Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2kk itkee joka yö klo 4

Helpless
28.12.2021 |

Alan olemaan itse ihan poikki tähän hommaan, tuntuu että oma elämä ei ole muuta kuin vauvan hyssyttelyä, heiluttelua ja nukuttamista.
Useamman viikon, tuntuu jo että ikuisuuden, meidän vauva in herännyt 4 aikaa aamusta kunnon huutoitkuun. Syötän yleensä toisen kerran siinä kohdassa, mutta loppu yötä ei kyllä nukuta. Jos hän sattuu saamaan uudestaan unesta kiinni niin herätään vähintään tunnin välein. Välillä joudun häntä koko aika taputtamaan tai heiluttamaan jotta on hiljaa.
Helpottako nämäkin 3-4kk kohdalla? Vauvalla on alusta asti ollut paljon ongelmia mahan kanssa, paljon ilmaa ja sitä sattuu. Olen itse aika rajulla imetysdietillä, mutta se ei tunnu auttavan. Suihkutissit on, mutta röyhytän hyvin ja olen saanut suihkuamista hieman hallittuakin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole normaalia, että se pisin unijakso sattuu alkuiltaan ja loppuyö/-aamu sitten heräillään 1-2 tunnin välein? Meillä ainakin oli tuota, että nukahti kyllä uudelleen syötyään, mutta heräili lopun aamua tunnin välein. Siksi opin menemään itsekin aikaisin nukkumaan, että ehti nukkua ennen sen rumban alkamista.

Vauvan vatsaongelmiin suosittelen hieromaan jalkapohjia (siellä on jotain akupisteitä) peukaloilla ja samoin vatsahierontaa päiväsaikaan. Ennen nukkumaanmenoa kannattaa antaa myös vähän Cuplatonta, jos se rauhoittaisi vatsaa (sillä oletuksella että on ilmavaivoja ja/tai maha muuten kipeä) sen verran, että saisi nukuttua.

Vierailija
2/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen itkee kahdesta syystä nälkä tai märkä/likainen vaippa, jos on siis terve. Eli anna sille ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaitakin voi alkaa jo tulla. Omalla tuli ekat siinä hieman alle 3kk.

Vierailija
4/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korva mennyt kipeäksi ja sitä itkee ?

Vierailija
5/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demonivauvan olet saanut... pärjäile.

Vierailija
6/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö menemään illalla nukkumaan yhtä aikaa vauvan kanssa? Siinä alussa on tosiaan se pisin unijakso (minulla 3 lasta). Itselleni se oli henkisesti vaikeaa, olen iltavirkku ja olisin halunnut omaa aikaa, kun vauva vihdoinkin nukkui. Jos sain itseni kammettua aikaisin sänkyyn, niin kyllä nukahdin heti, oli sen verran univelkaa.

Vierailija
7/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräsi huutamaan joka yö 1h välein. Tätä kesti yli vuoden.

Vierailija
8/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun kaikki vauvat (3 kpl) ovat nukkuneet ekat kuukaudet juuri noin, että asmuyöstä alkaa heräily tunnin parin välein syömään ja milloin mitäkin. Heräily ja itkeskely siis tuossa vaiheessa mielestäni ihan normaalia.

Jos vauvalla selvästi jotain kipuja tai refluksi/allergiaepäilyjä, niin olisin niistä yhteydessä mieluummin neuvolalääkäriin tai yksityiselle lastenlääkärille, jos vain varaa siellä tutkivat tarkemmin.

Vierailija
9/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, no meillä huusi vähintään parin tunnin välein koko ensimmäisen vuoden. Sitten unikoulutin ja alkoi nukkumaan. Ei niissä mitään takuuta ole että 3kk kohdalla helpottaa.

Vierailija
10/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sulle on sen imetysdieetin suunnitellut? Niiden kanssa kannattaa olla aika tarkkana, omalla vauvalla allergisoivia olivat kanamunanvalkuainen ja vehnäjauho. Eli en noita olisi osannut karsia omasta ruokavaliosta millään eliminaatiodieetillä itse pois. Tuohon tarvitiiin ihan allergiasairaala avuksi. Eli jos sun maidon ja vauvan kipujen välillä on selvä yhteys, siirry korvikkeeseen. Saat itse syötyä kunnolla, joka auttaa siihen jaksamiseen yöheräilyjen kanssa ja vauvalla on helpompi olla. Jos taas yhteyttä ei ole (niin kuin enemmänkin itse epäilen, että asia on) tuota nyt vaan jatkuu jonkun aikaa. Vauvat herää yölläkin syömään ja vessahommiin. 

Vierailija
11/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen herätys vasta klo 4? Normaalia. 2 kk on tosi pieni.

Vierailija
12/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää. Vauva on aina ihana vaikka itkisikin. Ei vauva turhaan itke.

Vierailija
13/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen itkee kahdesta syystä nälkä tai märkä/likainen vaippa, jos on siis terve. Eli anna sille ruokaa.

Voi kuule, kyllä voi itkeä huonoa oloa, kylmää, kuumaa, olla joku paikka kipeänä jne. Ärsyttää tällainen äitien vähättely, niin kuin sitä vaippaa ja nälkää ei olisi ensimmäisenä tarkastettu.

Meillä helpotti itkut 4 kk iässä. Tsemppiä ap:lle.

Vierailija
14/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva herää ensimmäisen kerran VASTA neljältä sinähän saat siinä monta tuntia unta, 5-6? Se on kuule niin ruhtinaallista että en olisi osannut edes haaveilla tuollaisesta.

Vierailija
15/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräsi esikoinen joka ikinen yö 5:n ensimmäisen vuoden ajan. Kokeilimme ihan kaiken mahdollisen, mutta silti heräsi kauheasti huutaen.

Vierailija
16/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole normaalia, että se pisin unijakso sattuu alkuiltaan ja loppuyö/-aamu sitten heräillään 1-2 tunnin välein? Meillä ainakin oli tuota, että nukahti kyllä uudelleen syötyään, mutta heräili lopun aamua tunnin välein. Siksi opin menemään itsekin aikaisin nukkumaan, että ehti nukkua ennen sen rumban alkamista.

Vauvan vatsaongelmiin suosittelen hieromaan jalkapohjia (siellä on jotain akupisteitä) peukaloilla ja samoin vatsahierontaa päiväsaikaan. Ennen nukkumaanmenoa kannattaa antaa myös vähän Cuplatonta, jos se rauhoittaisi vatsaa (sillä oletuksella että on ilmavaivoja ja/tai maha muuten kipeä) sen verran, että saisi nukuttua.

Muuten hyvä kommentti ja hieroa voi, mutta ei mitään akupisteitä.

Vierailija
17/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputtelusta ja heiluttelusta kannattaa pyrkiä lempeästi opettelemaan pois. Vauvan unisykli on joku 45 minuuttia ja hän selvästi aamuyöllä ei osaa siirtyä itse seuraavaan unisykliin. Tämä on toki aivan normaalia noin pienellä vauvalla, mutta vähitellen kannattaa harjoitella itsenäistä nukahtamista. Eli vauvan kasvaessa ei aina pitäisi nukuttaa syöttöön/heilutteluun/hytkytykseen.

Vierailija
18/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää. Vauva on aina ihana vaikka itkisikin. Ei vauva turhaan itke.

Mustan huumorin ymmärtäminen ei ole vahvuutesi.

Vierailija
19/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo nälkäitkulta vaikuttaa, jos vauva maitoa huolii ja siihen rauhoittuu. Koliikki-itkuun ei auta mikään.

Vierailija
20/29 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä vauva on itkuisimmillaan ja itku voi olla selittämätöntä, kehityksellistä itkua, joka liittyy hermoston kypsymiseen. Meillä oli molemmilla vauvoilla tuota huutoitkua, mutta se ajoittui alkuiltaan. Ei auta kuin herätä ja sylitellä, taputella ja lohduttaa vauvaa. Kannattaa mennä aikaisin nukkumaan. Helpottaa yleensä 4kk iässä, mutta viimeistään 6kk ikään mennessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan