Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Luin hyvän vertauksen. Narsistin kanssa olo vastaa mielen raiskausta.
Ja kyllähän tunnekylmä seksi narsistin kanssa luo tunteita myös fyysisestä raiskauksesta tai hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, tuo muuten on yksi tyypillinen narskun tapa, kertoo sinulle kuka olet. Tuossa ylitetään rajat, mutta usein alussa positiivisesti.
Yksi narsisti puhui ääneen, ikään kuin en kuulisi, vieressäni "ai, teet nyt noin, koska olet tuollainen". Mikään hänen sanomansa ei pitänyt paikkansa, mutta heikkona hetkenä en osannut edes puolustaa itseäni. Hän teki paljon muutakin tuhoisaa. Kaipaan tätä ihmistä yhä, koska hänessä oli säkenöivä puolensa, hieno ihminen, joka oli toisen narsistin tuhoama.
Hän toimii ammatissa, jossa hoitaa muita. Tämä avasi minut näkemään, että osa narskuista hakeutuu ammatteihin, joissa on valtaa muihin. En usko, että hän tekee mitään tietoisesti tai olisi tahallisesti paha. Hän on vain oppinut lapsuudesta saakka väärät käytösmallit.
Juuri noin. Tulkitsee omalla pimeällä tavallaan muita ihan päin peetä ja toisaalta yrittää syöttää toiselle päätöksiä ja ajatuksia. Esim. olimme tekemässä perheenä isompaa hankintaa ja pohdimme ääneen eri vaihtoehtoja. Suvun narsistisetä totesi, että "sellaisen ja sellaisen te hankitte". Kuin määräyksenä, jossa ei ole vaihtoehtoja. Ihan kuin hän olisi ollut asemassa päättää muiden perheiden asioista. No, jätimme horinat sikseen ja teimme itse meille sopivan päätöksen. Sietämätöntä rajojen rikkomista ja tuo oli vain pieni ja harmiton esimerkki.
Narsisti eksä loi minusta mielessään kuvan ja oli aina ihan raivona, jos toiminkin ristiriidassa siihen kuvaan nähden. Hän tiesi itseäni paremmin mitä ajattelen ja mistä pidän ja että olen valehteleva pettäjä (en ole).
Laskeeko narsisti sen varaan ettei uhrilla olisi ollut terveitä ihmissuhteita, parisuhteita yms ja sillä tavalla kokemusperäistä aineistoa millainen käytös on toiselta ok, millainen ei?
Exäni luuli olevan ainoani ja teki kaikki mahdolliset narskutemppuilut jo seurustellessamme muutaman kuukauden, sekä vinkuessaan perääni useamman vuosikymmenen aikana.
Enkä ollut enää edes neitsyt tavatessamme tai muutakaan joka olisi antanut olettaa hänen olevan ainoa mies jonka koskaan olen saanut. Ihmeellinen asenne.
Viimeksi juuri tuli kertomaan kuinka on elämäni mies - ja olimme eronneet jo jotain 15 vuotta sitten emmekä sen jälkeen olleet tekemisissä lainkaan joten ei hän tiennyt millaisissa suhteissa olin tällä välillä ollut. Merkityksellisimmissä kuin mitä hänellä koskaan oli minulle tarjota. Mutta silti hän väitti olevansa minulle se oikea. Absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, tuo muuten on yksi tyypillinen narskun tapa, kertoo sinulle kuka olet. Tuossa ylitetään rajat, mutta usein alussa positiivisesti.
Yksi narsisti puhui ääneen, ikään kuin en kuulisi, vieressäni "ai, teet nyt noin, koska olet tuollainen". Mikään hänen sanomansa ei pitänyt paikkansa, mutta heikkona hetkenä en osannut edes puolustaa itseäni. Hän teki paljon muutakin tuhoisaa. Kaipaan tätä ihmistä yhä, koska hänessä oli säkenöivä puolensa, hieno ihminen, joka oli toisen narsistin tuhoama.
Hän toimii ammatissa, jossa hoitaa muita. Tämä avasi minut näkemään, että osa narskuista hakeutuu ammatteihin, joissa on valtaa muihin. En usko, että hän tekee mitään tietoisesti tai olisi tahallisesti paha. Hän on vain oppinut lapsuudesta saakka väärät käytösmallit.
Juuri noin. Tulkitsee omalla pimeällä tavallaan muita ihan päin peetä ja toisaalta yrittää syöttää toiselle päätöksiä ja ajatuksia. Esim. olimme tekemässä perheenä isompaa hankintaa ja pohdimme ääneen eri vaihtoehtoja. Suvun narsistisetä totesi, että "sellaisen ja sellaisen te hankitte". Kuin määräyksenä, jossa ei ole vaihtoehtoja. Ihan kuin hän olisi ollut asemassa päättää muiden perheiden asioista. No, jätimme horinat sikseen ja teimme itse meille sopivan päätöksen. Sietämätöntä rajojen rikkomista ja tuo oli vain pieni ja harmiton esimerkki.
Usein tuollainen määräys höystetään naurulla, joten se on olevinaan huumoria. Ympäröivät ihmiset nauravat ja unohtavat. Eivät näe, eivät ymmärrä.
Koska tuohan on vain jäävuoren huippu, ja tuon N:n kotona olot ovat potentiaalisesti kamalat. Etenkin lasten.
Appiukko 80 v on täysi narsisti. Käyttäytyy ulkopuolisille erittäin hyvin samalla haukkuu minut selän takana . "Ostaa" näin hyväksynnän tekemisilleen. Ei ole sanonut minulle sanaakaan 10 vuoteen. Itse lopetin tervehtimisen 3 v sitten, koska sitä vastausta ei tule.
UHRIKSI EN SUOSTU, en saatana koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla narsistin kanssa lapsi, pelkäättekö mitä n tekee lapsellenne silloin kun lapsi hänen luonaan viettämässä säännöllisesti päiviä tai viikonloppuja?
Aluksi pelkäsin, mutta en enää. Hän on viettänyt niin vähän lapsen kanssa aikaa, että kasvatustyön olen tehnyt yksin. Heillä ei siis ole lapsen kanssa ollut riitoja tai muuta, jolloin narsku olisi päässyt suoltamaan omia, outoja mielipiteitään lapsen päähän. Se, että he näkevät harvoin, on luultavasti narskusta vain hyvä juttu, koska muutenhan minulla olisi vapaata.
Minä olen huomannut, kuinka n on jo onnistunut muokkaamaan lapseni tapaa ajatella ja toimia, koska hän on viettänyt aika paljon aikaa n vanhempansa kanssa. Minulle tämä lapseni vanhemman narsismi on selvinnyt vasta pikkuhiljaa ja se tuntuu vain pahenevan koko ajan ja pelkään oikeasti että lapsestani tulee myös narsisti. En pelkää hänen olevan väkivaltainen lapselleen, mutta hän näyttää koko ajan lapselle erittäin huonoa esimerkkiä käyttäytymisellään ja sanomisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistipomo testasi ystäväni luotettavuutta niin, että otti ystäväni mukaan tilanteisiin, missä narsku kohteli muita kamalalla tavalla. Kiltti, arka ja alistuva ystäväni (hovissa) ei puuttunut tilanteisiin, kun narsku käytännössä kiusasi ja manipuloi alaisiaan, raivosi heille, lyttäsi maan rakoon, valehteli yhteistyökumppaneille ja pyrki huijaamaan monia eri tavoin.
Hän siis hiljaa katsoi vierestä ja "hyväksyi" kiusaamisen ym. asiattoman käytöksen. Vähän kuin koulukiusaamisessa. Olet itsekin kiusaaja ellet puutu näkemääsi kiusaamiseen.
Vaikka puuttumattomuus johtui arkuudesta ja pelosta, narskun tulkinta on, että tämä ystäväni hyväksyi narskun perseilyt ja oli siten vieläkin lojaalimpi hänelle! Ihminen, johon narsku voi luottaa ja joka hyväksyy hänen kamalat tekonsa. Tuolla tavalla narskun logiikka toimii. Hän "mittauttaa" muiden luotettavuutta, ja vaatii sitä muilta, vaikkei itse ole ikinä luottamuksen arvoinen.
Vaikka itse olet hovissa osittain "suojassa", voit huonosti ja voit traumatisoitua siitä, mitä näet narskun tekevän. Ystävänikin sairastui paniikkihäiriöihin, lihoi,k ärsi rytmihäiriöistä jne. Joutui toimimaan työssään arvojensa vastaisesti.
Ja silti vain pysyi lojaalina ihmiselle, joka ei ansaitse kenenkään lojaaliutta. Ja kaikki hyvä oli teeskenneltyä ja laskelmoitua juonta. Siinä tapahtui juuri sitä "pumppaamista" mitä joku kuvasti, että jollain täkyllä hänet aina vedettiin mukaan ja hyviin fiiliksiin. Sitten taas mitätöitiin täysin ja pakotettiin seuraamaan henkistä väkivaltaa työpaikallaan.
Pikku hiljaa hänkin on alkanut ymmärtää tuon kuvion ja sen haitallisuuden itselleen, vaikkei varsinaisesti tähtäimessä olekaan, ja vaihtoi työpaikkaa terveiden ihmisten keskuuteen.
Olin itse vastaavassa kuviossa työpaikallani, tosin niinpäin, että esimieheni kohteli asiakkaitaan kuin unelma ja meitä alaisiaan kohteli kuin jalkaväkeä. Hän vertaili meitä ääneen toisiimme, käskytti napsauttelemalla sormiaan ym.
Tällaisia tilanteita näkee joskus. Olen aina sanonut asiasta ja poistunut käyttämästä tämmöisten palveluita. Hirveää nähdä esimiehen höykyttävän alaisiaan. Useimmiten vieläpä nuoria ja kokemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Laskeeko narsisti sen varaan ettei uhrilla olisi ollut terveitä ihmissuhteita, parisuhteita yms ja sillä tavalla kokemusperäistä aineistoa millainen käytös on toiselta ok, millainen ei?
Laskee juuri sen varaan, että joko on täysin kokematon tai yrittää saada muut hyvät, uhria tukevat ja terveet ihmisuhteet katkeamaan. Näin toimii suunnitelmallinen narsisti.
Siksi ei missään tilanteessa kannata ottaa muihin ihmisiin etäisyyttä, menettää luottamustaan muihin ihmisiin tai eristäytyä. Vaikka olisi nk. narsistimagneetti.
Vaan etsiä edes yksi luotettava henkilö, puhuttava terapeutille, lääkärille, ystäville, sukulaiselle, keskusteltava vaikka tässä ryhmässä. Ei saa jäädä yksin. Yksinäinen, heikoilla oleva ihminen, on helppo manipuloitava, helppo uhri.
Niin paljon kun narsku on minua tuhonnut, hän arvioi minut tässä kohtaa väärin. Ulospäin arka ja introvertti, olen todellisuudessa hyvinkin sosiaalinen ja avoin ihminen. Puhun ja sanon asiat ääneen. Olin heikoilla jo valmiiksi kun hänet kohtasin. Jos en olisi ollut, olisin sivuuttanut hänet heti.
Hän myös kohtasi minussa toisen narskun kasvatuksen tuloksen. Nujerrettu ja siitä selvinnyt ei helposti enää alistu. Kaatuu kyllä, se on helppoa, muttei alistu. Tämä oli myös tavallaan minun heikko kohtani. Olisin päässyt nopeammin jaloilleni jos olisin nöyrtynyt. Avasin suuni ja sanoin takaisin, "minua ei kiusata". Se provosoi narskun aivan hulluksi.
Ennen kyylääjille sanottiin "onko oma elämä tylsää, kun pitää kyylätä muita". Siitähän niillä on pohjimmiltaan on kyse. Tylsiä ovat, ja pelkäävät hysteerisesti omaa tyhjyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskee juuri sen varaan, että joko on täysin kokematon tai yrittää saada muut hyvät, uhria tukevat ja terveet ihmisuhteet katkeamaan. Näin toimii suunnitelmallinen narsisti.
Siksi ei missään tilanteessa kannata ottaa muihin ihmisiin etäisyyttä, menettää luottamustaan muihin ihmisiin tai eristäytyä. Vaikka olisi nk. narsistimagneetti.
Vaan etsiä edes yksi luotettava henkilö, puhuttava terapeutille, lääkärille, ystäville, sukulaiselle, keskusteltava vaikka tässä ryhmässä. Ei saa jäädä yksin. Yksinäinen, heikoilla oleva ihminen, on helppo manipuloitava, helppo uhri.
Niin paljon kun narsku on minua tuhonnut, hän arvioi minut tässä kohtaa väärin. Ulospäin arka ja introvertti, olen todellisuudessa hyvinkin sosiaalinen ja avoin ihminen. Puhun ja sanon asiat ääneen. Olin heikoilla jo valmiiksi kun hänet kohtasin. Jos en olisi ollut, olisin sivuuttanut hänet heti.
Hän myös kohtasi minussa toisen narskun kasvatuksen tuloksen. Nujerrettu ja siitä selvinnyt ei helposti enää alistu. Kaatuu kyllä, se on helppoa, muttei alistu. Tämä oli myös tavallaan minun heikko kohtani. Olisin päässyt nopeammin jaloilleni jos olisin nöyrtynyt. Avasin suuni ja sanoin takaisin, "minua ei kiusata". Se provosoi narskun aivan hulluksi.
Olen itse valinnut sen strategian, että poistun vaan takavasemmalle mahdollisimman vaihvihkaa enkä syyttele tai yritä saada selityksiä tai anteeksipyyntöjä. Narsistin on parempi olla siinä luulossa, että olen tyhmä ja tylsä ihminen kuin se taistelija mikä oikeasti olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse valinnut sen strategian, että poistun vaan takavasemmalle mahdollisimman vaihvihkaa enkä syyttele tai yritä saada selityksiä tai anteeksipyyntöjä. Narsistin on parempi olla siinä luulossa, että olen tyhmä ja tylsä ihminen kuin se taistelija mikä oikeasti olen.
Paras steategia. Ei jäädä väittelemään. Ei syyttelemään tai anomaan anteeksipyyntöä. Mikään niistä ei johda mihinkään, vaan alennut hänen tasolleen kinassa ja sinulle tulee entistä paskempi fiilis.
Ja kaikkein turhinta on diagnoon pähkiminen, että onkohan vai eikö ole. Se miten toista kohtelee, ratkaisee, ja miten vout suhteessa.
Vain viileä etäisyyden ottaminen. Ja antaa tosiaan narsistin ajatella sinusta ihan mitä vain. Metsään se kuitenkin menee vaikka tekisit ja sanoisit mitä. Oma mielenterveys on tärkeintä pelastaa. Keskity elämässä muihin asioihin ja hyviin ihmisiin.
Narsisti aiheuttaa käytöksellään myös niin paljon häpeää läheisilleen, että senkin takia uhrit antavat muiden ihmissuhteiden laantua ja aikanaan katketa. Elleivät ne katkea sitten jo suoraan narsistin käytöksestäkin. Narsistia ei hävetä mikään. Hänen tavoitteenaan on suljea uhrit kuplaansa, jotta he kadottavat tuntuman normaaliin käytökseen ja terveisiin ihmisiin.
Toivottavasti häpeävät uhrit lukevat edes tätä ketjua, ellei ole ketään kelle puhua, ja saavat jotain tukea itselleen. Etteivät jää ihan yksin. Sitähän narsisti tavoittelee.
Hyvää huomenta kaikki empaatikot. Tässä sitä iloisesti matkalla töihin persoonallishäiriöisten pesäkkeeseen, kohti uusia pettymyksiä! =D
Kaikki on aina muiden syytä. Jos vaan sinä et olisi tuollainen, minun ei tarvitsisi...
Ystävän narsistimiehellä oli yksi tärkeä koitos. Se meni huonommin kuin oli toivonut. Tämä oli sitten ystäväni syytä, koska ystäväni oli olemassaolollaan häirinnyt miehen valmistautumista ja ylipäätään se oli ystäväni syytä, koska he olivat suhteessa ja suhde vei mieheltä aikaa (ei vienyt, suhde oli etä sillä hetkellä ja asuivat eri kaupungeissa).
Vierailija kirjoitti:
Hyvää huomenta kaikki empaatikot. Tässä sitä iloisesti matkalla töihin persoonallishäiriöisten pesäkkeeseen, kohti uusia pettymyksiä! =D
Empaatikkohan on oma terminsä, joka tarkoittaa mm. muiden ihmisten tunnetiloja tavallista herkemmin aistivaa ihmistä. Esim. alkoholistiperheessä kasvaneesta voi kasvaa empaatikko.
Epäilen, että tässä keskustelussa suurin osa meistä on tavallisia, empaattisia eli normaalisti muut huomioon ottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empaatikkohan on oma terminsä, joka tarkoittaa mm. muiden ihmisten tunnetiloja tavallista herkemmin aistivaa ihmistä. Esim. alkoholistiperheessä kasvaneesta voi kasvaa empaatikko.
Epäilen, että tässä keskustelussa suurin osa meistä on tavallisia, empaattisia eli normaalisti muut huomioon ottavia ihmisiä.
Empaatikko-termi on tässä ketjussa ihan paikallaan kyllä. Moni alkoholistiperheen lapsi on läheisriippuvainen ja moni läheisriippuvainen taasen ajautunut parisuhteeseen narsistin kanssa.
Jos joku ketjussa kokee olevansa empaatikko, niin sitä hän sitten on. Miksi koet, ettemme me muut keskustelijat olisi empaatikkoja (lukuunottamatta muutamaa ihan selkeää narsistivänkääjää)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empaatikko-termi on tässä ketjussa ihan paikallaan kyllä. Moni alkoholistiperheen lapsi on läheisriippuvainen ja moni läheisriippuvainen taasen ajautunut parisuhteeseen narsistin kanssa.
Jos joku ketjussa kokee olevansa empaatikko, niin sitä hän sitten on. Miksi koet, ettemme me muut keskustelijat olisi empaatikkoja (lukuunottamatta muutamaa ihan selkeää narsistivänkääjää)?
Empaatikolla tarkoitetaan tässä muuta kuin keskimääräistä tuntevaa ja myötäelävää ihmistä.
Ihmisillä on ihan fyysisenäkin faktana erilainen määrä ns. peilisoluja kehossaan. Näillä peilisoluilla tunnetaan toisten tunnetiloja ihan aidosti omassa kehossa kuin ne olisivat omia. Ja se auttamisenhalu ja myötätuntoisuus voi mennä myös överiksi, vaikka kyse ei olisi läheisriippuvaisuudesta, joten empaatikon on oltava tarkkana itsensä ja omien resurssiensa varjelussa.
Empaatikolla on myös ns. soft spot narsistia kohtaan, koska he ovat kasvaneet samoista aineksista täysin eri suuntiin, mutta tuttuus on siinä, että he jakavat myös yhteistä kokemusmaailmaa, mikä on terveessä ympäristössä kasvaneelle vierasta ja heillä on siksi parempi sisäinen suojarakenne narsistia vastaan.