Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5721/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti oli tutustuessa mielin kielin.  Ystävystyi kanssani ja näytti miellyttävän puolensa. Osti lahjoja kun tuli kyläilemään, vieraili usein, ehdotti jopa matkani maksamista, koska halusi lomalle, eikä hänellä ollut kavereita. Kun en halunnut hänen kanssaan lähteä matkaan, kuulin, että olen luuseri ja tyhjätasku.  Meillä oli niin erilaiset ajatukset rentouttavasta lomasta. Hän halusi iskeä miehiä ja ryypätä omien sanojensa mukaan. Minä halusin tutustua matkakohteeseen, katsoa nähtävyyksiä, syödä hyvin ja uida.  Vähitellen alkoi mollaus, ulkonäköni, varallisuuteni, asunto, suku, sisarukset, jotka kuulemma olivat hulluja, kuten muutkin tuntemani ihmiset. En osannut tehdä mitään oikein, en edes perunoita valita kaupassa.  Asuin vuokralla ja vuokralla asujat ovat kuulemma luusereita. Vähitellen en keksinyt mitään puhumista, kaikki mitä sanoin oli väärin. Sitten alkoi painostus, että pitää pyytää anteeksi. Lähes mistä tahansa piti pyytää anteeksi. Miniänsä koki saman kohtalon.  No nyt olen päässyt hänestä, mutta hän yrittää sotkea edelleen elämääni valheillaan kuten muidenkin sukulaisteni. Olen kuullut, että narsistista ei pääse koskaan eroon. 

Näin se menee. alussa mielistellään, kehutaan, lahjotaan. Sitten alkaa haukkumiset ja uhkailut. Kyllä niistä eroonkin pääsee, ainakin siksi aikaa kun istuvat lusimassa, sillä suuri osa narsuista tekee rikoksia, isompia tai pienempiä. Mutta ovat tietenkin syyttömiä uhreja mielestään.

Se puhetyyli (narsunaisella) on nariseva, kuin vanha ladon ovi, käytös ylimielinen ja "kosintavaiheessa" miellyttävä.

Onko narsisteilla usein puolihuutava puhetyyli uhrin edessä, jos kukaan ei näe? Sellainen kovaan ääneen puhuminen ja joskus sanoja venyttävä. Voi olla ytimekkäitä kommentteja, joissa ei ole mitään sisältöä tai naukuva. Liittyy uhkailuun ja syyllistämiseen.

Kyllä, puhetyyli, äänensävy on aivan erilainen riippuen yleisöstä. Naisnarsku myös naukuu, narisee ja uhrin edessä saattaa sylki lentää kun uhkailee. Voi olla tosi pelottavan tuntuinen, silmät seisoo päässä.

Olen ärsyyntynyt eri vuosikymmeninä naukujista. Pidän heitä kylminä ja laskelmoivina. Olen kokenut juonittelijapelaajiksi peruskoulusta lähtien.

Silmien avoin pyörittely, kaiken hämmästely ja hymyntapainen hämää kuin he olisi erityisen vilpittömiä söpöliinejä.

Narsismi alkaa jo kouluiässä, ehkä ennenkin. Ovat kiusaajia, ilkeitä kakaroita. Harvemmin niillä on ketään kaveria. Sisaruksia kiusataan myös. Esimerkkejä löytyy. Yksi tapaus naapurista kun niiden pojalla oli synttärit, kutsui kaikki niiden luokan pojat synttäreille, noin kymmenkunta, paitsi ei yhtä, syy oli ettei heille mahtunut enempää (iso ok-talo). Koulun urheilutapahtumissa esitti aina parasta, jos hävisi jollekin alkoi selitys: jalkaan sattui tms.

Vierailija
5722/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et oikeastaan ole edes mitenkään kaunis. Et saa minua parempaa, joten jos lähdet olet varmasti yksin loppuelämäs!"

Sitten jättämisen jälkeen:

"Olet elämäni pahin virhe. Rahaa paloi sinuun paljon ja näinkö minua kiität! Olet omahyväinen akka!"

Ja todennäköisesti tämä tyyppi sanoistaan huolimatta osti hyvin vaatimattomat lahjat? :D

Niin tai uhri osti mutta narsisti laulaa kylillä että vain hän on ostellut sitä ja tätä. Eräskin pienituloinen luuserinarsisti väitti elättäneensä miestään vaikka mies oli rikas yrittäjä. Onneksi mies löysi uuden täyspäisen naisen rinnalleen.

