutanut, mutta alkoi sellaisella ärsyttävän loukkaavalla tyylillä ja kovennetulla äänellä komentaa ja rähjätä, mitä nyt milloinkin olin tehnyt hänen mielestään väärin. Esim. kun näki, että olin ostanut paketin näkkileipää, alkoi saarnata, kuinka HÄN ei näkkileipään ole armeijan jälkeen koskenut eikä aio koskea, joten miksi olen sitä ostanut, häh, selitä!
Sanoin, että tykkään siitä itse ja lapset tykkää myös. Siihen hän ei ihan heti keksinyt mitään, kai jokin valon välähdys kävi mielessä, että eihän hän tosiaan olekaan ainut ihminen perheessä. Mutta sitten hän vahti ja vaani, että varmasti sitä näkkileipää meillä syötiin, kun kerran sitä ostettiin.
Niin rasittavaa. Ehkä hänellä oli joku muukin mt-ongelma, kun sai niitä järkyttäviä kuulustelukohtauksia vaikka mistä. Miksi meillä on kuulakärkikynä, josta tulee punaista mustetta? Kun ei hän ole sitä ostanut, eikä hän koskaan sellaista tarvitse! Mistä se on tullut ja miksi?
Selitä sellaista nyt sitten. Joka asia oli käytävä läpi ikään kuin hänen kokemuksensa kautta, että miltä hänestä se joku asia tuntuu ja mitä se häneen vaikuttaa. Meillä piti kaikki tehdä miehen mieltymyksen mukaan, hän ei kestänyt minkäänlaista epämukavuutta. Eli se olin minä, joka valvoin parkuvan lapsen kanssa yön, kun se alkoi valittaa korvakipua, ja minä vein sen lapsen aamulla pyörän päällä terveyskeskukseen, ei tietenkään mies autolla, ei tietenkään ja hänhän nukkui makeasti yläkerrassa ettei lapsen itku häiritse. Tiedän, että näin voi joskus käyttäytyä ajattelemattomuuttaan tai tyhmyyttään normimieskin, mutta meillä siinä oli selkeästi mukana narsistinen vivahde. Miehen tietyt ilmeet, eleet ja sanomiset. Mies selvästi nautti tällaisista tilanteista, joissa sai oikein osoittaa, miten häntä ei tällaiset asiat kuulu rasittaa.
Ei voi olla totta! Meillä käytiin läpi täsmälleen sama näkkileipäepispdi ja samoilla sanoilla mitä sinä kirjoitit!
Meilläkin nex nukkui yöt eri kerroksessa, jos vauva/lapsi valvotti. Sitten oli marttyyria, kun oli joutunut nukkumaan sohvalla.
Narsistin seurassa tulee tunne, että ei saa olla vapaa. Ei saa olla oma itsensä. Keskustelu on valtapeliä. Se on eriasteinen pyrkimys manipuloida, hallita ja viedä keskustelukumppanilta identiteetti, omanarvontunto ja itseluottamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Salama kirkkaalta taivaalta'-syndrooma, onko sille jokin nimi? Vai onko se vain suomalaisille tyypillistä?
Minun puolisoni narsistiset piirteet näkyy mm jatkuvana valehteluna.
Eksänqä oli minua tyhmempi ja tuntuu että hän on hyvin yllättänyt että saan hänet kiinni niin usein.
Kiinni jäädessä hän heti hyökkää täysillä takaisin. Pakenee, poistuu, lyö luurin, koska haastan riitaa ja olen vaikea.
Jättänyt en ole, sillä valheet on olleet riittävän harmittomia eron aiheeksi. Mutta onhan niitä jonkin verran. .. Häpeän sieto on hänellä olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut läheisesti kolme hyvin narsistista henkilöä. Jokainen heistä, siis jokainen, on jossain vaiheessa todennut, etteivät he katso peruutuspeiliin. Eli kun ovat satuttaneet/hylänneet läheisensä, heidän katseensa on jo tulevassa, kun taas uhri takertuu vanhaan ja menneisyyteen. Asiat jäävät käsittelemättä, kun narsisti "ei katso peruutuspeiliin"
. Ja tietenkin narsisti, joka on orientoitunut tulevaan, on mukamas se parempi ihminen.
Lisään tähän omat kolme. Tosin jos narsistia on loukattu niin siitä jaksetaan raivota vaikka vuosikymmeniä. Erikoisin loukkaus mitä äitini on kohdannut tapahtui 35 vuotta ennen hänen syntymäänsä, että kyllä nämä osaa. Mummoni on ollut kuolleena muutaman vuosikymmenen, yhä häntä haukutaan viikottain muunmuassa siitä kun hän viihtyi ihmisten kanssa ja tykkäsi laittaa kotia. Kyllä nämä riidan aiheet keksii ja riitelee vaikka yksin.
Vierailija kirjoitti:
Se miten keskustelut menivät AINA ihan kummallisille raiteille. Tyyliin puheena oli vaikkapa "mitäs syötäisiin tänään" niin sekunnin päästä olet syyllinen Afrikan nälänhätään ja hän sen takia kyllä nyt menee ja pettää (lataa jo tinderiä) ja kuinka naapurin Mirkkukin oli vuonna 1999 tehnyt miehelleen nakkikastiketta, kun taas sinä olet ihan turha keittiössäkin jne jne jne.... Siinä olet kerta toisensa jälkeen kysymysmerkkinä mitä oikein tapahtui eikä todellista dialogia synny koskaan. Lopulta huomaa pyytelevänsä ITSE anteeksi, että tuo hulluus ja raivohuutaminen loppuisi.
Tämä! Juttelet niitä näitä iloisesti ja yhtäkkiä tilanne on se, että toinen huutaa pää punaisena miten olet syypää kaikkiin maailman sotiin. Ihan absurdia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh! Tulipa tästä peruutuspeilistä yksi exä mieleen, suhteen alussa kertoi että peruutuspeilinsä on aika pieni, en silloin tajunnut mitä tarkoitti. Lyhyen suhteen aikana tosin selvisi että on täysi narsisti. Kohteli minua välillä "kovin ottein", kiusasi koiranpentuani kännissä. Oli sillä joskus hyviäkin päiviä. Kaiken huippu oli kun selvisi että tapaili toista naista samaan aikaan, oli jopa kihlannut, kävi sitten vuoronperään ja peräjälkeen molemmilla. Naisia oli enemmänkin, kenet mistäkin sattui saamaan. Rehvasteli rahoillaan, haukkui kaikki ihmiset, valehteli joka toisen lauseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi olla myös patologinen valehtelija jolloin kaikki hänen kanssa käydyt keskustelut ja tekonsa ovat valetta.
Ei voi olla vaan ON, patologinen valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten keskustelut menivät AINA ihan kummallisille raiteille. Tyyliin puheena oli vaikkapa "mitäs syötäisiin tänään" niin sekunnin päästä olet syyllinen Afrikan nälänhätään ja hän sen takia kyllä nyt menee ja pettää (lataa jo tinderiä) ja kuinka naapurin Mirkkukin oli vuonna 1999 tehnyt miehelleen nakkikastiketta, kun taas sinä olet ihan turha keittiössäkin jne jne jne.... Siinä olet kerta toisensa jälkeen kysymysmerkkinä mitä oikein tapahtui eikä todellista dialogia synny koskaan. Lopulta huomaa pyytelevänsä ITSE anteeksi, että tuo hulluus ja raivohuutaminen loppuisi.
Tämä! Juttelet niitä näitä iloisesti ja yhtäkkiä tilanne on se, että toinen huutaa pää punaisena miten olet syypää kaikkiin maailman sotiin. Ihan absurdia!
Nyt jälkikäteen nämä tyhjästä syntyneet narsistin riitaraivot naurattaa.
Ex aviomieheni sai muutaman kerran järjettömän huutoraivo-uhriutumis-itkukohtauksen kun olin mennyt häntä aiemmin nukkumaan. Olin toki pyytänyt häntä myös nukkumaan, mutta hän halusi valvoa. Raivokohtaus syntyi siitä, että narsistin mukaan en rakastanut häntä koska menin aiemmin nukkumaan . Se oli myös kuulemma seksuaalista torjuntaa, koska hän ei saanut kyseisinä iltoina seksiä, koska olin käynyt nukkumaan häntä aiemmin. Ja lisähuutona sain, että olen narsisti koska käydessäni aiemmin nukkumaan pakotin hänet kuulemma samanaikaisesti selibaattiin.
Vinkkinä vaan kaikille että exällä näkyy olevan Tinderissä profiili ja haku käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NYT muistan! Minunkin nardistinen kumppani sanoi hyvin varhaisessa seurusteluvaiheessa ettei katso peruutuspeiliin! (Oli eronnut hiljattain)
Se tuntui tuolloin hyvältä, mutta nyt olen miettinyt miten hän ei ole mun silmissä uhrannut erolleen (ja siitä oppimiseen) ajatustakaan jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit etsivät aina epäkohtia
Olen niin äärettömän huojentunut ja taakkaani sain kevennetyksi näistä ketjun viesteistä. Kiitos!
Olen tullut kiusatuksi ex-mieheni ja siskoni kautta. Eri kausina. Todellakin aivan uskomatonta, mihin jotkin ihmiset pystyvät. Ja naiivina uskoin, että itsessäni oli jotain vikaa, kun mikään ei näille kelvannut ja aina etsittiin vain puutteita ja paisutettiin väärinymmärrystä. N63
Tiedättekö onko jossain koulutuksia väkivaltaa ja narsismia kokeneiden auttamiseksi? Esim vapaaehtoistyöhön.
Mutta missä ikävaiheessa sen narsismin voi todeta? Pikkulapset ja koululaiset voi olla kehittymättömyyttään itsekkäitä ja ilkeitäkin, joten lasketaanko tuohon muutamaan prosenttiin vain aikuisikäiset ihmiset? Ja mistä ylipäänsä on päädytty tuollaiseen lukuun, onko se vain mutua?
Narsismi varmaan tulee aikaisimmillaan esiin kenties teini-iän lopuilla, ehkä jotain parikymppisenä. Tämä on siis oma ajatukseni vain. Varmasti joillakin se on nähtävissä jo aiemminkin. Mutta jos ajatellaan, että parikymppisenä ihminen alkaa jo hoidella niitä omia ihmissuhteitaan perheen ulkopuolella, niin silloinhan sen luulisi tulevan helpoimmin esille. Jos muistelen vaikkapa lukioluokkaani, niin en osaa yhdestäkään luokkatoveristani sanoa, että olisi narsisti. Mutta kukapa tietää vaikka joku heistä olisikin, ei vain siinä yhteisössä ja siinä iässä vielä tullut esille.
Ensimmäisen kerran törmäsin tapaukseen, kun olin jo työelämässä ja kaverien kanssa käytiin paljon viihteellä. Yksi saman työnantajan palveluksessa oleva minua jonkun vuoden vanhempi mies tuli usein juttelemaan kanssamme ja muutenkin saatoimme olla isommalla porukalla liikkeellä. Se mies erottui heti tietyllä tavalla. Puheet, tavat ja eleet oli juuri sellaisia, kuin mitä täälläkin on kerrottu. Hänen kanssaan ei kannattanut kenenkään ryhtyä keskustelemaan mistään, koska siitä tuli aina väittely, joka hänen oli voitettava. Erittäin rasittava tapaus, mutta omasta mielestään se kaikkien ihailema ja tärkein kaikista. Oikea kukkulan kuningas. Jos hän ei muuta voinut, niin heitti päätään taaksepäin ja ylimielisesti nauroi kovalla äänellä, ja selitti, miten vähän ihmiset tietävätkään asioista, joista ryhtyvät keskustelemaan, kun parempi olisi olla vain hiljaa ettei se tietämättömyys paista niin selvästi. Sillä hän kuittasi kaiken. Hän oli eronnut ja lapsi sai jäädä vaimolle, koska "lapsi on vain vaimon jatke." Hän ei aikonut olla lapseen yhteydessäkään ennen kuin lapsi on aikuinen, koska sitä ennen se ei mitään ymmärrä ja vaimon kasvatuksen tuloksena se tuskin mitään ymmärtää sittenkään. En ole myöhemminkään nähnyt kenenkään miehen kasvoilla niin ylimielistä ilmettä, kuin hänellä. Häntä tietysti auttoi kovasti siinä vielä se, että hän oli hyvin pitkä ja kohtalaisen komeakin mies. Työkavereiden kanssa vain joskus puhuttiin, että jos joku on narsisti, niin tuo. Toivottavasti ei mennyt uudestaan naimisiin. Hän hävisi jonnekin muualle sittemmin, joten en tiedä.