Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2kk itkee joka yö klo 4

Helpless
28.12.2021 |

Alan olemaan itse ihan poikki tähän hommaan, tuntuu että oma elämä ei ole muuta kuin vauvan hyssyttelyä, heiluttelua ja nukuttamista.
Useamman viikon, tuntuu jo että ikuisuuden, meidän vauva in herännyt 4 aikaa aamusta kunnon huutoitkuun. Syötän yleensä toisen kerran siinä kohdassa, mutta loppu yötä ei kyllä nukuta. Jos hän sattuu saamaan uudestaan unesta kiinni niin herätään vähintään tunnin välein. Välillä joudun häntä koko aika taputtamaan tai heiluttamaan jotta on hiljaa.
Helpottako nämäkin 3-4kk kohdalla? Vauvalla on alusta asti ollut paljon ongelmia mahan kanssa, paljon ilmaa ja sitä sattuu. Olen itse aika rajulla imetysdietillä, mutta se ei tunnu auttavan. Suihkutissit on, mutta röyhytän hyvin ja olen saanut suihkuamista hieman hallittuakin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset ovat sellaisia yölläkin herääviä ja itkeviä. Aamuyön herääminen myös on normaalia pienellä. Itse pyrin menemään vauvan kanssa nukkumaan illalla jotta sain edes jotain unta, meillä herättiin 24/7 1-2h välein, päivisin nukkui max tunnin kerralla jo syntyjään. Oli siis todella rikkonaista ja uuvuttavaa .

2kuinen on vielä tosi pieni ja vasta opettelee elämään. Toisilla helpottaa siinä 3-4kk ja toisilla ei.

Vierailija
22/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa ap:tä kauheasti lohduttaa. Itselle se oli ihan selviö, että niitä yöimetyksiä on. Mutta nukuttiin kyllä sen jälkeen ihan hyvin. Poislukien se yksi kauhun yö, kun olin erehtynyt syömään tuoretta ruisleipää ja valvottiin koko yö, vasta aamukuudelta tuli rauha maahan ja sitten nukuttiinkin pitkään. Olin kyllä lukenut, että tuoreesta ruisleivästä voi tulla vauvalle ilmavaivoja, mutta en tajunnut että vauvan ilmavaivat = vatsaan sattuu ja kauheaa itkua. Luulin että se vaan sitten piereskelee ja mietin et ei oo niin paha o_O Opin kyllä sit kerrasta enkä toista kertaa erehtyny.

Mutta varsinainen asiani: Meidän lapsella oli siinä 2,5kk-4kk iässä vaihe, jolloin hän nukkui sellaisia 9h keskeytymättömiä unia. Ei ollut siis yösyöttöjä tuossa kohtaa ollenkaan. Minä tietämättömänä olin tästä kovin iloinen ja tietenkin kun ne alkoivat, ajattelin että näin se sitten jatkuu tästä eteenpäin. Pyh ja pah, 4kk jälkeen ne yöherätykset taas jatkui. Lapsen ollessa parivuotias, niitä herätyksiä oli vielä ainakin pari kolme yön aikana, en jaksa edes muistaa. Ehkä noin neljävuotiaasta alkoi nukkua kokonaisia öitä.

Eikä tämä ollut edes se paha juttu, nuo yöherätykset ei mulle ollu ongelma kun nukuin vieressä ja oli helppo imettää. Mutta nuo perkuleen katkeamattomat yöunet siinä 2,5-4kk iässä teki sen, että kuukautiset tuli takaisin! Kyllä paljon mieluummin olisin tuossa vauva-aikana valvonut nuokin yöt, kuin ottanut ne kuukautiset takaisin siinä kohtaa. Jos yöherätyksiin ei olisi tullut tuota katkosta, oisin hyvin voinut olla 3-4 vuotta ilman kuukautisia. En tuotakaan tiennyt silloin kun lapsi oli vauva, että se on juuri nuo yöimetykset, jotka pitää kuukautiset poissa. Jos olisin tiennyt, olisin varmaan laittanu herätyskellon yöllä soimaan ja syöttäny nukkuvaa vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan se itkukohtaus kestää silloin yöllä? Jos ei itse muuten niin paljon, niin nuku/lepää/torku kaikki muut ajat kun vauva nukkuu. Tämä oli paras neuvo, jonka sain, kun esikoinen kärsi koliikista.

Vierailija
24/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynel

Vierailija
25/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoilla pisin yhteinäinen uni osuu siihen alkuyöhön ja aamuyöstä sitten havahtuu paljon herkemmin hereille. Tuossa iässä vauva muutenkin on itkuisin. Jos on vatsavaivoihin liittyvää heräilyä, niin se voi helpottaa kolmen kuukauden jälkeen. Kevyt jalkapohjien hieronta auttaa monesti mahavaivoja valittavaa vauvaa.

Vauvoilla on myös omanlaisensa päivärytmi, joka alkaa muodostua pikkuhiljaa siinä 3 kk:n tienoilla. Toiset menevät aiemmin nukkumaan ja toiset kukkuvat lähemmäs puolta yötä. Toiset heräävät jo viideltä yöunilta ja toiset yhdeksältä. Siihen pitää vain koittaa sopeutua ja mennä itsekin ajoissa nukkumaan. Eihän se helppoa ole, enkä ainakaan itse pystynyt menemään vauvan kanssa nukkumaan kahdeksalta. Sen verran halusin omaa aikaa, että sai syödä iltapalan ja käytyä suihkussa rauhassa. Vauvan vähän kasvettua voi sitten kokeilla kääntää rytmiä 10 minuuttia kerrallaan.

Vierailija
26/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä neuvo, että aina kun vauva nukahtaa, menee myös itse nukkumaan. Vuorokauden ajasta riippumatta. 2 kk on vielä pieni. Jos hän nukahtaa aamulla klo yhdeksän tai klo 10, kannattaa olla valmiina, että pääsee itse nukkumaan samaan aikaan. Sama iltapäivällä. Jossakin välissä voi käydä lyhyesti ulkona vaunulenkillä. Mutta se nukkuminen. Se on tärkeää äidille tuossa vaiheessa.

Vierailija
27/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä neuvo, että aina kun vauva nukahtaa, menee myös itse nukkumaan. Vuorokauden ajasta riippumatta. 2 kk on vielä pieni. Jos hän nukahtaa aamulla klo yhdeksän tai klo 10, kannattaa olla valmiina, että pääsee itse nukkumaan samaan aikaan. Sama iltapäivällä. Jossakin välissä voi käydä lyhyesti ulkona vaunulenkillä. Mutta se nukkuminen. Se on tärkeää äidille tuossa vaiheessa.

Ei onnistu jos on muitakin lapsia.

Vierailija
28/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito tulee suihkuamalla niin vauva nielee todella paljon ilmaa imetyksen aikana. Kannattaa pumpata alun maidot pois niin suihkuaminen rauhoittuu ja auttaa ehkäisemään ilmavaivoja.

Sellaista se on vauvan kanssa, itkun syynä voi olla myös se ettei saa unen päästä kiinni vaikka on väsynyt. Oletko kokeillut kapaloa?

Vierailija
29/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on nälkä.

Vinkkinä: babynest omaan sänkyyn ja vauva siihen. Ei tarvitse lyödä kun tissi suuhun kun vauvalla on nälkä ja nukahtaa uusiksi. Kamalaa jättää vauva omaan sänkyyn huutamaan paniikissa, kaikki heräävät, itse joutuu nousemaan ja vauva kärsii nälästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän