Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5881/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The most common test for narcissism https://www.youtube.com/shorts/5QgcKDSdLDI

Vierailija
5882/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The most common test for narcissism https://www.youtube.com/shorts/5QgcKDSdLDI

Toi naaman vääntely ja huokailu... :]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5883/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^monen psykopaatti-/narsistivanhemman taktiikka.

Vierailija
5884/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänpä muistikin aivan tarkkaan paljon aiemmin urkkimansa. Kiusanteko oli laajamittaista ja suunniteltua.

Narsistin temput on huonoja, ettei normaali voisi edes keksiä.

Maagiselta se tuntuu juuri siksi, kun on niin outoa, että kukaan kyyläisi toisen menoja tarkkaan, samalla kun näennäisesti on täysin piittaamaton.

Niinpä. Narsisti ei anna ilmeelläkään tietää että on laittanut jonkun asian muistiinsa. Jälkeenpäin ajateltuina niissä kohdissa n jotenkin tuijotti hiljaa siinä mutta ei käynyt mielessäkään että nyt tuo "luottoläheiseni" tuossa punoo juoniaan minua vastaan! Narsisti teeskentelee devaluaatiossa että uhri on täysin merkityksetön mutta samalla kyttää ja kyylää naurettavuuteen asti... Ihmetyttää miksi joku käyttää niin paljon aikaa muiden elämän kyttäämiseen, eikö sitten ole omaa elämää tarpeeksi vai onko patologinen stalkkerihullu.. Hmm..

Vierailija
5885/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänpä muistikin aivan tarkkaan paljon aiemmin urkkimansa. Kiusanteko oli laajamittaista ja suunniteltua.

Maagiselta se tuntuu juuri siksi, kun on niin outoa, että kukaan kyyläisi toisen menoja tarkkaan, samalla kun näennäisesti on täysin piittaamaton.

Niinpä. Narsisti ei anna ilmeelläkään tietää että on laittanut jonkun asian muistiinsa. Jälkeenpäin ajateltuina niissä kohdissa n jotenkin tuijotti hiljaa siinä mutta ei käynyt mielessäkään että nyt tuo "luottoläheiseni" tuossa punoo juoniaan minua vastaan! Narsisti teeskentelee devaluaatiossa että uhri on täysin merkityksetön mutta samalla kyttää ja kyylää naurettavuuteen asti... Ihmetyttää miksi joku käyttää niin paljon aikaa muiden elämän kyttäämiseen, eikö sitten ole omaa elämää tarpeeksi vai onko patologinen stalkkerihullu.. Hmm..

Näille tapauksille täytyy antaa siimaa ja tarpeeksi uskottava, nielaistava koukku. Isonkin narsku-vonkaleen saa helposti haaviin, kun heittää melkein mahdolliselta kuulostavan jutun tai juorun itsestään kiertämään ja AINOA, keneltä se on voinut tulla kiertoon, on narsku, joka luulee saaneensa nyt jotain herkullista tietoonsa.

"Tätä juttua et sitten kerro kenellekään..." toimii aina ja on ainakin minulle tuottanut vuosikausiksi hupia, koska se juttu kiertää ja kiertää, eikä pidä alkuunkaan paikkaansa ;D

Vierailija
5886/10671 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?

Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.

Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.

Minua auttoi kun ymmärsin sen, että suhde narsistiin oli riippuvuussuhde ja verrattavissa symbioottiseen äiti-vauva -suhteeseen, jossa roolini oli olla hänen minänsä jatke ns. "apuminä". Narsistin tavoite oli rikkoa minun erillisyys, oma tahto ja mieli mm. kaksoissidosviestinnällä, jotta hän saisi kokea tuon symbioottisen vaiheen.

Miksi aikuisen tarvii olla kuin lapsi? Hyväksikäyttäjäisä käytti valtaa, mutta samalla paitsi rikkoi oman tahtoni tietysti, taantui itse lapseksi, piti minua kilpailijana "eiku anna minä", olin hänen lohtunsa.

R-hetkinä vain oli vahva. Muulloin aina heikko. Ei kestänyt mitään erimielisyyttä kuin uhmaikäinen. Kuitenkin oli se isokokoinen aikuinen.

Ei tarvi käyttää voimaa että saa lapsen esim kädet sivuun. Itse rimpuilin täysillä. Miten isokokoinen ja tosi oraalinen "vauva" voi hakea symboosia itseään niin paljon pienemmästä? Toisinpäin sen ymmärtäisi.

