Mikä olisi todella aito ja rehellinen hyväntekeväisyyskohde?
Eläinsuojelukin on väärä vastaus, sisäpiiristä on kokemusta ja epäluotettavia ihmisiä on useita siinäkin hommassa.
Kommentit (38)
Käytä itsesi hyväksi. Varma kohde, kukaan ei vedä välistä
Vierailija kirjoitti:
Joku eläinsuojeluyhdistys tms ♥️
Ei, olen todistanut jo kolmen eri ihmisen väärinkäytöksiä siinäkin, samassa yhdistyksessä. Ap.
Anna mikrolaina hädänalaiselle Kiva.orgin kautta. Voit valita autettavaksi ihan itse.
Mene lähiöön jonkun köyhän luokse ja osta mitä hän tarvitsee. Tai jotain muuta. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat valhe, ellei mene suoraan ihmisille ja köyhyys on manipuloitu ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Mene lähiöön jonkun köyhän luokse ja osta mitä hän tarvitsee. Tai jotain muuta. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat valhe, ellei mene suoraan ihmisille ja köyhyys on manipuloitu ihmisille.
Pitäisi tietää aidosti köyhä. Veljenikin valittaa koko ajan olevansa vähävarainen kun on sairauseläkkeellä, mutta asuu ilmaiseksi perikunnan talossa, saa meiltä sisaruksilsta jatkuvasti avustuksia - ihan liikaa ja tuhlaa siksi sillä tavalla, mihin itsellä ei olisi varaa. Kun sain selville, että käy pullakahvilla paikallisessa baarissa joka päivä kolme kertaa ja useita kertoja viikossa pizzalla sekä ajelee huvikseen lähikaupungeissa autolla, vaikkei ole asiaa, lopetin avustamisen ja nyt itkee vähävaraisuuttaan. Ei ymmärrä, että voisi opetella keittämään kahvia vaikka ihan itse ja vähän edes tekemään ruokaa, mutta ei. Vanhemmat passasivat avuttomaksi ja itsellä ei yritykset enää onnistu, kun en asu lähellä.
Tulee mieleen joku luonnonperintösäätiö tai vastaava. Ei hyväntekeväisyyskohteen tarvitse liittyä eläimiin ja ihmisiin. Luontoakin pitää suojella.
Kysy joltain ihmiseltä suoraan mitä hän tarvitsee. Päätä sitten itse. Hyväntekeväisyydessä on aina riski että sitä hyväksikäytetään, mutta sille ei mahda mitään. Ihan niin kuin on apua hyväksikäyttäviä on myös niitä jotka eivät auta pyyteettömästi, pelkästä hyvästä tahdosta.
Anna eläinsuojeluyhdistykselle lahjakortti eläinten ruokia tai lääkkeitä varten, älä anna rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna eläinsuojeluyhdistykselle lahjakortti eläinten ruokia tai lääkkeitä varten, älä anna rahaa.
Niitä ruokiakin jotkut kantavat kotihoidossa oleville eläimille säkkikaupalla, vaikka siellä kotihoidossa olisi yksi vanha vähän syövä kissa. Nähty on.
Minä olen hyvä kohde. Riittää jos kaikki suomalaiset antavat minulle euron. Kyllähän nyt kaikilta yksi vaivainen euro löytyy näin hyvään tarkoitukseen.
Helsinki Missio. Auttaa yksinäisiä.
Riippuu ihan että mitä haluat tukea? Haluatko auttaa ihmisiä? Haluatko avustaa Suomalaisia perheitä, työttömiä, kodittomia, päihderiippuvaisia? Haluatko auttaa pakolaiskiirissä? Onko väliä pakenevatko sotaa, uskonnollista apartheidiä vai ilmastonmuutoksesta johtuvia olosuhteita? Entäs kiinnostaako muut vähemmistöjen oikeudet vai olisiko intohimo puuttua nälänhätään? Vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla ja jokaiselle kohteelle on useita erilaisia tahoja. Vilpittömin apu on esim.lähteä sijaiskodiksi vaikeista oloista tuleville lapsille, mutta tällainen ei kaikille sovi. Erilaisten lääketieteellisten tutkimusten tukeminen on myös hyvä kohde.
Itse vältän kirkon ja muiden isojen yritysten lobbaamia, sillä niissä usein kääritään massit omiin taskuihin ja avustuskohteelle valuu vain roposia. Siksi parhaita ovat mielestäni kaikki ruohonjuuritason vapaaehtoistyöhön pohjaavat mallit, jotka eivät ota vastaan rahaa yrityksiltä tai valtioilta. Suosittelen liittymään sähköpostilistalle niin kätevästi saa tietoa ja pääsee allekirjoittamaan adresseja:
https://www.wemove.eu (vastustavat mosantoa ja muita tuhoisia suuryrityksiä, hyvä kohde jos haluaa auttaa nimenomaan eu-tasolla laajasti, toiminta siis paikallista ruohonjuurityötä että poliittista vaikuttamista ja brysselin painostamista)
https://350.org (toinen hyvä vastaava joka keskittyy ilmastoasioihin ja häämöttävän tuhon vaikutusten minimoimiseen)
https://secure.avaaz.org/page/en/ (näistä isoin, laajasti ihmisoikeuksia, eläinoikeuksia ja ilmastoasioita)
Jos eläimiä haluaa tukea täällä Suomessa niin suosittelen Tuulispäätä (https://tuulispaa.org).
Söpöjen eläinten lisäksi petoeläimet kaipaavat suojelua, etenkin susi-viha Suomessa on täysin järjetöntä, ja paljon vihataan myös ilveksiä ja ahmoja. Karhuja osataan yleensä arvostaa, mutta sekin aluekohtaista. Luonto-Liiton Susiryhmä nimestään huolimatta tukee nimenomaan Suomen petoeläinten oloja.
Ja sekä ihmisiä että eläimiä voi parhaiten tukea tietenkin tukemalla Greenpeacen ja vastaavien työtä jotka puuttuvat laajemmin öljy-yhtiöiden ja muiden suursaastuttajien toimiin, sillä noilla suuryhtiöillä on isoin negatiivinen vaikutus planeettamme kaikkien eliöiden hyvinvointiin.
Toki, aina voi auttaa oman lähipiirin vanhuksia, piristää lähipiiriä ja tukea tukea tarvitsevia. Kyse on ihan siitä että millaista vaikutusta haet ja kaipaatko myös tekemistä? Rahapula on monissa hyväntekeväisyys yhdistyksissä aina kova, mutta myös käsipareja tarvitaan joten vapaaehtoistuminen on hyvä tapa auttaa ja ainakin sen kautta pääsee vilkaisemaan kulissien taakse. Nyrkkisääntö on, että mitä isompi organisaatio, sitä isommat kulut, mutta toki myös isompi vaikutusmahdollisuus. Ja yksi mätämuna voi pilata hienonkin yhdistyksen, eli täydellistä on turha etsiä, tärkeintä on että tekee jotakin. Silmät auki, onko taajamassasi vaikka jotain lasten iltapäivätoimintaa tarjoavia yhdistyksiä tai etenkin jotain mielenterveyspalelujen yksiköitä? Nuorten mielenterveys ja päihdeplaveluissa on koko ajan kasvava huutava pula avulle ja resursseille.
Mene tekemään ja rahoittamaan eläinsuojelutyötä itse. Sitten tiedät, mihin rahasi menevät.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan että mitä haluat tukea? Haluatko auttaa ihmisiä? Haluatko avustaa Suomalaisia perheitä, työttömiä, kodittomia, päihderiippuvaisia? Haluatko auttaa pakolaiskiirissä? Onko väliä pakenevatko sotaa, uskonnollista apartheidiä vai ilmastonmuutoksesta johtuvia olosuhteita? Entäs kiinnostaako muut vähemmistöjen oikeudet vai olisiko intohimo puuttua nälänhätään? Vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla ja jokaiselle kohteelle on useita erilaisia tahoja. Vilpittömin apu on esim.lähteä sijaiskodiksi vaikeista oloista tuleville lapsille, mutta tällainen ei kaikille sovi. Erilaisten lääketieteellisten tutkimusten tukeminen on myös hyvä kohde.
Itse vältän kirkon ja muiden isojen yritysten lobbaamia, sillä niissä usein kääritään massit omiin taskuihin ja avustuskohteelle valuu vain roposia. Siksi parhaita ovat mielestäni kaikki ruohonjuuritason vapaaehtoistyöhön pohjaavat mallit, jotka eivät ota vastaan rahaa yrityksiltä tai valtioilta. Suosittelen liittymään sähköpostilistalle niin kätevästi saa tietoa ja pääsee allekirjoittamaan adresseja:
https://www.wemove.eu (vastustavat mosantoa ja muita tuhoisia suuryrityksiä, hyvä kohde jos haluaa auttaa nimenomaan eu-tasolla laajasti, toiminta siis paikallista ruohonjuurityötä että poliittista vaikuttamista ja brysselin painostamista)
https://350.org (toinen hyvä vastaava joka keskittyy ilmastoasioihin ja häämöttävän tuhon vaikutusten minimoimiseen)
https://secure.avaaz.org/page/en/ (näistä isoin, laajasti ihmisoikeuksia, eläinoikeuksia ja ilmastoasioita)
Jos eläimiä haluaa tukea täällä Suomessa niin suosittelen Tuulispäätä (https://tuulispaa.org).
Söpöjen eläinten lisäksi petoeläimet kaipaavat suojelua, etenkin susi-viha Suomessa on täysin järjetöntä, ja paljon vihataan myös ilveksiä ja ahmoja. Karhuja osataan yleensä arvostaa, mutta sekin aluekohtaista. Luonto-Liiton Susiryhmä nimestään huolimatta tukee nimenomaan Suomen petoeläinten oloja.Ja sekä ihmisiä että eläimiä voi parhaiten tukea tietenkin tukemalla Greenpeacen ja vastaavien työtä jotka puuttuvat laajemmin öljy-yhtiöiden ja muiden suursaastuttajien toimiin, sillä noilla suuryhtiöillä on isoin negatiivinen vaikutus planeettamme kaikkien eliöiden hyvinvointiin.
Toki, aina voi auttaa oman lähipiirin vanhuksia, piristää lähipiiriä ja tukea tukea tarvitsevia. Kyse on ihan siitä että millaista vaikutusta haet ja kaipaatko myös tekemistä? Rahapula on monissa hyväntekeväisyys yhdistyksissä aina kova, mutta myös käsipareja tarvitaan joten vapaaehtoistuminen on hyvä tapa auttaa ja ainakin sen kautta pääsee vilkaisemaan kulissien taakse. Nyrkkisääntö on, että mitä isompi organisaatio, sitä isommat kulut, mutta toki myös isompi vaikutusmahdollisuus. Ja yksi mätämuna voi pilata hienonkin yhdistyksen, eli täydellistä on turha etsiä, tärkeintä on että tekee jotakin. Silmät auki, onko taajamassasi vaikka jotain lasten iltapäivätoimintaa tarjoavia yhdistyksiä tai etenkin jotain mielenterveyspalelujen yksiköitä? Nuorten mielenterveys ja päihdeplaveluissa on koko ajan kasvava huutava pula avulle ja resursseille.
Mulla jää tilistä yli ja haluaisin auttaa sekä käsiparina että rahallisesti, mutta eläinsuojelujärjestöt riitoineen ja välistävetämisineen, lisäksi yhden välistä vetämistä suojellaan vaikka on ihan mun silmien edessä kavaltanut rahaa, olivat iso pettymys. Mulle koetellaan selitellä sitä kavaltamista hävinneillä kuiteilla, en usko ja on syitä olla uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, olen todistanut jo kolmen eri ihmisen väärinkäytöksiä siinäkin, samassa yhdistyksessä. Ap.
Voisitko kertoa mikä yhdistys? Näistä aina kuulee huhuja, mutta kummallista kyllä kukaan ei koskaan suostu nimeämään tai antamaan mitään todisteita. Tällaisista olisi kuitenkin aina mahdollista tehdä rikosilmoitus, ja jos niin ei tehdä, saa se epäilemään että onko mitään ongelmaa oikeasti?
Ihan suoraan vaan henkilökohtaisesti.
Uskomattoman typerää, että arvuutellaan jotain järjestöjen nimiä.
Niin kauan , kun valtio työntää rahaa eteläeuroopan valtiolle en anna euroakaan mihinkään keräykseen .