Lapsi kännissä kotiin
Kommentit (30)
Kysymys teille jotka hyväksytte teinien juomisen: tiedättekö että aivot kehittyvät yli 20-vuotiaaksi ja mitä nuorempana alkoholinkäytön aloittaa, sitä todennäköisemmin siitä tulee ongelma?
Eikö tämä huoleta?
En kaipaa nyt kommentteja siitä miten itse on juonut niin ja niin paljon ja blaa blaa blaa vaan asiallista pohdintaa.
Itse olen kolmekymppinen, vielä lapseton nainen. Työskentelen nuorten kanssa ja väistämättä joskus mietin, miten voin estää sen, ettei oma lapseni ala "leikkimään" alkoholin kanssa liian nuorena. Sitten taas muistelen omaa nuoruuttani; aloimme juomaan kavereiden kanssa jo 14-vuotiaina. Kamalan aikaisin siis! Olimme kyllä ihan kunnollisia teinejä, koulu hoidettiin kiitettävästi eikä laittomuuksia tehty (paitsi tuo alko). Eli vaikka nuorena olen aloittanut, ihan hyvä minusta (ja kaikista kavereistani) tuli. Koti oli paikka, jonne pystyi aina menemään ja kaverit piti huolta, jos meinasi alkoholin käyttöä harjoitellessa mopo joskus karata käsistä...
Nykyään en juo alkoholia lainkaan. Ei maistu, en tykkää.
En varsinaisesti tiedä mikä oli kirjoitulseni pointti :-) ehkä se se, ettei kannata stressata liikaa, jos nuori joskus tulee humalassa kotiin.
Ei omia lapsia.
Mutta omasta nuoruudesta, taisin olla 12v kun ekaa kertaa kynysin kotia kännissä.
Olin 12-vuotias
Poliisit veivät kotiin ja seuraavat kännit vedin 15v
Lapsi on väärä sana koska 17v nuoresta nyt kyse,oli aivan tolkuttoman kännissä! 21v isoveli ei juo eli tämä nyt uusi tuttavuus meille
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:29"]Lapsi on väärä sana koska 17v nuoresta nyt kyse,oli aivan tolkuttoman kännissä! 21v isoveli ei juo eli tämä nyt uusi tuttavuus meille
Ap
[/quote]
Höllää :) 17v on kohta täysi-ikäinen. Älä stressaa, minä perseilin tuon ikäisenä myös ja ihan hyvä minusta tuli :D
Onko täällä muka joku, joka ei ole ollut itse 17-vuotiaana kännissä? Mun mielestä tollasesta on ihan turha mitään stressiä ottaa, koska toi on ihan normaalia. Ja joojoo, totta kai laillisesti saisi vasta vuoden kuluttua juoda, mutta silti hei haloo :D Jos olisin sinä niin olisin vain tyytyväinen, että tuli edes kotiin.
Ei vielä koskaan. Vanhin on 14 eikä sitä tunnu viina kauheasti kiinnostavan.
Omasta nuoruudestani muistan ihan kauhean kännin ollessani 17. Olin niin älyttömän kipeä, että äiti vain hoivasi mua, katsoi kai mun saaneen jo rangaistuksen. Ja niin olinkin. Tuo ei ollut ensimmäinen kerta kun hiippailin kännissä kotiin, mutta pahin.
Tärkeintä on, että lapsi tietää voivansa tulla aina kotiin, oli missä tahansa kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:29"]Lapsi on väärä sana koska 17v nuoresta nyt kyse,oli aivan tolkuttoman kännissä! 21v isoveli ei juo eli tämä nyt uusi tuttavuus meille
Ap
[/quote]
Sellaista sattuu. Harva teini osaa juoda kohtuudella jos ei ole kokemusta alkoholin käytöstä. Ärsyttäväähän se on herätä siihen kekkulointiin yöllä ja huolehtia että kännikala nukahtaa ennen kuin sytyttää talon palamaan, oksentaa ja tukehtuu tai hajottaa jotain kaatuillessaan :/ ota päikkärit
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:52"]
Onko täällä muka joku, joka ei ole ollut itse 17-vuotiaana kännissä?
[/quote]
Varmasti vaikka kuinka monta, mm. minä. Omat lapseni ovat nyt 21v, 19v ja 16v. Kukaan ei ole vielä tullut kännissä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Varmasti vaikka kuinka monta, mm. minä. Omat lapseni ovat nyt 21v, 19v ja 16v. Kukaan ei ole vielä tullut kännissä kotiin.
[/quote]
Ei ne uskalla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
No tuo ei vastannut kysymykseen. Se, että ei ole tullut kännissä kotiin ei tarkoita sitä, että ei olisi koskaan ollut kännissä. Ja nyt varmaan vastaat, että lapsesi ei ole koskaan ollut yötä pois kotoa, ja olet nähnyt jokaisen kotiin tulon ja puhalluttanut.
Pääasia että tuli kotiin. Jos et ole jo aiemmin jutellut, niin nyt olisi hyvä hetki jutella alkoholimääristä ja vahvuuksista. Siitä kuinka nuori, kokematon, usein hoikkakin ei vaan kestä isoja määriä. Varoitella juomasta liian nopeaaan tahtiin, kehottaa juomaan vettä aina välillä. Varotella vakavasti väkevistä, niiden kanssa käy usein petollisesti. Juomaan vain luotettavassa seurassa. Ja tosiaan, että aina, ihan aina, voi ja pitää tulla kotiin. Aina saa soittaa. Lupaus noutaa tai maksaa taksi, jos tilanne sitä vaatii.
Nämä jäävät liian usein puhumatta, kun/jos oletus on se, ettei alkoholia oteta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
No tuo ei vastannut kysymykseen. Se, että ei ole tullut kännissä kotiin ei tarkoita sitä, että ei olisi koskaan ollut kännissä. Ja nyt varmaan vastaat, että lapsesi ei ole koskaan ollut yötä pois kotoa, ja olet nähnyt jokaisen kotiin tulon ja puhalluttanut.
[/quote]
Sori en huomannut "mm.minä" siellä välissä, eli sinä et ole ollut humalalassa ennen 17v. eli vastasi kysymykseen. #13
Esikonen, poika 14-vuotiaana. Ei pahasti, mutta selvästi näki, että nyt on otettu vähän toisenlaista energiajuomaa.
Kesimmäisestä ei tietoa, poika hänkin.
Kuopus 16 v. tällä hetkellä, tyttö. En ole havainnut, että olisi tullut. Mutta saatan nukkua hänen tullessaan ja tietoa ei näin ollen ole.
Aina pitää saada tulla kotiin, en ole moralisoinut asiasta. Pääasia, että tulevat.
Tottakai ollaan puhuttu alkoholista ja kotiin tulosta ja on aiemmin juonut muutaman kaljan,mutta nyt oli oikeasti niin kovassa kännissä ettei saanut sanottua sanaakaan ja sanomattakin selvää,että ei pysynyt pystyssä,säikähdin ihan hemmetisti. Meillä ei olla aiemmin paljon viinalla läträtty
Ap
15v.