Vierailija
5887/10671 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli narsistin kanssa änkytysvika. Pelkäsin alitajuisesti häntä niin paljon.

Muuten olen rohkea ja tilaaottava ihminen.

Mulla kans ja siihen exäni "puhu v t t u sana päivässä mut älä änkytä" . Kohta en uskaltanut puhua juuri lainkaan.

Pelotteli pissat housuun ja potki kylkiin ja läpsi jos naapurin poraaminen ärsytti häntä, ja naapuri porasi usein, mutta enhän minä siihen voinut vaikuttaa, mutta sillä ei ollut exäni mielestä mitään merkitystä. Saattoi tuon jälkeen sanoa hynyillen "toivottavasti ei huomenna poraa". Itse olin järkyttynyt enkä uskaltanut enään sanoa mitään.

Muutaman kerran kun aloin innostuneena selittämään jotain hauskaa päivällä tapahtunutta asiaa, katsoisi minua tiukasti, laittoi sormen suulleni ja sanoi painokkaasti "meillä menee todella paljon paremmin jos ollaan ihan hiljaa, shh". Sitten vaan maattiin hiljaa paikallaan.

Vierailija
5888/10671 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei keskustelussa välitä muista.

Ei juttele kuinka sille ja sille kuuluu. Ei kysy ystävältä miten matka meni, kysele siihen liittyen. Ei kysele yhtäkkisesti ystävistäni, suvusta, käsityksistäni eri teemoissa. Häntä ei vaan kiinnosta edes puolisoon tutustuminen puheen kautta. Ajatukset menee napaa ympäri.

Ei koe lämpöä ei normaalia huoltapitämistä.

Vierailija
5889/10671 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteleeko narsisti ylipäänsä? Itse koen keskustelun vastavuoroisena toimintana. Narsisti vain puhuu, muut kuuntelee ja ihailee.

Vierailija
5890/10671 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juttele kuinka sille ja sille kuuluu. Ei kysy ystävältä miten matka meni, kysele siihen liittyen. Ei kysele yhtäkkisesti ystävistäni, suvusta, käsityksistäni eri teemoissa. Häntä ei vaan kiinnosta edes puolisoon tutustuminen puheen kautta. Ajatukset menee napaa ympäri.

Narsisti on yleensä kovinkin kiinnostunut ihmisistä, jotka on ottanut tähtäimeensä, ja esittää kysymyksiä sekä "myötätuntoa". Tekee tämän kaiken saadakseen ymmärrystä siitä, miten ko hlö toimii ja ajattelee sekä hänen heikot kohtansa. Näillä tiedoilla narsisti manipuloi uhriaan.

Vierailija
5891/10671 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on yleensä kovinkin kiinnostunut ihmisistä, jotka on ottanut tähtäimeensä, ja esittää kysymyksiä sekä "myötätuntoa". Tekee tämän kaiken saadakseen ymmärrystä siitä, miten ko hlö toimii ja ajattelee sekä hänen heikot kohtansa. Näillä tiedoilla narsisti manipuloi uhriaan.

Juuri näin se menee, lyhyesti sanottuna!!

Vierailija
5892/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?

Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.

Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.

Minua auttoi kun ymmärsin sen, että suhde narsistiin oli riippuvuussuhde ja verrattavissa symbioottiseen äiti-vauva -suhteeseen, jossa roolini oli olla hänen minänsä jatke ns. "apuminä". Narsistin tavoite oli rikkoa minun erillisyys, oma tahto ja mieli mm. kaksoissidosviestinnällä, jotta hän saisi kokea tuon symbioottisen vaiheen.

Miksi aikuisen tarvii olla kuin lapsi? Hyväksikäyttäjäisä käytti valtaa, mutta samalla paitsi rikkoi oman tahtoni tietysti, taantui itse lapseksi, piti minua kilpailijana "eiku anna minä", olin hänen lohtunsa.

R-hetkinä vain oli vahva. Muulloin aina heikko. Ei kestänyt mitään erimielisyyttä kuin uhmaikäinen. Kuitenkin oli se isokokoinen aikuinen.

Ei tarvi käyttää voimaa että saa lapsen esim kädet sivuun. Itse rimpuilin täysillä. Miten isokokoinen ja tosi oraalinen "vauva" voi hakea symboosia itseään niin paljon pienemmästä? Toisinpäin sen ymmärtäisi.

Narsisti on henkiseltä kehitykseltään 2-vuotiaan lapsen tasolla vaikka aikuinen. Koska kiintymyssuhde äitiin on epäonnistunut syystä tai toisesta, hän hakee tuota symbioottista tilaa uudestaan suhteessaan uhriin.

Vierailija
5893/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tässä jokin aika sitten tekstin missä selittettiin miksi jotkut ihmiset menee suhteesta toiseen loputtomasti ja ne kariutuu aina jonkun ajan kuluttua. Kuvaus sopi minusta myös hyvin narsistiin ja antoi ymmärrystä sille miksi tämä toimii niin, oli sitten kyse parisuhteesta tai ystävyyssuhteesta.  Narsisti pyrkii syntymään uudelleen jokaisessa uudessa kohtaamassaan ihmisessä, koska ei voi sietää itseään. Uusi ihminen on hänelle lupaus uudesta paremmasta minästä ja sitä kautta myös tulevaisuudesta. Sitten kun tämä ihminen paljastuukin aivan tavalliseksi ihmiseksi niin narsisti kokee tulleensa huijatuksi ja petetyksi. Häneltä on viety mahdollisuus uuteen parempaan minään.  Silloin tämä kostaa kokemansa  "vääryyden" tuhoamalla uhrinsa.

Vierailija
5894/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen renny harlin

Vierailija
5895/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tässä jokin aika sitten tekstin missä selittettiin miksi jotkut ihmiset menee suhteesta toiseen loputtomasti ja ne kariutuu aina jonkun ajan kuluttua. Kuvaus sopi minusta myös hyvin narsistiin ja antoi ymmärrystä sille miksi tämä toimii niin, oli sitten kyse parisuhteesta tai ystävyyssuhteesta.  Narsisti pyrkii syntymään uudelleen jokaisessa uudessa kohtaamassaan ihmisessä, koska ei voi sietää itseään. Uusi ihminen on hänelle lupaus uudesta paremmasta minästä ja sitä kautta myös tulevaisuudesta. Sitten kun tämä ihminen paljastuukin aivan tavalliseksi ihmiseksi niin narsisti kokee tulleensa huijatuksi ja petetyksi. Häneltä on viety mahdollisuus uuteen parempaan minään.  Silloin tämä kostaa kokemansa  "vääryyden" tuhoamalla uhrinsa.

Oma exäni kertoi erottuamme (ruma ja yllättävä discard hänen puoleltaan), että hän oli niin pettynyt meihin. Oli kuvitellut että oltaisiin tehopari, joka valloittaa Mount Everestin yhdessä ja vie sinne yhteisen lipun. ??!!

Voi sitä hänen pettymystään, kun oltiinkin ihan tavallinen perheellistynyt pari lopulta, jolle osui vielä taloudellisesti haastavat pari vuotta. Tuosta kantoi kaunaa, ja vielä 10 vuotta myöhemmin hän muistutti minua siitä, kuinka petin hänen luottamuksensa, kun en vastasynnyttäneenä kiivennytkään sinne Mount Everestille tai ollut rahoissani.

Hänellä oli tapana liittomme aikana usein ilmaista se, kuinka ME ei osata sitä tai tätä, kuinka kaikki MEILLE vaikeaa, kuinka ME ei osata siivota jne. Onnistumiset olivat kuitenkin hänen omiaan.

Vierailija
5896/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti voi tulla ihan pokkana ghostauksen ja mykkäkoulun ja minkä tahansa vuosien välirikon jälkeen juttelemaan niitä näitä, kysymään palvelusta jne.

Vierailija
5897/10671 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kyttäys/kyyläys joku narsisteille tyypillinen juttu?

Vierailija
5898/10671 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla narsistin uhreilla ollut tunne, että narsisti vie teistä kaikki voimat? On kuin vampyyri tai jokin loinen, joka on teissä kiinni ja imee, pumppaa teistä elinvoimaa ja ikäänkuin hengittää kauttanne, kuin olisi koko ajan sisällänne. Minulla on tunne, kuin minun ja narsistin välillä olisi koko ajan jokin henkitason intuitiivinen kanava auki, jota kautta narsisti imee minusta energiaa. Tuntuu, kuin itse olisin vain tyhjä kuori, josta narsisti on kaivertanut minuuden pois ja vallannut minut itsensä käyttöön ja siirtänyt itsensä minun sisälle ja ajattelisi minun aivoilla ja hengittäisi minun kautta (vrt. jokin Alien-elokuva) Tiedän, että voi kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siltä minusta todellakin tuntuu ja tämä narsisti myös pystyy lukemaan ajatuksiani eli on jollakin lailla yliaistillinen mikä on todistettu jo kymmeniä kertoja. En itsekään uskoisi jos en olisi kokenut, että narsisti pystyy näin toimimaan ihan intuitiivisella tasolla ja ajatuksen voimalla myös tekemään tihutöitään. Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Kuvasit osuvasti tuota tunnetta! Kannattaa kuitenkin miettiä, onko tuo narsistin ajatuksenlukutaito totta vai onko kyse taitavasta manipulaatiosta, jolloin uhri ajattelee narsistin syöttämien ajatuksien olevan omiaan. Narsisti kun on taitava luomaan illuusiota symbioosista ja hämärtämään rajoja itsen ja muiden välillä.

