Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Se on raivostuttavaa, kun narsisti ei voi koskaan missään tilanteessa nähdä itsessään minkäänlaista virhettä. Eikä myöskään osaa koskaan nauraa itselleen.
Tämän saman olen huomannut, narsistit eivät osaa aidosti nauraa itselleen. Tosin, huomion saamista varten saattaa kovaan ääneen kertoa jotain juttua jossa muka vähän mokaili tai tuli joku muka hauska kämmi tms. mutta tavoitteena on vain saada huomio itselleen vaikka juttu olisi kuinka säälittävä ja tylsä, tikusta asiaa. Tämä siis perusnarsisti. Psykopaattinarsisti sen sijaan huomasi minussa, että rennosti vitsailen itsestäni ja päätti sitten matkia samaa. Kertoi minulle itsestään jotain asioita vähän niinkuin samoilla sanankäänteillä kuin minä olin tehnyt, mutta minulle jäi epäselväksi oliko vitsailu tarkoitettu hänen ylistämistään varten kuitenkin rivien välistä ja idea oli vain matkia minua, kokeilla minun persoonaani, ikäänkuin kokeilisi uutta takkia... Hyi. Aito nöyryys loistaa poissaolollaan ja juttu ei ollut kovinkaan hauska ylipäätään jotenkin väkinäinen, olihan se halpa kopio minusta. Nämä on siis ne tavat millä narsisti "vitsailee itselleen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on raivostuttavaa, kun narsisti ei voi koskaan missään tilanteessa nähdä itsessään minkäänlaista virhettä. Eikä myöskään osaa koskaan nauraa itselleen.
Tämän saman olen huomannut, narsistit eivät osaa aidosti nauraa itselleen. Tosin, huomion saamista varten saattaa kovaan ääneen kertoa jotain juttua jossa muka vähän mokaili tai tuli joku muka hauska kämmi tms. mutta tavoitteena on vain saada huomio itselleen vaikka juttu olisi kuinka säälittävä ja tylsä, tikusta asiaa. Tämä siis perusnarsisti. Psykopaattinarsisti sen sijaan huomasi
minussa, että rennosti vitsailen itsestäni ja päätti sitten matkia samaa. Kertoi minulle itsestään jotain asioita vähän niinkuin samoilla sanankäänteillä kuin minä olin tehnyt, mutta minulle jäi epäselväksi oliko vitsailu tarkoitettu hänen ylistämistään varten kuitenkin rivien välistä ja idea oli vain matkia minua, kokeilla minun persoonaani, ikäänkuin kokeilisi uutta takkia... Hyi. Aito nöyryys loistaa poissaolollaan ja juttu ei ollut kovinkaan hauska ylipäätään jotenkin väkinäinen, olihan se halpa kopio minusta. Nämä on siis ne tavat millä narsisti "vitsailee itselleen".
Samanlainen kokemus itsellä. Aidon nöyryyden täydellinen puuttuminen ja toisen persoonan "pukeminen" itselle niiltä osin, mitkä hyödyttivät narsistia itseään. Huono ja halpa kopio. Mielenkiintoista kyllä, miten kopioi kaiken eleitä ja liikekieltå myöten...tyhjään tauluun on kai helppo liimata päälle
Narsistit ovat todella häiriintyneitä ihmisiä. Sen pystyy ymmärtämään vain ne ihmiset jotka ovat uhrina olleet. Seurustelin 3v narsistin kanssa ja erosta on nyt 3,5v aikaa. Aloin saamaan pahoja paniikkikohtauksia, dissosiaatiota ja kärsin ptsdstä. Tänä päivänä, nuo oireet jatkuvat yhtä. En varmasti koskaan pääse yli. Valitettavasti vuosi takaperin tapailin samankaltaista tyyppiä ja veti minut vielä enemmän pohjalle. Onneksi pääsin hänestä eroon. Olen eristäytynyt, en luota kehenkään. Kaverit ovat kadonneet ja perheeseeni olen ottanut etäisyyttä. Noita kokemuksia on todella vaikeaa sanoittaa. Neuvona sanoisin, että jos tapaat tällaisen ihmisen niin juokse! Se ei todella ole vitsi, miten tuo paholainen vie kaiken elämänilon. Vuosiksi, ehkä loppuelämäksi.
Täällä on näköjään paljon henkilöitä, jotka kuvittelevat olevansa lääkäreitä ja terveysalan asiantuntijoita, jotka kertovat mitä on narsismi. Mitähän tarkoitusta tällainen ketju palvelee. Olisi vaan kannattanut jättää se narsismi-sana alunperinkin jo otsikosta pois ja keskustella vain itsekkäistä tai sairaista ihmisistä.
Heli321 kirjoitti:
Täällä on näköjään paljon henkilöitä, jotka kuvittelevat olevansa lääkäreitä ja terveysalan asiantuntijoita, jotka kertovat mitä on narsismi. Mitähän tarkoitusta tällainen ketju palvelee. Olisi vaan kannattanut jättää se narsismi-sana alunperinkin jo otsikosta pois ja keskustella vain itsekkäistä tai sairaista ihmisistä.
No miksi sitten kuitenkin luet ja kommentoit tätä keskustelua.
Heli321 kirjoitti:
Narsisteja sairaampia ihmisiä on vaikea löytää. Vakavin pään vika mitä voi olla.
Heli321 kirjoitti:
Narsistien uhrit tietävät asiasta yleensä paljon enemmän kuin lääkärit, joille narsisti ei koskaan riehu väkivaltaisesti. Lääkärihän pitäisi narsistia ihan hulluna jos narsisti riehuisi lääkärille samalla tavalla kuin läheisilleen.
Heli321 kirjoitti:
Miksi ei saa sanoa asiat niinkuin ne on? Tuleeko sulle paha mieli? Me ollaan noiden kahjojen piiristä päästy pois ja halutaan varoittaa ja antaa neuvoja niille jotka vielä on näitten kanssa tekemisissä. Ja minulla on psykiatrin lausunto että henkilö on narsisti , pitääkö se lähettää sinulle että uskot?
Oletko aivan varma että juurikin ne sinun tapailemasi henkilöt olivat narsisteja? Että sinussa ei ollut mitään vikaa? Käsittääkseni narsismi on melko harvinainen persoonallisuushäiriö joten sinun kannattaisi ehkä ruveta lottoamaan.
Koko termi narsisti on menettänyt merkityksensä. Kaikki parisuhteissa siipeensä saaneet käyttävät lääketieteellistä diagnoosia haukkumasanana.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma että juurikin ne sinun tapailemasi henkilöt olivat narsisteja? Että sinussa ei ollut mitään vikaa? Käsittääkseni narsismi on melko harvinainen persoonallisuushäiriö joten sinun kannattaisi ehkä ruveta lottoamaan.
Narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, ja se on täysin parantumaton seinähulluus.
Vierailija kirjoitti:
Koko termi narsisti on menettänyt merkityksensä. Kaikki parisuhteissa siipeensä saaneet käyttävät lääketieteellistä diagnoosia haukkumasanana.
Tuskinpa sentään "kaikki". Monella on kyllä ihan oikeaakin kokemusta oikeista narsisteista, sen verran yleinen pään vika se on.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Hedonisti kirjoitti:
Narsistinen ja itsevarma esiintyminen ovat täysin eri asia, ja ne pitää kyetä erottamaan toisistaan. Sekä esiintyjän, että kuulijan.
Nimenomaan esiintyjän. Esim luennon pitäjä tai näyttelijä on työroolissa esiintyjä, mutta kotioloissa normaali.
Narsisti esittää kotonakin.
Ja toisin kuin muut, ei osaa olla yksin, vaan koko ajan pitää jollain tasolla kyylätä mistä löytäisi uutta kiusattavaa. Pakonomainen tarve keksiä sidoksia moneen suuntaan.
Jos et ole narsisti etkä koe olevasi narsistin uhri, niin kannattaa kuitenkin tarkistaa tästä allaolevasta diagrammista oletko jotenkin muutoin narsistin vaikutuspiirissä, kuten narsismin mahdollistaja, kiusaamisen sivustaseuraaja, narsistin suosikki, tietämätön tai naivi seuraaja, silmät ummistaja, narsistin käytöksen selittelijä tai kieltäjä, lähisuhdeväkivallan uhrien vähättelijä, ym. Mikä on sinun osuutesi ja vastuutesi tässä kokonaisuudessa?
Jos narsismi terminä tökkii, niin sitä parempi termi on egopaatti, siihen voi tutustua tarkemmin täällä:
https://themindsjournal.com/egopath-narcissist-and-circle-of-slaves/
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000008724457.html
"Narsistimies piti tiukasti otteessaan 7 vuotta."
Diagnosoitavissa oleva narsistinen persoonallisuushäiriö on useimmin siteeratun yhdysvaltalaistutkimusten mukaan noin 0,5–3 prosentilla väestöstä.
– Meidän olisi tiedettävä se tosiseikka, että vahvasti narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä – ilman diagnoosia – on kuitenkin paljon suurempi määrä, ja he (narsistit) voivat olla hyvin julmia ja jopa vaarallisia erityisesti läheisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitavissa oleva narsistinen persoonallisuushäiriö on useimmin siteeratun yhdysvaltalaistutkimusten mukaan noin 0,5–3 prosentilla väestöstä.
– Meidän olisi tiedettävä se tosiseikka, että vahvasti narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä – ilman diagnoosia – on kuitenkin paljon suurempi määrä, ja he (narsistit) voivat olla hyvin julmia ja jopa vaarallisia erityisesti läheisilleen.
Missä narsistien lapset yleensä tapaavat?
Psykiatrian poliklinikoilla, mielisairaaloissa, vankiloissa ja päihdeklinikoilla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000008724457.html
"Narsistimies piti tiukasti otteessaan 7 vuotta."
Artikkelissa oli hyvä kahdeksan kohdan lista narsistin puolisolle/eksälle.
Narsisti ei kestä kritiikkiä. Poistaa mm. häntä koskevat kirjoitukset, tältäkin palstalta.
Varsinainen tyranni, vaikka esittää suvaitsevaista.
Sama tiedon kerääjä voi olla kiipijä. Välillä esittää jonkun muun kuin vakityöläisen ystävää, sitten taas lounasajan koittaessa seuraa, mikä kiinnostavin porukka lähtee lounaalle. Jos joku perustaa uuden someryhmän töissä, on ensimmäisenä heheh-kommentteja jakamassa.