Niin noh.. Narsisti siipeilee aina ja voi hyvinkin olla suurituloinen ja elellä pienempi tuloisen kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5723/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä narsistihöpinät ovat puuta heinää. Naisten juttuja. Keksitty, jotta voidaan diagnosoida mielipiteet, jotka eivät miellytä. Menkää hoitoon, feministit.

Vierailija
5724/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et oikeastaan ole edes mitenkään kaunis. Et saa minua parempaa, joten jos lähdet olet varmasti yksin loppuelämäs!"

Sitten jättämisen jälkeen:

"Olet elämäni pahin virhe. Rahaa paloi sinuun paljon ja näinkö minua kiität! Olet omahyväinen akka!"

Ja todennäköisesti tämä tyyppi sanoistaan huolimatta osti hyvin vaatimattomat lahjat? :D

Niin tai uhri osti mutta narsisti laulaa kylillä että vain hän on ostellut sitä ja tätä. Eräskin pienituloinen luuserinarsisti väitti elättäneensä miestään vaikka mies oli rikas yrittäjä. Onneksi mies löysi uuden täyspäisen naisen rinnalleen.

Niin noh.. Narsisti siipeilee aina ja voi hyvinkin olla suurituloinen ja elellä pienempi tuloisen kustannuksella.

Siipeilijöitä ne on kaikki, oli pieni- tai suurituloinen. Omaisuus kertyy huijaamalla, naisnarsistit putsaa miehensä kuiviin, ja kyllä toisinkinpäin.

Vierailija
5725/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä narsistihöpinät ovat puuta heinää. Naisten juttuja. Keksitty, jotta voidaan diagnosoida mielipiteet, jotka eivät miellytä. Menkää hoitoon, feministit.

Sulle ei hoito tepsi , uhmaikäisen tasolle jäänyt : D D D D

Vierailija
5726/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkkareiden Noel. Narsisti-psykopaatti.

Vierailija
5727/10671 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistien harjoittama perheväkivalta ei ole mielipidekysymys. Jokainen narsisti on väkivaltainen. Kaikki ovat sitä psyykkisesti ja suuri osa myös fyysisesti. Mutta tietysti vain läheisilleen ja suljettujen ovien takana, muille narsisti näyttelee ihan eri roolia.

Vierailija
5728/10671 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan. Narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.

Vierailija
5729/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä videossa kliininen psykiatri Dr. Todd Grande kertoo narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan ihmisen kymmenen suosituinta lausahdusta tai ajattelutapaa:

Watch "10 Things that Narcissists Say | Narcissistic Statements and Corresponding Thoughts" on YouTube

Vierailija
5730/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvanut narsistisessa perheessä ja vakavasti traumatisoitunut, joten päädyn helposti narsistien kohteeksi. Sitä on joskus kylmäävää seurata, kun tajuaa mistä on kyse, ja toinen samaan aikaan sekä pudottaa naamion, että yrittää silti vielä saada musta uhrin.

Esimerkkinä yksi nainen baarissa. Aluksi luulin, että sain uuden kaverin, hyvä tyyppi, ei muuta. Kunnes loveboming meni nopeasti ihan överiksi. Kuulemma kaikki muut hänen kaverit ovat ihan kakkiaisia, mutta mä olen ihan eri maata kuin muut ym, vaikkei edes tunnettu. Kehut ei todellakaan hivelleet mua mitenkään, kammottivat vain, ja annoin hänen kyllä ymmärtää sen, että tajusin kuvion. 

Hän pudotti heti naamionsa, alkoi selittää, miten tapailee jotain naista jostain vähän kauempaa, eivätkä he ole vielä tavanneet, koska uusi deitti ei suostu tottelemaan sen suhteen, mitä pukee yllensä ym. 

Raivosi mun vieressä istuvalle kaverilleni kaikkea ala-arvoista, karjui siis ihan naama punaisena.

Seuraavassa hetkessä laittoi käden reidelleni. Siis ihan kuin kaiken tuon naamion pudottamisen jälkeen voisin edes kuvitella mitään tuollaisen ihmisen kanssa. 

Kai sen tajusi itsekin, mutta ei halunnut luopua helpolla potentiaalisesta uhrista. Jatkoi yrittämistä vielä n. vuoden päivät. Kuulin, että hän oli ollut fyysisestikin väkivaltainen edellisessä suhteessaan. Ei yllättänyt. 

Vierailija
5731/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kasvanut narsistisessa perheessä ja vakavasti traumatisoitunut, joten päädyn helposti narsistien kohteeksi. Sitä on joskus kylmäävää seurata, kun tajuaa mistä on kyse, ja toinen samaan aikaan sekä pudottaa naamion, että yrittää silti vielä saada musta uhrin.

Esimerkkinä yksi nainen baarissa. Aluksi luulin, että sain uuden kaverin, hyvä tyyppi, ei muuta. Kunnes loveboming meni nopeasti ihan överiksi. Kuulemma kaikki muut hänen kaverit ovat ihan kakkiaisia, mutta mä olen ihan eri maata kuin muut ym, vaikkei edes tunnettu. Kehut ei todellakaan hivelleet mua mitenkään, kammottivat vain, ja annoin hänen kyllä ymmärtää sen, että tajusin kuvion. 

Hän pudotti heti naamionsa, alkoi selittää, miten tapailee jotain naista jostain vähän kauempaa, eivätkä he ole vielä tavanneet, koska uusi deitti ei suostu tottelemaan sen suhteen, mitä pukee yllensä ym. 

Raivosi mun vieressä istuvalle kaverilleni kaikkea ala-arvoista, karjui siis ihan naama punaisena.

Seuraavassa hetkessä laittoi käden reidelleni. Siis ihan kuin kaiken tuon naamion pudottamisen jälkeen voisin edes kuvitella mitään tuollaisen ihmisen kanssa. 

Kai sen tajusi itsekin, mutta ei halunnut luopua helpolla potentiaalisesta uhrista. Jatkoi yrittämistä vielä n. vuoden päivät. Kuulin, että hän oli ollut fyysisestikin väkivaltainen edellisessä suhteessaan. Ei yllättänyt. 

No mutta sinähän tunnistit hänet eli hyvä juttu. Etkä mennyt lankaan. Tosin aika yksinkertaiseltakin vaikuttaa hän. Röyhkeäkin.

Vierailija
5732/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on pakko! Se voi olla sukulainen, jonka kanssa on pakko hoitaa vaikka vanhemmat, perintöasiat ym. Se voi olla myös työkaveri tai pomo. Tai jopa parisuhde, josta toinen pitää kiinni manipuloimalla ja uhkailemalla esim. lasten avulla tai taloudellisesti.

Aina voi tietysti lähteä ja jättää asiat hoitamatta, mutta ei sekään ole hyvä vaihtoehto.

On siinä sekin vaihtoehto että jättää narsistin ja hoitaa asiat. Niin aikuinen ihminen tekee.

Vierailija
5733/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on pakko! Se voi olla sukulainen, jonka kanssa on pakko hoitaa vaikka vanhemmat, perintöasiat ym. Se voi olla myös työkaveri tai pomo. Tai jopa parisuhde, josta toinen pitää kiinni manipuloimalla ja uhkailemalla esim. lasten avulla tai taloudellisesti.

Aina voi tietysti lähteä ja jättää asiat hoitamatta, mutta ei sekään ole hyvä vaihtoehto.

On siinä sekin vaihtoehto että jättää narsistin ja hoitaa asiat. Niin aikuinen ihminen tekee.

Tämän kirjoittaja on onnekas, sillä hänellä ei selvästikään ole mitään kokemusta parisuhteesta narsistin kanssa. Narsistia ei noin vain jätetä, ja mitä pitempään suhde on jatkunut ja mitä enemmän siihen kuuluu yhteen sitovia tekijöitä, kuten avioliitto, lapsi ja/tai yhteistä omaisuutta, sitä vaikeampaa ja vaarallisempaa eroaminen on. Narsistilla kun on usein tapana uhkailla kumppaniaan kaikenlaisella mitä eron jälkeen voi tapahtua, ja jotkut näistä myös toteuttavat pahimmatkin uhkauksensa.

Eikä tällä asialla ole mitään tekemistä uhrin "aikuisuuden" kanssa. Uhri voi olla äärimmäisen tehokas ja aikaansaava itsenäinen ihminen, oman alansa huippuammattilainen, ystävien keskuudessa pidetty ja ihailtu persoona, eikä kukaan uskoisi millaista hänen yksityiselämänsä on kulissien takana. Hän häpeää sitä itse niin paljon, että ei kerro muille, ja se häpeä tekee lähtemisestä entistä vaikeampaa.

Tätä kuviota ei ole rakennettu ihan hetkessä. Jos narsisti paljastaisi todellisen minänsä suhteen alkuvaiheessa, niin helppohan siitä olisikin lähteä, mutta sen sijaan hän kietoo uhrin verkkoonsa pikkuhiljaa kuin myrkyllinen hämähäkki.

Vierailija
5734/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti kertoo usein vitsin kustannuksellasi hyvin rakkaudellisen hetken jälkeen.

Jäät haukkomaan henkeä et kenen mielestä oli hauskaa. Ja mikä tarve siihen ohi.

Mikä on tällaista tehneen narsistin sukupuoli?

Olen itse nainen ja olen muutaman kerran kuullut miehen suusta juurikin seksin jälkeen jonkin järkyttävän kommentin/vitsin mm. ulkonäöstäni.

Vierailija
5735/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kirjoittaja on onnekas, sillä hänellä ei selvästikään ole mitään kokemusta parisuhteesta narsistin kanssa. Narsistia ei noin vain jätetä, ja mitä pitempään suhde on jatkunut ja mitä enemmän siihen kuuluu yhteen sitovia tekijöitä, kuten avioliitto, lapsi ja/tai yhteistä omaisuutta, sitä vaikeampaa ja vaarallisempaa eroaminen on. Narsistilla kun on usein tapana uhkailla kumppaniaan kaikenlaisella mitä eron jälkeen voi tapahtua, ja jotkut näistä myös toteuttavat pahimmatkin uhkauksensa.

Eikä tällä asialla ole mitään tekemistä uhrin "aikuisuuden" kanssa. Uhri voi olla äärimmäisen tehokas ja aikaansaava itsenäinen ihminen, oman alansa huippuammattilainen, ystävien keskuudessa pidetty ja ihailtu persoona, eikä kukaan uskoisi millaista hänen yksityiselämänsä on kulissien takana. Hän häpeää sitä itse niin paljon, että ei kerro muille, ja se häpeä tekee lähtemisestä entistä vaikeampaa.

Tätä kuviota ei ole rakennettu ihan hetkessä. Jos narsisti paljastaisi todellisen minänsä suhteen alkuvaiheessa, niin helppohan siitä olisikin lähteä, mutta sen sijaan hän kietoo uhrin verkkoonsa pikkuhiljaa kuin myrkyllinen hämähäkki.

Minä kirjoitin tuon lauseen ja olen päässyt irti dg narsistista ja hänen sisaruksistaan sekä omasta veljestäni. Mutta ymmärrän kyllä että kaikista ei ole irrottautumaan. Suosittelen sitä silti! Eli kyllä minulla on kokemusta narsisteista ihan riittävästi!

Vierailija
5736/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon lauseen ja olen päässyt irti dg narsistista ja hänen sisaruksistaan sekä omasta veljestäni. Mutta ymmärrän kyllä että kaikista ei ole irrottautumaan. Suosittelen sitä silti! Eli kyllä minulla on kokemusta narsisteista ihan riittävästi!

Ja lisäyksenä , kummitätini uhkasi tappaa minut  kun en "hyväksynyt" hänen mustamaalaustaan .  Nyt olen onnekas kun pääsin tästä roskajoukosta erilleen!

Vierailija
5737/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ja heidän hovinsa varmaan tappavat minut seuraavaksi. Saa nähdä. Suomi ei muuten ole oikeusvaltio, jos joku ei vielä tiennyt.

Vierailija
5738/10671 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti kertoo usein vitsin kustannuksellasi hyvin rakkaudellisen hetken jälkeen.

Olen itse nainen ja olen muutaman kerran kuullut miehen suusta juurikin seksin jälkeen jonkin järkyttävän kommentin/vitsin mm. ulkonäöstäni.

Mieheltä itse kuullut sen käsittämättömän vitsin. Tyyliin rakkaudellisen kauniin päivän keskellä yhtäkkiä totamus et muhkeat peput on koko maailman suosikki (mulla ei ole).

Erittäin tökerönä hetkenä tuo on pysäyttää kaiken hyvän. Eikä häntä voi syyttää, kertoo vain kato faktan.

Vierailija
5739/10671 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä itse kuullut sen käsittämättömän vitsin. Tyyliin rakkaudellisen kauniin päivän keskellä yhtäkkiä totamus et muhkeat peput on koko maailman suosikki (mulla ei ole).

Erittäin tökerönä hetkenä tuo on pysäyttää kaiken hyvän. Eikä häntä voi syyttää, kertoo vain kato faktan.

Narsistit osaa kyllä olla niin tökeröjä ja käyttäytyä ala-arvoisesti!

Olikohan nuo neggingiä?

https://www.mindbodygreen.com/articles/negging/

"Negging is a great way to signal to people that you're insecure and a terrible person to be in a relationship with," licensed therapist Nick Bognar, LMFT, says. "So, on some level, it's a great thing when someone negs you because it would often take a lot longer to figure out that they're awful to be with."

Vierailija
5740/10671 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negging is a form of emotional manipulation that is carried out through "backhanded compliments and insults disguised as constructive criticism," says licensed mental health counselor Amanda Levison, M.S., LMHC, LPC, CCBT.