Olen itse toisinaan kokenut ennen tai jälkeen vaikean ihmisen tapaamisen, miten hän aivan kuin olisi läsnä ympärilläni sellaisena mustana, synkkänä pilvenä. Olo on ahdistunut ja levoton. Mulla on toisinaan aivan kirjaimellisesti kadonnut voimat, kuin joku humahdus kävisi päästä varpaisiin minkä jälkeen alkaa heikotus. Tätä on voinut kestää parikin päivää.

Tällä hetkellä en meinaa kestää vaikean ihmisen tyytymättömyyttä. Olen hieman muuttanut esimerkkiä jotta ei tunnisteta, mutta idea pysyy samana: Haki ilmaiselle lomalle, missä täysihoito. Näitä pieniä lomapätkiä saa nyt TÄYSIN ILMAISEKSI muutaman kerran vuoden aikana. Tämähän ei tietenkään riitä vaan valittaa, miten loma ei oikeasti ole ilmainen, koska kulkeminen ja ylim. välipalat maksaa.

Lomalla tarjotaan ilmainen ruoka 5xpäivässä, missä hänen erityistoiveet on huomioitu. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan hänelle tulisi järjestää pari ylimääräistä ILMAISTA välipalaa näiden lisäksi, koska niiden hommaaminen maksaa hänelle liikaa. Hänestä ei siis ole reilua, että ilmaisella lomalla joutuisi maksamaan jotain ylimääräisestä välipalasta kanttiiniin vaikka keittäjät tekevät muutenkin työtä ilmaiseksi.

Nyt hän sitten huokailee ja kiristelee hermoja, kun ilmainen loma ei tulekaan täysin ilmaiseksi ja miten hän joutuu uhrautumaan ja tekemään niin paljon itse. Kamalaa on sekin kun lomapaikassa ei ole ollut kauramaitoa.

Henkilö on siis itse hakenut ilmaista lomaa mitä kaikille ei myönnetä, ottanut sen vastaan ja allekirjoittanut paperit. Silti hän on kuin uhri ketä ei ymmärretä valittaen lomapaikkaan milloin mistäkin.

Ap

Vierailija
5899/10671 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti osaa aina yhtä taidokkaasti tiputtaa kovaa ja korkealta juuri silloin, kun itse luulet, että kaikki on hyvin. Huomaatkin, että et ole yhtään minkään arvoinen ja sinulla ei ole mitään merkitystä. Huolimatta siitä, että olet tehnyt kaikkesi ja enemmänkin tämän henkilön hyväksi. Narsisti mitätöi sinut ja kaiken tekemäsi. Ja mietit hämmentyneenä, että mitä muka teit väärin, että sait näin p-kaa päin naamaa, kun teit parhaasi. Vastaus on varmasti, että et tehnyt mitään väärin vaan narsisti ainoastaan halusi olla ilkeä ja kiusata saaden mielihyvää arvatessaan aiheuttamansa pahan mielen ja pettymyksen. Ja joka kerta tällaisen shokkipudotuksen aiheuttama pettymys on pahempi, kun (valheellinen) hyvä jakso on kestänyt kauan ja luulit jo kaiken muuttuneen. Karmeaa, että aina palataan samaan nollaan huolimatta, kuinka hyvää on välillä ollut.

Vierailija
5900/10671 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sitten?" hän kysyy, kun konfrontoin häntä menneistä teoista. Yrittää siis edelleen nollata arvoni, että kokemuksellani ei olisi merkitystä. En sanonut siihen mitään. Kirjoitin vain kaikki tapahtumat ylös läheisten luettavaksi. Kivi kierretään ja ohitetaan. Ei hän ole ainoa maailmassa. Myös muilla ihmisillä on väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi