Korkea kuume jo viisi päivää, ei muuta oiretta
Miehellä on ollut nyt tasan 5vrk kuumetta. Lämpö nousee yli 38,5 aina uudestaan ja laskee buranalla ja panadolilla normaaliksi. Noin neljän tai viiden tunnin päästä kohoaa taas takaisin. Ei nuhaa, kurkkukipua tai muuta kipua. Vain vetämätön olo ja vilu sekä väsy.
Kellään kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (65)
Kokeili nyt olla ottamatta lääkettä ja seurata, kuin ylös kohoaa. Nousi tasan 39 ja sitten otti lääkkeen ja paineli peiton alle. Viimeistään maanantaina lääkäriin, ku eihän tuo mitään normaalia ole. :( -ap
Eihän ole ollut ulkomailla? Malariaa mietin tmv. enkä mäkään pelästyttää halua, ei ole omaa kokemusta, mutta tuota matkaa kysyin trooppisen taudin poissulkemiseksi.
Mä menisin jo huomenna päivystykseen jos on pienikin mahdollisuus verenmyrkytyksestä
Kiitos vastauksesta! Oon kovin huolissani kyllä.. Meillä on 50km päivystykseen ja miehellä ainoana akokortti. Terveysasemalle lyhemmästi sentään. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:25"]
Kiitos vastauksesta! Oon kovin huolissani kyllä.. Meillä on 50km päivystykseen ja miehellä ainoana akokortti. Terveysasemalle lyhemmästi sentään. -ap
[/quote]
Menkää taksilla!
Verenmyrkytys voi vaurioittaa sisäelimiä ja esimerkiksi sydänlihasta pysyvästi, ja vasta kasvaa kun tulehdus pitkittyy.
Ei ole ollut ulkomailla onneksi. Kuume nousi ihan yllättäen viime maanantai ja tiistain välisenä yönä. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:25"]Kiitos vastauksesta! Oon kovin huolissani kyllä.. Meillä on 50km päivystykseen ja miehellä ainoana akokortti. Terveysasemalle lyhemmästi sentään. -ap
[/quote]
Taksit on olemassa ja jopa ambulanssin voi yrittää saada käymään kotona. Toki lanssia ette tarvitse vaan kyydin päivystykseen. Löytyiskö joku tuttu tms joka voisi kuskaa?
Pitää lähteä nyt nopeasti näytille. Voi olla joku virusperäinen, mutta myös sepsis. Jos on verenmyrkytys, on kyse elämästä ja kuolemasta. Heti soittoa päivystykseen.
Meillä ei ole tukiverkkoa juurikaan. Meillä on pieni lapsi ja itse olen raskaana rv 33. Voi itku.. tuossa tuo vieressä nukkuu ja minä nieleskelen itkua. :( -ap
Voi haloo. Meidän mukulalla oli just tollanen paitsi että kuume huiteli 40 astetta. Ei mitään muuta kuin kuume. Ravattiin koko viikko terveyskeskuksessa turhaan, ei löytynyt mitään bakteeria labrakokeissa. Loppui päivänä kuusi kuin seinään. Täällä aina liioitellaan. Kerran ajoin sairaan lapsen kanssa 40 km keskellä yötä sairaalaan vaikka ei ollut mitään hätään, täältä luetun pelottelun takia. Oltiin takas kotona neljältä yöllä. Viimeinen kerta...
sepsikseen kuolee 15% potilaista (eli enemmän kuin joka kymmenes!) ja jos se etenee monielinvaurioon saakka niin kuolleisuus on 70%. Nämä ovat tilastoja tämän hetken Suomesta. Erittäin vakava sairaus.
Meillä on ollut tuota "samaa" koko perheellä viimeiset 2 viikkoa, jokainen vuorollaan. Eli monta päivää kesti ensin korkea kuume, sitten iski vasta flunssaoireet, kuume loppui ja puolessatoista viikossa homma ohi. Eli influenssa ilmeisesti kävi jokaisen perheenjäsenen meillä läpi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:33"]Meillä ei ole tukiverkkoa juurikaan. Meillä on pieni lapsi ja itse olen raskaana rv 33. Voi itku.. tuossa tuo vieressä nukkuu ja minä nieleskelen itkua. :( -ap
[/quote]
Mikä tuossa nyt ongelma? Herätä mies, jos kuumeinen, käske soittaa päivystykseen. Jos lähtee saman tien näytille taksilla, voi kysyä kirjoittavatko kela-todistukseb, joka korvaa yli 16e menevän taksimatkan hinnan. Olen sairaanhoitaja. Voi olla, että miehesi voisi päivystyksen mukaan odottaa aamuun, mutta epäilen. Yli 39'c kuume aikuisella viidettä päivää vaatii välittömiä jatkoselvittelyitä. Soittakaa sinne päivystykseen heti.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:36"]Meillä on ollut tuota "samaa" koko perheellä viimeiset 2 viikkoa, jokainen vuorollaan. Eli monta päivää kesti ensin korkea kuume, sitten iski vasta flunssaoireet, kuume loppui ja puolessatoista viikossa homma ohi. Eli influenssa ilmeisesti kävi jokaisen perheenjäsenen meillä läpi.
[/quote]
No näinpä. Voi olla virusperäinen tai alkava influenssa, mutta voi olla myös jotain erittäin vakavaa ja silloin ei halua jälkeenpäin katua.
Voiko joku sepsis tulla terveelle ihmiselle ilman syytä? Tiedän yhden ihmisen joka päätyi siihen jamaan syöpäleikkauksen jälkeen kun lääkärit oli ensin vähätelleet muistaakseni pari viikkoa sen vakavia komplikaatioita. Mutta että ihan tuosta vaan ilman mitään kipua missään tai muita oireita?
Ehdottomasti lääkäriin, tulehdusarvot on katsottava. Voi olla jopa verenmyrkytys (tiedän kokemuksesta, en silti halua säikäyttää). Lääkäriin, mars mars.