Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5841/10671 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli narsistin kanssa änkytysvika. Pelkäsin alitajuisesti häntä niin paljon.

Muuten olen rohkea ja tilaaottava ihminen.

Musta tuli tosi arka ja epävarma ja sain töissäkin paniikkikohtauksia, kun luulin että olen tyhmä ja se paljastuu jos avaan suuni. En uskaltanut puhua opiskelemistani kielistään kuin enkkua.

Nyt avioeron jälkeen olen alkanut puhumaan kouluruotsiani ja ihan hyvin se sujuu. Paniikkikohtaukset on vähentyneet selvästi.

Vierailija
5842/10671 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli narsistin kanssa änkytysvika. Pelkäsin alitajuisesti häntä niin paljon.

Muuten olen rohkea ja tilaaottava ihminen.

Sama. Mulle tuli ns. kahvikuppineuroosi myös eli olin narsisti seurassa kömpelömpi ja pelkäsin, että nyt kaadan jotain. Kun oli alitajuisesti sellainen pelko, että koko ajan joku pahuus ns. hengittää niskaan ja tarkkailee mitä teen, ja tuomitsee. Samoin puhuminen oli ajoittain vaikeaa narsistin seurassa, ja narsisti itseasiassa saikin tyydytystä siitä kun joskus sanoin jonkun sanan epäselvästi ja narsisti pääsi sitten sanomaan sen oikein, yleisön läsnäollessa tietenkin. Mutta pelko on tosiaan alitajuista, alitajunta tajuaa pelätä narsistia ennenkuin tietoisuus ymmärtää mistä on kyse... Sen vuoksi kannattaa luottaa intuitioon ihmisistä ja jos on tunne että nyt on jotakin "väärin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5843/10671 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että se ujous tai arkuus johtuu siitä, että olen niin kovin ihastunut. No just. Johtui siitä, että toinen on kommunikaatiokyvytön ja manipuloiva paholainen.

Vierailija
5844/10671 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?

Tunnen tämmöisen parin. Haastaa riitaa kaikkien kanssa, ei ainoatakaan ystävää eikä mitään välejä sukulaisiin. 20 vuoteen ei kukaan ole käynyt kylässä. Surullista.

Narsisteilla ei ole ystäviä, ei suvussakaan koska koko suku on hulluja, samoin naapurit, työkaverit, kaikki hulluja, luusereita.

Luulisi jos kaksi tällaista ovat yhdessä että tappaisivat toisensa? Koska kokoajan on kilpailu kumpi on se parempi.

Vierailija
5845/10671 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin eilen firman juhlissa narsitin exäni (duunikaveri) puolentostavuoden jälkeen ensimmäistä kertaa. Olin aivan rikki ennen juhlia, mutta näkeminen meni ihan hyvin, eli en romahtanut. Toki olin koko illan katsomatta häneen ja poistuin toiseen osaan juhlia, jos tuli edes etäisesti lähelle.

Sain juhlissa hyvästä työstä palkinnon ja pidin ihan mahtavan kiitospuheen omana ihanana itsenäni. Juttelin ja tanssin ihmisten kanssa, olin oma itseni, hyvällä tavalla flirtti, hauska ja kaunis, ihmiset tuli juttelemaan ja onnitteli ja kiitteli hyvästä työstä, halasi ja nauroivat minun kanssani.

Samaan aikaan narsisti-ex oli vaisu, eikä yhtään se lumoava loiste, jota esitti firmassa aiemmin.

Olen niiin onnellinen, että sain näytettyä sille ihmiselle olemalla oma itseni, ettei hän saanut painettua minua nurkkaan tai tuhottua minua ja että minä olen pidetty, valoisa ja kaunis ihminen. Parhaansa teki, että uskoisin olevani viallinen ja inhottu ihminen.

T. Ketjuun aiemmin aktiivisesti kirjoittanut

Vierailija
5846/10671 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kanssa ehkä rasittavinta, ettei vuorovaikutus, koskaan ole normaalia, syvällistä, eikä tyydyttävää. Vaikka olisi oltu tekemisissä monta vuotta niin et koskaan opi oikeasti tuntemaan häntä, suhde ei syvene normaalilla tavalla, kaikki on aina vain manipuloivaa, valheellista, samaa kaavaa toistavaa pelailua narsistin osalta ja pysyy hyvin pinnallisena.

