Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
4461/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla että olen teini ja varhaisnuoruudessani ollut narsisti ja myöhemmin "kasvanut siitä ulos"?

narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa kehittyä nuorena mutta se voidaan diagnosoida vasta aikuisena. Normaaliinkin nuoruuden kehitykseen voi kuulua kaikenlaisia vaiheita, mutta jos aikuisena et täytä diagnoosin kriteereitä, et ole narsisti.

Vierailija
4462/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-3% väestöstä on oikeastaan aika paljon. Jos on vaikka 400 facebook-tuttua niin laskennallisesti siellä olisi 8-12 narsistia mukana.

Sitten on vielä isompi porukka joilla on runsaasti narsistisia piirteitä, mutta ei kuitenkaan niin voimakkaita että täyttäisivät diagnostiset kriteerit.

Lisäksi sekä narsistisen pershäiriön diagnostiset rajat täyttävät että nuo rajat nippa nappa alittavat (mutta silti paljon n-piirteitä omaavat) ovat usein ongelmissa ihmissuhteissa ja työelämässä ja siksi heillä on usein lukuisia kariutuneita parisuhteita ja ystävyyssuhteita ja usein myös lyhyeksi jääneitä työsuhteita/opintoja (lue: toisin sanoen normaalia enemmän ex-puolisoita, ex-kavereita ja ex-työkavereita).

Myös ADHD- diagnoosin saaneet ovat usein ongelmissaihmissuhteissa ja työelämässä ja heillä on usein lukuisia karioutuneita parosuhteita ja ystävyyssuhteita ja usein myös lyhyeksi jääneitä työsuhteita ja opintoja (lue: ts.normaalia enemmän ex-puolisoita, ex-kavereita ja ex-työkavereita).

Ja turha väittää, että ADHD- diagnosoidut tai muut NEPSYt ovat myös narsisteja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4463/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4464/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan ilminarsistista ja piilonarsistista niin voiko olla molempia?

En osaa eksästä oikein määritellä kumpaa olisi, sillä piirteitä on molemmista. Vastaavasti molemmissa on piirteitä jotka eivät sovi kuvioon lainkaan.

Ja kyseessä todella julma hirviö, että olen jopa miettinyt voiko olla psykopaatti ja onko silloin yhteyttä enemmän ilmi- vai piilonarsismiin?

Vierailija
4465/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääriä tulkintoja

n. 10 %: lla suomalaisista on narsistisia ja psykopaattisia piirteitä ilman, että heillä on persoonallisuushäiriö. Piirteet aiheuttavat tavallisesti merkittäviä hankaluuksia ja ongelmia sekä henkilölle itselleen, että hänen lähellä oleville.

Narsistityyppistä käyttäytymistä voi näkyä monissa mielenterveyden tai käyttäytymisen häiriöissä ilman, että kyse olisi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Esimerkiksi ADHD- ja Aspergerin oireyhtymä voidaan usein väärin tulkita narsismiksi niissä yleisesti esiintyvän impulsiivisen käyttäytymisen vuoksi. Nämä voivat osaltaan selittää narsismi-termin käytön yleisyyden.

Tässä terkkuja kaikille!

Psykiatri tekee diagnoosin.

ADHD- ja Aspergerin oireyhtymä tulkitaan liian usein narsismiksi!

Vierailija
4466/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-3% väestöstä on oikeastaan aika paljon. Jos on vaikka 400 facebook-tuttua niin laskennallisesti siellä olisi 8-12 narsistia mukana.

Sitten on vielä isompi porukka joilla on runsaasti narsistisia piirteitä, mutta ei kuitenkaan niin voimakkaita että täyttäisivät diagnostiset kriteerit.

Lisäksi sekä narsistisen pershäiriön diagnostiset rajat täyttävät että nuo rajat nippa nappa alittavat (mutta silti paljon n-piirteitä omaavat) ovat usein ongelmissa ihmissuhteissa ja työelämässä ja siksi heillä on usein lukuisia kariutuneita parisuhteita ja ystävyyssuhteita ja usein myös lyhyeksi jääneitä työsuhteita/opintoja (lue: toisin sanoen normaalia enemmän ex-puolisoita, ex-kavereita ja ex-työkavereita).

Myös ADHD- diagnoosin saaneet ovat usein ongelmissaihmissuhteissa ja työelämässä ja heillä on usein lukuisia karioutuneita parosuhteita ja ystävyyssuhteita ja usein myös lyhyeksi jääneitä työsuhteita ja opintoja (lue: ts.normaalia enemmän ex-puolisoita, ex-kavereita ja ex-työkavereita).

Miten tämä liittyy tähän? 

Vierailija
4467/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa eksästä oikein määritellä kumpaa olisi, sillä piirteitä on molemmista. Vastaavasti molemmissa on piirteitä jotka eivät sovi kuvioon lainkaan.

Ja kyseessä todella julma hirviö, että olen jopa miettinyt voiko olla psykopaatti ja onko silloin yhteyttä enemmän ilmi- vai piilonarsismiin?

Onko pelkän ADHD- diagnoosin saanut palstatietäjien mukaan piilonarsisti?

Vierailija
4468/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tutustunut lainkaan ilmi- ja piilonarsismin käsitteisiin, mutta eksäni on haavoittuvainen narsisti, mid range narsisti ja myös luultavasti psykopaatti. Lisäksi sellainen communal narsisti, joka kaveeraa kaikkien kanssa ja auttaa ihmisiä ja luultavasti onnistuu näin pitämään itseään hyvänä ihmisenä. Ja minäkin erehdyin pitämään häntä sosiaalisena ja avuliaana sen sijaan, että kulkeekin koko ajan kokemassa verkkoja. 

Vierailija
4469/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen korjaan, etteivät aspergerit puhu aina totta. Tämä on ihan täyttä hölynpölyä, jota ihmiset, jotka eivät asseja tunne hokevat.

Asperger toteaa kyllä suoraan sen minkä kokee, mutta sekin on usein hänen tulkintansa. Assit osaavat myös nentin tavan jättää asioita sanomatta. Tai napata tekstistä sen itselleen edullisen pointin.

Kiitos korjauksesta. En tosiaan tiennyt tätä. Luulin että assit ovat ina oikeudenmukaisia ja umpirehellisiä

Aspergerkin voi olla narsisti, sosiopaatti, psykopaatti. Ei Asperger tee ihmistä automaattisesti hyväksi ja rehelliseksi. Sehän on vain rakenne-ero aivoissa.

Monia asseja kiusataan lapsena, joten he ovat jopa alttiita sairastumaan persoonallisuushäiriöihin. Psykopatti on taas sairas syntymästään saakka.

Siksi että tämä ketju sisältää vääriä yleistyksiä. Edellä sellainen..

Vierailija
4470/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tutustunut lainkaan ilmi- ja piilonarsismin käsitteisiin, mutta eksäni on haavoittuvainen narsisti, mid range narsisti ja myös luultavasti psykopaatti. Lisäksi sellainen communal narsisti, joka kaveeraa kaikkien kanssa ja auttaa ihmisiä ja luultavasti onnistuu näin pitämään itseään hyvänä ihmisenä. Ja minäkin erehdyin pitämään häntä sosiaalisena ja avuliaana sen sijaan, että kulkeekin koko ajan kokemassa verkkoja. 

Mid range narsisti... Antaako psykiatri tällaisen diagnoosia? Mikä tautiluokitus?

Vierailija
4471/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko communal narsisti tautiluokituksessa?

Vierailija
4472/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistityyppistä käyttäytymistä esiintyy muissakin persoonallisuushäiriössä:

”Narsistiset itsetunnon säätelyn ongelmat liittyvät tavalla tai toisella kaikkiin persoonallisuushäiriöihin.” (mieliry.fi)

Narsistiset piirteet näkyvät vahvasti:

1. Epäsosiaaliselle persoonallisuudelle on tyypillistä impulsiivisuus, sekä piittaamattomuus laista ja moraalista, josta johtuen hän altistuu ristiriidoille lähipiirin ja yhteiskunnan kanssa.

2. Epävakaaseen persoonallisuuteen taas kuuluu mielialojen ja suunnitelmien ailahtelevuus, sekä impulsiivisuus, josta seuraa usein ihmissuhdemyllerryksiä ja masennusoireita.

3. Huomionhakuinen persoonallisuus pyrkii hankkimaan erilaisin ja jopa hyvin äärimmäisin keinoin huomiota, ja altistaa itsensä parisuhderistiriidoille, sekä huomion puuttuessa myös masennusoireille. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö on naisten yleisin persoonallisuushäiriö.

4. Narsistisessa persoonallisuudessa tavoittelun kohteena on arvostus, ja sitä leimaa usein epärealistiset kuvitelmat omista kyvyistä.

”Tätä ryhmää leimaavat toistuvat ristiriidat yhteiskunnan ja/tai lähipiirin kanssa. Häiriöstä saattaa aiheutua kärsimystä lähipiirille ja ympäristölle, samoin kuin potilaalle, joka usein hakee apua ihmissuhderistiriidoista aiheutuvaan ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen.”

(mielenterveystalo.fi)

Vierailija
4473/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella noloja ja ärsyttäviä nuo diagnoosijankkaajat. 

Vierailija
4474/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistutus meille, jotka olemme irtautuneet, tulleet imuroiduiksi tai ihmetelleet, miksi emme tule. 

Vierailija
4475/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi halveksii heikkoutta eikä kestä sitä itsessään eikä muissa.

Samalla hän voi sujuvasti kuitenkin olla addikti. Heikkoudeksi hän katsoo kaiken inhimillisen haavoittuvuuden, ikääntymisen ja tarvitsevuuden.

Eli rakkautta n halveksii koska ei tullut rakastetuksi lapsena aitona itsenään. Valeminuus onkin sitten kuin teräsbetonia. Tasa-arvoiset ihmissuhteet ovat hänelle mahdottomia.

Tarvitsevuus on hänessä itsessään ominaisuus mitä halveksii. Hänhän on tyhjä eikä pysty tulemaan toimeen itsensä kanssa. N tarvitsee muita ja pyrkii voimakkaasti sitomaan muut itseensä, alistamaan, kontrolloimaan ja tekemään itsestään riippuvaiseksi. Pelkää hylkäämistä ja yksinäisyyttä yli kaiken, mutta samalla halveksii tarvetta ja tätä "heikkoutta" itsessään. Ja heijastaa itsevihansa muita ja muiden "heikkoutta" kohtaan.

Narsistin mielestä ystävällisyys, rauhallisuus, tasapaino, yhteistyö, huomioiminen, empatia ja joustavuus ovat "heikkouksia". "Vahvuuksia" hänen mielestään on voimankäyttö, sotaisuus, valta, alistaminen, pelottelu, ylimielisyys ja röyhkeä, itsekäs ja ilkeä käytös.

Oikeasti n on itse todella heikko taidoissaan sosiaalisissa suhteissa, parisuhteissa, lasten kasvattamisessa jne. Hän on surkea ihmisten kanssa vaikka kuvittelee päinvastaista. Hän saa ihmiset voimaan huonosti ympärillään. Usein on myös elämänhallinnan ongelmia impulsiivisuuden ja riippuvuuksien vuoksi. Että sellainen "vahva" ihminen kyseessä.

Tämä on hyvä tiivistys. Lisäisin, että tämä henkilö voi olla ihan tavallinen naapurin perheen äiti, joka ei edes itse tiedosta tekevänsä väärin. Vaan hänet on itse kasvatettu kieroon ja kohdeltu kaltoin. Hän voi olla kodin ulkopuolella pidetty ja arvostettu ja ulkopuoliset ihmettelevät miksi muut perheenjäsenet oireilevat.

Tämä on se tavallisin tapaus ja olen huolissani siitä, että edes tässä keskustelussa ei tunnisteta tätä ihmistyyppiä.

Termit lovebombing ja gaslighting ovat hienoja, mutta jollakin sairaalla tavalla romantisoivat narsismin. Aina ei ole kyse täysin mädästä ja pahasta tietoisesti tuhoavasta, manipulatiivisesta ihmisestä, jota on helppo jälkikäteen vihata. Suunnitelmallinen tuhoavuus viittaa siihen, että narsistilta löytyy takataskussa muitakin diagnooseja.

Kaikki ihmiset eivät ole narsisteja, eikä kaikki joilla on piirteitä, ole tietenkään narskuja. Mutta täysnarskuja löytyy heistäkin, jotka eivät ole sitä niin selvästi. Tiedän, koska elin perheessä, jossa toinen vanhempi oli narsisti. Ei hän kyennyt kaasuvalottamaan tietoisesti eikä ollut tietoisesti paha. Pelkkä ajatuskin naurattaa. Mutta hän tuhosi yhtä lailla, kaasuvalotti yhtä lailla ja teki minusta ramman.

Parantuminen minulla lähti juurisyiden ymmärtämisestä. Sekä sen ymmärtämisestä, että narsisti on itsekin uhri. Jos tähän ei kykene on vielä parantumisen alussa tai ei kykene kovinkaan laajaan asioiden ja ilmiöiden analyyttisen tarkasteluun.

Uskon että sinulla on ollut tämmöinen karmea kokemus ja olet narsistin uhri. Täällä jonkun verran tullut väittelyitä ja ei olla päästy rakentavaan keskuteluun kanssasi jostain syystä. Minä haluaisin mielelläni kuulla enemmänkin tästä narsistityypistä josta kerrot. Pelkään että olen mahdollisesti jopa itse sellainen. Enkä halua olla.

Et tunnista kaikkia viestejäni, koska olen käynyt tässä keskustelussa useista näkökulmista rakentavia keskusteluja eri ihmisten kanssa. Saanut hyviä vinkkejä ja neuvoja, joista olen kiittänyt. Kuvailemaasi minä ja te muut -asetelmaa en siis tunnista.

En halua avata kokemuksiani enempää. En niinkään kuvaa mitään tiettyä narsistityyppiä kirjoituksessani vaan yritän saada ymmärtämään, että narsisteja löytyy hyvinkin tavallisista ihmisistä, he ovat sitten ihmistyyppeinä laidasta laitaan. Eivätkä nämä ihmiset toimi tietoisesti ja pyri pahuuteen, tuhoamaan. Käsitys on minusta hieman naiivi, sitä yritin kyseenalaistaa.

Jos epäilet olevasi narsisti, mikset hakeutuisi terapiaan. Terapeutti haluaa auttaa oppimaan uusia käytösmalleja, tunnistamaan ongelmakohdat, hän ei tuomitse sinua. Voimia sinulle.

Kiitos. Olen tosiaan ollut terapiassa mutta aina se jää kesken kun mennään riittävän pitkälle tonkimaan roskakoriani.

Yritän kovasti saada kiinni tuosta 'ei niin pahasta narsisisti-tyypistä' jota kuvailet... pystytkö antamaan vaikka keksittyjä esimerkkejä tuollaisen narsistin toiminnasta?

Olen tätä miettinyt itse kovasti, milloin ja missä vaiheessa henkilö alkaa olla narsisti. Ymmärrän että sitten kun se tekee toisen henkilön elämässä hallaa, Mutta... asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja varsinkaan itsessään moni normaalikaan ei näe ristiriitoja, luullaan olevansa niin hyviä mutta kuinka ollakaan, oletkin hyvä niille joille on helppo olla hyvä, entäs se mielestäsi vähän luotaantyöntävä tyyppi, etpäs ollutkaan sille niin hyvä. Luulet ettet ole valehteleva ihminen? Höp höp! Jokainen meistä valehtee jossain määrin, ellei ole täys asperger ja itseasiassa jos ei koskaan valehtele mitään niin olisit silloin vihatuin ihminen lähipiirissäsi!

"Miltä uusi tukkani näyttää?"

"No helvete, aivan hirveältä, vanhentaa 20vuotta, enkä meinannut tunnistaa sinua!"

Onko sinua joku syyttänyt narsistiksi? Pohdintasi kuulostaa pikemmin uhrin ajatuspuurolta.

No ei kyllä ole syyttänyt, mutta nuorempana oli jotenkin... vinksahtanut. Joku ongelma minulla on mutten tiedä mikä. En tietenkään haluaisi olla narsisti, mutta pelkään sitä jos olenkin ollut tiedostamattani. Kiitos viestistäsi.

Miten sinä sitten toimit ihmisten kanssa? 

Olen ehkä liian puolueellinen ihminen kuvailemaan. Ja varmaan eri ihmisille erilainen. Tietysti ajattelen olevani aika rehellinen, luotettava, toiset huomioon ottava ja empaattinen, Mutta, niin taitaa ajatella narsistitkin itsestään vaikka ja mitä.

Parisuhteessa kun räjähdän, olen hirveä ja usein niin täynnä vihaa että voisin melkein kuristaa sen toisen osapuolen jos hän on nöyryyttänyt, pettänyt tms. Sen vuoksi ainakin yritän olla sinkku ehkä jopa lopun elämäni ajan. En usko että maailmassa on aitoa todellista rakkautta kenenkään muun paitsi äidin ja lapsen välillä. Uskoin joskus mutta elämä on osoittanut sen Disney saduksi ja huuhaaksi. Tuntuu kuin eläisin jossain testissä ja luokseni lähetetään toinen toistaan julmempia ihmisiä ja katsotaan kuinka pitkälle venyn. Ennen olin avoin ja hymyilin, esim uudessa työpaikassa, olen huomannut ettei se kannata joten nykyisin toimin kuin robotti, ilmeettömästi. En oikein osaa arvostaa tätä elämää lahjana, ainakaan se ei tunnu kauhean mukavalta lahjalta. Ehkä ryven sitten itsesäälissä. En näe järkeä missään. Oikeastaan vihaan useimpia ihmisiä, vaikken sitä näytä vaan eristäydyn. Uusiin ihmisiin en halua tutustua enää. Saan jonkinverran iloa yhdestä harrastuksesta, mutta en niin paljoa että haluaisin syntyä uudestaan ja kokea kaiken saman uudestaan.

Vierailija
4476/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän sumuttaa sinua niin ettet näe mitä hän on? Ja välillä antaa löysää ja imuroi niin että hänessä voi luulla näkyvän hyviäkin puolia joista sitten voi olettaa että ne poissulkee narsismin?

Minäkin luulin eräästä ihmisestä että ei hän voi olla narsisti koska hän oli niin eläinrakas ja suri esim koiransa kuolemaa/tunsi siis empatiaa. Meni vuosia eteenpäin ja hän sai sosiopaatin diagnoosin. Nykyisin tunnistan kyllä narsistin, mutta olen tietoinen että he onnistuvat hämäämäänkin jonkin aikaa.

Vierailija
4477/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pelkän ADHD- diagnoosin saanut palstatietäjien mukaan piilonarsisti?

EI

Narsisti on narsisti.

ADHD on keskittymishäiriö

Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja tuolla aloitus sivulla näkyy aika kärjessä olevan ihan oma keskustelunsa ADHD:lle

Vierailija
4478/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ilmi ja piilonarsu käsitteet, kuin myös ohut-ja paksunahkaisuus käsitteet ovat täyttä huuhaata ja varmaan jonkun psykopaatin kehittämiä että saadaan hämmennettyä koko narsismi käsite aivan päälaelleen. Narsistin uhrejakin kun näissä monissa tämän sortin artikkeleissa väitetään myös toisen sortin narsisteiksi.

Onneksi täällä aikalailla ymmärretään ettei uhri ole narsisti.

Vierailija
4479/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd ja narsismi eivät sulje toisiaan pois🙄

Adhd-ihmisellä usein traumoinaan ymmärtämätön kotikasvatus, koulukiusaamista, ulkopuolisuuden ja huonommuuden tunteita, ihmissuhdevaikeuksia, jotka kaikki altistavat persoonallisuushäiriöille.

Vierailija
4480/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun narsistin uhri alkaa toipua, voi tulla ylilyöntejä vihanilmaisuissa. Tuo on hyvä tiedostaa, toipumisen tie voi olla aluksi hankala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan