Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
"Tuli outo tyyppi töihin" – näin työkaverit kuvailivat murhasta syytettyä Petri Piristä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a12e52ff-ac58-4bd9-8d06-cf36a9bc3e37
Narsisti tappaa
3322:lle Paljon voimia Sinulle ja kiitos, että kerroit millaista se on todellisuudessa pahimmillaan - narsisti on vaarallinen, koska hän vaikuttaa muihin ihmisiin ja pilaa muiden elämiä, Onneksi olet päässyt jo paremman puolelle (!!) , olet rohkea Selviytyjä ja nyt sinulla on tietoa ja kokemusta riittämiin. Hyvää sinne!
Vierailija kirjoitti:
Satutteko muistamaan, missä vaiheessa teidän - jos nyt siis puhutaan parisuhteesta - narsistit alkoivat käyttää teihin enlisting-tekniikkaa? Itse mietin pääni puhki suhteen alkuvaihtetta, mutta en saanut tilanteesta kiinni. Jotain on varmasti ollut, mutta niin hienovaraisesti, etten edes huomioinut.
Muistan lähinnä vain sen, että mies alkoi aika alkuvaiheessa "katoilemaan", mutta olisi kiva tietää, mitkä on esimmäinen kehuksi verhottu piikki, jonka narsistin suusta kuulin. Niiden kanssa menee kaikki niin sekaisin, että minun kaltaiseni hyvämuistinen ihminenkin on hämillään, että mitä tapahtui ja milloin.
https://ketunhantak.blogspot.com/2020/03/narsistinen-rekrytointimalli.h…
- katoaminen (oltiin tiiviisti yhdessä ja sitten ei mitään muutamaan päivään, ei minkäänlaista viestiä)
- kysely mm. olenko tehnyt jotain rikollista mm. varastanut (pidin outona)
- myöhemmin tajusin, että myös juottamalla juotti minua, kaatoi lasiin lisää, oli ”hyvä isäntä” ja sitten kyseli ihmissuhteista, lapsuudesta ja oli minun puolellani, kovin ymmärtäväinen
- näytti suosikkimyyjänsä yhdessä kaupassa (kaunis nuori nainen) ja sanoi, että toi on unelma. Menin lukkoon, en osannut sanoa mitään. Oli jotenkin niin tolloa. Joku toinen oli kuulemma todennut, että ihan nauta. (Vasta myöhemmin tajusin, että tosiaan, jollekin toisellekin näytetty)
- riidan haastaminen esim. aika hyökkäävillä mielipiteillä ja vähättelemällä omiani
- sanoi suoraan jos jostain ei tykännyt käytöksessäni
- tuntui ”pelaavan” minua ja exäänsä vastakkain
Paljon oli ja kaikkea en viitsi tähän laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silti ole narsisti vaan päinvastoin empaatti, jolla on nollatoleranssi kiusaamiselle ja huonolle kohtelulle.
Narsisti oikeuttaa muiden kiusaamisen ja valehtelun itselleen että on nollatoleranssi kiusaamiselle ja huonolle kohtelulle. Itse pahin huonon kohtelun ja käytöstapojen mannekiini. Tämä on hyvin tyypillistä ja voidaan lisätä listaan.
- Valehtelee puolustavansa muita huonolta kohtelulta ja tekee sitä itse.
Ei pidä paikkaansa, tai ainakaan mun osalta. Olen tosiaan ollut narsistin kohteena ja yrittännyt auttaa tyypin muita kohteita. Narsisti sen sijaan on aina kiusaaja ja härnääjä, kääntää kaiken toisinpäin, että siinä mielessä on mahdollista, että joku narsisti käyttäisi tuollaistakin metodia, mutta en ole nähnyt - koska narsisti ei kannata nollatoleranssia vaan isoon ääneen puhuu, miten hänen täytyy saada käyttää sananvapauttaan henkisen väkivallan levittämiseen.. .
En tarkoittanut sinua, mutta narsisti käyttää kaikkia keinoja. Hän voi olla syyllistäjä ja sekunnissa vaihtua uhriksi jne. Voi olla kiusaaja, ja yhtäkkiä todella suurisydäminen. Narsistista ei koskaan tiedä, mistä nyt tuulee tai millä tuulella hän, on ja miten häntä pitäisi myötäillä. Teetpä niin tai näin, niin useimmiten saat haukut. Narsisti pitää muut aina varpaillaan, jotta he tuntevat itsensä epävarmoiksi ja epäilevät itseään.
Juuri näin. Luulen että narsisti nauttii "yllätyksellisyydestä", siitä että pääsee yllättämään ja hätkähdyttämään, juuri noin että pitää toisen varpaillaan, ei voi luottaa, sairasta peliä. Kyse myös vallankäytöstä, narsisti yhtäkkiä tekeekin esim aloitteen mutta vie maton jalkojen alta jos kohde menee naiivisti mukaan jne. Empaattisella voi tulla olo, että jos vain koettaa kohdella narsistia hyvin ja olla kaveria/rakasta/jne, niin hyvä tuottaa hyvää, mutta se ei mene niin narsistin kanssa - narsisti nauttii kylmän ja kuuman vuorottamisesta ja pelaamisesta, hänen on tarkoitus tuottaa pahaa koska se on hänestä nautittavaa, hän on aikaansaanut sellaista valtaa, hykerryttävää. Huomasin että niin kauan kun itse olin ns hyvän sääntökirjan mukaan, niin kauan hänellä oli jee jee, mutta opittuani pelin kulun, yllätinkin narsistin niin ennakoimattomilla ja ei-pyhäkoulutyyppisillä liikkeillä että hänellä meni pasmat seis. Toisin sanoen narsistilla menee peli tilttiin vain jos kohde yllättää hänet tavalla, joka ei kuulu kohteen profilioinnin piiriin.
Miten osuva kuvaus! Käytöksestä puuttuu luotettavuus, kaikki ennakoitavuus ja johdonmukaisuus ja sillä muut pidetään varuillaan ja n huomion keskipisteenä.
Minulla on ollut esim pari tilannetta, jossa ihmiset töissä tyypillisesti onnittelivat minua. Mutta ei narskut. Sieltä tuli niin erikoiset kommentit, että sitä jäi vain haavi auki tuijottamaan.
N pyrkii aina jotenkin keikauttamaan toisen pois ilon ja tyytyväisyyden tilasta. Se on tosiaan vallankäyttöä ja sadismia josta hän nauttii. Oikein hykertelee, kuten kuvasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satutteko muistamaan, missä vaiheessa teidän - jos nyt siis puhutaan parisuhteesta - narsistit alkoivat käyttää teihin enlisting-tekniikkaa? Itse mietin pääni puhki suhteen alkuvaihtetta, mutta en saanut tilanteesta kiinni. Jotain on varmasti ollut, mutta niin hienovaraisesti, etten edes huomioinut.
Muistan lähinnä vain sen, että mies alkoi aika alkuvaiheessa "katoilemaan", mutta olisi kiva tietää, mitkä on esimmäinen kehuksi verhottu piikki, jonka narsistin suusta kuulin. Niiden kanssa menee kaikki niin sekaisin, että minun kaltaiseni hyvämuistinen ihminenkin on hämillään, että mitä tapahtui ja milloin.
- katoaminen (oltiin tiiviisti yhdessä ja sitten ei mitään muutamaan päivään, ei minkäänlaista viestiä)
- myöhemmin tajusin, että myös juottamalla juotti minua, kaatoi lasiin lisää, oli ”hyvä isäntä” ja sitten kyseli ihmissuhteista, lapsuudesta ja oli minun puolellani, kovin ymmärtäväinen
- näytti suosikkimyyjänsä yhdessä kaupassa (kaunis nuori nainen) ja sanoi, että toi on unelma. Menin lukkoon, en osannut sanoa mitään. Oli jotenkin niin tolloa. Joku toinen oli kuulemma todennut, että ihan nauta. (Vasta myöhemmin tajusin, että tosiaan, jollekin toisellekin näytetty)
- riidan haastaminen esim. aika hyökkäävillä mielipiteillä ja vähättelemällä omiani
- tuntui ”pelaavan” minua ja exäänsä vastakkainPaljon oli ja kaikkea en viitsi tähän laittaa.
Unohdin ehkä tärkeimmän: oli muuttamassa mua omaan kämppäänsä, vaikka mun työpaikan kannalta oma asuinpaikkani oli todella fiksu. Työmatkaan käytetty aika olisi pidentynyt yli tunnin. Lisäksi, kun hän oli mun luona korjasi kaikki tavaransa joka kerta lähtiessään mukaansa (jollain toisella samanlainen esimerkki).
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon miettinyt sitä, miten suhde kehittyi. Jossakin rajat alkoivat ylittymään ja niitä venytettiin koko ajan pidemmälle. Jotenkin alusta asti olin vähän varuillani suuttua mistään kunnolla tai vaatia selitystä. Luultavasti hän osasi jollain tapaa viestiä hylätyksi tulemisen uhkaa, joka leimasi suhdetta. Väkivaltaa aloin pelkäämään vasta myöhemmin.
Hän unohti treffimme kerran ja odotin yksin ruuan kanssa koko illan. Hän pyysi sitä anteeksi ja toi kasan suklaapatukoita, joihin oli kirjoitettu "rakkaalle" ja "anteeksi" ja itselleen yhden patukan, johon oli tekstattu "törpölle". Ajan kuluessa ei enää tullut suklaata tai anteeksipyyntöjä.
Hän vietti koko kesälomansa muualla, ei päivääkään kanssani. Koin sen hieman loukkaavana, mutta menot oli suunniteltu jo ennen tapaamistamme. Koko suhteen aikana minulla ei ollut sananvaltaa lomien suunnitteluun. Hän kyllä aina puhui, kuinka seuraavaan reissuun lähdetäänkin yhdessä jonnekin minne minä haluan. (Future faking)
Jos laitoin viestiin aamulla jotakin tyyliin "tykkään susta", saattoi mennä koko päivä ennen kuin hän vastasi mitään ja itsellä oli hieman hämmentynyt olo siitä. Sitten hän saattoikin vastata yhtäkkiä sydämillä ja olo helpottui. (Vuoristorataan totuttelua.) Tunteita sisältävät viestit jäivät pois kokonaan suhteen edetessä. Tätä viesteillä ja somella pelaamista oli paljon. Esim. hän ei tykännyt Facebookissa mm. valmistujais- ja synttärikuvistani, vaikka roikkui somessa aina ja tykkäili ties mistä. En kehdannut kysellä miksi ei, kun hän olisi syyttänyt lapselliseksi.
Ensimmäinen mykkäkoulu kesti muistaakseni pari päivää ja se alkoi, kun oikeutetusti puolustin itseäni. Mies alkoi v''uilemaan kesken kävelylenkin ja kyselin mikä vaivaa, en siedä tuollaista käytöstä. Sen hän pyyteli anteeksi ja lupasi jatkossa hoitaa asiat puhumalla. Suhteen lopulla mykkäkoulut saattoivat kestää pari kuukautta eikä mitään selvitetty puhumalla.
Noin vuoden päästä seurustelun alusta tuli ensimmäinen kerta, kun hän halusi erota. Vietimme silloin juhannusta hänen perheensä kanssa ja silloin ilmoitti, että ollaan liian erilaisia jatkamaan yhdessä. Se tuli ihan puskista! Se harmittaa todella paljon, että en pakannut tavaroita ja lähtenyt lopullisesti. Kilttinä hymyilin vain järkyttyneenä ja yritin miettiä, ettei pilata tässä muiden juhannusta. "Erot" alkoivat toistumaan aina hankalissa kohdissa, joissa jouduin jotenkin kiperään tilanteeseen.
Myös suuruuskuvitelmilla ja sankaritarinoilla halutaan "ällistyttää" muita. Mikään ei ole vain "tavallista tai keskinkertaista" kun narsisti kertoo itsestään, tekemisistään ja saavutuksistaan. Vähän sama kuin tuossa aiemmin puhuttiin ennakoimattomuudesta ja veneen keikuttamisesta, sadistisesta kylmästä ja kuumasta. Kaikella haetaan huomiota, valtaa ja kontrollia.
Jos narsku on sitä ulospäin suuntautuvaa tyyppiä, tämä paljastaa hänet helpoiten. Valtava itsekehu ja jopa naiivin huvittavat, suuret tulevaisuuden visiot. Toki tämän päälle tulee se tuhovoima ja muiden alistaminen ja kontrollointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa hyviä ja keksikää keino saada lapset turvaan!
Ei sellaista ole. Eikä ole yksi tai kaksi tarinaa, kun n puhuu sossut pyörryksiin ja valheet menee ainakin osittain läpi. Toisekseen vanhemman oikeudet ajaa lapsen mielenterveyden yli ja lapsi on annettava tapaamisiin, vaikka tietäisi toisen olevan n. Se ei vaan riitä. Terveen vanhemman keinot ovat vähissä. 'Auttajilta' myös puuttuu tietoa narsismista, puuttuu ymmärrys siitä, että lapsi voi todella olla pelkkä pelinappula, riitaan ei todellakaan tarvita kahta ja niillä naiivi käsitys siitä, että eroaminen riittää ja sen myötä tällaisesta ihmisestä tuleekin taianomaisesti ihan hyvä vanhempi, kaikki hulluus päättyy ja tämä henkilö alkaakin käyttäytyä normaalisti ja lapsen etua ajatellen ja tähän pitäisi n uhrin myös luottaa (?!!).Minä yritin viedä lapsen turvaan kodista, jossa väkivaltainen isä riehui, raivosi ja ryyppäsi, ja lastensuojelukin painosti siihen kiireellisen sijoituksen uhalla. Ymmärsin kyllä, että on pakko lähteä, mutta pelkäsin lähteä, koska kuvassa oli jo toistuvia tappouhkauksia ja tiesin, miten vaarallista tällaisesta suhteesta lähteminen voi olla, mutta lopulta pääsin lähtemään ystävien avulla - lastensuojelusta ei apua tähän herunut, vaikka pyysin sitä monta kertaa.
Ja kuinkas sitten kävikään? Lastensuojelu kääntyi isän puolelle, uskoi isän jokaisen valheen, valehteli minulle, eväsi pyytämäni avun ja jopa kehotti minua palaamaan takaisin, kuten isä halusi. Huoltajuusoikeudenkäynnissä olosuhdeselvittäjät suorastaan söivät isän kädestä, jättivät kirjaamatta minun kannaltani edullisia asioita ja vääristelivät puheitani isän eduksi. Tuomari taas hylkäsi oikeudenkäynnissä kaiken esittämäni näytön siitä, että isä valehtelee ja minä puhun totta, ja määräsi isälle käytännössä yksinhuoltajuuden.
Tyypillisen narsistin tavoin lapsen isä on syyttänyt minua lähdön jälkeen monella tavalla mielenvikaiseksi, ja tämä isän subjektiivinen näkemys riitti vakuuttamaan sekä olosuhdeselvittäjät että tuomarin, viis siitä että minulla oli useiden terveydenhuollon ammattilaisten lausuntoja mielenterveydestäni, mukaan lukien psykiatri ja kaksi lääkäriä.
Nyt isä pahoinpitelee lasta niin fyysisesti kuin psyykkisesti, laiminlyö lapsen terveydenhuoltoa, kasvattaa lapsesta itsensä kloonia, koska näkee hänet puhtaasti itsensä jatkeena, ja vieraannuttaa lasta äidistä sen minkä ehtii, eikä yksikään virallinen taho auta millään tavalla, sillä kaikki päätäntävalta on isällä. Pahoinpitelyepäilyistä on tehty tutkintapyyntö, mutta isällä on tiiviit suhteet poliisiin ja lastensuojelukin vakuutti, ettei isä ole voinut syyllistyä tällaiseen, eikä asia edennyt edes esitutkintaan.
Ja miksikö tein lapsen tällaisen isän kanssa? Koska en ymmärtänyt mikä hän oli, vaan uskoin valheisiin ja valheellisiin lupauksiin, siihen ihmiseen, joka hän suhteen alussa esitti olevansa, ja jaksoin toivoa aina parempaa, kun uskoin niihin lupauksiin. Vasta lähdön jälkeen aloin pikkuhiljaa käsittää, mistä on kyse. Nyt tästä hyväuskoisuudestani kärsii viaton lapsi, jota en kyennyt suojelemaan isältään, ja minä käyn terapiassa käsittelemässä kaikkea kokemaani.
Ja narsisti sen kun porskuttaa ja saa kaikki uskomaan valheisiinsa. Ennen lähtöä minulla oli vastassani hullu narsisti, lähdön jälkeen vastassani on ollut hullu narsisti sekä kaikki viranomaiset ja muut ihmiset, joiden kanssa hän on tekemisissä.
Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta, jotka rimpuilevat ja pyristelevät edelleen suhteessa narsistin kanssa. Tämä ei varmasti rohkaise ketään tekemään lähtöpäätöstä, etenkin kun tilanteeni ei edes ole ainutlaatuinen. Mutta toisaalta lähteminen on tällaisessa tilanteessa ainoa vaihtoehto. Nyt olen sentään hengissä ja voin yrittää auttaa ja tukea lasta edes niinä päivinä, jolloin saan nähdä hänet.
Emmin pitkään, lähetänkö tätä tekstiä vai en, sillä tästä on helppo tunnistaa minut, mutta olen väsynyt ja kyllästynyt häpeämään. Kyllä, olen ollut hyväuskoinen ja naiivi, mutta tätä on käytetty häpeämättä hyväksi. Exäni on kuin oppikirjaesimerkki narsistista, minä taas väkivaltaisen suhteen uhrista.
En pysty muuttamaan mennyttä, joten nyt voin vain yrittää tehdä tulevaisuudesta paremman, niin itselleni kuin lapselleni. Ja jos voin edes jollakin tavalla auttaa jotakuta muuta kertomalla omista kokemuksistani, haluan tehdä sen. Hakekaa apua, puhukaa ammattilaisten kanssa ja perehtykää narsismiin, jotta tiedätte, mitä teillä on vastassanne. Mutta älkää antako pelon estää teitä lähtemästä.
Narsismi on maailman vaarallisin mielisairaus, eikä narsistien käytöksen häiriintyneisyydellä ja valehtelulla ole olemassa mitään rajoja, jotka pitävät psyykkisesti terveen ihmisen käytöksen kontrollissa. Narsisti voi valehdella mitä vaan ja mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tuntui ”pelaavan” minua ja exäänsä vastakkainPaljon oli ja kaikkea en viitsi tähän laittaa.
Unohdin ehkä tärkeimmän: oli muuttamassa mua omaan kämppäänsä, vaikka mun työpaikan kannalta oma asuinpaikkani oli todella fiksu. Työmatkaan käytetty aika olisi pidentynyt yli tunnin. Lisäksi, kun hän oli mun luona korjasi kaikki tavaransa joka kerta lähtiessään mukaansa (jollain toisella samanlainen esimerkki).
Sama homma täälläkin. Miehellä oli asunnossani ainoastaan hammasharja ja p**isrengas. Eli ei mitään, mitä olisi voinut menettää kadotessaan kuin tuhka tuuleen. Kaikki tuotiin ja pakattiin joka ikisellä kerralla, kun kävi täällä. Lempipaitansa kyllä unohti, kun ei tiennyt kerran, että se päätyi pyykkikoriin. Ei varmaan edes tarvitse sanoa, että se paita ei löytänyt enää tietä miehen vaatekaappiin. Tarjoiduin kerran palauttamaan ja se olisi kuulemma ollut liian "kiusallista", niin heitin sitten saksien kautta roskiin.
Osaako joku sanoa tajuaako narsisti, että on erilainen kun me muut? Tai ymmärtääköhän ne ylipäätään, että heidän tunne-elämä tai lähinnä tunteettomuus eroaa meidän muiden tavasta tuntea ja välittää ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
3322: Hienoa, että olet päässyt irti ja saatte lapsen kanssa elää myös rauhassa. Kun lapsi kasvaa, hänellä on itsellään myös sanomista tapaamisiinsa.
Varmasti mieleen meinaa hiipiä isosti katkeruutta ja vihaa ja ärsytystä ja aggressioa, toivottavasti saat ne purettua ja hävitettyä.
Siinähän se onkin, että en kykene tuntemaan lainkaan vihaa tai aggressiota. Tai olen tuntenut sitä hetkittäin mutta en kertaakaan lapsen isää kohtaan, vaan kohteina on ollut lastensuojelun valehteleva sossu, olosuhdeselvittäjät, tuomari ja perhetyöntekijä, joka meillä oli vähän aikaa mukana kuviossa ja joka meni tietysti myös heti isän puolelle ja vaati jatkuvasti minua ajattelemaan asioita isän kannalta, kun minä olinkin yhtäkkiä se, joka oli tehnyt niin väärin isää kohtaan. Perhetyöntekijä jopa oikeutti isän ja hänen ystäviensä valehtelun oikeudessa sillä, että olinhan minäkin ottanut "omia askeleitani", ts. vaatinut yksinhuoltajuutta isän väkivaltaisen käytöksen takia. Koko lähdön jälkeinen tilanne on ollut kuin absurdia painajaista.
Listasin tässä vähän aikaa sitten erilaisia negatiivisia tunteita, joita koen, ja niitä tuli pitkä liuta lannistuneisuudesta, voimattomuudesta ja surusta epätoivoon, väsymykseen ja pelkoon. Mutta ilmeisesti en ole vielä valmis kokemaan aggressiota tai edes katkeruutta. Tunnen kyllä katumusta ja häpeää, myös epäuskoa kaikesta tapahtuneesta ja ajoittain jopa sääliä exää kohtaan, yhä edelleen, kaiken kokemani jälkeen - totuinhan ajattelemaan häntä lähes 30 vuotta väkivallantekijän sijaan väkivaltaisen lapsuudenkotinsa traumatisoimana uhrina.
quote]
Narsisti oikeuttaa muiden kiusaamisen ja valehtelun itselleen että on nollatoleranssi kiusaamiselle ja huonolle kohtelulle. Itse pahin huonon kohtelun ja käytöstapojen mannekiini. Tämä on hyvin tyypillistä ja voidaan lisätä listaan.
- Valehtelee puolustavansa muita huonolta kohtelulta ja tekee sitä itse. [/quote]
Ei pidä paikkaansa, tai ainakaan mun osalta. Olen tosiaan ollut narsistin kohteena ja yrittännyt auttaa tyypin muita kohteita. Narsisti sen sijaan on aina kiusaaja ja härnääjä, kääntää kaiken toisinpäin, että siinä mielessä on mahdollista, että joku narsisti käyttäisi tuollaistakin metodia, mutta en ole nähnyt - koska narsisti ei kannata nollatoleranssia vaan isoon ääneen puhuu, miten hänen täytyy saada käyttää sananvapauttaan henkisen väkivallan levittämiseen.. . [/quote]
En tiennyt että se on näinkin yleistä. Olen kuullut n:ltä kaikki nämä oikeutukset toiminnalleen ja lisää. Osa oli kaasuvalotusta minua kohtaan eli valheita, osaan n uskoo ehkä itsekin mikä onkin aika kammottava ajatus koska se tarkoittaa että n on todella hyvin häiriintynyt. N on muka kiusaamista vastaan, itse pahin kiusaaja mitä on. N puhuu ns. totuutta, vaan "rohkeammin" kuin muut... Siinä oikeutus loukkaamiseen ja harhoihinsa uskomiseen. Narsistithan monesti vannoo tiettyjen arvomantrojen mukaan, toistelee näitä. Voi vaihtua lennosta tarpeen mukaan, ei mitään todellista moraalista selkärankaa. Narsisti kannattaa tätä omaa sananvapauttaan, mutta ei ole ymmärtänyt että sen mukana tulee sananvastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma täälläkin. Miehellä oli asunnossani ainoastaan hammasharja ja p**isrengas. Eli ei mitään, mitä olisi voinut menettää kadotessaan kuin tuhka tuuleen. Kaikki tuotiin ja pakattiin joka ikisellä kerralla, kun kävi täällä. Lempipaitansa kyllä unohti, kun ei tiennyt kerran, että se päätyi pyykkikoriin. Ei varmaan edes tarvitse sanoa, että se paita ei löytänyt enää tietä miehen vaatekaappiin. Tarjoiduin kerran palauttamaan ja se olisi kuulemma ollut liian "kiusallista", niin heitin sitten saksien kautta roskiin.
