Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Minulla on matala koulutus. Miksi "diagnosoisin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sekottaa nyt narsismin nuoren tai negatiivisen sagen sielutyyppiin. Ei kaikki ole narsismia.
Eikö narsistin ongelmat vuorovaikutuksessa muistuta aika paljon murrosikäisen tapoja ignoorata tai halveksua muita? Vaikka yhtäläisyys tunnistetaan, ei se silti tarkoita, että kaikkia, joilla näitä piirteitä on, pidettäisiin narsisteina. Ei minusta tässä ketjussa näin ole väitettykään.
Entä jos teini joutuu elämään narsistin vaikutusympäristössä, eli ketään aikuista ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sekottaa nyt narsismin nuoren tai negatiivisen sagen sielutyyppiin. Ei kaikki ole narsismia.
Eikö narsistin ongelmat vuorovaikutuksessa muistuta aika paljon murrosikäisen tapoja ignoorata tai halveksua muita? Vaikka yhtäläisyys tunnistetaan, ei se silti tarkoita, että kaikkia, joilla näitä piirteitä on, pidettäisiin narsisteina. Ei minusta tässä ketjussa näin ole väitettykään.
Entä jos teini joutuu elämään narsistin vaikutusympäristössä, eli ketään aikuista ei ole?
No ihme yksinkertaisia kysmyksiä taas. Mitä jos ei ole aikuista? No sitten ei varmaan ole?
Jos on älykäs teini, lähtee menemään heti kun kynnelle kykenee. Jos on miellyttäjä, jää. Jos ei kerran ole kunnon kasvattajaa, niin sitten pitää tulla omillaan toimeen. Mitä muutakaan siinä voi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuvaus ap:ltä. Minulla tulee mieleen teini-ikäinen ihminen. On siis kypsymätön. Ajatus on jotenkin jumiutunut vain omaan itseensä. Onko narsismi siis jonkinlaista sosio-emotionaalista kehityshäiriötä? Kehitys vain pysähtyy siihen teini-ikään eikä ihminen kasva itseä laajempaan ajatteluun vaikka mikä olisi.. Narsisti ei ikäänkuin anna arvoa muille ihmisille kuin vain siinä tapauksessa, että heistä on jonkinlaista hyötyä itselleen.
Ihan oikeasti? Hm, oletteko monet muut olleet ikään kuin narsisteja kun olitte nuoria? olen yllättynyt että näin sanotaan niin usein. En itse kyllä ollut ollenkaan kuin narsisti teininä, vaan päin vastoin olen tullut viileämmäksi (ehkä realistisemmaksi ja kyynisemnäksi) ja jämäkämmäksi, enkä ole yhtä valmis empaattisen toisten auttamiseenheittäytymiseen (nuorena olin todella empaattinen). Onkohan kuinka yleistä, että se menee niin päin, että nuorena on ikään kuin narsisti ja sitten kehittyy empatiaa? Tosiaan minusta asia on juurikin päin vastoin, ja olisipa hienoa tietää kuinka yleistä kumpikin näistä on.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän kirjoitti:
Joku puhui siitä, että narsisti tuntuu kuin joku "alien" olisi tullut. Se on totuus. Narsisti ei ole mielenvikainen, hän on paholaisen vaikutuksen alla. Siksi muille tulee kylmät väreet, paha olo, energian menetys, pelko, kylmyys, ym., koska olette läheisessä tekemisessä paholaisen kanssa, joka käyttää narsistia ja hänen kehoaan omaksi edukseen. Nämä on ihan perusasioita, jotka tulee osata ja tietää ja ymmärtää. Siksi narsisti ei myöskään tunne olevansa vastuussa, koska ei oikeasti ole, S-aatana on. Se on totta. Keho voidaan kaapata (vrt. esim. hypnoosi). Jumala on lähettänyt Jeesuksen, jotta näitä paholaisen vaikutuksen alla olevia ihmisiä ei joutuisi ikuiseen kadotukseen. He ei voi itse itseään pelastaa, siihen tarvitaan Jeesus ja Hänen voimansa välittämiseen Jeesukseen uskova. Opetelkaa Raamatusta mitä demonit tekee ihmiselle ja miten ne ilmenee ja miten ne häädetään. Narsisti, kuten te itsekin, olette vain astioita. Pitäkää huolta millä astianne oikein täytätte ja miten ja mihin sitä käytätte. Muiden haukkuminen ja muista juoruaminen avaa ovet pahalle tulla itsenne tykö. Haluatteko sitä? Olette jo sillä tiellä. Kaikista eniten, pitäkää huolta sydämestänne, sillä sieltä elämä lähtee. Ja siellä myös paha asuu, jos ei ole Jeesusta ottanut sydämeensä.
narsisti saattoi huokaista muka dramaattisesti: ei ole minun vallassani.
Eli ei pitäisi ulkoistaa aikuisen vastuuta. Narsisti itse päättää toimia saatanallisella tavalla. Narsisti on itse se saatana.
Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa? Narsisti on saatana.
Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa..? Ihminen joka tuomitsee toisten pahuuden tietämättä koko tarinaa. Sellainen on asettanut itsensä Jumalan asemaan. Kaikella on syynsä, myös sillä, miksi narsistit on tiettyjen ihmisten elämässä mukana. Narsistitkin ovat ihmisiä ja heitä kuuluu rakastaa.
Joku narsisti ehkä kirjoittaa mun omia sanomisia tässä ketjussa. Niin kuin aiemminkin sanoin, he voivat joskus porukalla (narsistin tunnistaa hovista) mustamaalata uhria ja puhua uhrista niin kuin hän puhuu narsistista. Harrastavat mm. vapaudenriistoa ja väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että narsistiset ihmiset päivittelevät someen kuvia hienoista illallisista ja luksuslifesta? Tuntemillani narsisteilla on joku ihmeellinen tarve esittää rikkaampaa ja sivistyneempää ihmistä kuin oikeasti on. Johtuu varmaan narsistin sisäisestä huonosta itsetunnosta, joka vaatii pönkitystä ja itsensä esiin tuomista. Myös tietynlainen kontrolloiva käytös somessa tyypillistä. Kaikki tarkkaa harkittua ja mietittyä.
Minulla narsistituttu joka päivittelee mitä kaikkeaa upeaa HÄN on tehnyt ja saanut aikaiseksi. Miten hän on auttanut hädässä olevia, miten hän älykkäänä ihmisenä on jälleen opiskellut jotain ja itseoppineena taiteilijanakin vielä luonut jotain ainutlaatuista.
Todellisuudessa on välit poikki vaikka kuinka monen ihmisen kanssa, puoliso kärsii mielenterveysongelmista ja samoin lähes kaikki jotka jaksaa pysyä lähellä. Tuntuu siltä että tärkeintä hyväntekeväisyystyössäkin on päästä kertomaan kaikille että hän tekee sitä. Opiskelu on joku kallis kurssi, johon kaikki halukkaat pääsee rahalla ja taide jotain hyvin keskinkertaista jos edes sitäkään, kun ei ne taidot oikeasti vaan riitä..
Kuulostaa kirjoittajan omalta kateudelta, ei toisen henkilön narsismilta. Oletko kateellinen, kun täällä lyttäät toisten aikaansaannoksia? Eikö muka voi olla mahdollista, että joku oikeasti on tehnyt kaikkea upeaa elämässään ja on taiteellisesti lahjakas ja älykäs? Ja vaikka ehkä voikin olla narsisti, mutta selvästikin kuulostaa olevan aikaansaavaa sorttia, mikä on paljon parempi kuin kateilu ja sille myrkylle palstoilla sympatian hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuvaus ap:ltä. Minulla tulee mieleen teini-ikäinen ihminen. On siis kypsymätön. Ajatus on jotenkin jumiutunut vain omaan itseensä. Onko narsismi siis jonkinlaista sosio-emotionaalista kehityshäiriötä? Kehitys vain pysähtyy siihen teini-ikään eikä ihminen kasva itseä laajempaan ajatteluun vaikka mikä olisi.. Narsisti ei ikäänkuin anna arvoa muille ihmisille kuin vain siinä tapauksessa, että heistä on jonkinlaista hyötyä itselleen.
Ihan oikeasti? Hm, oletteko monet muut olleet ikään kuin narsisteja kun olitte nuoria? olen yllättynyt että näin sanotaan niin usein. En itse kyllä ollut ollenkaan kuin narsisti teininä, vaan päin vastoin olen tullut viileämmäksi (ehkä realistisemmaksi ja kyynisemnäksi) ja jämäkämmäksi, enkä ole yhtä valmis empaattisen toisten auttamiseenheittäytymiseen (nuorena olin todella empaattinen). Onkohan kuinka yleistä, että se menee niin päin, että nuorena on ikään kuin narsisti ja sitten kehittyy empatiaa? Tosiaan minusta asia on juurikin päin vastoin, ja olisipa hienoa tietää kuinka yleistä kumpikin näistä on.
Nuoret on aina itsekkäitä (jotkut sanoo väärin narsistisia), koska tekevät henkistä pesäeroa vanhemmistaan ja se ei onnistu psyykkisesti muuten, kuin olemalla itsekäs jossain määrin. Mutta tuo kuvailemasi sydämen kylmeneminen aikuisena (kyynistyminen, epäempaattisuus, ei halua auttaa, jne.) on ihan eri asia. Se tie on valittu tietoisesti olemaan "parempi" vaihtoehto kuin anteeksianto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän kirjoitti:
Joku puhui siitä, että narsisti tuntuu kuin joku "alien" olisi tullut. Se on totuus. Narsisti ei ole mielenvikainen, hän on paholaisen vaikutuksen alla. Siksi muille tulee kylmät väreet, paha olo, energian menetys, pelko, kylmyys, ym., koska olette läheisessä tekemisessä paholaisen kanssa, joka käyttää narsistia ja hänen kehoaan omaksi edukseen. Nämä on ihan perusasioita, jotka tulee osata ja tietää ja ymmärtää. Siksi narsisti ei myöskään tunne olevansa vastuussa, koska ei oikeasti ole, S-aatana on. Se on totta. Keho voidaan kaapata (vrt. esim. hypnoosi). Jumala on lähettänyt Jeesuksen, jotta näitä paholaisen vaikutuksen alla olevia ihmisiä ei joutuisi ikuiseen kadotukseen. He ei voi itse itseään pelastaa, siihen tarvitaan Jeesus ja Hänen voimansa välittämiseen Jeesukseen uskova. Opetelkaa Raamatusta mitä demonit tekee ihmiselle ja miten ne ilmenee ja miten ne häädetään. Narsisti, kuten te itsekin, olette vain astioita. Pitäkää huolta millä astianne oikein täytätte ja miten ja mihin sitä käytätte. Muiden haukkuminen ja muista juoruaminen avaa ovet pahalle tulla itsenne tykö. Haluatteko sitä? Olette jo sillä tiellä. Kaikista eniten, pitäkää huolta sydämestänne, sillä sieltä elämä lähtee. Ja siellä myös paha asuu, jos ei ole Jeesusta ottanut sydämeensä.
Eli ei pitäisi ulkoistaa aikuisen vastuuta. Narsisti itse päättää toimia saatanallisella tavalla. Narsisti on itse se saatana.
Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa? Narsisti on saatana.Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa..? Ihminen joka tuomitsee toisten pahuuden tietämättä koko tarinaa. Sellainen on asettanut itsensä Jumalan asemaan. Kaikella on syynsä, myös sillä, miksi narsistit on tiettyjen ihmisten elämässä mukana. Narsistitkin ovat ihmisiä ja heitä kuuluu rakastaa.
Toki. Joskus paras tapa itsen kannalta on rakastaa etäältä, hyvin etäältä, ilman kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä narsisti tekee, kun huomaa ettei toinen halua enää olla tekemisissä hänen kanssaan? Sukulaisesta kysymys.
Yrittää imuroida sinut takaisin vaikutuspiiriinsä esimerkiksi mielistelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän kirjoitti:
Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa? Narsisti on saatana.Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa..? Ihminen joka tuomitsee toisten pahuuden tietämättä koko tarinaa. Sellainen on asettanut itsensä Jumalan asemaan. Kaikella on syynsä, myös sillä, miksi narsistit on tiettyjen ihmisten elämässä mukana. Narsistitkin ovat ihmisiä ja heitä kuuluu rakastaa.
Nyt et oo ihan kauhean tarkkaan perehtynyt narsismiin. Narsisti ei osaa itse rakastaa. Narsistia yököttää rakkaus ja jos alat rakastaa narsistia, hän alkaa halveksia sinua. Narsisti haluaa ihailua ja jalustalle nostamista, se ei ole sama kuin rakkaus. Narsisti haluaa palveluksia. Sekään ei ole sama kuin rakkaus.
Narsistia kannattaa rakastaa nollakontaktissa etänä, koska muuten narsisti tuhoaa minuutesi ja mielenterveytesi. Usein fyysisenkin terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä narsisti tekee, kun huomaa ettei toinen halua enää olla tekemisissä hänen kanssaan? Sukulaisesta kysymys.
Yrittää imuroida sinut takaisin vaikutuspiiriinsä esimerkiksi mielistelemällä.
Kaikkia ei imuroida. Silloin narsisti keskittyy muihin ihmisiin.
Millainen ihminen sitten on narsistin mieleen ja narsistin suosikki-ihminen? Minkälainen ihminen pääsee narsistin suosioon? Ja jos narsisti ei osaa rakastaa, mutta sanoo kuitenkin tykkäävänsä jostain ihmisestä tai että joku ihminen on peräti hänen hyvä ystävänsä niin millainen tuon ihmisen pitää olla, että narsisti tuntee ja sanoo hänestä noinkin myönteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen sitten on narsistin mieleen ja narsistin suosikki-ihminen? Minkälainen ihminen pääsee narsistin suosioon? Ja jos narsisti ei osaa rakastaa, mutta sanoo kuitenkin tykkäävänsä jostain ihmisestä tai että joku ihminen on peräti hänen hyvä ystävänsä niin millainen tuon ih misen pitää olla, että narsisti tuntee ja sanoo hänestä noinkin myönteisesti?
Selkärangaton kynnysmatto , narsistin p...seen nuolija.
Narsistit eivät rakasta. Narsistit pitävät ihastumisen tunteesta, joka on eri asia kuin kyky rakastaa. Narsistit käyttävät toista ihmistä hyväkseen ja sitten kun he kyllästyvät (eli eivät ole enää ihastuneet tai tarvitsevat lisää ihastusta), he käyttävät väärin ja hylkäävät hänet julmasti.
Narsistit ovat sosiopaatteja – vaarallisia sosiopaatteja, jotka pettävät kaikkia valheillaan ja piilottavat aiheuttamansa perheväkivallan.
Sekä mies - että naispuoliset narsistit ovat vaarallisia ja pahoja . He eivät pysähdy mihinkään aiheuttaakseen vahinkoa tietäen, että he vahingoittavat. He iloitsevat vahingoittamisesta. Kysy Bolognasta Beatriz Grimaldi, kenellä on ilo tuhota ihmishenkiä Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen sitten on narsistin mieleen ja narsistin suosikki-ihminen? Minkälainen ihminen pääsee narsistin suosioon? Ja jos narsisti ei osaa rakastaa, mutta sanoo kuitenkin tykkäävänsä jostain ihmisestä tai että joku ihminen on peräti hänen hyvä ystävänsä niin millainen tuon ihmisen pitää olla, että narsisti tuntee ja sanoo hänestä noinkin myönteisesti?
Narsisti haluaa kolmea asiaa:
- lähdettä (kutsutaan toisaalla myös loogisemmin polttoaineeksi) eli elää toiselta saamistaan tunneilmauksista (ihailu, suuttumus jne.)
- omaksuttavia luonteenpiirteitä (täyttää omaa tyhjyyttään imemällä toisista ominaisuuksia)
- palveluita (raha, seksi, palvelukset, asema, asunto, auto, ruoka tms. mikä tahansa mitä narsisti voi saada sinulta käyttöönsä)
Rakkaus on sana, jota käytetään, jos narsisti kokee vastapuolen haluavan kuulla sen ja saa näin edistettyä omia tarpeitaan. Lisäksi tiedostamaton narsisti voi kuvitella hetken rakastavansa kesken alkuhuuman rakkauspommituksen, mutta rakkaus hänellä alkaa räjähtämällä ja palaa nopeasti loppuun. Ei ole aitoa rakkautta, joka syvenee ja kasvaa ajan kanssa.
Narsisti rakastaa itseään. Narsisti näki oman kuvansa ja rakastui siihen. Ego rakastaa itseään egoa. Ego mieli rakastaa itseään keho -mieli tietoisuutta. Oman kuvansa pauloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että narsistiset ihmiset päivittelevät someen kuvia hienoista illallisista ja luksuslifesta? Tuntemillani narsisteilla on joku ihmeellinen tarve esittää rikkaampaa ja sivistyneempää ihmistä kuin oikeasti on. Johtuu varmaan narsistin sisäisestä huonosta itsetunnosta, joka vaatii pönkitystä ja itsensä esiin tuomista. Myös tietynlainen kontrolloiva käytös somessa tyypillistä. Kaikki tarkkaa harkittua ja mietittyä.
Minulla narsistituttu joka päivittelee mitä kaikkeaa upeaa HÄN on tehnyt ja saanut aikaiseksi. Miten hän on auttanut hädässä olevia, miten hän älykkäänä ihmisenä on jälleen opiskellut jotain ja itseoppineena taiteilijanakin vielä luonut jotain ainutlaatuista.
Todellisuudessa on välit poikki vaikka kuinka monen ihmisen kanssa, puoliso kärsii mielenterveysongelmista ja samoin lähes kaikki jotka jaksaa pysyä lähellä. Tuntuu siltä että tärkeintä hyväntekeväisyystyössäkin on päästä kertomaan kaikille että hän tekee sitä. Opiskelu on joku kallis kurssi, johon kaikki halukkaat pääsee rahalla ja taide jotain hyvin keskinkertaista jos edes sitäkään, kun ei ne taidot oikeasti vaan riitä..
Kuulostaa kirjoittajan omalta kateudelta, ei toisen henkilön narsismilta. Oletko kateellinen, kun täällä lyttäät toisten aikaansaannoksia? Eikö muka voi olla mahdollista, että joku oikeasti on tehnyt kaikkea upeaa elämässään ja on taiteellisesti lahjakas ja älykäs? Ja vaikka ehkä voikin olla narsisti, mutta selvästikin kuulostaa olevan aikaansaavaa sorttia, mikä on paljon parempi kuin kateilu ja sille myrkylle palstoilla sympatian hakeminen.
Narsistilla tuo on vaan pelkkä kulissi, jota pidetään yllä. Narsistit muuten juurikin aina kuvittelevat kaikkien olevan heille kateellisia.
-ohis.
Ompa väitetty. Jopa naaman ilmeet on pantu siihen kategoriaan, että kyllä on narsisti, kun on tietyt ilmeet.