Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei keskustele. Hän ilmoittaa asioita, ja vetäytyy sitten norsunluutorniinsa. Jos yrität ottaa häneen yhteyttä ja vaadit selitystä, hän tekee rikosilmoituksen vainoamisesta tms.
Tämä kuulostaa uhrin käytökseltä ja siltä, miten n vääntelee asiat peilikuvaksi. N uhri, joka viimein ymmärtää mistä on kyse, tuskin alkaa selityksiä vaatimaan. Sillä siitä on kyse, selittelyistä, loputtomista valheista. Mitä kauemmas pystyy norsunluutorniin vetäytymään, sitä parempi. N on se, joka tulee kohti ja vainoaa.
Joskus on pakko pitää yhteyttä narsistiin, jos on yhteisiä bisneksiä, huoltajuuksia, asut samassa taloyhtiössä hänen kanssaan tai pitää sopia vaikka mummon hautajaisjärjestelyistä. Mutta narsisti ei keskustele. Hän vain ilmoittaa asioita. Ja ne hänen ilmoituksensa voivat olla todella pöyristyttäviä ja hämmentäviä.
Sain narsistin muuttamaan pois taloyhtiöstä. Se vaati kyllä oman "supernova empath"- episodinsa minulta ja olin jo itsekin valmis muuttamaan. Ja viisi vuotta myöhemmin tämä ex-naapuri soittaa kuin mitään ei olisi ollut ja haluaa asiakkaakseni (mulla on täyttä, seuraavat 20 vuotta).
Köyhien koulun on määrä syntyä uudesti ja saastua; 6–7-vuotiaiden kierrokset ovat siistejä ja hyvin hoidettuja ja valmiita kohtaamaan uusia vieraita. Vaikka ei osatakaan, niin lapsen lapsi syntyy lapselle, että häntä moititaan, koska hän on myös hyvin omavarainen. Kootkoot suurten ja mahtavien miesten lapset yhteen ja lähtekööt kedolle. On myös hyvä asia, että lapsia syntyy ja muille opetetaan vasta 8–9 vuotta.
Selviytyjien narskusiskot aiheuttivat mielipahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei keskustele. Hän ilmoittaa asioita, ja vetäytyy sitten norsunluutorniinsa. Jos yrität ottaa häneen yhteyttä ja vaadit selitystä, hän tekee rikosilmoituksen vainoamisesta tms.
Tämä kuulostaa uhrin käytökseltä ja siltä, miten n vääntelee asiat peilikuvaksi. N uhri, joka viimein ymmärtää mistä on kyse, tuskin alkaa selityksiä vaatimaan. Sillä siitä on kyse, selittelyistä, loputtomista valheista. Mitä kauemmas pystyy norsunluutorniin vetäytymään, sitä parempi. N on se, joka tulee kohti ja vainoaa.
Joskus on pakko pitää yhteyttä narsistiin, jos on yhteisiä bisneksiä, huoltajuuksia, asut samassa taloyhtiössä hänen kanssaan tai pitää sopia vaikka mummon hautajaisjärjestelyistä. Mutta narsisti ei keskustele. Hän vain ilmoittaa asioita. Ja ne hänen ilmoituksensa voivat olla todella pöyristyttäviä ja hämmentäviä.
Tekee myös näin ihan suhteessa ja perheellekin. Käskynjako ja sillä sipuli. Neuvotteluvaraa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien koulun on määrä syntyä uudesti ja saastua; 6–7-vuotiaiden kierrokset ovat siistejä ja hyvin hoidettuja ja valmiita kohtaamaan uusia vieraita. Vaikka ei osatakaan, niin lapsen lapsi syntyy lapselle, että häntä moititaan, koska hän on myös hyvin omavarainen. Kootkoot suurten ja mahtavien miesten lapset yhteen ja lähtekööt kedolle. On myös hyvä asia, että lapsia syntyy ja muille opetetaan vasta 8–9 vuotta.
Mitä tämäkin nyt oikein tarkoittaa!? Voitko kertoa selkokielellä ettei tarvitse arvailla voi herranen aika
Jäin miettimään tuota naapuria, että kyllä vaan narsistit haistavat ne sopivimmat "uhrit", minuthan hän otti kohteekseen täällä taloyhtiössä. Samoin minut palkkasi kerran narsistiesimies ja otti heti oikeaksi kädekseen. Ja tietysti ne, jotka ovat halunneet kanssani suhteeseen (ja osa päässytkin). Olen narsisti-isän ylikiltti lapsuudessa traumabondattu lapsi.
Pitää oppia varomaan noita paremmin. Onhan tässä loppuikä aikaa.
Huomasin, että minulta jäi vuosien aikana pois kaikenlainen tulevaisuuden suunnittelu, unelmointi. Lomamatkojakaan ei voitu suunnitella yhdessä, hänen piti päättää kaikesta. Jos olimme jotain muka suunnitelleet, niin viimeistään sitten muutamaa päivää ennen lomaa stoppasi kaiken. Ja siis minä, joka olen aina nauttinut siitä, että tutustun kohteisiin, mietin ruokia ja ohjelmaa, museoita jne. Minulta loppui kaikki tuo.
Eläminen menee sellaiseksi, että yrittää vain jotenkin polkea paikallaan, ettei ihan menisi uppeluksiin.
Vähän ot, mutta katselin juuri äitini ja äidinäitini valokuvia, kummatkin oletettuja narsisteja, ja kuvissa heillä on aina kummallisen jähmettynyt kivikasvoilme. Kommunikaatiossa etenkään isoäitini ei osannut puhua hellästi tai huomioivasti, vaan töksäytteli jo pienelle lapselle mitä sattui. Äidinkin puhe. oli jotenkin arvostelevaa aina, joko kehuja tai haukkuja, mutta ei mitään luonnollista ja aitoa välimuotoa, jossa olisi ollut aidot tunteet lasta kohtaan perustana.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta katselin juuri äitini ja äidinäitini valokuvia, kummatkin oletettuja narsisteja, ja kuvissa heillä on aina kummallisen jähmettynyt kivikasvoilme. Kommunikaatiossa etenkään isoäitini ei osannut puhua hellästi tai huomioivasti, vaan töksäytteli jo pienelle lapselle mitä sattui. Äidinkin puhe. oli jotenkin arvostelevaa aina, joko kehuja tai haukkuja, mutta ei mitään luonnollista ja aitoa välimuotoa, jossa olisi ollut aidot tunteet lasta kohtaan perustana.
Mun mummu on narsistipiiloalkoholisti. Muistan, miten minä istuin sohvalla selkä suorana ja mummu keinutuolissa ja hän kertoili itsestään ja kysyi jonkun muutaman pintapuolisen kysymyksen joskus. Mitään tunneyhteyttä ei meidän välillä ollut ja kun olin kymmennen mummu ghostasi minut ja muutkin lapsenlapsensa kaikki yhdellä kertaa. Semmonen hymy, joka ei ollut rento eikä yltänyt silmiin. Habitus huoliteltu.
Jotenki tuntuu ku ketjua lukee että melkein kaikki ihmiset osin voisi "leimata" narsisteksi, oman maun mukaan. Tullut trendi?, puhutaan kuitenki ihmisistä.
Luulen että "oikeita" persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jotenki tuntuu ku ketjua lukee että melkein kaikki ihmiset osin voisi "leimata" narsisteksi, oman maun mukaan. Tullut trendi?, puhutaan kuitenki ihmisistä.
Narsisteja arvioidaan olevan noin prosentti väestöstä, eli kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja arvioidaan olevan noin prosentti väestöstä, eli kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika.
Vanhentunutta tietoa
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tunteestasi eikä muusta. Toki, meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän, vähän kuin toisilla on enemmän kielipäätä ja toisilla liikunnallisuutta ja toisilla taiteellisuutta.
Oikeita persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on joitakin prosentteja. Suomessakin siis kymmeniä tuhansia tai muutama sata tuhatta henkilöä. Joten onko ihmeellistä, että tässä ketjussa vaikka muutama kymmen tai sata tai jopa pari sataa ihmistä kertoo kokemuksistaan?
Olen itse sairastunut narsistin käytöksen vuoksi. Jos toinen ihminen saa minut läsnäolollaan sairastumaan ja muut ihmiset eivät, koen oikeudekseni sanoa, että tuossa ihmisessä on jotain perustavanlaatuisesti toisenlaista ja haitallista kuin muissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentunutta tietoa
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Ap, tämän artikkelin lopussa on hyvät ohjeet siitä, miten toimia jos jäät suhteeseen:
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006599323.html
Mutta varaudu siihen, että teet itsesi ennen pitkää hyödyttömäksi ja epäkiinnostavaksi, susta ei saa enää mitään tiristettyä. Ero on silloin tosiasia. Siihenkin tilanteeseen on ihan hyvä varautua, ihan konkreettisestikin. Kenen luokse menet, kun yksi päivä huomaat, että lukot on kodissasi vaihdettu tai vaihtoehtoisesti koti tyhjennetty, tavarat kadonneet? Mitä teet?
Naisnarsisteja saattaa olla jopa enemmän kuin miesnarsisteja. Tapaukset eivät vaan tule päivänvaloon (miehet eivät niin vertaistukea hae/saa ja naisten tekemä väkivalta voi olla psykologista & henkistä usein niin siihen on vaikeampaa puuttua). Naisnarsistit ne vasta ovatkin taitavia ylläpitämään mielikuvia ja illuusioita... Urkkimaan tietoja... Epäsuorasti vähättelemään... Näyttelemään mukavaa... Puhumaan pahaa... Iskemään puukkoa selkään... Yms. häiriintynyttä hommaa. Ei vaikeaa tunnistaa jos on yhden pahan luokan sellaisen ensin tuntenut ja narsistiksi paljastunut.
Vierailija kirjoitti:
Minua loukkaa aina tällaiset puheet. Joku voisi sanoa mielensäpahoittajaksi.
Siinä vaiheessa kun on ollut oikeasti oikean narsistin pihdeissä niin se on kaukana siitä mitä suuri yleisö pitää "narsistina".
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että et ole ilmeisesti joutunut tekemisiin narsisitin kanssa. Jokainen narsistin uhri tunnistaa, mistä viesteissä puhutaan. Olet onnekas. Ole kiitollinen, kun et tiedä miltä olet säästynyt.
Olen ollut pitkään masentunut.
Luulin että kaikki johtuu minusta ja oman ympäristöni seikoista.
Yksi päivä sain salamana ahaaelämyksen!
Ei minulla tai ympäristölläni ole mitään vikaa. Vaan masennukseni johtuu suhteen lamaannuttavasta voimasta. Kaikki energia vain painaa alaspäin.
Huoh....
Ihan kuin meidän eukko !