Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Even narskuilut implanttiesittelyissä
Vierailija kirjoitti:
Retardin jankutukset vauva.fissä
Vierailija kirjoitti:
Tässä taannoin tuli dokumentti Andersista ja hänen 24:stä naisestaan. Tuli elävästi mieleen oma kokemus pleijeri-narsistista, jolla oli useita suhteita ja virityksiä koko ajan käynnissä. Hän oli erittäin hyvännäköinen, hyvin sosiaalinen, auttavainen ja todella mukava kaikille. Mutta ai että kuinka hän pilasikaan monen naisen elämän ja jätti lapsia jälkeensä kuin sieniä sateella.
Mielestäni oli hyvin hämäävää, että naiset puhuivat Andersista niin kuin hän olisi ollut kiltti. Kyllä narsistit osaavat olla, ei voi muuta sanoa.
Varmaan myös tauteja yhtä lailla kuin lapsia, hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uf-fah-faa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka toista haukkuu on itse se, etkö sitä tiennyt?
Taidat olla oikein Turd
Shirly ja Eve murtaisivat kaikkien itsetunnon missä tahansa
Tuttavallani on mies, joka on eristänyt tuttuni melkein kaikista läheisistään. Kaikki omaisuus on miehen nimissä ja tämä tuttu on pahoissa veloissa pienituloisena. Mies itse tekee mitä huvittaa, mutta tuttuni joutuu kysymään jokaiseen asiaan lupaa mieheltään. Tämä tuttu tekee kaikki kotityöt ja palvelee miestään kuin orja. Mies haukkuu ja käy välillä käsiksi häneen. En tiedä onko narsisti, mutta käytös vaikuttaisi siltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavallani on mies, joka on eristänyt tuttuni melkein kaikista läheisistään. Kaikki omaisuus on miehen nimissä ja tämä tuttu on pahoissa veloissa pienituloisena. Mies itse tekee mitä huvittaa, mutta tuttuni joutuu kysymään jokaiseen asiaan lupaa mieheltään. Tämä tuttu tekee kaikki kotityöt ja palvelee miestään kuin orja. Mies haukkuu ja käy välillä käsiksi häneen. En tiedä onko narsisti, mutta käytös vaikuttaisi siltä.
On narsisti
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa ei kannata jäädä miettimään onko kyseessä narsisti. Lyhyen kuvauksesi perusteella kyllä kuulostaa että on narsistisia piirteitä ja sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Tärkeintä olisi, että tuollaisesta tilanteesta voisi päästä irti jotenkin. Ketään ei voi pakottaa lähtemään, apua voi tarjota, kuunnella yms. Narsistit pyrkivät juuri eristämään ja nujertamaan eri tavoin uhrinsa, jotta lähteminen tuntuisi mahdottomalta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Apua voi saada ja sitä kannattaa myös pyytää. Puhu tuttavallesi ja kysele kuulumisia, kerro huolestasi silloin kun olette rauhallisessa tilanteessa kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Watch "Knowing the Narcissist" on YouTube
https://youtube.com/c/KnowingtheNarcissistHg Tudor on muuttanut tänne.
Tähän liittyen. Youtube nosti minulle juuri esiin tilin TL Strangelove, jossa mies (epämääräinen) kertoo, miten hän puskista päätti perustaa tällaisen tilin nyt, kun HG Tudorin tili on poistettu ja jos se vielä joskus palaa niin alkaisi ylläpitää livekeskusteluja missä ruodittaisiin HG Tudorin postauksia. Hän käyttää myös termiä "tudorites".
Olen varmaan vainoharhainen, mutta minulle syntyi mielikuva, että tämä olisi HG Tudor itse sekoilemassa. Hän puhuu samaan tyyliin, muttei äänenmuuntimen läpi. Hitaasti ja harkiten. HG Tudor on sanonut ainakin jossain vaiheessa keskittyneensä matkusteluun ja tämä oli kuvattu ehkä jossain Aasiassa. Mies ei kertonut mitään järkevää syytä, miksi hän on niin kiinnostunut HG Tudorin videoista. Epämiellyttävä, enkä todellakaan ala seurata, osa kommentoijista oli ihan innoissaan ideasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt monta kertaa, että voisin maksaa aika paljon siitä etten olisi ex-kumppania ikinä tavannutkaan. Monta vuotta elämästä meni hukkaan siinä. Onneksi siitä sai itsensä irti vaikka toipumiseen menikin aikaa. Narsistin kanssa eläminen vie voimat ja terveyden. Ja se, että edes tunnistaa mistä on kyse ottaa oman aikansa. Ja se, että ymmärtää ettei asiat koskaan tule muuttumaan paremmiksi. Ne pahenevat mitä enemmän aikaa kuluu. Ja samaan aikaan itse hajoaa koko ajan enemmän.
Nyt kun olen jo hyvän matkaa toipunut niin olen huomannut, että onhan tässä elämää vielä jäljellä. Itsetuntemus on parantunut siinä mielessä, että osaan pitää omat rajani. Samoin se, että nykyään huomaan tosi nopeasti ihmisistä, jos heillä on narsistisia piirteitä. Siitä on ollut hyötyä monessa kohtaa ihan työelämäänkin liittyen.
Yksi asia, joka ihan ensimmäisenä varoitusmerkkinä tuli exästä silloin joskus (ja jonka valitettavasti jätin huomiotta) oli sellainen liiallinen tuttavallisuus ihan liian aikaisin. Eka tapaamisen jälkeen viesteissään olin ihminen, jollaista hän ei ollut ikinä tavannut ja meillä oli niiin paljon yhteistä. Eka treffeillä kertoi myös kuinka hänen ex-vaimo oli vain yllättäen häipynyt eri kaupunkiin mitään kertomatta. Ettei heillä ollut mitään riitaa ollut ja kaikki tuli hänelle yllätyksenä. Hänet jätettiin kylmästi ilman mitään syytä. Niinpä niin. Todellisuus sitten olikin jotain aivan muuta.
Oli itse se, joka häipyi toiseen kaupunkiin? Opin vaihtamaan henkilöitä narsistin tarinoista, sitten ne menivät kohdilleen.
Tuo on totta. Huomasin, että hän omi toisten hyviä tarinoita. Ex matkusteli työkseen maailmalla aika paljon ja joskus oli työkaveri kylässä. Hön kertoi jostain tavasta Aasiassa. Seuraavalla kerralla, kun meillä oli vieraita ex kertoi tämän saman tarinan omanaan. Simsalabim. Ja näitä oli paljon, kun osasi kuunnella. Joskus mietin oliko hänellä yhtään aitoa omaa ajatusta.
Parasta tietysti oli, kun hän vatvoi suhdettamme. Jos näin jossain netin iltapäivälehdessä jonkin listan tai jutun parisuhteista, niin saatoin olla suhteellisen varma, että hän tuli parin seuraavan päivän aikana minua syyttämän ja syyllistämään samoilla asioilla. Milloin oli passiivis-agressiivinen, milloin manipulaattori, narsisti.
Joo, usein pääsee lähelle totuutta, kun kääntää asiat päinvastoin. Jos narsistinen ihminen syyttää valehtelusta, hän itse valehtelee. Tosi simppeliä. Mitä tuohon suhteen päättymiseen tulee, niin monestakin syystä on usein lähdettävä juuri noin: salaa ja äkillisesti.
Muuten, Shirlylllä ja Evellä oli väsytysmurtotaktiikka.
Väsyneille ja nälkäisille ihmisille kun aikansa narisee, tekevät he mitä tahansa että narina loppuu
Oikea narsismi on vain noin 1-2% ihmisistä, eli se on varsin harvinaista. Moni leimaakin laakista narsistiksi ihmisen jolla on jonkin muun tyyppinen persoonallisuushäiriö. Nykyään on muodikasta leimata heti kaikki narsistiksi.
Dirk Diggler kirjoitti:
Oikea narsismi on vain noin 1-2% ihmisistä, eli se on varsin harvinaista. Moni leimaakin laakista narsistiksi ihmisen jolla on jonkin muun tyyppinen persoonallisuushäiriö. Nykyään on muodikasta leimata heti kaikki narsistiksi.
Muodikasta on olla jokin muu kuin hetero
Dirk Diggler kirjoitti:
1 - 2 prosenttia tarkoittaa sitä, että narsismi on yksi yleisimpiä vikoja päässä.
.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Lapseni isovanhemmalla on narsistisia piirteitä, näin olen tulkinnut. Hän jätti pienen lapsen vahtimatta ja tämä putosi korkealta ja mursi kätensä. Kyseessä oli kallioinen rantajyrkänne, ja lapsi olisi voinut hukkua jos olisi kierinyt veteen asti. Oli ensimmäinen kerta, kun lapsi oli hänelle hoidossa, vaisto sanoi ettei ihmiseen voi luottaa, mutta ulkopuolisten painostuksesta jätin (mummot rakastaa aina lapsiaan, täytyyhän Hilman saada hoitaa, älä ole noin julma Hilmaa kohtaan jne.)
Jouduimme olemaan samoissa sukujuhlissa ja mummeli alkoi kehuskella lapseni onnettomuudella. Todella, todella erikoinen tilanne. Mummo rehvasteli ja naureskeli, miten X:kin silloin putosi jyrkänteeltä ja oli niin mustelmilla. Kaikki menivät hiljaiseksi. Kerroin tässä välissä joutuneeni selittämään lääkärissä, mistä vammat tulivat ja miksei lasta vahdittu, ja se tuntui minusta hirveältä, plus lapset kivut jotka jatkuivat monta viikkoa.
Mummo jatkoi ja kertoi käyneensä lapseni kanssa myös suolla, jonne olisi voinut hukkua jos astuu harhaan sekä toisella kalliolla, jossa voisi halkaista päänsä. Kaikki tuijottivat mummoa vaivaantuneina, kunnes jatkettiin muusta aiheesta.
Mitä hitsiä tää oli, ja miksi ihmeessä narsisti kertoo suureen ääneen omista laiminlyönneistään? Vai onko hän muulla tavoin sekopää, tai sekä narsisti että sekopää?
Vierailija kirjoitti:
Isäni jätti auton aina laittomalle paikalle. En edelleenkään ymmärrä tätä, paitsi siitä näkökulmasta, että hän oli mielestään parkkisääntöjen yläpuolella. Lisäksi hän hokee minulle, ettö "mitä sitten", jos ei ole samaa mieltä. No, lapseni jo näkevät, että ukki ei ole ihmisenä ok. Ukki ikään kuin todentaa kipeytensä lapsenlapsilleen heitä tavatessaan. Surullisia tapauksia.
Tunnistan tämän. Tulkitsen tuon rajojen rikkomiseksi ja ylittämiseksi. Ikäänkuin narsisti ei pystyisi hahmottamaan mihin hän loppuu ja mistä toinen persoona, toisen tunteet, tarpeet ja reviiri alkaa. Ei synny keskustelua, kun ei pysty hyväksymään, että olemme ihmisinä samanarvoisia, ja että on kiinnostavaa kuulla, miten joku toinen asiat näkee. "No mitä sitten" on varmaan aito ihmettely narsistilla: mitä sen pitäisi minulle merkitä, kun ainoastaan minulla on merkitystä (siis narsistilla) minulle?
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole keskustelutyyliä silloin kun suuttuu. Ei vastaa kysymyksiin, pitää mykkäkoulua.. sisäinen viha huokuu.
Narsisti huokuu vihaa koko ajan, enemmän tai vähemmän peiteltyä. Mikä milloinkin on tilanteessa hyödyllisintä. He ovat vihaisia kokemukseni mukaan, ja kaikki muu on tämän vihan johdannaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole keskustelutyyliä silloin kun suuttuu. Ei vastaa kysymyksiin, pitää mykkäkoulua.. sisäinen viha huokuu.
Narsisti huokuu vihaa koko ajan, enemmän tai vähemmän peiteltyä. Mikä milloinkin on tilanteessa hyödyllisintä. He ovat vihaisia kokemukseni mukaan, ja kaikki muu on tämän vihan johdannaista.
Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi. Älä tapa (paitsi pojan saa uhrata)
Niin paljon on Isä meitä rakastanut, että antoi ainoan Poikansa joka
Istuu Jumalan, isän kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita.
Onko tuo vihainen Jumalamme narsisti? Ei vastaa rukouksiinkaan, vaan pitää mykkäkoulua... Voisko joku uskovainen narsisti avata uskonsa perusteita? Miksi haluaa palvoa narskua?
Juuri näin. Röyhkein esimerkki tästä on tyyppi joka kehuskelee vielä tuolla somessa.