Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkea kuume jo viisi päivää, ei muuta oiretta

Vierailija
12.04.2015 |

Miehellä on ollut nyt tasan 5vrk kuumetta. Lämpö nousee yli 38,5 aina uudestaan ja laskee buranalla ja panadolilla normaaliksi. Noin neljän tai viiden tunnin päästä kohoaa taas takaisin. Ei nuhaa, kurkkukipua tai muuta kipua. Vain vetämätön olo ja vilu sekä väsy.

Kellään kokemuksia vastaavasta? 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairadtin yli kuukausi sitten taudin, jossa alussa oli yskää ja lämpöä ja vasta neljäntenä päivänä alko nuha. Tämä on kyllä jotain ihan eriä, ku ei tosiaan mitään kipuja hällä missään. Vain tuo kuume. Mies tuossa heräsi nukuttuaan lääkkeenoton jälkeen 20min ja nyt kuume tasan 39 edelleen. Kuulemma kuuma, eli varmaan taas laskee samaan tapaan ku viime päivinä/öinä. -ap

Vierailija
22/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ole lykkinyt paljaalla kakkareikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna sukulainen laittaa töihin mennessään heti lähetteen labraan nieluviljelyyn ja verikokeisiin (verenkuvat ja crp ainakin). Samalla soitan lääkärille ajan. Jos tilanne huononee nyt illalla, että yleskunto esim romahtaa tms, niin sitte taksilla päivystykseen. Tuo crp oli hyvä nähdä jo tänään, niin voi aamulla uuteen arvoon verrata. -ap

Vierailija
24/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei jo tänään päivystykseen? En ymmärrä

Vierailija
25/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112. Ne osaa siellä arvioida

Vierailija
26/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vuosien mittaan muutaman kerran vastaava tauti, eli pelkkä n. viikon kestävä korkea kuume ilman selkeitä flunssaoireita. CRP otettu eikä ollut kovin korkea. Ohi on mennyt ilman antibiootteja.

Vierailija
27/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös oli kaiketi influenssa, olin 42 asteen kuumeessa viikon ja toisen 38asteessa.
Lääke laski tuon yli 42asteen pyrkivän kuumeen 39luokkaan.
Itse en juurikaan taudista muista (mitään flunssan oireita ei ollut). Ainoa mikä jäi päähän oli se, etten eläissäni ole palellut niin ja viikon makasin puolitajuttomana vapisten, kun läheiset vuoron perään kauhuissaan vetivät minut sängystä ylös ja raahasi päivystykseen.
Lääkärin kohtaamisia en muista ollenkaan, kun oli sen verran älli pois, mutta kotia aina lähettivät.
Mies ja minun äitini sitten olivat vuoronperää valvoneet minua kotona.
Sellainen muistikuva on, että mies mittasi kuumetta monta kertaa. Lukemat oli yli 42 ja mies kirosi ääneen"ei voi olla vieläkin näin paljon" ja mittasi yhä uudelleen.

Mutta tosiaan aika huonossa kunnossa sitä voi olla ihan virustaudinkin kanssa.
Täältä kun kysyy, niin saa varmasti paniikin itselleen. Kaikkeen tulee aina vähintään yksi "meinasin kuolla" kokemus.
Jos mies on aivan tolkuissaan, niin tuskin suurta hätää on :).
Tuollaista tuntuu olevan liikkeelläkin, meillä on kumpikin lapsi sairastanut kuumeen ilman muita oireita. Samoin lasten kavereilla ollut.

Vierailija
28/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yleisvointi kertoo enemmän kuin kuumemittarin lukema. Mä en enää ihmettele miksi päivystyksessä on aina ruuhkaa. Nillähän on kaikilla sepsis...

Vierailija
29/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:51"]Kyllä se yleisvointi kertoo enemmän kuin kuumemittarin lukema. Mä en enää ihmettele miksi päivystyksessä on aina ruuhkaa. Nillähän on kaikilla sepsis...
[/quote]
Joo. Ja sääntö nro 1 kun joku sairastuu, ÄLÄ kysy vauvalta mielipiteitä.

Vierailija
30/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vointi on lähes normaali, kuumeen ollessa vain vetelä ja viluinen. Ymmärrän, että on mahdollista, että kyseessä olis vakavempikin juttu, mutta lohduttaudumme kumminkin nyt sillä, että crp oli vain vähän koholla. Jos vointi yllättäen romahtaa, soitan suoraan 112. Aamulla viimeistään asiat selviää ainakin labrojen kohdalta. -ap

Vierailija
31/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:37"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:33"]Meillä ei ole tukiverkkoa juurikaan. Meillä on pieni lapsi ja itse olen raskaana rv 33. Voi itku.. tuossa tuo vieressä nukkuu ja minä nieleskelen itkua. :( -ap
[/quote]

Mikä tuossa nyt ongelma? Herätä mies, jos kuumeinen, käske soittaa päivystykseen. Jos lähtee saman tien näytille taksilla, voi kysyä kirjoittavatko kela-todistukseb, joka korvaa yli 16e menevän taksimatkan hinnan. Olen sairaanhoitaja. Voi olla, että miehesi voisi päivystyksen mukaan odottaa aamuun, mutta epäilen. Yli 39'c kuume aikuisella viidettä päivää vaatii välittömiä jatkoselvittelyitä. Soittakaa sinne päivystykseen heti.
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:34"]Voi haloo. Meidän mukulalla oli just tollanen paitsi että kuume huiteli 40 astetta. Ei mitään muuta kuin kuume. Ravattiin koko viikko terveyskeskuksessa turhaan, ei löytynyt mitään bakteeria labrakokeissa. Loppui päivänä kuusi kuin seinään. Täällä aina liioitellaan. Kerran ajoin sairaan lapsen kanssa 40 km keskellä yötä sairaalaan vaikka ei ollut mitään hätään, täältä luetun pelottelun takia. Oltiin takas kotona neljältä yöllä. Viimeinen kerta...
[/quote]
Olinko oikeassa mitähäh, arvon alapeukuttajat?

Vierailija
32/65 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasin ilmotella tänne vielä. Väliaikatietona; mennään labraan tuossa yhentoista maissa ja iltapäivällä sairaanhoitajalle. Nielu on jo aika kipeä ja siihen sattuu koko ajan. On kipeä vain sieltä kohtaa, mistä oli proppuja ronkkinu ennen kuumetta. Voi olla sattumaa toki. Saa nähä. Kuumetta ei vaihteeksi ole. Itseä supistaa kipeästi. Toivottavasti ei muutu synnytysketjuksi. :D -ap

Vierailija
33/65 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crp oli 44 eli yhtä pykälää vaille sama. Viljelyyn menee aikaa, mutta jonku pikavastauksen saanee vissiin huomenna. Tai no tänään. :) korvissa, poskionteloissa ei mitään. Pieni verenkuva ok, kaikki arvot viiterajoissa. Jotenki muuten hassua infota omasta miehestä, niinku lapsestaan! :D onpahan mullaki, öähes vuodelepolaisella, jotain tekemistä.. -ap

Vierailija
34/65 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta kuumetautia nyt on vaan liikkeellä, varmaan ympäri Suomea. Mahataudilla ja ilman.
Itse juuri vastaavanlaisesta 5 päivän kuumeilusta alan toipuun.
Lapsilla oli sama.
Kyllä se siitä.

Vierailija
35/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapaukseni: Korkea kuume nousi yhtäkkiä ilman flunssaoireita. Kolmantena päivänä kävin tk-päivystyksessä, jossa todettiin keuhkokuume keuhkoista kuuluvien tyypillisten äänien perusteella. CRP reilut 100, muita verinäytteitä ei otettu. Sain kuurin antibioottia tabletteina. Olo oli ihan hirveä ja seistessä huimasi. Kuumetta alentavilla kuume laski nopeasti niin että oli litimärkä ja noin 6 tunnin päästä nousi horkassa takaisin 39-40 asteeseen. Antibiootista huolimatta sama jatkui. Olin niin huonossa kunnossa etten tajunnut että olisi pitänyt mennä päivystykseen ja lujaa. 2 päivän päästä oli kontrolliaika tk-lääkärille, jossa CRP noin 250 ja valkosolujen määrä romahtanut. Teholle lähtö oli lähellä.
Tk:n ylilääkäri selitti, että bakteeritulehduksessa valkosolut laskevat vain jos elimistö meinaa hävitä taistelun bakteereja vastaan. Eli hengenlähtö oli ollut lähellä.
Makasin yli viikon osastolla, ja suoneen menevä antibioottiannos nostettiin lopuksi todella suureksi kun pieni kuume jatkui edelleen.
Jäi arvoitukseksi mistä bakteeri pääsi elimistööni. Itse epäilen nieluani, josta tökin proppuja pois ja tuli vähän verta.
Jäi sanomatta, että minulla oli siis keuhkokuumeen lisäksi verenmyrkytys.

Vierailija
36/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepsis voi tulla terveelle ihmiselle ilman mitään syytä tai muuta oiretta.
Selvin oire on sahaava kuume, eli potilaalla on vuoroin todella kylmä ja kuume nousee, vuoroin taas tulee kuuma ja kuume laskee.
Toivottavasti ap:n mies lähti lääkäriin.

Vierailija
37/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lääkäriin ei olla päästy. Terveysneuvonnasta sanoivat, että "koska kuume laskee lääkkeellä, se on hyvä merkki". Eli päivystykseen saa mennä vasta semmosessa tilanteessa, ku lääkkeet ei enää auta. Ohjasivat soittamaan huomenna aamusta terveysasemalla, jossa pääsee mittaamaan crp:n ja muutenki vastaanotolle. Nyt yön lääkkeen jäljiltä on toistaseksi taas normaalilämpö. Pitää vaan toivoa, etteikyse ole vakavammasta, koska kerta päivystykseen ei saa mennä. -ap

Vierailija
38/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:43"]Valitettavasti lääkäriin ei olla päästy. Terveysneuvonnasta sanoivat, että "koska kuume laskee lääkkeellä, se on hyvä merkki". Eli päivystykseen saa mennä vasta semmosessa tilanteessa, ku lääkkeet ei enää auta. Ohjasivat soittamaan huomenna aamusta terveysasemalla, jossa pääsee mittaamaan crp:n ja muutenki vastaanotolle. Nyt yön lääkkeen jäljiltä on toistaseksi taas normaalilämpö. Pitää vaan toivoa, etteikyse ole vakavammasta, koska kerta päivystykseen ei saa mennä. -ap
[/quote]
Yksityiselle!

Vierailija
39/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume

Vierailija
40/65 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume