Oululaiset kerrostalo asujat , hohohoi
Jos olen nyt hankkimassa kerrostalo osaketta, niin nyt saisi suositella oikeasti hyvää äänieristetty Taloa .
Eli, ei mitään 60-70 luvun asuntoa, vaikka rempat olisi kuinka takana päin.
( niin vaikkakin sen ikäkauden asunnoissa on oikeat huoneet ja oikea keittiö).
Kommentit (28)
1970 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tuomitse 1960-luvun asuntoja suorilta käsin. Ainakin se talo, jossa itse asuttiin reilut puoli vuotta vuokralla Lintulassa oli kyllä hyvin äänieristetty, siis naapure.
Tuon aikakauden talot on silloisen asuntopulan vuoksi kiireellä tehtyjä.
Vitsiksi kerrotaan että kun ei naapuriin ei näy, niin kaikki on ok.https://www.etuovi.com/kohde/519549?haku=M1773724572
Onkohan tuossa kohteessa rakennettu miten väliseinät ?
Asun samassa pihapiirissä eri talossa (mutta sama rakentaja) ylimmässä kerroksessa. Lähes äänetön talo. Meinaan siis ilmaäänien suhteen. En muistakkaan milloin oisin viimeksi kuullut mistään mitään. Mutta runkoäänet kuuluvat kyllä yllättävän hyvin. Eli ulko-ovien sulkemiset, tavaroiden tippumiset, imuroinnit jne. Toki ylimpään kerrokseen vaimeasti, eivät häiritse, mutta kuuluvat. Tuokin on ylin kerros, mistä suuri plussa. Moni täällä haukkunut ontelolaattojen äänieristystä, mutta ei ole kyllä ollut ongelma ainakaan tässä talossa. Ja seinät on 200 mm betonia, kuten käsittääkseni kaikissa uusissa taloissa kuuluu olla. Ontelolaatat 370 mm. En tiedä millainen äänimaailma on jos sattuu ns ongelmanaapuri, mutta normaalit ja vähän kovemmatkin äänet ei kyllä kuulu läpi.
Jos imuroinnin ääni kuuluu, niin ei hyvälle vaikuta.
Itse halusin jo klo 7-8 imuroida/ siivota ( saisi loppupäivän olla jouten), mutta alakerran asukas alkaa hakkaamaan kattoon mielenosoituksellisesti .Onkohan tiilitalon äänieristys millainen ?
En usko, että on olemassakaan taloa jossa ei imurointi kuuluisi ainakin alakertaan. Ainakaan siis jos ei suorita imurointia todella varoen. Ja saathan imuroida vaikka keskellä yötä, ei toki suotavaa naapurisovun kannalta. Kyllä nuo runkoäänet vaan tuppaavat kuulumaan talossa kuin talossa läpi.
Moni myös sekoittaa ontelolaattatalon ja elementtitalon . Elementtitalossa äänet kuuluu yhtälailla .
Kaukovainiota kun rakennettiin, eräs vanha rakentaja kertoi, etteivät elementit ehtineet kunnolla kuivua, kun ne jo asennettiin paikalleen.
Niin kiire oli saada asuntoja.
Up, itsekin ostamassa ekaa omaa asuntoa Oulusta! Onko täällä rivareista kokemuksia?
Oulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tuomitse 1960-luvun asuntoja suorilta käsin. Ainakin se talo, jossa itse asuttiin reilut puoli vuotta vuokralla Lintulassa oli kyllä hyvin äänieristetty, siis naapure.
Vitsiksi kerrotaan että kun ei naapuriin ei näy, niin kaikki on ok.https://www.etuovi.com/kohde/519549?haku=M1773724572
Tuossa talossa paljastui viime vuonna, että katto vuotaa...
Vierailija kirjoitti:
Oulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varauksella suhtautuisin. Noita uusia kun rakennettiin niin aika monessa talossa villat kastui monta kertaa rakentamisen aikana :/
Rautatiestä tuskin tulee ääniä jos ap on ääniyliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varauksella suhtautuisin. Noita uusia kun rakennettiin niin aika monessa talossa villat kastui monta kertaa rakentamisen aikana :/
Rautatiestä tuskin tulee ääniä jos ap on ääniyliherkkä.
Olen asunut junaradan, ratikan, lentokentän tuntumassa ja niihin ääniin yllättävästi tottuu.
( tuntuvat jopa kotoisalla ).
Oulussa esim Aagan talossa on ääni blokatut lasit, joten ulkoapäin tulevat äänet ei juurikaan kuulu.
Tässä laskeskelin, jos nurkkanaapuritkin huomioidaan, minulla on kymmenen seinänaapuria.
Ääniä löytyy tömistelijästä hakkaajaan.
Vähän hävetti, kun nostin lapselle hermustuessa ääntä, siis huusin.
Ja varmast kuului.
Joskus vain menee hermo, mutta huuto ei vahingoita. Yleensä tavallinenpuhe menee perille, joskus sitä vain pimahtaa.
Uusi talo ei todellakaan ole tae hyvälle äänieristykselle. Asun tällä hetkellä 2021 valmistuneessa kerrostalossa Oulussa ja naapuriasunnoista kantautuu ääniä tuon tuosta. 2020 ja 2019 valmistuneet talot eivät olleet sen parempia.