Minun tapaukseni pakkasi myös hammasharjansa tunnollisesti joka aamu mukaansa. Vaikka siis oli tulossa illalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa tajuaako narsisti, että on erilainen kun me muut? Tai ymmärtääköhän ne ylipäätään, että heidän tunne-elämä tai lähinnä tunteettomuus eroaa meidän muiden tavasta tuntea ja välittää ihmisistä?
Eivät ymmärrä ihan täysin. Ovat kateellisia kaikille kyllä eli se ilmenee kateutena. Paremmuutta tuntevat kyllä ja muut ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ero nopeasti? Että sitä odotellessa tiesi, että paras varautua siihen joka kerta?
Vierailija kirjoitti:
Osa tietää kyllä mitä tekee, osa ei kaiketi niinkään. Riippuu todella paljon narsismin tasosta ja tyypistä. Osa manipuloi tarkoituksella ja osa on niin kietoituneita omaan käytökseensä, etteivät tajua käytöstään.
Esimerkki töistä:
- Narsisti 1 on kehuskellut avoimesti, kuinka on taitava "lypsämään rahaa" eli manipuloimaan. Tietää tasan tarkkaan mitä tekee. Toisaalta käyttäytyy kuin 5v lapsi välillä.
- Narsisti 2 lähinnä projisoi omia rittämättömyydentunteitaan muihin ihmisiin. Ei varmastikaan tajua asiaa.
Jokaisella narsistilla on kyllä varmasti erilaisuudenkokemusta sinänsä, että ovat mielestään oikeutettuja (entitlement life trap) ja jotenkin erityisempiä kun muut. Mutta jos tarkoitit erilaisuutta siinä suhteessa, että tiedostaisivat olevansa sekaisin ja pohjimmiltaan pilalla, niin tuskinpa tällaista ymmärrystä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon miettinyt sitä, miten suhde kehittyi. Jossakin rajat alkoivat ylittymään ja niitä venytettiin koko ajan pidemmälle. Jotenkin alusta asti olin vähän varuillani suuttua mistään kunnolla tai vaatia selitystä. Luultavasti hän osasi jollain tapaa viestiä hylätyksi tulemisen uhkaa, joka leimasi suhdetta. Väkivaltaa aloin pelkäämään vasta myöhemmin.
Hän unohti treffimme kerran ja odotin yksin ruuan kanssa koko illan. Hän pyysi sitä anteeksi ja toi kasan suklaapatukoita, joihin oli kirjoitettu "rakkaalle" ja "anteeksi" ja itselleen yhden patukan, johon oli tekstattu "törpölle". Ajan kuluessa ei enää tullut suklaata tai anteeksipyyntöjä.
Hän vietti koko kesälomansa muualla, ei päivääkään kanssani. Koin sen hieman loukkaavana, mutta menot oli suunniteltu jo ennen tapaamistamme. Koko suhteen aikana minulla ei ollut sananvaltaa lomien suunnitteluun. Hän kyllä aina puhui, kuinka seuraavaan reissuun lähdetäänkin yhdessä jonnekin minne minä haluan. (Future faking)
Jos laitoin viestiin aamulla jotakin tyyliin "tykkään susta", saattoi mennä koko päivä ennen kuin hän vastasi mitään ja itsellä oli hieman hämmentynyt olo siitä. Sitten hän saattoikin vastata yhtäkkiä sydämillä ja olo helpottui. (Vuoristorataan totuttelua.) Tunteita sisältävät viestit jäivät pois kokonaan suhteen edetessä. Tätä viesteillä ja somella pelaamista oli paljon. Esim. hän ei tykännyt Facebookissa mm. valmistujais- ja synttärikuvistani, vaikka roikkui somessa aina ja tykkäili ties mistä. En kehdannut kysellä miksi ei, kun hän olisi syyttänyt lapselliseksi.
Ensimmäinen mykkäkoulu kesti muistaakseni pari päivää ja se alkoi, kun oikeutetusti puolustin itseäni. Mies alkoi v''uilemaan kesken kävelylenkin ja kyselin mikä vaivaa, en siedä tuollaista käytöstä. Sen hän pyyteli anteeksi ja lupasi jatkossa hoitaa asiat puhumalla. Suhteen lopulla mykkäkoulut saattoivat kestää pari kuukautta eikä mitään selvitetty puhumalla.
Noin vuoden päästä seurustelun alusta tuli ensimmäinen kerta, kun hän halusi erota. Vietimme silloin juhannusta hänen perheensä kanssa ja silloin ilmoitti, että ollaan liian erilaisia jatkamaan yhdessä. Se tuli ihan puskista! Se harmittaa todella paljon, että en pakannut tavaroita ja lähtenyt lopullisesti. Kilttinä hymyilin vain järkyttyneenä ja yritin miettiä, ettei pilata tässä muiden juhannusta. "Erot" alkoivat toistumaan aina hankalissa kohdissa, joissa jouduin jotenkin kiperään tilanteeseen.
Miten hän palasi pari kuukauden mykkäkoulusta? Ja olitko sinä sen ajan ajatuksessa, että te olette suhteessa vai eronneet?
https://ketunhantak.blogspot.com/2020/02/milta-tunnekylmyys-nayttaa-ent…
Minusta tämä on hyvä kirjoitus. Eksäni oli suhteen alussa helposti samaistuttava, ystävällinen ja myötätuntoa herättävä. Vaikutusvallan, hovin kerääminen jne. ei häneen sovi. Mikään ei soittanut hälytyskelloja. Kun oma olo oli jo huono, niin vieläkään ei tuntunut iltapäivälehtinarsismi täysin sopivan kuvaan, vaikka mietin onko hän narsisti. Useimmiten olemus käsittääkseni on ristiriitainen ja siksi hämmennystä herättävä.
Tuttavapiirissä on "listan" mukainen narsisti. Hän on dominoiva, kaikessa oikeassa, kertoo suurellisia tarinoita itsestään, jossa hän on aina sankari ja muut tyhmiä. Mitään eri mieltä olemista ei kestä, vaan laittaa välit poikki ja aloittaa mustamaalaamisen. Hänellä on hovi. Hänen seurassaan luultavasti jokaisella on hieman varautunut olo.
Narsisti vs Minä -kanavalla on video siitä, miten narsisti on uhmaikäisen tasolle jäänyt lapsi. Siinä oivallettavasti käytetään viitteenä uhmaikäisistä kertovaa tietokirjaa ja samat asiat osuvat myös narsistiin.
Äiti sairastui syöpään ja kuoli. Veikkaan suureksi syyksi sitä, että hän joutui kärsimään niin paljon narsisti-isästäni. Äiti ei myöskään halunnut erottuaan uutta miestä, ei päästänyt naapureitaan käsivarren mittaa lähemmäs (oli ystävällinen ja jutteli small talkit, muttei osallistunut grillaamiseen tms. takapihalla istuskeluun ja juoruiluun), hän ei myöskään koskaan puhunut isän kanssa koetuista asioista lapsilleen tai sisaruksilleen tai vanhemmilleen, edes erosta ei puhunut.