Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset syyttää miestä narsistiksi aina jos mies ei tee juuri niin kuin nainen itsekkäästi haluaa
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Narsistin piirteitä voivat olla myös ujous, epävarmuus, päättämättömyys, tarve ripustautua ja kysyä kaikkeen toisen mielipide, huono itsetunto, vähättelevä puhe itsestä ("enhän mä nyt oo mitään").
Älkää siis ihmiset menkö halpaan, jos olette joutuneet ujon narskun pyöritykseen. Heidätkin kyllä oppii tunnistamaan, kun ensin tutustuu aiheeseen paremmin, kirjallisuutta asiasta kyllä löytyy.
No joopa joo... ei jaksais tästä enää mutta. Tämä on se toinen ääripää, läheisriippuvaiseksikin ja ohutnahkaiseksi narsistiksi kutsuttu, mutta.... sellainen ihminen ei ole narsisti vaikka onkin uusi muotivillitys väittää sellaista.
En saa lainaamastasi tekstistä käsitystä mistään toisesta ääripäästä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aikana on tajunnut oikein. Ja nyt suututtaa kun ei voi mennyttä muuttaa. Kauanko kestää ennenkuin toipuu lopullisesti.
Niinpä. Narsistisesta vanhemmasta toipumiseen meni 20-25 vuotta ja se vaati myös sen, että sain tietoa narsismista ja aloin ymmärtää, mikä hän oikeasti on.
Narsistieksästä toivuin valtaosin jo suhteen aikana. Kun jätin hänet, tunsin vain valtavaa iloa ja vapautta ja olin onnellinen omasta elämästäni, jota kukaan ei sotke. Toki se jätti jälkensä. Näen hänestä välillä edelleen ahdistavaa unta, vaikka erosta on jo parikymmentä vuotta. Ja tunnen negatiivisia tunteita häntä kohtaan, jos ajattelen häntä. Mutta hän ei nouse ajatuksiini häiritsevästi ja parannuin aikanaan nopeasti hänen aiheuttamistaan sairauksista (olin sairas koko suhteemme ajan, monia eri sairauksia).
- narsisti hakeutuu hoitoon vain todistaakseen jotain (ettei ole narsisti) tai sen takia, että kaikki muut on hulluja/narsisteja (usein puoliso tms läheinen)
- jos narsisti on hoidosta, on hoitovaste huono, koska sairaudentajua ei ole
- ei ole olemassa mitään ujoa/herkkää narsistia. voi olla kyllä covert narsisti, jonka pahimmat puolet ei näy päällepäin
- läheisriippuvainen kokee (jopa liikaa) empatiaa, joten ei voi olla narsisti. narsisti ei koe empatiaa ja heillä on aivoissa puutteita sillä alueella, jossa empatia syntyy
"Ethän sä raasu osaa edes tanssia!"
Ja muuta vastaavaa. Vähättelyä, itsensä ylentämistä. Vieraille ihmisille ystävällinen ja makeileva.
Auttavainen, mutta siitäkin saa kuulla "miten minä silloin sitä ja tätä..."
Tästä sais pitkän pitkän listan mutta uskon että kaikki on jo mainittu ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Danny and the Toasters
*Huutonaurua* 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset syyttää miestä narsistiksi aina jos mies ei tee juuri niin kuin nainen itsekkäästi haluaa
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Narsistin piirteitä voivat olla myös ujous, epävarmuus, päättämättömyys, tarve ripustautua ja kysyä kaikkeen toisen mielipide, huono itsetunto, vähättelevä puhe itsestä ("enhän mä nyt oo mitään").
Älkää siis ihmiset menkö halpaan, jos olette joutuneet ujon narskun pyöritykseen. Heidätkin kyllä oppii tunnistamaan, kun ensin tutustuu aiheeseen paremmin, kirjallisuutta asiasta kyllä löytyy.
No joopa joo... ei jaksais tästä enää mutta. Tämä on se toinen ääripää, läheisriippuvaiseksikin ja ohutnahkaiseksi narsistiksi kutsuttu, mutta.... sellainen ihminen ei ole narsisti vaikka onkin uusi muotivillitys väittää sellaista.
Ohutnahkainen---terve narsismi---Paksunahkainen
Siinä ne ääripäät. Ja kumpikin pää ei voi olla tällainen narsisti josta täälläkin puhutaan piste
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aikana on tajunnut oikein. Ja nyt suututtaa kun ei voi mennyttä muuttaa. Kauanko kestää ennenkuin toipuu lopullisesti.
Psykologi sanoi että kumppanin kuolemasta toipumiseen menee se vuosi. Sanoisin että narsistin narsuiluista toipumiseen menee pidempään. Itsellä nyt kolmas vuosi menossa ja tuntuu jo hyvältä mutta huomaan yhtäkkiä ihan päivittäin taas asioita joita työstän edelleen. En tiedä toipuuko tästä koskaan "lopullisesti", enkä tässä vaiheessa enää haluaisikaan- arvokkaat oppitunnit menisi muuten hukkaan. Koen myös että olen kasvanut henkisesti valtavan paljon narsusta eroon päästyäni. En silti kävisi uudelleen tämä samaa koulua, enkä toivo kenenkään muunkaan siihe joutuvan. Uskon myös, että jotain minussa meni rikki lopullisesti. Ainiin ja seksiin ja uuteen suhteeseen en jotenkin kykene, mutta se ei haittaa minua vaan pääosin olen aika tyytyväinen elämääni, eritoten koska narsuni on poissa luotani, pois kokonaan, eikä koskaan enää palaa.
Minulle narsuni vittuili "käänteisesti".
"Mä tykkään et sun maha pömpöttää, se sais olla vieläki isompi"
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin sitä aina huomaa että asiat joita et olisi halunnut käydä läpi, ovatkin juuri niitä asioita jotka ovat kasvattaneet eniten. Nyt vaan keksit kaikki mahdolliset keinot miten terapioida itseäsi ja muista että tärkeintä oppia välttämään uusia narsisteja, niitä nimittäin riittää meille joilla se magneetti on!
Hyvä tulee vielä, tsemppiä!
Jouduin itse tilanteeseen ex mieheni kanssa, jolla vakava väkivalta tausta mistä sain tietää vasta suhteen edetessä. Selvinpäin oli henkistä kiusaamista, lyttäämistä ja arvostelua. Humala antoi oikeutuksen käydä päälle, repiä hiuksista ja tarttua niskasta.
Yhtenä iltana joi, ja mitä enemmän humalaan tuli, sitä enemmän käytös muuttui pelottavammaksi ja väkivaltaisemmaksi ja tajusin, että pakko lähteä. Huomas aikeeni , kävi päälle, juoksin vessaan ja kuulin olohuoneesta kun huusi raivopöissään että nyt sä ä mmä kuolet, tänään on se päivä , mä tapann sut! Ennenkun ehti takaisin vessan ovelle, juoksin täysiä vessasta ilman mitään tavaroita, puhelinta yms mukana, ulos sukkasillaan pakkaseen hakemaan apua naapurista. Olin shokissa ja veressä ja naapuri soitti ambulanssin.
Myöhemmin palasin vielä miehen luokse parin päivän päästä koska olin typerä ja uskoin että kaikki muuttuu , niinkuin lupasi.
Poliisi soitti mulle miehen läsnäollessa ja kysyi tilanteesta, mies katsoi mua vihaisesti ja kielsin mitään tapahtuneen, koska pelkösin. Poliisi soitti myös miehelle ja syytti laittomasta uhkauksesta ja pahoinpitelystä ja pyysi miehen kuulusteluihin. Mies nauroi poliisille ja sanoi "ei sul oo mitään todisteita, ei muijakaa varmaan oo mitään sanonu et näin olisin tehnyt " "voin kuulusteluihin tulla mut se on ihan turhaa, ei sul oo todisteita".
Meni kuulusteluihin ja juttu peruttiin , mutta tuo keskustelu poliisin kanssa osoitti juuri tuon piittamattomuuden, myönsi sinänsä poliisille tehneensä mutta lällätteli että ei muija puhu ja ei sul oo todisteita.
Parhaiten narsistista toipuu, kun tekee itselleen selväksi, ettei edes haluaisi kyseistä ihmistä elämäänsä ja on jokainen päivä ilman narsistia on hyvä päivä. Tiedostaa sen, ettei narsisti kykene rakkauteen eikä ole mahdollista, että sinä rakastaisit hänet ehjäksi. On vaan pakko luovuttaa ja antaa hänen jatkaa omaa onnetonta ja toiset rikkovaa elämäänsä ja olla itse kiitollinen siitä, että oma elämä on parempaa ja myös pysyy parempana ilman häntä.
Voit myös kirjoittaa paperille plussat ja miinukset ja katsella sitä listaa, kun tulee haikea olo.
Se kognitiivinen dissonanssi mikä narsistin toimista syntyy, on valtava ja se varmaan on se vaikein osa koko prosessia, kun ei vaan pysty ymmärtämään, miten ulkokuoreltaan muilta näyttävä ihminen on sisukseltaan täysin poikkeavasti rakentunut. Siinä todentuu sanonta susi lammasten vaatteissa.
Sam Vaknin (psykologian professori, itse psykopaattinen narsisti) on videoillaan kertonut, miten narsisti tekee kohteestaan alussa mieleensä valokuvan ja vielä photoshoppaa sen. Ja tämä on se millaisena hän sinut näkee.
Keskustelut narsistikumppanin kanssa olivat aina todella raskaita, koska mikään ei voinut muuttaa hänen käsitystään enkä tunnistanut itseäni lainkaan hänen jutuistaan. Hänhän on aina oikeassa, joten hän kyllä tietää sinua paremmin ja jos yrität muuta vakuuttaa, olet itse manipuoloiva käärme, joka valehtelee.
Manipuloija "opiskelee" kohteensa käytöstä. Silti oma kokemukseni oli lopussa, että eihän narsisti tuntenut minua lainkaan. Siis ei todellakaan tuntenut, tai muuten ei olisi tehnyt mitä teki (en usko että narsistikaan piti seurauksista, huonostihan näissä tarinoissa lopulta aina käy). Vaikka väitti juurikin että tuntee alitajuntanikin niin hyvin että "pakeneminen on turhaa". Ylipäätään kehuskeli miten on selvittänyt "ihmisyydestä" kaiken ja ihmiset ovat niin tylsiä ja samanlaisia. Harmi vaan että narsistit ja psykopaatit, joilta puuttuu tutkimusten mukaan empatiaa käsitteleviä aivotoimintoja eivät oikein ymmärrä ihmismieltä täysin.
Eihän tällainen alkeellisempi narsistin mieli jossa korkeamman tason empatia ei ole kehittynyt lapsuudessa, ei voi ymmärtää mitenkään normaalin empaattisesti tuntevan ihmisen käytöstä. Kun ei vaan ole neurobiologisesti niitä peilisoluja. Kognitiivisesti n voi kyllä tehdä teoriaa mielestä, mutta se ei vaan tule olemaan täydellinen eikä realistinen ilman empatian aitoa omaa kokemusta aivoissa. Kun taas normaali mieli joka pystyy tuntemaan empatiaa sekä olemaan rationaalinen pystyy näkemään kyllä narsistin alkeellisemman ajattelutavan, josta empatia puuttuu. Tämä on juuri yksi syistä miksi jotkut narsistit ihannoivat tunteetonta rationalismia ja/tai Macchiavellismia, ja väheksyvät normaaleja ihmisiä. Eivät he kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, mutta eivät tajua sitä etteivät ymmärrä. Jos tajuavat että heiltä puuttuu jotain, niin se pitää heti lytätä tietenkin myös. Vaikka olisi älykäskin narsisti niin ei sillä puutteellisella logiikalla voida päästä oikeaan lopputulokseen ihmisistä. Siksi tulee tämä lopun yllättävä huomio, että mitä ihmettä - eihän narsisti tuntenut minua lainkaan vaikka väitti päinvastaista ja peilasi niin että luulin että tunteekin. Mikä osa oli valheita ja mikä osa narsistin häiriintynyttä ajattelua, on vaikeaa sanoa. Tärkeintä on että ohi on!
Totta on, ettei narsisti tunne toista lainkaan, mutta hyvinkin kuvittelee tuntevansa ja saattaa vielä väittää tietävänsä oikein hyvin, mitä toinen ajattelee tai kokee. Se se onkin kai osa sitä miksi narsistin kanssa on niin loukkaavaa.
Toisaalta, jos muistaa, että narsisti on se pikkulapsi niin kuka kuusivuotias oikeasti ymmärtäisi äitinsä tai isänsä ja tuntisi heidät? Tässä on jo helppo ymmärtää, ettei yksikään. Silti lapsi saattaa kuvitella olevansa hyvinkin fiksu tajutessaan, että kun mä nyt teen näin tai näin niin äiti tai iskä tekee sitten noin. Mutta mistään syvemmästä vanhempiensa sielukkuudesta se lapsi ei kyllä hahmota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Väkivaltainen
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Harha-ajatukset
.
Ohutnahkainen---terve narsismi---Paksunahkainen
Siinä ne ääripäät. Ja kumpikin pää ei voi olla tällainen narsisti josta täälläkin puhutaan piste
Tuossa puhuttiin ujoudesfa, epävarmuudesta jne.
Eihän ne piirteet kenestäkään narsistia tee, mutta narsistikin voi olla kaikkea lueteltua.
Eikä ole mitään ääripäitä. Rajojen hämärtäminen kyllä hyvin hoituu ääripäitä viljelemällä narsistiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti sanoo pahasti, ei mielestään kumminkaan niin tee. Ei voi kohdata muita ihmisiä. Ei pysty keskustelemaan. Syyttelee vain toisia, vaikka itsessä on se vika. Ylentää itseään, alentaa toisia. Ei koskaan kadu sanomisia, vaikka on väärässä. Ei ole tunteita. Ei itke. Ei välitä toisten tunteista. Antaa tulla rumaa tekstia päin kasvoja, ei edes häpeä toisten ihmisten edessä toimintaansa. Toisaalla voi olla niin ihanaa ihmisille, kun heille pitää niin toimia. Toisille taas tulee puukkoa selkään. Voi jättää omat sukulaiset tai ystävät tuosta vain, ei edes ole kiinnostunut heidän tunteistaan, voinnista, mitä heille kuuluisi, mitä he haluaisivat sanoa. Narsisti ei tajua olevansa avun tarpeessa. Todella suuressa avun tarpeessa. Mutta parempi on pystyä heistä kaukana. Harmi, jos heillä on lapsia ja niihän heillä usein on. En tiedä periytyykö tauti/sairaus.
Minulla on juuri näin toimiva anoppi.
Puhevälit katkaisin yli 40 vuoden jälkeen, päätin, ettei enää koskaan pääse kohtelemaan huonosti. Ehti jo tyttärenikin kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsistikin voi vähätellä itseään. Meillä on tässä yhteisössä sellainen. Kutsumme sitä hänen marttyroinnikseen. Hän pitää itseään parhaana, mutta kerjää kehuja heittäytymällä marttyyriksi. Lisäksi uhriutuu jatkuvasti sepittämällä tarinoita siitä, miten häntä on kohdeltu kaltoin, vaikka on itse pahin mahdollinen kaltoinkohtelija.
Ohutnahkainen narsisti toimii näin.
Meillä on lähipiirissä henkilö jonka kanssa keskustelu (jos olet erimieltä asioista) etenee näin:
1) olet nyt ymmärtänyt aivan väärin
2) olet väärässä
3) sinä et nyt ymmärrä ollenkaan
4) sinulla ei ole oikeaa/tarpeeksi tietoa asiasta
5) sinulle on kerrottu väärin
6) noin se ei voi missään tapauksessa olla/mennä, jos tässä kohden pystyy näyttämään toteen asian on jossain/jollain käynyt virhe tai kyseessä on virheeseen perustuva poikkeus.
En tiedä mikä luonteenpiirre tai ominaisuus on kyseessä, mutta helkkarin raskasta keskustella mistään. Ainakin itsensä ymmärtämättömäksi ja mitättömäksi tuntee. Pyrin välttämään kontaktia ja jos on pakko niin keskustelu pysyköön linjassa lännestä tuulee, ulkona on jo lämpöasteita koska ne voi mittarilla osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsistikin voi vähätellä itseään. Meillä on tässä yhteisössä sellainen. Kutsumme sitä hänen marttyroinnikseen. Hän pitää itseään parhaana, mutta kerjää kehuja heittäytymällä marttyyriksi. Lisäksi uhriutuu jatkuvasti sepittämällä tarinoita siitä, miten häntä on kohdeltu kaltoin, vaikka on itse pahin mahdollinen kaltoinkohtelija.
Ja on ihan yhtä narsisti kuin kaikki muutkin narsistit.
Pieleen mennään siinä kohtaa, kun väitetään, että läheisriippuvainen / empaatikko = ohutnahkainen narsisti. Tätäkin nimittäin näkyy, esim läheisriippuvaisten ihmisen tukiryhmissä.
Jana on:
Narsisti —— terve narsismi —— läheisriippuvainen.
Narsismi-päädyssä on ihan kaikki muodot covertista overtiin ja ohutnahkaisesta paksunahkaiseen.
Tai vastaavasti kiintymyssuhdeteoriassa:
Välttelevä — — turvallinen — — ristiriitainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on ihan yhtä narsisti kuin kaikki muutkin narsistit.
Pieleen mennään siinä kohtaa, kun väitetään, että läheisriippuvainen / empaatikko = ohutnahkainen narsisti. Tätäkin nimittäin näkyy, esim läheisriippuvaisten ihmisen tukiryhmissä.
Jana on:
Narsisti —— terve narsismi —— läheisriippuvainen.
Narsismi-päädyssä on ihan kaikki muodot covertista overtiin ja ohutnahkaisesta paksunahkaiseen.
Tai vastaavasti kiintymyssuhdeteoriassa:
Välttelevä — — turvallinen — — ristiriitainen
Olen samaa mieltä tuosta ensimmäisestä, mutta kiintymyssuhteita en asettaisi janalle vaan niin, että on turvallinen (ihmisen itsensä ja hänen läheistensä osalta paras malli) sekä sitten kaikki muut haitalliset, mutta että ne eivät välttämättä ole toistensa vastavoimia vaan ovat ainoastaan keskenään erilaisia.
Enkä kyllä toisaalta laittaisi empaatikkoa ja läheisriippuvaistakaan samaan koriin, mutta janalla kauas toiseen päähän narsistista.