Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
2901/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ”paljastanut” narsistin itselleni. Sitä ennen annoin hänen uskotella itselleni, että en osaa luottaa ihmisiin, että olen täysin rajaton ihminen, että olen riippuvainen hänestä, että olen liian vaativa ihminen ja oikeastaan riidanhaluinen vaikea tapaus.

Narsistin ”paljastaminen” on tarkoittanut minulle sitä, että olen joutunut rakentamaan itseni uudelleen. Olen muistanut, että osaan luottaa ihmisiin, että minä osaan oikeasti pitää rajani ja etten todellakaan ole mikään raivoava ongelmatapaus. Olen empaattinen ja hyvä ihminen, jolla on paljon rakkaita ihmisiä ympärilläni (toisin kuin narsistilla).

Muutama miehen tunteva ihminen tietää hänen kamalista piirteistään (ainakin osan mistä). Osa näistä ihmisten on yhteisiä työkavereita, sillä ex on töissä samassa firmassa, osa ystäviäni.

Tiedän, että häntä palvotaan töissä ja kaikki pitävät hänestä. Näkevät oikean hirviön sijaan ekstrovertin seuramiehen. Tiedän myös, etten voi ikinä ”paljastaa” häntä työpaikalla, koska en voi muuttaa ihmisten näkemystä hänestä. Se on tunnettava ja koettava itse.

Vierailija
2902/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee ihan näin aktiivisesti ilmoitettua epäasiallisia kommentteja ketjusta. ”Kivahan” se toki on, että puheenaiheen keskiössä olevat ihmisetkin löytävät tiensä paikalle. Vielä kun provoamisen sijaan lukisivat juttuja ja ottaisivat vähän opikseen - siis henkisen kasvun kannalta. Mutta tämä nyt on vaan tällainen mahdoton haave.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2903/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin tulee ihan näin aktiivisesti ilmoitettua epäasiallisia kommentteja ketjusta. ”Kivahan” se toki on, että puheenaiheen keskiössä olevat ihmisetkin löytävät tiensä paikalle. Vielä kun provoamisen sijaan lukisivat juttuja ja ottaisivat vähän opikseen - siis henkisen kasvun kannalta. Mutta tämä nyt on vaan tällainen mahdoton haave.

Ei narsisti ota mitään oppiakseen!

Et taida tuntea narsisteja?

Vierailija
2904/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TLC:llä Hengen vaarallisesti lihavissa juuri nyt umpinarsisti hoidettavana. Alussa näytettiin kuinka karjui hoitajilleen ja haukkui kaikki ylimielisesti youtube kanavallaan. Hänen veli on huomattavasti mukavampi ihminen. Olen ehkä ilkeä mutta toivon vain toisen veljistä selviytyvän.

Olen katsonut sen jaksoin lähes haltioituneena useamman kerran. Kiehtoo jotenkin ihan älyttömästi se, miten äärimmäisyyksiin ihminen voi mennä. Samalla miehen käytös kuvottaa.

Tapaus on ihan selvästi epävakaa persoonallisuus ja varmaan samalla myös vahvasti narsisti. Raivokohtaukset on isän mukaan ”se oikea ihminen” ja kaikki itsetutkisteluun viittaavat hetket selvästi tietoisia ”näin minun tulee puhua” -tilanteita.

Kaikessa hirveydessään kiinnostavaa.

Googlettelin ja... se ilkeä Steven oli löytänyt kauniin vaimon. Ovat nyt jo eronneet. Vieläkin jaksaa ihmetyttää että narsistinen henkilö saa kyllä keploteltua itselleen uhrin vaikka tuokin mies oli jo siinä kunnossa että ei äkkiseltään uskoisi löytävän vaimoa. Voin vain kuvitella millainen suhde heidän avioliittonsa on ollut...

Vierailija
2905/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava kuulla mitkä kommentit erityisesti oli epäasiallisen oloisia? :)

Vierailija
2906/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit on niin samanlaisia, käyttäytyvät niin samalla tavalla, perheissä samoja ongelmia, että tulee mieleen onko nämä jotain toista rotua, humanoideja avaruudesta... Ovatko ihmisiä lainkaan?👽

Kyllä narsismissa on ihan geneettisestikin periytyvä osa, toki ympäristö sitten määrittää lopullisen tuloksen. Tästä on tehty mm. kaksostutkimuksia. Narsisteilla on myös usein aivokuvissa muutoksia alueella joka vastaa empatian ja tunteiden peosessoinnista.

Vierailija
2907/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi, kyllä tunnen. Siksi ”mahdoton haave” tuossa viestini lopussa.

Vierailija
2908/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava kuulla mitkä kommentit erityisesti oli epäasiallisen oloisia? :)

Varmaankin erityisesti se, missä kirjoittaja oikein kertoi toivovansa, että narsisti r*aiskaa ja pahoinpitelee hänet.

Vierailija
2909/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Narsisti kiinnostunut väkivaltaisesta ja alistavasta s* e k s i s t ä? Onko Narsistille jopa helppoa r@iskata joku, koska hänellä ei ole empatian tunnetta tai omaatuntoa.

Kyllä. Monet meistä on raiskattu narsun taholta. Perus juttu narsulle.

Mun ex narsistimies teki pari kertaa näin. Yöllä kun olin täydessä unessa, hän tuli päälleni ja vain työnsi itsensä sisääni. Heräsin siis siihen kun hän työnsi elintään sisääni. Tyhjensi itsensä ja sanoi, että ” tiesin että tykkäisit ”. No en tykännyt vaan olin shokissa hiljaa.

Vierailija
2910/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei ne opi eikä muutu. Yksikin narsku toisena hetkenä kertoi vähän katuvankin oloisena, miten on pilannut lapsensa. Ja sitten taas kaikkina muina hetkinä jatkaa niitä ihan samoja myrkyllisiä hokemiaan kuin papukaija ja tallaa toisten rajoja ihan kuin ennen. Ei vain tajua, miten sanat ja teot vaikuttavat toisiin tai jos tajuaa, ei halua muuttua. Sillä hän uskoo olevansa "oikeassa" ja kaikkein paras ja viisain.

He ovat hyvin jäykkiä ja kaavamaisia.

Vierailija
2911/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus netistä henkistä väkivaltaa harjoittaneista psykopatian/narsismin piirteistä (mm. ei empatiaa, ei syyllisyydentuntoa mistään, halu satuttaa ja pilkata laumassa) omaavista trollimiehistä: 

kääntävät kaiken toisinpäin ja heillä on valmiina "oikeutukset" myrkylliseen käytökseensä samalla kun tekevät kohteesta "raskaan" ihmisen, joka ei vaan "kestä kritiikkiä". Siis toisin sanoen he piikittelevät, ivaavat, etsivät vikoja ja trollaavat ja sitten kun kohde sanoo EI kiusaamiselle, tätä sanotaan raskaaksi ja ei kestä kritikkiä. MITÄ HEVONPASKAA.

Henkistä pelaamista. Narsistille on tärkeää saada muita taakseen, ja helpolla saavatkin esim. muita miehisyyden ongelmien kanssa olevia mukaan siihen, koska heillä on asennoitumisvammaa naisia kohtaan ja haluavat päästä huutamaan kovaa ja korkealta. Totuus on että he ovat itse raskaita ihmisiä, joiden "arvostelmista" ja ivaamisen kohteena olemista ei kenenkään naisen tarvitse sietää. 

Jos on niin hinku päästä arvostelemaan ja haukkumaan, on todellakin raskasta myrkkyä täynnä ja varmaan jonnekin detoksikaation pitäisi sellaisten mennä. 

Keskustelussa taikka keskusteluryhmässä eivät halua sellaista ympäristöä, jossa vallitsisi turvallinen ilmapiiri ja periaate hyvän ilmapiirin ylläpitämisestä. Haluavat ympäristön, jossa kiusaaminen on mahdollista. Kertoo aikalailla. 

Sitten on paikkoja, joissa on normaalit säännöt ja tehty selväksi, ettei ihmisiä pilkata ja olla epäkohteliaita jne. Siellä on kivaa.  

Narsistit ja psykot eivät viihdy ympäristöissä, joissa heille tyypillinen oleminen ei ole mahdollista. 

Vierailija
2912/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään toisen ketjun kirvoittamana: eikö olekin niin, että narsisti räätälöi tekosensa sen mukaan millainen ihminen uhri on? Esim jos uhrille on tärkeää tehdä asiat oikein ja on tunnollinen, narsisti käyttää tätä hyväkseen ja tekee mahdottomaksi toimia oikein. Uhrille voi joko tulla sellainen epämääräinen huono olo, että on tehnyt jotain väärin, tai narsisti jopa virittelee ansan jolloin uhri todellakin tuntee tehneensä väärin. Jos asian yrittää korjata narsistin kanssa, narsisti hämmentää entisestään, uhriutuu, syyttää, ja lopuksi pitää huolen että kaikki tietävät "millainen ihminen on kyseessä" (muka). Silti narsisti haluaa olla tekemisissä, ei päästä uhriaan ns karkuun vaan antaa ymmärtää että uhri on hyvittelyvelvollinen, ja uhrin täytyy olla korvat luimussa.

Älykäs narsisti tekee tämän kaiken uskottavasti.

Uhrin ainoa keino on tajuta kuvio jossain vaiheessa, katkaista välit niin narsistiin kuin kaikkiin tuttuihin, ja paeta. Tietäen, että narsisti jatkaa juoruamista, mutta jossain vaiheessa sen on loputtava koska jos juoruaa jostain joka on häippässyt kauan sitten, muut alkavat tajuta.

Vierailija
2913/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, että mikä siinä jos poistun kotoani jonnekin on narsistin mielestä niin hirveää? Ihan joku arkinen asia. Jos kerron, että kävin lenkillä tai kaupassa (pakkohan kait jokaisen on liikkua tai käydä ruokaa ostamassa) niin suuttuu joka kerran ja rankaisee mykkäkoululla ym. Kaikki on ”hyvin”, kun en kerro käyneeni kotoani missään. Emme siis asu yhdessä vaan meillä on suhde muuten. Ensin luulin, että kuvittelen koko jutun. Tuntuu niin uskomattoman hullulle, että kukaan voisi suuttua siitä, että menet kotoasi ulos käydäksesi lenkillä tai kaupassa. Mitä pahaa siinä on narsistin mielestä? Voisiko joku selittää tuon, kun itse en kyllä ymmärrä ollenkaan. Tuntuu sairaalta, etten voi sanoa käyneeni lenkillä, ettei toinen suutu.

Vierailija
2914/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää, että mikä siinä jos poistun kotoani jonnekin on narsistin mielestä niin hirveää? Ihan joku arkinen asia. Jos kerron, että kävin lenkillä tai kaupassa (pakkohan kait jokaisen on liikkua tai käydä ruokaa ostamassa) niin suuttuu joka kerran ja rankaisee mykkäkoululla ym. Kaikki on ”hyvin”, kun en kerro käyneeni kotoani missään. Emme siis asu yhdessä vaan meillä on suhde muuten. Ensin luulin, että kuvittelen koko jutun. Tuntuu niin uskomattoman hullulle, että kukaan voisi suuttua siitä, että menet kotoasi ulos käydäksesi lenkillä tai kaupassa. Mitä pahaa siinä on narsistin mielestä? Voisiko joku selittää tuon, kun itse en kyllä ymmärrä ollenkaan. Tuntuu sairaalta, etten voi sanoa käyneeni lenkillä, ettei toinen suutu.

Jos jatkat suhdetta, tulet huomaamaan monta muutakin juttua, joita et pysty ymmärtämään. 

Vierailija
2915/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä hän on itse kuitenkin "salainen", joten katsopa mitä tapahtuu, jos kyselet missä hän on päivänsä viettänyt ja mitä hän on tehnyt. 

Vierailija
2916/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että narsistin mielestä olet olemassa vain häntä varten, joten voit ajatella kuin olisit esine joka on tallessa kotona mutta jos esine lähteekin omin päin jonnekin kauppaan tai muualle, niin omistaja ei siis voi tietää keiden kanssa esine juttelee ja onko esineen omistajuus siirtymässä jonnekin, hän myös suuttuu koska lähdet hakemaan muualta jotain etkä ole vain paikoillasi mieluiten vailla mitään omia tarpeitasi odottamassa hänen soittoaan tai käyntiään. Et ole hänelle elävä tunteva ja ajatteleva ihminen. 

Eroa. Homma tulee vain eskaloitumaan.

Vierailija
2917/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi liittyä mustasukkaisuuteen ja haluun kontrolloida. Ehkä kuvittelee, että valehtelet menosi kuitenkin. Tosin ei niiden järjen juoksussa ja muissakaan jutuissa ole mitään tolkkua, joten vaikea sanoa. Tahallaan tekevät kiusaa ja aiheuttavat hämmennystä. Suosittelen lopettamaan tuon suhteen ennen kun olet jo liian syvällä suossa.

Vierailija
2918/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaita sanoja seksistä suoraan psykopaattinarsistin suusta

Vierailija
2919/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden rikosdokumentin, jossa mies kaappasi naisen taloonsa ja sulki hänet arkkuun sänkynsä alle, sieltä sitten joka illan veti ihmisen/esineen ulos ja r'''''kasi ilta illan jälkeen ja pisti takaisin säilytykseen. Toinen ihminen oli vain hänen tarvettaan varten, kuin esine, joka vedetään laatikosta ulos ja taas suljetaan sinne. Mies jäi kiinni, nainen pääsi vapaaksi. 

Kuka pystyy sellaiseen. Narsisti/psykopaatti joka ei ajattele toisen ihmisen tunteita eikä tarpeita. Varmaan tääkin tyyppi mietti vankilassa, kuinka kohteen vikaa kaikki ja miksi ihmiset ovatkaan näin raskaita. xD Eh eh. 

Vierailija
2920/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin kuvailette tapauksia ja narsistien käyttäytymistä. Hyvä ja opettavainen ketju tämä, kiitos. Minusta on todella pelottavaa, että tuollaisia ihmisiä on ylipäätään olemassa. Olen vastikaan yhden tapauksen tultua ilmi lähipiirissäni vasta tutustunut kunnolla aiheeseen. En todellakaan ole osannut kuvitella millainen voi narsisti pahimmillaan olla. Seurattuani läheltä tätä kamppailua, niin kaikki mitä täällä kirjoitetaan kuulostaa niin tutulta. Käsittämätöntä miten joku sairaus tai persoonallisuushäiriö voi saada ihmisjoukon käyttäytymään täysin samalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän