Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ovat niin sairaita ja allergisia?

Vierailija
12.04.2015 |

Onko nykyihmisen rakennustarpeet valmiiksi epäkunnossa vai miten ihmeessä tälläkin palstalla on mitä kummallisimpia diagnooseja näillä tyypeillä? Pelottavaa, meiltä häviää pian työvoima suoraan koulunpenkiltä sairaseläkkeelle, jos ihmiset rapautuvat tähän tahtiin. Mielenterveysongelmat ja tuki-ja liikuntaelinsairaudet vain kasvavat kansan lihotessa. Lähes jokatoinen on allerginen jollekin. Diabetes, kolesteroli ja verenpainetauti vaanii kulman takana. Mikähän avuksi?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:15"]

Uskoisin että nuo diagnoosit on ollut ihan yhtä yleisiä vaikka sata vuotta sitten, mutta nykyinen terveydenhuolto vain tutkii ihmiset paljon tarkemmin. Aiemmin oli pakko hoitaa tila vaikka olisi ollut miten sairas, nyt voit jäädä kotiin sairastamaan.

[/quote]

ahdistuneisuushäiriö, masennus, jalkakipu, selkäkipu, olkapääkipu, adhd, sosiaalisten tilanteiden pelko.... En usko, että nämä olivat yleisiä diagnooseja joskus.
[/quote]

:-D Luuletko ihan oikeasti, että sodan jälkeen ei ollut masennusta, ahdistuneisuutta? Nuorempi väki voisi jutella aiheesta isovanhempiensa kanssa. Nyt asioita ja oireita on nimetty ja niille onneksi on hoitoa.

Ihmisille lääkärin luokse hakeutuminen oli myös kallista ja vaivalloista. Varmasti fyysisesti raskas työ toi mukanaan mm rasitusvammoja, mutta niitä pidettiin elämään kuuluvina. Toisin kuin nykyään niitä tulee liikkumattomuudesta.

Vierailija
22/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:43"]

Ruoka on enemmän tehotuotettua - siksi esim. vehnä aiheuttaa nykyään enemmän ongelmia (moni kun väittää aina tällaisiin asioihin, että on sitä ennenkin syöty ongelmitta, muttei älyä, että nykyään sitä tuotetaan ihan eri tavalla). Esim. tehotuotetussa vehnässä on älytön määrä gluteenia entisaikoihin verrattuna, eikä evoluutio etene niin nopeasti, että ihmiskeho osaisi käsitellä sitä. Samasta syystä ihmiskeho ei ole vielä sopeutunut koko päivä istumiseenkaan, vaikka sitä on tehty pitkään. Toki monen kohdalla huono lihaskunto vielä pahentaa asiaa. Ihmiset syövät enemmän lisäaineita, ja hygienia vaikuttaa. Olen aivan varma, että nämä asiat vaikuttavat mm. allergioiden ja monien muidenkin sairauksien määrään.

[/quote]

Jatkan vielä sen verran, että suurin osa sairauksistahan liittyy jollakin tavalla kroonistuneeseen tulehdukseen. Tulehduksen aiheuttajia taas löytyy mm. stressistä ja ruokavaliosta - ja juuri nämä asiat ovat muuttuneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Juu joku voi sanoa, että olihan esim. sota-aika stressaavaa, mutta tarkoitan nyt sellaista jokapäiväistä, vuosikymmeniä kestävää stressiä ja kiirettä, joka sairastuttaa ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:39"]

Eläinperäinen ruokavalio. Ihmiset ovat terveimpiä niissä maissa, joissa ei jatkuvasti syödä lihaa, maitoa, kermaa, voita... joissakin Aasian maissa ei edes ole omakielistä sanaa käsitteelle sydän- ja verisuonitaudit!

[/quote]

Se, ettei jollekin sairaudelle ole omaa sanaa jossakin kielessä, voi myös kertoa siitä, ettei sitä osata diagnosoida tai terveydenhuolto on alkeellista. Se on eri asia kuin se, ettei koko sairautta olisi olemassa.

Vierailija
24/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää tämä: tiedän mitä haluan ja olen onnellinen saadessani elää yksin ilman parisuhdetta ja lapsia. Silti yhteiskunta, vanhemmat ja muu suku painostaa jatkuvasti siihen, että pitäisi pariutua, mennä naimisiin ja hankkia lapsia (isä ja äiti toivovat kovasti lapsenlapsia). Olen sanonut, että en halua lapsia ja olen aidosti onnellinen saadessani elää yksin. Ei mene heille jakeluun. Voivotellaan ja hävetään, kun tytär ei voi olla niin kuin muutkin. Ehkä mun pitää siten pakosta pariutua ja lisääntyä, tehdä muut onnelliseksi ja masentua lopulta itse kun pakotetaan elämään vasten tahtoani? Minua inhottaa yhteiskunnan painostus ja oletus siitä, että kaikilla tulisi olla puoliso, lapsia, omakotitalo ja mökki. Liialliset paineet ja vaatimukset voi aiheuttaa monille mt-ongelmia.

Vierailija
25/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:15"] Uskoisin että nuo diagnoosit on ollut ihan yhtä yleisiä vaikka sata vuotta sitten, mutta nykyinen terveydenhuolto vain tutkii ihmiset paljon tarkemmin. Aiemmin oli pakko hoitaa tila vaikka olisi ollut miten sairas, nyt voit jäädä kotiin sairastamaan. [/quote]   ahdistuneisuushäiriö, masennus, jalkakipu, selkäkipu, olkapääkipu, adhd, sosiaalisten tilanteiden pelko.... En usko, että nämä olivat yleisiä diagnooseja joskus. [/quote] :-D Luuletko ihan oikeasti, että sodan jälkeen ei ollut masennusta, ahdistuneisuutta? Nuorempi väki voisi jutella aiheesta isovanhempiensa kanssa. Nyt asioita ja oireita on nimetty ja niille onneksi on hoitoa. 

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, mutta luulen kirjoittajankin tarkoittaneen nimenomaan sitä, että siihen aikaan mitään diagnooseja joiden varjolla jäädään kotiin sairastamaan ei ollut. Vaikka varmasti masennusta, ahdistusta, adhd:ta esiintyi jo silloinkin, niitä ei vaan tunnistettu eikä hoidettu.

Vierailija
26/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansansairauksillemme (sydän- ja verisuonitaudit) on hyvin tunnettu syy: elintavat. Lisäksi aika monella suomalaisella geeniperimäkin altistaa näille (silloinkin elintavoilla voidaan estää taudin puhkeaminen / hidastaa sen etenemistä). Huomatkaa, että vaikka sepelvaltimotauti on edelleen suomalaisten yleisin kuolinsyy, niin kuolleisuus on kuitenkin romahtanut 60-luvulta (jolloin ko. tautiin kuoltiin nuorempina). Eli myönteistä kehitystä on tapahtunut paljon! Ylipaino on kuitenkin edelleen suuri ongelma, samoin liikkumattomuus, tupakointi ja väärät ruokailutottumukset (runsas tyydyttyneen rasvan saanti lähinnä).

Allergioiden syntymekanismi on edelleen suurelta osin hämärän peitossa. "Hygieniateoria" on vain yksi selitys.

Mitä tulee psykiatrisiin ja neuropsykiatrisiin ongelmiin, niin tietämys näistä ja diagnosointi on kehittynyt hurjasti ihan viime vuosikymmeninä. Omalla pojallani on todettu adhd. Suvussa on muitakin samanlaisia tapauksia, mutta esim. 1960-luvulla koulua käyneitä enojani pidettiin vain tyhmänä ja kurittomana.

Tässä on tosi mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=109&p_artikkeli=kol00225

Esimerkiksi Suomessa ihmisten terveys on siis todellisuudessa huimasti parantunut :)

Vierailija
27/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsuuden kodissa on aina kotieläimet nuolleet suutamme, ollaan syöty kädestä samoja ruokia, kaivettu ulkona maata, multaa ja läträtty ojissa. Mitään allergioita ei ole minulla eikä sisaruksillani. Jos joskus hankin lapsia, niin en aio olla hysteerinen hygienian suhteen ja annan lapseni varttua eläinten ja luonnon läheisyydessä.

Vierailija
28/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:22"]Meidän lapsuuden kodissa on aina kotieläimet nuolleet suutamme, ollaan syöty kädestä samoja ruokia, kaivettu ulkona maata, multaa ja läträtty ojissa. Mitään allergioita ei ole minulla eikä sisaruksillani. Jos joskus hankin lapsia, niin en aio olla hysteerinen hygienian suhteen ja annan lapseni varttua eläinten ja luonnon läheisyydessä.
[/quote]

Aika pieni otanta. ;-) teillä voi myös olla, ettei ole allergiataipumusta.

Vierailija
29/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:22"]

Meidän lapsuuden kodissa on aina kotieläimet nuolleet suutamme, ollaan syöty kädestä samoja ruokia, kaivettu ulkona maata, multaa ja läträtty ojissa. Mitään allergioita ei ole minulla eikä sisaruksillani. Jos joskus hankin lapsia, niin en aio olla hysteerinen hygienian suhteen ja annan lapseni varttua eläinten ja luonnon läheisyydessä.

[/quote]

Me asumme Helsingissä kerrostalossa. Lapsemme ovat terveitä, eikä heillä ole minkään sortin allergioita. Kaverini asuu keskellä korpea, heillä on maitotila. Lapsilla on maitoallergiaa ja astmaa. Olosuhteet ovat taatusti "likaisemmat" kuin meillä täällä kaupungissa.

Mitä tästä voi päätellä? Ainakin sen, etteivät asiat valitettavasti ole kovin yksinkertaisia. Ja että yksittäiset kokemukset eivät ole saman arvoista tietoa kuin kontrolloidut tieteelliset tutkimukset. Valitettavan usein tämä unohtuu varsinkin terveydestä / sairauksista puhuttaessa...

PS. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että esim. luonnossa liikkumisella on terveyttä edistävä vaikutus, ja samaa osoittavat tutkimuksetkin.

Vierailija
30/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:22"]

[/quote]

Meillä on ollut tuollaista, paljon kotieläimiä, karjaa, pyöritty mudassa yms. Minulla on astma, allergioita ( mm. koira, kissa, hevonen, koivu, paju jnejne. Allergiatestissä oli yksi allergeeni johon en reagoinut. Lisäksi ruoka-aineallergioita). Samoin veljelläni. Syitä ainakin se, että allergiat ovat periytyneet, toinen äidin raskausajan diabetes (olen mukana tutkimusryhmässä, jossa on todettu, että se lisää riskiä näihin sairauksiin), kolmas mahdollinen syy, että äiti ei voinut imettää kun olin lapsi jne.

Vierailija
31/31 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:56"]

Onko nykyihmisen rakennustarpeet valmiiksi epäkunnossa vai miten ihmeessä tälläkin palstalla on mitä kummallisimpia diagnooseja näillä tyypeillä? Pelottavaa, meiltä häviää pian työvoima suoraan koulunpenkiltä sairaseläkkeelle, jos ihmiset rapautuvat tähän tahtiin. Mielenterveysongelmat ja tuki-ja liikuntaelinsairaudet vain kasvavat kansan lihotessa. Lähes jokatoinen on allerginen jollekin. Diabetes, kolesteroli ja verenpainetauti vaanii kulman takana. Mikähän avuksi?

[/quote]

Olen muuten huomannut saman. Eihän se tietenkään kivaa ole jos sairaus jotain kohtaa, mutta kieltämättä hämmästelen kuinka niinkin moni ns. parhaassa iässä olevista voi olla sairauseläkkeellä tai muuten vain raihnainen. Surullista.