Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. älä anna hoivaa
3. olekylmän viileä
4. kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
5. älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Nää on ihan hyviä...jos aikoo elää nunna/munkkina lopun elämää. Mutta jos aikoo vielä rohkaistua antamaan rakkaudelle mahdollisuuden niin tuntuisi vähän hassulta antaa tulevalle mahdolliselle kumppanille itsestään aivan päinvastainen kuva itsestään kuin todellisuudessa onkaan. Haluaisinko edes kumppania joka haluaisi minun olevan kylmä, ei hoivaava ei rakkaudellinen jne persoona. Kun kuitenkin toivoisin että se elämäni rakkaus rakastuisi minuun ihminenä, sellaisena joka olen. Kai muutkin kuin narsistit voivat "huolia" minut rakastavana, jopa hoivaavanakin ihmisenä. Ensivaikutus kun on myös tärkeää.
Juu, ei toimi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkinaikaa seurustellut miellyttävän, puheliaan ja fiksun miehen kanssa. Olen miettinyt, että suhteemme ja hänen tapaaminen ylipäänsä on liian hyvää ollakseen totta. Muutamia huomioita:
- tarkka rahankäytöstä, liiankin
- pikkutarkka rutiineissa esim. kotitöissä
- puhuu paljon pääasiassa itsestään ja omista tekemisistään
-ei aina muista mitä olen hänelle kertonut itsestäni tms.
-haluaa suunnitella yhteistä tulevaisuutta kiihkeästi
- kertoo joka päivä rakastavansa monta kertaa
- haluaa usein päättää treffeistämme suunnittelematta ja lyhyellä varoitusajalla
-ei halua lähteä ulos yhdessä paitsi syömään. Haluaa vaan nyhjätä kahdestaan kotona. Lapset ja sukulaiset haluaa tavata, muttei ystäviäni/ystäviään
-loukkaantuu kritiikistä
-tekee asiat ensisijaisesti omien aikataulujensa mukaan ja odottaa että sopeudun niihin neuvottelemattaOvatko nämä narsistin piirteitä? Avioliittoja useampi jo hänellä taustalla
Kiinnostaa kommentit tähän, minulla ihan samanlainen. Hänelläkin pari avioliittoa tähän ikään takana.
Onko teillä kummallakaan koskaa outoa oloa näiden miestenne kanssa? Sellaista, että tässä on nyt jotenkin jotain erilaista kuin yleensä? Että itse alat käyttäytyä toisin kuin yleensä? Että omat tunteet mylläävät vahvemmin kuin yleensä ja suuremmalla volatiliteetilla?
Sekin pitää ottaa huomioon että se outo olo ei tule välttämättä alkuvaiheessa. Joskus sen olon saattaa jopa sekoittaa muihin tunteisiin esim. haluun ja rakastumisen tunteeseen jotka on myös aika sokaisevia ja voimakkaita ja vieläkin suuremmalla mahdollisuudella jos on jo lapsuudessa ollut narsistikokemuksia tai muita kaltoinkohteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkinaikaa seurustellut miellyttävän, puheliaan ja fiksun miehen kanssa. Olen miettinyt, että suhteemme ja hänen tapaaminen ylipäänsä on liian hyvää ollakseen totta. Muutamia huomioita:
- haluaa usein päättää treffeistämme suunnittelematta ja lyhyellä varoitusajalla
-ei halua lähteä ulos yhdessä paitsi syömään. Haluaa vaan nyhjätä kahdestaan kotona. Lapset ja sukulaiset haluaa tavata, muttei ystäviäni/ystäviään
-loukkaantuu kritiikistä
-tekee asiat ensisijaisesti omien aikataulujensa mukaan ja odottaa että sopeudun niihin neuvottelemattaOvatko nämä narsistin piirteitä? Avioliittoja useampi jo hänellä taustalla
Kiinnostaa kommentit tähän, minulla ihan samanlainen. Hänelläkin pari avioliittoa tähän ikään takana.
Onko teillä kummallakaan koskaa outoa oloa näiden miestenne kanssa? Sellaista, että tässä on nyt jotenkin jotain erilaista kuin yleensä? Että itse alat käyttäytyä toisin kuin yleensä? Että omat tunteet mylläävät vahvemmin kuin yleensä ja suuremmalla volatiliteetilla?
Nro 2 vastaa, joo, aluksi. Sitten pelästyin, ja aloin ottaa etäisyyttä ja tilaa, oikein keskittyä pitämään elämäni eri osa-alueet tasapainossa eikä liikaa huomioida häntä. Mutta hän haluaisi kyllä joko ajan enemmän minun aikaa ja huomiota. Hänellä ei juuri ole ystäviä eikä sukua.
Luota intuiitioosi. Jos on jo tehnyt mieli paeta kerran, ole tarkkana nyt!
"Ole kylmän viileä" ei minusta toimi, koska narsistit keskimäärin arvostavat haasteita. Eivät halua heti liian avointa, aloiteellista ja kiinnostunutta kumppania. Testaavat luotettavuuttasi pitkään ja samalla rakentavat luottamustasi pala kerrallaan. Jos olet se aloitteellinen puoli, saattavat kadota.
Yksi hyvin narsistinen tapailusuhteen toinen osapuoli piti oikein luennon minulle siitä, kuinka miehen tulee saada metsästää, vetosi alan kirjallisuuteen ja teorioihin. Vakninkin sanoo, etteivät narsistit pidä yhden illan jutuista, koska niissä nainen on yleensä aloitteellinen.
Itsellä se viileys on aina ollut suojakuoreni, ja samalla varsinainen n-magneetti.
Eli sanoisin: ole itse aloitteellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ollut kyllä tärkeää myös kuulla narsistin suusta se, että he ihan oikeasti tahallisesti toimivat kuten toimivat eivätkä halua eivätkä aio muuttaa itseään senkään uhalla, että läheisensä sairastuvat tai tulevat jätetyksi tms. ja myös se, etteivät he aidosti rakasta näitä läheisiään.
Mutta toki, Dr Ramani on miellyttävä ja etenkin super viisas ja tietää aihealueesta valtavasti.
Ymmärrän. Vakninhan on molemmat, narsisti että psykologian professori.
Häntä ei tosin ole niin helppo kuunnella, pitää todella keskittyä kuuntelemiseen. Hänen videonsa ja kirjoitukset älykkään narsistin seksuaalisuudesta avasi itseäni 15 vuotta ihmetyttäneen lukon. Olen ikuisesti siitä hänelle kiitollinen.
"Hänen videonsa ja kirjoitukset älykkään narsistin seksuaalisuudesta avasi itseäni 15 vuotta ihmetyttäneen lukon."
Kertoisitko hieman tarkemmin tästä?
Se liittyy Madonna-hu*ra-syndroomaan, et voi olla älykkäälle narsistille koskaan molempia. Devaluation-vaiheessa seksin määrä alenee huomattavasti ja siitä tulee kontrollin väline. Läheisyyttä säännellään, sinuun ollaan pettyneitä kun et ole enää se viaton h vaan olet muuttunut "äidiksi". Kuitenkin lähes kaikissa suhteissa muutut äidiksi, koska narsisti on vailla hoivaa ja äitiä ja etsii sellaista. Jos et ole äitimateriaalia, teistä ei koskaan tule vakiintunutta paria.
Tällainen narsisti on halukas lähinnä love bombing eli idealisation-vaiheessa. Karttaa myös yhden illan juttuja.
No, mun mies seurustelun alussa totesi, että susta tulis hyvä äiti. Hämmästyttävää kuitenkin oli, että se hänen oma äitinsä oli ihan jalustalle mostettu ja varmaan vessanpöntöstäkin löytyi hänen jäljiltään kultahippuja. Jos tykkäsin vaikka ”Eino Grönistä”, niin tykkäsi hänen äitinsäkin. Jos tykkäsin ”homejuustosta”, niin niin tykkäsi hänen äitinsäkin. Koskaan en voinut tehdä tai olla mitään, mitä ei äiti olisi jo ollut tai tehnyt. Toisaalta se oli suurin kohteliaisuus, minkä häneltä koskaan sai.
Vierailija kirjoitti:
-loukkaantuu kritiikistä
10/10 ..sinuna olisin vähän varovainen (eikun paljon). Nämä kaikki sopii miun ex-narskuun.
Ennenkuin hurahdat kokonaan ja sitoudut pidemmälle niin kokeile vähän tökkiä noita 'rajoja'. Esim kutsu kavereitasi kylään ja kato miten ukko käyttäytyy. Tai puhuuko pahaa kavereistasi jälkeenpäin ja yrittää saada sut näkemään, että kamut ei oo sun 'arvoisia'? Jos tekee jonkun äkkinäisen muutoksen suunnitelmiin niin sanot EI. Sori, ei käy, ei kuulosta kivalta, jätetään väliin. Kato reaktio?
Kaikki tuossa luettelossasi sopii narskun tarpeeseen olla vallassa. Esim noi pikkutarkkuusasiat on sellasia joita ei välttämättä edes yksinään totetuta, mutta sun kanssa ne on vallan väline ja yks konsti lisää päästä huomauttelemaan ja korjaamaan sun tekemisiä.
Mulla meni 20 vuotta, huh, onneksi pääsin pois.
Sanoo rakastavansa sanoin, mutta tuntuuko se kosketuksessa ja teoissa?
Vierailija kirjoitti:
Red flags:
- älä anna hoivaa
- ole kylmän viileä
- kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
- älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Nämä toimii jos jo tiedät olevasi narsistin kanssa. Eikös? Jos et tiedä niin miksi hitossa käyttäytyisit näin mahdollisen kumppanin kanssa. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Red flags:
- älä anna hoivaa
- ole kylmän viileä
- kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
- älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Nämä toimii jos jo tiedät olevasi narsistin kanssa. Eikös? Jos et tiedä niin miksi hitossa käyttäytyisit näin mahdollisen kumppanin kanssa. Ei mitään järkeä.
Etääntymisestä seuraa monesti love bombing-vaihe. Mutta jos siihenkään ei enää vastaa, niin narsisti häipyy kuin itsestään elämästäsi.
Paras tapa karkoittaa narsisti on se, ettei lähde mukaan sen draamanhakuun. Narsisti ei elä siitä, että sen nainen saa sarjaorgasmeja vaan naisen raivosta, pettymyksestä, nolaamisesta, kyynelistä ja huudosta. Älä suutu, älä raivostu, älä itke, älä ripitä, älä osoita mitenkään tulleesi loukatuksi. Olet silloin mahdollisimman tylsä ja mielenkiinnoton eikä narsisti saa sinusta ravintoa itselleen.
Oma voimabiisini oli eron aikaan Celine Dionin Lying down. Miettiköhän mies koskaan, miksi tämä alkoi autossa soimaan jatkuvasti. https://www.youtube.com/watch?v=5AhjDwMXcR4
Joskus oli myös Vesalan Ei pystyny hengittää tärkeä. Kiitos hänelle joka linkkasi Keshan Praying aiemmin tähän ketjuun.
Madonnan You'll See on sanoiltaan myös aika hyvä voimabiisi:
You think that I can't live without your love?
You'll see
You think I can't go on another day?
You think I have nothing
Without you by my side?
You'll see, somehow, someway
You think that I can never laugh again?
You'll see
You think that you've destroyed my faith in love?
You think after all you've done
I'll never find my way back home?
You'll see, somehow, someday
All by myself
I don't need anyone at all
I know I'll survive
I know I'll stay alive
All on my own
I don't need anyone this time
It will be mine
No one can take it from me
You'll see
You think that you are strong? But you are weak
You'll see
It takes more strength to cry, admit defeat
I have truth on my side
You only have deceit
You'll see, somehow, someday
All by myself
I don't need anyone at all
I know I'll survive
I know I'll stay alive
I'll stand on my own
I won't need anyone this time
It will be mine
No one can take it from me
You'll see
You'll see
You'll see
You'll see
Tässä samaistuttava biisi teille jotka pääsitte pakoon :)
Vierailija kirjoitti:
-loukkaantuu kritiikistä
Run Forrest, Run!
Vierailija kirjoitti:
-loukkaantuu kritiikistä
Onko niin et kaikki sen exät on jotenkin hulluja ja ongelmaisia ja nyt hän on vihdoin sinussa löytänyt jotain ihmeellistä? Luultavasti on? Jos ette asu yhdessä niin pliis älä lähde siihen. Niin kauan kun miehellä on toi 'love bombin' -vaihe käynnissä niin mikäs siinä. Senkun seukkaat. Mutta älä sitoudu ennenkuin esim tapaa ystäväsi ja kaikki ok.
Ootko kokeillut miten mies suhtautuu jos sinä muutat suunnitelmia yllättäen? Mun veikkaus on et ei hyvin.
t. 4215
Rakkaus lainassa elokuva on hyvä esimerkki siitä, miten populaarikulttuuri on romantisoinut toksisen rakkauden. Olemme joskus kiistelleet parhaan ystäväni kanssa siitä, kumman miehen matkaan päähenkilön olisi pitänyt lähteä. Ystäväni - turvallisesti kiintynyt ihminen - olisi valinnut luotettavan tarjolla olevan hyvän ystävän, kun minun - ristiriitaisesti kiintyneen - mielestä oikea henkilö päähenkilölle oli tietenkin tämän parhaan ystävän sulhanen, olihan mahdollisessa parisuhteessa haasteita ja kaikkea!
Narsistikokemuksen ja oman eheytymisen jälkeen olen alkanut katsoa maailmaa tuoltakin kantilta aivan eri tavalla. Meille opetetaan biiseissä ja leffoissa, että rakkauden pitää sattua, perhosia pitää olla vatsassa, pitää olla sekaisin tunteista ynnä muuta. Oikea rakkaus on uuden oletukseni mukaan ihan jotain muuta.
Onneksi on noita voimabiisejäkin olemassa.
Oliko EXIT sarjan Adam narsisti?