Ja narsistin vanhemman kanssa olet hakannut päätäsi seinään ja tuntenut yksinäisyyttä, turvattomuutta ja irrallisuutta tunnetasolla niin sitten on se kauhunhetki, kun tajuat, että ihminen, johon olet rakastunut ja joka esittää olevansa rakastunut sinuun, on myös tällainen sama tyhjä kuori, jonka kanssa ei tule koskaan pääsemään aitoon tunneyhteyteen ja syvään ihmissuhteeseen. 

Ja sen sisäistäminen ja hyväksyminen, että olet toiselle ihmiselle, läheistä esittävälle, vain sen hetken siinä. Hän ei kaipaa sinua, hän ei rakasta sinua, hänellä ei ole tunnesidettä sinuun. Sinun paikallesi voi vaihtaa toisen.  

Totta joka sana. Tämä kyllä rikkoo ihminen jotenkin peruuttamattomasti.

Vierailija
5847/10671 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi narsistin kanssa on niin vaurioittavaa. Tunnen itseni saastuneeksi. Ja nöyryytetyksi, tahallaan kiusatuksi. 

Aika jännä...minulla taas täysin vastakohtainen kokemus, eli seksi narsistin kanssa oli lähes jumalaista. Sen takia suhteesta oli niin vaikea päästä irti.

Voi olla. Osa haluaa esittää maailmanluokan rakastajaa. Silti siitäkin puuttuu syvemmällä tasolla aito intohimo ja kohtaaminen ja vuorovaikutus.

Näinhän se on. Teknisesti UPEA suoritus, mutta kaikki aito kontakti uupuu. Kumppanin voi häväistä näennäisesti kauniinkin hetken kautta.

Vierailija
5848/10671 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ei ryhdy suhteeseen narsistin kanssa!

Tuhahdus. Kuka vaan voi joutua narsistin uhriksi, mutta yleensä kai juurikin fiksuja ihmisiä metsästävät.

Vierailija
5849/10671 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhahdus. Kuka vaan voi joutua narsistin uhriksi, mutta yleensä kai juurikin fiksuja ihmisiä metsästävät.

Näin on. Narsisti hakee usein itseään parempaa seuraa, jotta voisi pölliä näiltä näiden persoonan, ajatukset, ideoita, jne. Ja yrittää tuoda tällaisen ihmisen "alas". Narsistia kiehtoo kun joku on älykkäämpi, rikkaampi, parempi sosiaalinen status, jne. Jolta voi siis saada jotain materiaalista tai henkistä. Ja jos on paljon ystäviä, hauska tyyppi, elämäniloinen. Nämä narsisti nappaa ansaansa ja haluaa romuttaa, koska ei kestä muiden onnea.

Vierailija
5850/10671 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Narsisti hakee usein itseään parempaa seuraa, jotta voisi pölliä näiltä näiden persoonan, ajatukset, ideoita, jne. Ja yrittää tuoda tällaisen ihmisen "alas". Narsistia kiehtoo kun joku on älykkäämpi, rikkaampi, parempi sosiaalinen status, jne. Jolta voi siis saada jotain materiaalista tai henkistä. Ja jos on paljon ystäviä, hauska tyyppi, elämäniloinen. Nämä narsisti nappaa ansaansa ja haluaa romuttaa, koska ei kestä muiden onnea.

HG Tudorin empiirisen, epätieteellisen teorian mukaan narsistilla on kolme päätavoitetta, hän tarvitsee näitä oman rikkonaisuutensa vuoksi.

1. Fuel, narsistinen lähde, narsistin aiheuttamien positiivisten ja negatiivisten tunnereaktioiden imppaaminen

2. Character traits, narsisti imee ja omaksuu toisista persoonallisuuspiirteitä, joista luo tilkkutäkkinä omaa persoonaansa tyhjyytensä päälle.

3. Residual benefits, palvelukset ja resurssit eli miten narsisti voi hyötyä toisesta ihmisestä

Vierailija
5851/10671 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

winner kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli:

narsisti: Damiano David on paras

winner: eikä ole, Damiano David -keskustelu ei olisi ollut mitään ilman meikäläisen nostoja viime kesä-heinäkuussa

narsisti: poistan kaikki keskustelusi winner!

Toimi eilen ja tänään erinomaisesti ;DDDD

Narsku on mun taskussa, ei mahda mulle mitään, vaikka miten poistelee ;DD

Luulisi v'tuttavan narskua :DDD

Onkohan se sitten tappo vai murha vai armonlaukaus kun se kuolee siihen v'tutukseensa?

Kaksi narsistia leikkii keskenään. Ihanaa. 

7 itseään yläpeukuttavaa narskua ketjussa on samaa mieltä ;DDD

Vierailija
5852/10671 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistia kiehtoo vastustamattomasti myös jos joku laittaa nimimerkikseen winner, koska tämä kaikki edellä sanottu on niin totta :DDDD

Vierailija
5853/10671 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo kusta

Vierailija
5854/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?

Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.

Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.

Vierailija
5855/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?

Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.

Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.

Tämä on pahinta!

Vierailija
5856/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla narsistin uhreilla ollut tunne, että narsisti vie teistä kaikki voimat? On kuin vampyyri tai jokin loinen, joka on teissä kiinni ja imee, pumppaa teistä elinvoimaa ja ikäänkuin hengittää kauttanne, kuin olisi koko ajan sisällänne. Minulla on tunne, kuin minun ja narsistin välillä olisi koko ajan jokin henkitason intuitiivinen kanava auki, jota kautta narsisti imee minusta energiaa. Tuntuu, kuin itse olisin vain tyhjä kuori, josta narsisti on kaivertanut minuuden pois ja vallannut minut itsensä käyttöön ja siirtänyt itsensä minun sisälle ja ajattelisi minun aivoilla ja hengittäisi minun kautta (vrt. jokin Alien-elokuva) Tiedän, että voi kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siltä minusta todellakin tuntuu ja tämä narsisti myös pystyy lukemaan ajatuksiani eli on jollakin lailla yliaistillinen mikä on todistettu jo kymmeniä kertoja. En itsekään uskoisi jos en olisi kokenut, että narsisti pystyy näin toimimaan ihan intuitiivisella tasolla ja ajatuksen voimalla myös tekemään tihutöitään. Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Vierailija
5857/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?

Tunnen tämmöisen parin. Haastaa riitaa kaikkien kanssa, ei ainoatakaan ystävää eikä mitään välejä sukulaisiin. 20 vuoteen ei kukaan ole käynyt kylässä. Surullista.

Narsisteilla ei ole ystäviä, ei suvussakaan koska koko suku on hulluja, samoin naapurit, työkaverit, kaikki hulluja, luusereita.

Luulisi jos kaksi tällaista ovat yhdessä että tappaisivat toisensa? Koska kokoajan on kilpailu kumpi on se parempi.

No kyllähän niillä on. Narsisteilla on yleensä paljon kavereita ja hännystelijöitä, joille mustamaalata inhokkiaan. Ainoastaan joillekin, esim. kumppanille tai muulle tosi läheiselle näyttää aidon luonteensa.

Vierailija
5858/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistia kiehtoo vastustamattomasti myös jos joku laittaa nimimerkikseen winner, koska tämä kaikki edellä sanottu on niin totta :DDDD

Tämä nimim. winner, pikimminkin loser, on itse selkeä luonnehäiriöinen kiusaaja.

Vierailija
5859/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kirjoitettiin et narsistin kanssa seksi on aina jotenkin kylmää. Samaa mieltä. Vaikka narsisti olisi hurmaava, ei se riitä hyvään seksiin, mikäli seksiltä haluaa kohtaamista ja lämpöä, eli rakastelua.

Kyllä mun kokemuksella sanoisin, että seksi narsistinkin kanssa voi olla rakastelua. Narsistejakin on niin monenlaisia.

Vierailija
5860/10671 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai.

Ja nämä ei voi olla yhtäaikaa totta. Kun sanat ja teot ovat ristiriidassa, katso tekoja. Narsistin kanssa selkeyden löytämisessä voi auttaa, jos pystyy kuvittelemaan, että katselisi tilannetta filminauhalta, ilman ääntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän