Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat Utoyan tapahtumista?

Vierailija
12.04.2015 |

Missä olit silloin kun kuulit surmateoista?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tälle palstalle Utøyan tapahtumista ennen kuin niistä oli uutisoitu Suomessa lainkaan.

Vierailija
22/26 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni päivällä ensin räjähdyksestä. Roikuin sen päivän muutenkin koneella, joten iltalehtien sivuja tuli päivitettyä ahkerasti. Jossain vaiheessa muistan isojen Oslon räjähdystä käsittelevien lööppien alle ilmestyneen pienen uutisen "Norjalaisella saarella ammuttu" tms. Siinä oli pienen pieni kuva Utoyasta ja itse muistaakseni artikkelissa sanottiin: "Ei tiedetä, onko tapahtuneella yhteyttä Oslon räjähdykseen." Tuntuu kamalalta jälkikäteen miettiä, miten räjähdyksestä kohkattiin isoilla lööpeillä ja varsinainen kauhuteko jätettiin luonnollisesti tiedon puutteessa niin minimaaliselle huomiolle. Nettikeskusteluissa todettiin epärealistiseksi saman tekijän ehtiminen Oslosta Utoyalle ja epäiltiin huonoa tuuria kahdelle tapahtumalle, kun ei vielä tiedetty sen enempää tekijästä, motiivista eikä uhrimäärästä.

Loppuillasta kun alkoi tulla lisää tietoa, en millään malttanut mennä nukkumaan. Muistan, että illalla/yöllä puhuttiin vielä n. 20 uhrista. Aamulla heräsin muun menon takia aikaisin ja ensimmäiset otsikot lööpeissä puhui yli 80 uhrista. Sitä järkytystä en kyllä unohda, vaikka uhrimäärää jonkin verran tarkistettiinkin alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:03"]Mun sydän särkyy kun ajattelen mitä lapsia. Omani on selkeästi myös ulkomaalaisen näköisiä. Pelkään joskus heidän puolesta. [/quote] Utoyalla kuoli ihan myös "tavallisen" norjalaisen näköisiä. Isku ei ollut suunniteltu tappamaan nimenomaan ulkomaalaisia. Toki Breivikin poliittisissa kannanotoissa tämä maahanmuuttovastaisuus oli isossa osassa.

[/quote]Myös. Taisi olla melkein kaikki. Hyvin on taas media onnistunut oikean tiedonvälityksessä  jos kansalla on käsitys että Breivik meni sinne teurastamaan mamuja..

Vierailija
24/26 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

utoya? siis tämä jossa ulkomaalaisterro.. eikun siis pers.. eikun siis norjalainen tavis joka (mm) luuli olevansa ritari päätti murhata nuoria norjalaisia kesäleirillä. "sattumalta" tämä leiri oli äitinsä puolueen nuorten leiri, joten liekö tässä symbolinen äidinmurhakin.

Breivik oli ilmeisen seonnut. Tavallaan naurattaa ja tavallaan hirvittää se, että jotkut koittaa vääntää tuostakin jotain poliittista etua itselleen. 

Vierailija
25/26 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla vanhempieni luona, kun uutisissa oli siitä räjähdyksestä, sitten kun pääsin kotiin, oli jo tietoa ampumisesta. Itse tapahtumien kulusta mulla on aika selkeä kuva, koska luin viime syksynä Breivikistä kirjoitetun kirjan Yksi meistä.

Vierailija
26/26 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

22/7 2011 olin Seilin saarella ja Suomessa oli kesän kuumin päivä. Auton lämpömittari näytti 36 astetta ja Nauvon ranta oli ihan täynnä ihmisiä. Norjassa satoi sinä päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän