Apua! Virtsatietulehdus!
Alkoi just pari tuntia sitten inhottava virtsatietulehdus. Tuli tosi nopeasti ja oireet ovat jo aika kovat.
Onko kellään tiedossa mitään kotikonsteja millä oireita voisi helpottaa kunnes pääsen lääkäriin? Tyypillistä että alkoi just viikonloppuna ja illalla kun on vaikea saada apua ja hoitoa.
Kommentit (33)
C-vitamiini, karpalomehu ja vesi, jossa sitruunaa puristettuna. Juo paljon.
Etikkaakin voi veteen laittaa jos ei oo karpalomehua eikä sitruunaa
Juo hapanta, puolukka-tai karpalomehua tai sitruunavettä paljon. Hapan huuhtelee putkistoa. Istu kylvyssä tai vaikka vadissa lämpimässä vedessä.
Soita päivystykseen. Jos sinulla on aiemminkin ollut virtsatietulehdus, olet nainen ja ei ole kuumetta, saatat jopa saada antibioottireseptin peliä puhelinsoiton perusteella.
Itse laitan litteään pulloon lämmintä vettä ja sen alavatsan päälle, puoliksi pikkareihin sisälle niin pysyy jotenkin paikoillaankin. Ton avulla oon jopa saanut nukuttua kivuissani :) mikä tahansa lämmittävä auttaa mua. Juo paljon vettä myös tietysti.
Itse oon saanut parannettua kaikki virtsatietulehdukset kotikonstein juomalla paljon, yleensä karpalomehua. Antibiootteja en oo hakenut yli kymmeneen vuoteen tulehduksiin.
Karpaloa niin saatanasti! Muutkin happamat tuotteet käy. Jos polttelu on ihan kamalaa niin lämmin suihku alapäälle! Juo niin paljon kun napa vetää jos ei ole karpaloa tms saatavilla! :) särkylääke auttaa myös. Mulla on krooninen vpt ja olen hommannut karpalo tabuja, suosittelen! Hinta on aika tyyris mutta ne oikeasti auttaa.
Juot tosi paljon, vettä ja jotain kirpeää. Kauppaan et varmaan pääse, mutta vettä johon sitruunamehutiivistettä...? Särkylääkettä ota kanssa.
Jos on unilääkettä, nappaa sellainen ja yritä saada unta. Itse yleensä nukuin kylppärissä jos oli vti, lattialämmitys tuntui hyvältä ja ei haitannut jos itku/virtsa sotki ympäristön.
Heti aamulla sitten soitto terkkaan!
Pidä paikat puhtaana, tuulettele ettei muhi. Juo hapanta, juuri edeltä mainittuja. Kun pissaaminen kirvelee niin suihkuta samaan aikaan bodeellä alapäähän viileää vettä, helpottaa kirvelyyn kun pissa saattaa tuntua "kuumalta"
Hyviä vinkkejä edellä. Ylipäätään kannattaa juoda paljon, niin virtsatiet tulee huuhdeltua. Voi mennä sillä ohi ihan itselläänkin muutamasss päivässä. Mutta kannattaa hakea antibiootit, jos tuntuu noin kivuliaalta. Sh
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:14"]
Itse oon saanut parannettua kaikki virtsatietulehdukset kotikonstein juomalla paljon, yleensä karpalomehua. Antibiootteja en oo hakenut yli kymmeneen vuoteen tulehduksiin.
[/quote]
''Neuvosi'' on parhaassa tapauksessa hengenvaarallinen. Tauti saattaa helpata pahimmilta oireiltaan ja jäädä silti kytemään elimistöön. Sitten yhtä äkkiä tuleekin todella rajuna takaisin ja voi johtaa munaistulehduksen tai johonkin vielä pahempaan (munuaisiin mennyt tulehdus on vienyt minut tiputukseen kahdesti, ja abb haettu ajoissa kummallakin kerralla). Soita päivystykseen, saat reseptin. Toivotaan että asut isolla paikkakunnalla, tosin päivystyksestä antavat ekan tabletin jollet asu päivystävien apteekkien lähellä. Kipulääke ja runsas juominen voivat helpottaa myös.
Kiitos paljon kaikille neuvoistanne. Menen heti laittamaan jotain hapanta juomaa, luulen että talosta löytyy sitruunoita. Kokeilen myös neuvottua lämpöä. Laitankin vehnäpussin mikroon ja sitten alavatsalle. Antaa tulla vaan lisää vinkkejä jos jollain on vielä muita erilaisia kikkoja.
Ei muuta kuin että JUO ja ota tulehduskipulääkettä. Vältä sokereita, vähän himmaa tulehdusta. Jos nyt alat kiskoa ihan vaan yllämainittuja, niin oireet varmasti lievemmät aamulla ja huomenna ehkä jo kadonnut. Ab.kuuri kannattaa tietenkin hakea, jos ei näillä mee ohi. Tsemppiä, ikävä vaiva! Ite oireilin alkuviikosta, mutta onneks meni ohi. :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:14"]
[/quote]
''Neuvosi'' on parhaassa tapauksessa hengenvaarallinen. Tauti saattaa helpata pahimmilta oireiltaan ja jäädä silti kytemään elimistöön. Sitten yhtä äkkiä tuleekin todella rajuna takaisin ja voi johtaa munaistulehduksen tai johonkin vielä pahempaan (munuaisiin mennyt tulehdus on vienyt minut tiputukseen kahdesti, ja abb haettu ajoissa kummallakin kerralla). Soita päivystykseen, saat reseptin. Toivotaan että asut isolla paikkakunnalla, tosin päivystyksestä antavat ekan tabletin jollet asu päivystävien apteekkien lähellä. Kipulääke ja runsas juominen voivat helpottaa myös.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Entisaikaan VTI:t hoidettiin nimenomaan tällä tavalla. Jos tulehdus ei ole ärhäkkä tai ehtinyt vielä alkaa kunnolla, voi se mennä ohi pelkästään juomalla paljon. Höpö höpö juttuja. Munuaistulehdus kyllä sitten taas ilmoittaa itsestään ihan spesifeillä oireilla ja jos ne jättää huomiotta, niin sitten voi olla ongelmissa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:14"]
[/quote]
[/quote]
Vti nousee munuaisiin, jos sitä ei hoida tai hoito ei onnistu, mut antaa kyllä kuulua itsestään esim selkäkipuna jo ennen kuin esim. nousee kuume. Eli jos on pientäkin itsetuntemusta, niin tavallisen vtin voi kyllä hyvinkin pyrkiä hoitamaan kotona. Se kuitenkin uusii herkästi, eikä ab.kuurin syöminen jatkuvalla kuurilla oo hyvä homma. Tai näin itse ajattelen, enkä varmasti oo ainoa. :)
Ap täällä taas. Kiitos neuvoistanne. Makaan lämpimässä sängyssä iso kannu sitruunamehua vieressäni ja lämmin vehnäpussi pikkareissa. Täytyy sanoa että vehnäpussin lämpö helpotti kipua välittömästi. Ja vielä kun kipulääkket alkavat vaikuttaa niin enköhän pärjää huomiseen asti.
Valitettavasti asun pienellä paikkakunnalla missä ei saa ympärivuorokautisia terveyspalveluita. Mutta av-mammojen avulla kyllä parjään huomiseen!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:23"]
Ei muuta kuin että JUO ja ota tulehduskipulääkettä. Vältä sokereita, vähän himmaa tulehdusta. Jos nyt alat kiskoa ihan vaan yllämainittuja, niin oireet varmasti lievemmät aamulla ja huomenna ehkä jo kadonnut. Ab.kuuri kannattaa tietenkin hakea, jos ei näillä mee ohi. Tsemppiä, ikävä vaiva! Ite oireilin alkuviikosta, mutta onneks meni ohi. :)
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka sokeri vaikuttaa VTIhin. Tiedätkö mikä on yhteys? Söin päivällä ison annoksen jäätelöä ja viimeiset pääsiäissuklaat. Teinköhan itselleni hallaa? Silloin ei kylläkään ollut vielä mitään oireita.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:23"]
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka sokeri vaikuttaa VTIhin. Tiedätkö mikä on yhteys? Söin päivällä ison annoksen jäätelöä ja viimeiset pääsiäissuklaat. Teinköhan itselleni hallaa? Silloin ei kylläkään ollut vielä mitään oireita.
[/quote]
En ole tuo postaaja, mutta vastaan silti. Sokeri tekee kyllä hallaa ja ylläpitää monenlaisia tulehduksia. Siispä sokerit pois nyt hetkeksi.
Kipulääkettä! Ja jos ihan kauhea, niin päivystykseen tai sit voit koettaa soittaa ja pyytää reseptiä, jos tuttu tauti? Voimia! Kamala tauti. :/