Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
1%psykopaatteja (psykopaattisia narsisteja/narsistisia psykopaatteja), 5-15 % narsisteja nykytiedon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei keskustele. Hän ilmoittaa asioita, ja vetäytyy sitten norsunluutorniinsa. Jos yrität ottaa häneen yhteyttä ja vaadit selitystä, hän tekee rikosilmoituksen vainoamisesta tms.
Tämä kuulostaa uhrin käytökseltä ja siltä, miten n vääntelee asiat peilikuvaksi. N uhri, joka viimein ymmärtää mistä on kyse, tuskin alkaa selityksiä vaatimaan. Sillä siitä on kyse, selittelyistä, loputtomista valheista. Mitä kauemmas pystyy norsunluutorniin vetäytymään, sitä parempi. N on se, joka tulee kohti ja vainoaa.
Joskus on pakko pitää yhteyttä narsistiin, jos on yhteisiä bisneksiä, huoltajuuksia, asut samassa taloyhtiössä hänen kanssaan tai pitää sopia vaikka mummon hautajaisjärjestelyistä. Mutta narsisti ei keskustele. Hän vain ilmoittaa asioita. Ja ne hänen ilmoituksensa voivat olla todella pöyristyttäviä ja hämmentäviä.
Narsisti voi myös huoltajuusasioissa alkaa täydelliseen radiohiljaisuuteen sekä pettää lapsille lupaamiaan asioita. Tekee tällaista kiusaa ja yrittää horjuttaa uhrin psyykettä.
Kun näkee tuon pelin läpi, voi vaan unohtaa koko pa*kakasan ja antaa olla.
N käyttää lasta vihansa välineenä. Tekisi mieli antaa kasan olla. Mutta lapsen takia kestän sen. Lapsi on tärkeämpi kuin se kasa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että minulta jäi vuosien aikana pois kaikenlainen tulevaisuuden suunnittelu, unelmointi. Lomamatkojakaan ei voitu suunnitella yhdessä, hänen piti päättää kaikesta. Jos olimme jotain muka suunnitelleet, niin viimeistään sitten muutamaa päivää ennen lomaa stoppasi kaiken. Ja siis minä, joka olen aina nauttinut siitä, että tutustun kohteisiin, mietin ruokia ja ohjelmaa, museoita jne. Minulta loppui kaikki tuo.
Eläminen menee sellaiseksi, että yrittää vain jotenkin polkea paikallaan, ettei ihan menisi uppeluksiin.
Lisään tähän, että hän oli jo todennäköisesti etukäteen päättänyt, että lomalla ei tosiaankaan mennä ”Yyteriin” vaan ”Hankoon” tai ei minnekään. Ei vaan sanonut kertaakaan aikaisemmin kuin vasta pari päivää ennen. Antoi minun touhuta ja uskoa. Varauksethan (asuminen ym.) meillä tehtiin aina viime sekunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään masentunut.
Luulin että kaikki johtuu minusta ja oman ympäristöni seikoista.
Yksi päivä sain salamana ahaaelämyksen!
Ei minulla tai ympäristölläni ole mitään vikaa. Vaan masennukseni johtuu suhteen lamaannuttavasta voimasta. Kaikki energia vain painaa alaspäin.
Huoh....
Tää on uskomatonta mutta totta että näissä suhteissa elää paljon uhreja jotka eivät vielä ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. Mutta oi sitä hetkeä kun on päässyt irtautumaan ja sumu on hälvennyt ja kun ne silmät aukee ihan todella niin sitä fiilistä ei voi verrata mihinkään. Ikäänku aukenee ihan uusi maailma kun tämän asian lopulta hiffaa ja alkaa se oma eheytyminen ja kasvu. Se on ihanaa! Vihdoin näet itsesi arvokkaana, hyvänä ja kasvat ja alat kukoistaa, ah miten ihanaa:) Ja ei, en tarkoita egon kasvamista vaan terveen identiteetin löytämistä. On ihan todella mahdollista rakentaa itsensä uudestaan sieltä tuhkasta ja sieltä itsen sisältä löytyy ihan uusia hyviä asioita jotka tuo iloa ja nautintoa. Kun saisin tämän tunteen jaettua tai kerrottua jotenkin. Kunpa jokainen uhri tietäisi että irtautuminen todella on paras tekosi koko elämäsi aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että minulta jäi vuosien aikana pois kaikenlainen tulevaisuuden suunnittelu, unelmointi. Lomamatkojakaan ei voitu suunnitella yhdessä, hänen piti päättää kaikesta. Jos olimme jotain muka suunnitelleet, niin viimeistään sitten muutamaa päivää ennen lomaa stoppasi kaiken. Ja siis minä, joka olen aina nauttinut siitä, että tutustun kohteisiin, mietin ruokia ja ohjelmaa, museoita jne. Minulta loppui kaikki tuo.
Eläminen menee sellaiseksi, että yrittää vain jotenkin polkea paikallaan, ettei ihan menisi uppeluksiin.
Lisään tähän, että hän oli jo todennäköisesti etukäteen päättänyt, että lomalla ei tosiaankaan mennä ”Yyteriin” vaan ”Hankoon” tai ei minnekään. Ei vaan sanonut kertaakaan aikaisemmin kuin vasta pari päivää ennen. Antoi minun touhuta ja uskoa. Varauksethan (asuminen ym.) meillä tehtiin aina viime sekunneilla.
Että pistää vihaksi muistokin näiltä ajoilta kun elin tällaista paskaelämää. Se toinen todella nautti kaiken ilon pilaamisesta ja käytti varmaan paljon aikaa sen miettimiseen millaista namipalaa heilutella taas nenän edessä jonka viimehetkellä vetää taas pois....
Voi niitä pettymysten määriä herrajumala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla tai ympäristölläni ole mitään vikaa. Vaan masennukseni johtuu suhteen lamaannuttavasta voimasta. Kaikki energia vain painaa alaspäin.
Huoh....Tää on uskomatonta mutta totta että näissä suhteissa elää paljon uhreja jotka eivät vielä ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. Mutta oi sitä hetkeä kun on päässyt irtautumaan ja sumu on hälvennyt ja kun ne silmät aukee ihan todella niin sitä fiilistä ei voi verrata mihinkään. Ikäänku aukenee ihan uusi maailma kun tämän asian lopulta hiffaa ja alkaa se oma eheytyminen ja kasvu. Se on ihanaa! Vihdoin näet itsesi arvokkaana, hyvänä ja kasvat ja alat kukoistaa, ah miten ihanaa:) Ja ei, en tarkoita egon kasvamista vaan terveen identiteetin löytämistä. On ihan todella mahdollista rakentaa itsensä uudestaan sieltä tuhkasta ja sieltä itsen sisältä löytyy ihan uusia hyviä asioita jotka tuo iloa ja nautintoa. Kun saisin tämän tunteen jaettua tai kerrottua jotenkin. Kunpa jokainen uhri tietäisi että irtautuminen todella on paras tekosi koko elämäsi aikana.
Kiitos tuesta!
(T. Se sama jota lainasit)
Sanotaan ettei kumppanin tehtävä ole ottaa vastuuta toisen elämästä jne. Itse on hoidettava ja pärjättävä. Yhtenä päivänä tajusin että en olekaan ihan tuota mieltä. Voisin hyvinkin olla loistokunnossa jos elämäni ykkösihminen edes välillä sanoisi et kyllä sä pärjäät tai kysyisi voisiko auttaa jossain. Ja sitten jopa, auttaisi.
Vielä olen vähän shokissa että onko se todella niin että kaikki masennusenergia ei kumpaakaan minusta, vaan puolison lamaannuttavasta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenki tuntuu ku ketjua lukee että melkein kaikki ihmiset osin voisi "leimata" narsisteksi, oman maun mukaan. Tullut trendi?, puhutaan kuitenki ihmisistä.
Luulen että "oikeita" persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä aika vähän.
Minua loukkaa aina tällaiset puheet. Joku voisi sanoa mielensäpahoittajaksi.
Siinä vaiheessa kun on ollut oikeasti oikean narsistin pihdeissä niin se on kaukana siitä mitä suuri yleisö pitää "narsistina".
Onneksi suurin osa tajuaa että kun käytetään yleisluonnehdintaa ”narsisti” täällä, niin voidaan puhua lopulta aika eri tavalla käyttäytyvistä (koska narsistinen persoonallisuusrakenne pohjalla varioituu hyvin monenlaiseksi pintarakenteeksi) ihmisistä, koska koulutus- ja älykkyystaso e i v ä t sulje pois luonnehäiriöisyyttä/itsekeskeistä, muita hyväksikäyttävää toimintaa.
Tietoa aiheesta on nykyään onneksi hyvin saatavilla ikäänkuin vastapainoksi sille, että joidenkin mielestä koko nykyinen kulttuurimme pyörii epäkypsän minä minä minän -ympärillä. Eli jos haluaa myös itse haastaa itseään kasvamaan viisaammaksi ja tasapainoisemmaksi, tietämys narsismista on melkeinpä välttämätöntä. Narsistisuuden keskeinen piirre on kuitenkin sen naamiotuminen hyveen ja voiman valepukuun. Mutta kuten vanha sananlasku jo tiesi, moni kakku päältä kaunis.
Narsismi viihtyykin kaikkialla missä pinnallisuudella pääsee pitkälle.
Toisaalta jottei menisi liian helpoksi narsismin toinen äärilaita naamioituu piilonarsistiseen tekovaatimattomuuteen ja näitä huijareita pyörii mm uskovaisissa ja kaiken sortin vaihtoehtoelämäntapatyypeissä, jotka janoavat ihailua.
Eli kaikessa narsismissa pohjalle feikki valeitse, ei kosketusta aitoihin tunteisiin, aitoon itseen vaan sen sijaan itsekeskeisen ja saidan/kateellisen egon varaan rakennettu mahtipontinen hökötys.
Aidosti eivät välitä yhdestäkään ihmisestä. Harhaisia ihmisiä juuri tuon valeitsen luomalla fantasiaan perustuvalla minäkäsityksellä, jossa ei halutakaan kohdata realiteetteja. Tässä yksi syy miksi ikääntyminen kaikissa muodoissaan kammottaa näitä ”entiteettejä”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä erinomaisena huomiona se, että kun normaali parisuhde syvenee ajan mittaan ja oppii tuntemaan kumppanin paremmin, narsistin kanssa tilanne on päinvastainen - tämä kolahti ihan erityisesti. Kuinka totta se onkaan. Ja kuinka vaikea on ymmärtää, että sitä ihmistä, jonka kanssa suhteen aloitti, ei oikeasti ole koskaan ollut olemassakaan.
Tuo on niin totta, että normaalissa suhteessa suhde syvenee ajan mittaan ja pari hitsautuu tiiviimmin yhteen. Narsistin kanssa on tunne, ettei edes tunne koko ihmistä. Narsisti piilottelee kodin ulkopuolista elämäänsä, elää ns. salaista elämää ( tämänkin tarkoitus horjuttaa puolisoa) eikä kerro mitään itsestään, ajatuksistaan eikä syvimmistä tunteistaan (koska niitä ei ole).
Minä muistan lukeneeni hämmentyneenä rakkauden vaiheista: rakastumisvaihe (n. pari vuotta), sitten suhde syvenee joko rakkaudeksi tai pari eroaa (kun rakastumisvaihe ohi). Meillä se ei mennyt noin. Oli rakastumisvaihe, jota seurasi (kuten nyt ymmärrän) devaluation. Suhde ei syventynyt rakkaudeksi, mutta ei tullut myöskään eroa, hän ei missään nimessä halunnut erota eikä koskaan uhannut erolla. Olimme yhdessä vielä yli 10 vuotta, mutta alkuajan yhteys ei koskaan palannut, eikä mikään syventynyt.
Suhteen loppuvaiheessa muistan sanoneeni hänelle, etten tiedä hänestä mitään, vaikka asuimme yhdessä ja kasvatimme lapsia yhdessä. Oli vain kuori.
Meillä oli tuttavapariskunta (minun kauttani), joka eron jälkeen kertoi, että N:ssa oli jotain outoa, että oli vain kuori. Etteivät koskaan saaneet hänestä oikein mitään irti, vaikka miehet olivat vuosia käyneet yhdessä bissellä. N ei ollut kuulemma kertonut itsestään mitään, ei avautunut mistään.
Ja ajatella, suhteen alussa meillä oli fantastinen yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh....Tää on uskomatonta mutta totta että näissä suhteissa elää paljon uhreja jotka eivät vielä ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. Mutta oi sitä hetkeä kun on päässyt irtautumaan ja sumu on hälvennyt ja kun ne silmät aukee ihan todella niin sitä fiilistä ei voi verrata mihinkään. Ikäänku aukenee ihan uusi maailma kun tämän asian lopulta hiffaa ja alkaa se oma eheytyminen ja kasvu. Se on ihanaa! Vihdoin näet itsesi arvokkaana, hyvänä ja kasvat ja alat kukoistaa, ah miten ihanaa:) Ja ei, en tarkoita egon kasvamista vaan terveen identiteetin löytämistä. On ihan todella mahdollista rakentaa itsensä uudestaan sieltä tuhkasta ja sieltä itsen sisältä löytyy ihan uusia hyviä asioita jotka tuo iloa ja nautintoa. Kun saisin tämän tunteen jaettua tai kerrottua jotenkin. Kunpa jokainen uhri tietäisi että irtautuminen todella on paras tekosi koko elämäsi aikana.
Kiitos tuesta!
(T. Se sama jota lainasit)
Sanotaan ettei kumppanin tehtävä ole ottaa vastuuta toisen elämästä jne. Itse on hoidettava ja pärjättävä. Yhtenä päivänä tajusin että en olekaan ihan tuota mieltä. Voisin hyvinkin olla loistokunnossa jos elämäni ykkösihminen edes välillä sanoisi et kyllä sä pärjäät tai kysyisi voisiko auttaa jossain. Ja sitten jopa, auttaisi.Vielä olen vähän shokissa että onko se todella niin että kaikki masennusenergia ei kumpaakaan minusta, vaan puolison lamaannuttavasta käytöksestä.
Kannattaa katsoa, saat sieltä paljon vastauksia miksi asiat on nyt noin, mikä vaikuttaa mihin, miksi itse reagoit jollain tavalla, miksi annamme kaiken tapahtua jne jne. Silmiä avaavaa. Toivotan vielä Sinulle SuperVoimia!
Vierailija kirjoitti:
Naisnarsisteja saattaa olla jopa enemmän kuin miesnarsisteja. Tapaukset eivät vaan tule päivänvaloon (miehet eivät niin vertaistukea hae/saa ja naisten tekemä väkivalta voi olla psykologista & henkistä usein niin siihen on vaikeampaa puuttua). Naisnarsistit ne vasta ovatkin taitavia ylläpitämään mielikuvia ja illuusioita... Urkkimaan tietoja... Epäsuorasti vähättelemään... Näyttelemään mukavaa... Puhumaan pahaa... Iskemään puukkoa selkään... Yms. häiriintynyttä hommaa. Ei vaikeaa tunnistaa jos on yhden pahan luokan sellaisen ensin tuntenut ja narsistiksi paljastunut.
On aivan totta että nais"bestikset" voi yltää todella halpamaisiin tekoihin. Eri piireihin pääsyä valmistellaan pitkään ja hartaasti. Ilmestytään vaikka etäisen puolitutun sukulaisen hautajaisiin ja halutaan tutustua kaikkiin vaikkei tuntenut vainajaa ollenkaan. Se verkoston luominen on systemaattista. Nainen on kertakaikkiaan herttainen ja saattaa selittää "sydänvikaisesta kummilapsesta" tai ihan mitä ikinä keksii, esittääkseen ihmistä. Perusvire on negatiivinen. Hänellä on myös tarve lokeroida muut helposti käsitettäväksi.
Mutta.
Parisuhteessa mies tulee iholle, se fyysinen väkivalta tai väkivallan uhka on olemassa. Narsistimies voi tulla aivan lähelle, niin ettei edes koske, mutta se uhka on siinä. Nainen voi tehdä pahaa, mutta miehet käyttää fyysistä väkivaltaa ja voivat sanoa seksuaalista väkivaltaa normaaliksi eikä sitä voi oikein muuksi todistaa. Seksuaalisuuteen liittyvät loukkaukset on kaikkein pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisnarsisteja saattaa olla jopa enemmän kuin miesnarsisteja. Tapaukset eivät vaan tule päivänvaloon (miehet eivät niin vertaistukea hae/saa ja naisten tekemä väkivalta voi olla psykologista & henkistä usein niin siihen on vaikeampaa puuttua). Naisnarsistit ne vasta ovatkin taitavia ylläpitämään mielikuvia ja illuusioita... Urkkimaan tietoja... Epäsuorasti vähättelemään... Näyttelemään mukavaa... Puhumaan pahaa... Iskemään puukkoa selkään... Yms. häiriintynyttä hommaa. Ei vaikeaa tunnistaa jos on yhden pahan luokan sellaisen ensin tuntenut ja narsistiksi paljastunut.
On aivan totta että nais"bestikset" voi yltää todella halpamaisiin tekoihin. Eri piireihin pääsyä valmistellaan pitkään ja hartaasti. Ilmestytään vaikka etäisen puolitutun sukulaisen hautajaisiin ja halutaan tutustua kaikkiin vaikkei tuntenut vainajaa ollenkaan. Se verkoston luominen on systemaattista. Nainen on kertakaikkiaan herttainen ja saattaa selittää "sydänvikaisesta kummilapsesta" tai ihan mitä ikinä keksii, esittääkseen ihmistä. Perusvire on negatiivinen. Hänellä on myös tarve lokeroida muut helposti käsitettäväksi.
Mutta.
Parisuhteessa mies tulee iholle, se fyysinen väkivalta tai väkivallan uhka on olemassa. Narsistimies voi tulla aivan lähelle, niin ettei edes koske, mutta se uhka on siinä. Nainen voi tehdä pahaa, mutta miehet käyttää fyysistä väkivaltaa ja voivat sanoa seksuaalista väkivaltaa normaaliksi eikä sitä voi oikein muuksi todistaa. Seksuaalisuuteen liittyvät loukkaukset on kaikkein pahimpia.
Kyllä nainen voi tehdä kaikkea tätä samaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa parisuhteessa ollessa elimistö on jatkuvassa hälytystilassa. Ikinä ei pysty olemaan varma omasta tilanteesta, esim. koti voi lähteä alta milloin vaan.
Korkea kortisolitaso aiheuttaa mm. painonhallintaongelmia, uniongelmia, paniikkihäiriöitä, masennusta... Narsistinen saa rauhallisenkin ihmisen aivan hulluksi, se on niiden tarkoitus!
Ihan hirveä tapa elää, oma henkinen hyvinvointi on todella huono ja kotona vallitseva ilmapiiri kireä. Äkkiä pois jos tunnistat itsesi...
Lisäksi voi edesauttaa vakavampienkin sairauksien puhkeamista ja pahenemista.
Valtava stressitila elimistölle. Ja se siis tulee kaikesta, siitä euforiastakin negatiivisten tunteiden lisäksi. Huippukohdista, stressistä, epävarmuudesta ja pelosta ja kaikkien näiden rajusta vaihtelusta.
Narsku itse ei ole ikinä oikeasti rento, rauhallinen ja sinut itsensä ja muiden kanssa eikä saa sitten olla kukaan muukaan. Kaikkien pitää myötäillä tasan tarkkaan narskun rajuja mielialavaihteluja. Hän puolestaan ei ikinä aidosti empatisoi ja myötäelä muiden iloja tai suruja.
Tajusin juuri, että tunneilmaston hallinta on hyvin tyypillistä. Kaikkien pitää elää Hänen ailahtelevien tuulien ja tunteiden vuoristoradassa mukana (mutta hän viis veisaa muiden fiiliksistä).
Hän pitää muita jatkuvasti varpaillaan. Koko ajan pitää olla stressissä ja varuillaan. Käytöksen ja tuulien muutokset eivät ole ollenkaan ennakoitavissa eikä johdonmukaisia. Juuri kun luulet, että on rauhan hetki ja kaikki hyvin, N vetää maton alta ja keikauttaa veneen nurin. Hän saa sadistista nautintoa yllättäessään ja tuottaessaan pettymyksen!
Se synttäriesimerkki aiemmin (N kiukkuisena kun hänelle järkättiin juhlat) liittyy kanssa tunneilmaston hallintaan. Häntä vit.uttaa, kun joku muu on järkännyt yllätyksen ja kivoja fiiliksiä. Hänenhän pitäisi olla aina ruorissa.
Ja kun oletetaan, että yleensä päivänsankari iloitsee ja jopa liikuttuu muistamisesta, hänpä käyttäytyy juuri oletusten ja odotusten vastaisesti! Hänen fiiliksiään tai käytöstään ei kukaan "määrää" tälläkään tavalla! Kun joku kivoissa fiiliksissä järkännyt juhlat ja odottaa, miten toinennin ilahtuu, se ilo pitää tappaa.
Pimeetä mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pistää vihaksi muistokin näiltä ajoilta kun elin tällaista paskaelämää. Se toinen todella nautti kaiken ilon pilaamisesta ja käytti varmaan paljon aikaa sen miettimiseen millaista namipalaa heilutella taas nenän edessä jonka viimehetkellä vetää taas pois....
Voi niitä pettymysten määriä herrajumala!
Oli myös erityisen inhottavaa, kun ei uskaltanut enää lapsille puhua asiasta etukäteen. Muistan, kun alussa ostin jotain lasten tarvitsemia tarvikkeita lomalle, puoliso oli mukana tottakai. Olin innoissani, suunnittelin ja yritin varautua. Kaksi päivää aikaisemmin ennen kuin olisi ollut lähtö ilmoitti, että hän ei sitten lähde ja rahaakaan ei ole. Olin taloudellisesti riippuvainen (kaikki tilit hänen nimissään), joten järjestin sitten kotona jotain ohjelmaa lapsille. Onneksi vielä silloin olivat niin pieniä, että eivät ymmärtäneet.
TLC:llä Hengen vaarallisesti lihavissa juuri nyt umpinarsisti hoidettavana. Alussa näytettiin kuinka karjui hoitajilleen ja haukkui kaikki ylimielisesti youtube kanavallaan. Hänen veli on huomattavasti mukavampi ihminen. Olen ehkä ilkeä mutta toivon vain toisen veljistä selviytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa parisuhteessa ollessa elimistö on jatkuvassa hälytystilassa. Ikinä ei pysty olemaan varma omasta tilanteesta, esim. koti voi lähteä alta milloin vaan.
Korkea kortisolitaso aiheuttaa mm. painonhallintaongelmia, uniongelmia, paniikkihäiriöitä, masennusta... Narsistinen saa rauhallisenkin ihmisen aivan hulluksi, se on niiden tarkoitus!
Ihan hirveä tapa elää, oma henkinen hyvinvointi on todella huono ja kotona vallitseva ilmapiiri kireä. Äkkiä pois jos tunnistat itsesi...
Lisäksi voi edesauttaa vakavampienkin sairauksien puhkeamista ja pahenemista.
Valtava stressitila elimistölle. Ja se siis tulee kaikesta, siitä euforiastakin negatiivisten tunteiden lisäksi. Huippukohdista, stressistä, epävarmuudesta ja pelosta ja kaikkien näiden rajusta vaihtelusta.
Narsku itse ei ole ikinä oikeasti rento, rauhallinen ja sinut itsensä ja muiden kanssa eikä saa sitten olla kukaan muukaan. Kaikkien pitää myötäillä tasan tarkkaan narskun rajuja mielialavaihteluja. Hän puolestaan ei ikinä aidosti empatisoi ja myötäelä muiden iloja tai suruja.
Tajusin juuri, että tunneilmaston hallinta on hyvin tyypillistä. Kaikkien pitää elää Hänen ailahtelevien tuulien ja tunteiden vuoristoradassa mukana (mutta hän viis veisaa muiden fiiliksistä).
Hän pitää muita jatkuvasti varpaillaan. Koko ajan pitää olla stressissä ja varuillaan. Käytöksen ja tuulien muutokset eivät ole ollenkaan ennakoitavissa eikä johdonmukaisia. Juuri kun luulet, että on rauhan hetki ja kaikki hyvin, N vetää maton alta ja keikauttaa veneen nurin. Hän saa sadistista nautintoa yllättäessään ja tuottaessaan pettymyksen!
Se synttäriesimerkki aiemmin (N kiukkuisena kun hänelle järkättiin juhlat) liittyy kanssa tunneilmaston hallintaan. Häntä vit.uttaa, kun joku muu on järkännyt yllätyksen ja kivoja fiiliksiä. Hänenhän pitäisi olla aina ruorissa.
Ja kun oletetaan, että yleensä päivänsankari iloitsee ja jopa liikuttuu muistamisesta, hänpä käyttäytyy juuri oletusten ja odotusten vastaisesti! Hänen fiiliksiään tai käytöstään ei kukaan "määrää" tälläkään tavalla! Kun joku kivoissa fiiliksissä järkännyt juhlat ja odottaa, miten toinennin ilahtuu, se ilo pitää tappaa.
Pimeetä mutta totta.
Totta. Yleensähän ihmiset vähän liikuttuvat, kun muistetaan. Puoliso oli kyllä pihi joka suhteessa, paitsi mitä tuli omaan mukavuuteen ja hyvinvointiin. Ehkä tämä oli vain tapa pihistellä tunteissa, ettei kukaan muu vain riemastusi. Etenkään minä, joka yritin ilahduttaa.
Terveisin,
Se ravintolajuhlan kärjestänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tavallista narsistimiehille ettei sängyssä näytetä tunteita vaan pannaan heti ilman lämmittelyjä eikä mitenkään osoiteta tunteita? Nainen ei saa olla päällä ja anaali kiinnostaa?
KYLLÄ! Anaali kiinnostaa, niin narsun oma kuin muidenkin. Rajattomuus. Katsoin juuri videon jossa kysyttiin onko narsisti gay. Oikea kysymys kuuluukin, on hän edes hetero? Eihän hän ole varsinaisesti "mitään" Kaikki, jopa seksi on hänelle vallankäytön väline. Heidän seksuaalinen suuntautuminen on hyvin liukuva käsite. Yrittävät hurmata niin miehiä kuin naisia, ja jos tosiaan tulee tilanne jossa saavat haluamansa seksin kautta niin ei se ole niin väliä mitä merkkiä se leivänpaahdin on naaras vai uros, aivan se ja sama jos se edistää hänen pyrkimyksiään saavuttaa jotain.
Sanoit ettei narsisti anna sinun olla päällä. Ilmeisesti hän on huomannut että pitäisit siitä joten hän kieltää sen. Narsistin aivoilla luultavasti tuo sinun mies koki vieläpä että pyrit sillä tavoin hallitsemaan häntä olemalla ihan fyysesti päällä.
Anaali jutut on monelle myös sitä rajojen ylittämistä ja ultimate nöyryytystä. Toki kaikki narsut eivät vaan yksinkertaisesti ole sellaisesta kiinnostuneita ja pelkästään siitä kiinnostuminen ei tee kenestäkään narsua, vaan täytyy katsoa kokonaiskuvaa.
Olin "paremman puutteessa" tällaisen miehen kanssa panosuhteessa. Kerran tauon jälkeen hän mainitsi ohimennen, olleensa seksiä toisessa kaupungissa asuvan vanhan kaverinsa kanssa, mutta ei selittänyt sitä mitenkään. Naisista oli kyllä kertonut, mutta kysyin onko ollut enemmänkin miehiä johon hän vastasi loukkaantuneesti ei tietenkään.
Onnistuin sitten myöhemmin kysymään asiasta. Selvisi että kaveri oli menossa naisen kanssa naimisiin, ja narsisti kai pelkäsi että kaveri hylkää hänet! Ei tietenkään suoraan sanonut, mutta en ihmettelisi vaikka olisi valehdellut rakastavansa tätä sillai. Motiivi ei ollut mikään homokokeilu tai polttaripila vaan lähteen menettämisen pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tavallista narsistimiehille ettei sängyssä näytetä tunteita vaan pannaan heti ilman lämmittelyjä eikä mitenkään osoiteta tunteita? Nainen ei saa olla päällä ja anaali kiinnostaa?
KYLLÄ! Anaali kiinnostaa, niin narsun oma kuin muidenkin. Rajattomuus. Katsoin juuri videon jossa kysyttiin onko narsisti gay. Oikea kysymys kuuluukin, on hän edes hetero? Eihän hän ole varsinaisesti "mitään" Kaikki, jopa seksi on hänelle vallankäytön väline. Heidän seksuaalinen suuntautuminen on hyvin liukuva käsite. Yrittävät hurmata niin miehiä kuin naisia, ja jos tosiaan tulee tilanne jossa saavat haluamansa seksin kautta niin ei se ole niin väliä mitä merkkiä se leivänpaahdin on naaras vai uros, aivan se ja sama jos se edistää hänen pyrkimyksiään saavuttaa jotain.
Sanoit ettei narsisti anna sinun olla päällä. Ilmeisesti hän on huomannut että pitäisit siitä joten hän kieltää sen. Narsistin aivoilla luultavasti tuo sinun mies koki vieläpä että pyrit sillä tavoin hallitsemaan häntä olemalla ihan fyysesti päällä.
Anaali jutut on monelle myös sitä rajojen ylittämistä ja ultimate nöyryytystä. Toki kaikki narsut eivät vaan yksinkertaisesti ole sellaisesta kiinnostuneita ja pelkästään siitä kiinnostuminen ei tee kenestäkään narsua, vaan täytyy katsoa kokonaiskuvaa.
Olin "paremman puutteessa" tällaisen miehen kanssa panosuhteessa. Kerran tauon jälkeen hän mainitsi ohimennen, olleensa seksiä toisessa kaupungissa asuvan vanhan kaverinsa kanssa, mutta ei selittänyt sitä mitenkään. Naisista oli kyllä kertonut, mutta kysyin onko ollut enemmänkin miehiä johon hän vastasi loukkaantuneesti ei tietenkään.
Onnistuin sitten myöhemmin kysymään asiasta. Selvisi että kaveri oli menossa naisen kanssa naimisiin, ja narsisti kai pelkäsi että kaveri hylkää hänet! Ei tietenkään suoraan sanonut, mutta en ihmettelisi vaikka olisi valehdellut rakastavansa tätä sillai. Motiivi ei ollut mikään homokokeilu tai polttaripila vaan lähteen menettämisen pelko.
Muistan ikuisesti exäni huudahduksen:
" En pettänyt! En miehen enkä naisen kanssa!"
=D =D =D
Narsisti voi myös huoltajuusasioissa alkaa täydelliseen radiohiljaisuuteen sekä pettää lapsille lupaamiaan asioita. Tekee tällaista kiusaa ja yrittää horjuttaa uhrin psyykettä.
Kun näkee tuon pelin läpi, voi vaan unohtaa koko pa*kakasan ja antaa olla.