Onko teillä äänestettäessä päällimmäisenä oma etu vai yhteiskunnan etu?
Kumman perusteella valitsette ehdokkaan ja puolueen?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:29"]äänestin kommunisteja, titetenkin. kaikkien etu [/quote] Anteeksi, kenen etu? Kommunismi=korruptoituneen eliitin etu ja muiden orjatyö
[/quote]
Luepa se Kommunistinen manifesti uudelleen ja koeta edes ymmärtää...
Olen ylempi toimihenkilö, äänestin Vasemmistoa. Vanhemmiten olen enemmän huolissani yhteiskunnan tilasta ja lapsieni tulevaisuudesta kuin omasta edustani. Myös omien vanhempieni vanhuus huolestuttaa. Olisin valmis maksamaan (vieläkin) enemmän veroja välttääkseni sosiaalimenojen leikkaukset.
Oma etuni tietysti. Eli sama kuin jokaikisellä ehdokkaallakin. Olette väärässä jos kuvittelette heidän ajavan kenenkään muun etua kuin itsensä.
Sekä että. Minun nähdäkseni muiden etu on myös minun etuni.
Toki äänestän ehdokasta ja puoluetta joka ajaa omia arvojani ja eujani, mutta en voisi myöskään äänestää puoluetta, jonka politiikan näen uhaksi Suomen kehitykselle, vaikka se olisi osaksi omaksi edukseni.
Ei tule mitään suurta ristiriitaa koska suurimmassa osassa asioita yhteiskunnan etu ja oma etuni ovat mielestäni sama asia, mutta kahdesta suunnilleen yhtä sopivasta puolueesta/ehdokkaasta valitsisin sen, joka ajaa omaa etuani enemmän.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:51"]
Sekä että. Minun nähdäkseni muiden etu on myös minun etuni.
[/quote]
Sama.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:45"]
Olen ylempi toimihenkilö, äänestin Vasemmistoa. Vanhemmiten olen enemmän huolissani yhteiskunnan tilasta ja lapsieni tulevaisuudesta kuin omasta edustani. Myös omien vanhempieni vanhuus huolestuttaa. Olisin valmis maksamaan (vieläkin) enemmän veroja välttääkseni sosiaalimenojen leikkaukset.
[/quote]
Olisin valmis tiputtamaan työttömyystukikorvauksen määrää, mikäli se tulisi perustulon muodossa.
äänestin kommunisteja, titetenkin. kaikkien etu
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:29"]
[/quote]
Eli joku äänestää myös perusteella "ei kenenkään etu"
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:29"]
[/quote]
Eli joku äänestää myös perusteella "ei kenenkään etu"
[/quote]
Ei kukaan ole persuista mitään puhunut, älähän kimpoile.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:45"]
[/quote]
Juuri näin. Nuorempana ja pienten lasten yksinhuoltajana oma etu oli hyvin pitkälti äänestyspäätöksen takana eli pienituloisten lapsiperheiden etu, erityisesti yksinhuoltajien. Nyt, kun tulot ovat hyvät, lapset lentäneet maailmalle ja oma elämä mallillaan, niin on varaa ajatella muitakin.
Mä kyllä pyrin ajattelemaan muita kuin itseäni. Olen hyvätuloinen, kohta keski-ikäinen ja koulutettu. Mun oma etu toteutuu ilman suurempia yhteiskunnan ponnistuksiakin
.
Äänestän yhteiskunnan edun ja kestävän talouden perusteella. Siksi en koskaan voisi kuvitella äänestäväni vasemmistoa, jonka talouspolitiikka perustuu paskan kaatamiseen tulevaisuuden sukupolvien niskaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:29"]äänestin kommunisteja, titetenkin. kaikkien etu
[/quote]
Anteeksi, kenen etu? Kommunismi=korruptoituneen eliitin etu ja muiden orjatyö
Oma ja lasten eli tulevaisuuden myös.
Yhteinen, luonnollisesti. Kaikki häviää - ns. suomalainen kompromissi - jos jokainen yrittää maksimoida omaa etuaan. Pitää katsoa kokonaisuutta, vaikka oma välitön etu tai ideologia sanoisikin muuta.