Pienen koiran seuraksi iso koira, onnistuuko?
Eli tilanne on se, että meillä on kotona 4-vuotias bichoni. Olemme muuttaneet isompaan asuntoon ja haave toisesta koirasta on nyt realistinen. Alunperin olimme suunnitelleet toista pikkukoiraa, mutta nyt sekä minä että mieheni olemme alkaneet haaveilla vähän isommasta koirasta. Onko kuitenkin tilanne, jossa vanhempi ja hierarkiassa ylempänä oleva koira on sellainen 8 kiloinen rääpäle kun uusi pentu on kuitenkin jo tullessaan melkein yhtä iso? Tajuaako häseltävä ja hössöttävä leikkisä pentu että on isompi ja pientä koiraa voi sattua? Tätä ongelmaa ei tietenkään ole kun olisimme kotona vaan koiraa koulutettaisiin, mutta kun nämä kaksi joutuisivat kuitenkin olemaan kahdestaankin kotona ja pentu kuitenkin haluaisi leikkiä.
Itse koen että tilanne olisi huomattavasti helpompi jos vanhempi koira olisi myös isompi. Onko kellään kokemista tällaisesta?
Kommentit (16)
Mulla on chihuahua ja saksanpaimenkoira. Chihu vie sakua ihan 6-0 ja koskaan ei ole ollut ongelmia.
Minkä rotuista koiraa olette siis hankkimassa? Mulla on 6v kääpiövillakoira ja 5v belgianpaimenkoira ja nää ainaki on aina hyvin tulleet toimeen ja kaikki mennyt hyvin. Tosin belgi taitaa meillä olla pomo ja villakoira tyytyväisenä kun on saanut ison suojelijan itselleen..
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:02"]Mulla on chihuahua ja saksanpaimenkoira. Chihu vie sakua ihan 6-0 ja koskaan ei ole ollut ongelmia.
[/quote]
Työkaverilla on joku pieni terrieri ja otettiin saku kaveriksi. Nyt tilanne on se että koirat pitää olla jatkuvasti lukittuina eripuolilla taloa, koska repisivät toisensa muuten kappaleiksi. Tätä minäkin pelkään. -ap
Meillä vanhempi koira oli isompi. Kultainen noutaja oli jo 10 vuotias kun otettiin chuhuahua. Hyvin pärjäsivät, mutta isokoira oli tosi rauhallinen. Ehkä se pikkukoirakin osaa pitää pennun ojennuksessa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:05"]Minkä rotuista koiraa olette siis hankkimassa? Mulla on 6v kääpiövillakoira ja 5v belgianpaimenkoira ja nää ainaki on aina hyvin tulleet toimeen ja kaikki mennyt hyvin. Tosin belgi taitaa meillä olla pomo ja villakoira tyytyväisenä kun on saanut ison suojelijan itselleen..
[/quote]
Itse olisin eniten lämmennyt Alaskan malamuutille, mies haluaisi rotikan tai Nöffin. Eli aivan 100% varmaa päätöstä ei ole kun ennen mietittiin vaan toista bichonia. Eli ainakin noista kaksi olisi tosi työläitä ja paljon vaivaa vaativia jo ilman tätä toinen koira-ongelmaakin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:02"]Mulla on chihuahua ja saksanpaimenkoira. Chihu vie sakua ihan 6-0 ja koskaan ei ole ollut ongelmia.
[/quote]
Työkaverilla on joku pieni terrieri ja otettiin saku kaveriksi. Nyt tilanne on se että koirat pitää olla jatkuvasti lukittuina eripuolilla taloa, koska repisivät toisensa muuten kappaleiksi. Tätä minäkin pelkään. -ap
[/quote]
Nää on ollut 8v nyt kuin paita ja perse. Kouluttamisesta se on kiinni :)
Itselläni on viisi kiloinen kleinspitz, jonka sain vanhemmiltani kun olin teini. Kleini on aina ollut tosi dominoiva, eikä koskaan pelännyt mitään. Omaan kotiin muuttaessa otin valkoisenpaimenkoiran, pelko takaraivossa. Hyvin tuo kleini on pitänyt puolensa, mutta olihan siinä kova huolehtiminen. Nyt minulla on kolme isoa koiraa ja tuo kleini, arki sujuu erittäin hyvin. Minulla pennun koulutus on ollut nyt aina ollut helpompaa, kun ne ottaa tuosta vanhuksesta mallia. :) Onko sinun koira vielä leikkisä, että jaksaisiko pentua?
Meillä kultsi ja mäyräkoira. Mäyräkoira on parivaljakon pomo, toki meidän kultsi on niin laiska ja leppoisa, ettei tuo pomotus sitä kiinnosta, katsoo vaan vierestä kun toinen säpisee ja vouhottaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:09"]Itselläni on viisi kiloinen kleinspitz, jonka sain vanhemmiltani kun olin teini. Kleini on aina ollut tosi dominoiva, eikä koskaan pelännyt mitään. Omaan kotiin muuttaessa otin valkoisenpaimenkoiran, pelko takaraivossa. Hyvin tuo kleini on pitänyt puolensa, mutta olihan siinä kova huolehtiminen. Nyt minulla on kolme isoa koiraa ja tuo kleini, arki sujuu erittäin hyvin. Minulla pennun koulutus on ollut nyt aina ollut helpompaa, kun ne ottaa tuosta vanhuksesta mallia. :) Onko sinun koira vielä leikkisä, että jaksaisiko pentua?
[/quote]
On todella leikkisä. Bichonia pentunaisempaa ja leikkisämpää kaveria saa hakea. Aina on valmis leikkiin kun leikkiin. Meidän koira myös rakastaa ylikaiken isoja koira, mitä isompi sen enemmän tämä on innoissaan. Pelkään vaan että kun meidän koira innostaa itseääm isompaa pentua leikkiin ja pentukin innostuu ettei siinä sitten satu tätä pienempää. Silloin meinaan myös tämä bichoni osaa suuttua.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:09"]Itselläni on viisi kiloinen kleinspitz, jonka sain vanhemmiltani kun olin teini. Kleini on aina ollut tosi dominoiva, eikä koskaan pelännyt mitään. Omaan kotiin muuttaessa otin valkoisenpaimenkoiran, pelko takaraivossa. Hyvin tuo kleini on pitänyt puolensa, mutta olihan siinä kova huolehtiminen. Nyt minulla on kolme isoa koiraa ja tuo kleini, arki sujuu erittäin hyvin. Minulla pennun koulutus on ollut nyt aina ollut helpompaa, kun ne ottaa tuosta vanhuksesta mallia. :) Onko sinun koira vielä leikkisä, että jaksaisiko pentua?
[/quote]
On todella leikkisä. Bichonia pentunaisempaa ja leikkisämpää kaveria saa hakea. Aina on valmis leikkiin kun leikkiin. Meidän koira myös rakastaa ylikaiken isoja koira, mitä isompi sen enemmän tämä on innoissaan. Pelkään vaan että kun meidän koira innostaa itseääm isompaa pentua leikkiin ja pentukin innostuu ettei siinä sitten satu tätä pienempää. Silloin meinaan myös tämä bichoni osaa suuttua.
[/quote] Kyllä se varmasti puolensa osaa pitää. Ainakin tuo minun kleini ohjasi niitä leikkimään kauniisti, ja komensi heti jos ei pitänyt leikin menosta. Huolehdi bichonille joku turvapaikka mihin pentu ei pääse.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:05"]Minkä rotuista koiraa olette siis hankkimassa? Mulla on 6v kääpiövillakoira ja 5v belgianpaimenkoira ja nää ainaki on aina hyvin tulleet toimeen ja kaikki mennyt hyvin. Tosin belgi taitaa meillä olla pomo ja villakoira tyytyväisenä kun on saanut ison suojelijan itselleen..
[/quote]
Itse olisin eniten lämmennyt Alaskan malamuutille, mies haluaisi rotikan tai Nöffin. Eli aivan 100% varmaa päätöstä ei ole kun ennen mietittiin vaan toista bichonia. Eli ainakin noista kaksi olisi tosi työläitä ja paljon vaivaa vaativia jo ilman tätä toinen koira-ongelmaakin.
[/quote]
Ja myös Bernin paimenkoira on ollut mukana keskusteluissa.
Kertokaa ihmeessä lisää kokemuksia? :)
Ajattelin jakaa oman kokemuksen nyt tänne, vaikka onkin vanha ketju. Meillä oli miehen kanssa ennestään 5v kastroimaton uros leonbergi ja halusin pienen koiran, niin hankittiin chihu mix narttu sille kaveriksi vuosi sitten. Alusta asti meni tosi hyvin, vanhempi kaveri otti pennun heti suojeluunsa ja on ollut tosi kärsivällinen aina. Antaa pikku rääpäleen pomottaa, viedä lelut ja ruoat suusta, mut jos meno yltyy liian ärsyttäväksi niin se saattaa kerran murahtaa ja rauhottaa tilanteen. Ei oo kuitenkaan koskaan ollut mitenkään aggressiivinen. Nää kaks on parhaat kaverit, vaikka onkin ku yö ja päivä: rauhallinen, lempeä jätti ja energinen ja ärhäkkä 3kg rääpäle. ☺️
Meillä iso Berninpaimenkoiran-/Suomenajokoiran risteytysuros sekä pieniä Venäjäntoy:ta 2kpl(uros ja narttu) ja kääpiöpinseri ja Chihu/toy risteytys narttu.
Hyvin on pärjätty ilman tappeluja. Pienetkin osaa paikkansa puolustaa ja iso on lauhkea kuin lammas. Joskus ärinää kun eksyy väärälle ruokakupille.
Iso koira leikkii myös sellaisten alle luovutusikäisten toypentujen kanssa jotka suunnilleen sen kuonon mittaisia. Pitävät kiipeilytelineenä ja pomppulinnana ja toinen vain seuraa ja makaa.
Alaskanmalamuuttia en suosittele. Vaikka onkinrekikoira ja omaa todella vahvan laumavietin niin näillä kuten joillakin roduilla ei ole mikään itsestään selvyys, että tulee toimeen kaikkien kanssa. TOSIN... Jos olet oikeasti teidän lauman johtaja ja bichon kunnioittaa sinua ja pentu kunnioittaa sinua ei ongelmaa ole minkään rodun kanssa.
Bichon on rotuna myös sellainen joka pyrkii johtajaksi, joten luultavasti luovuttaisi paikkansa ilman rähinöitä, toisin kuin esim. terrrierit ovat todella ärhäköitä japyrkivät pitämään paikkansa laumassa ja näillä voi ison koiran kanssa tulla pahaakin jälkeä.
Riehakas rotuinen pentu joka kasvaa isoksi voi toki runnoo pienen. Aika moni koira (etenkin jos on saanut olla pitkään emon kanssa n 12 vko) osaa varoa.
Nostellaas.