Pyysin päästä sukupuolitautitesteihin, vastaus oli ei.
Olen nuori opiskelijanainen. Viime vuosina minulla on ollut useampia seksikumppaneita, enemmän tai vähemmän vakituiselta pohjalta. Turvaseksiä olen aina harrastanut, mutta olen silti ajatellut, että olisi hyvä käydä testeissä ihan varmuuden vuoksi.
Soitin terveyskeskukseen ja selitin tilanteen, ja sieltä sanottiin ei! Kuulemma kun kondomia on aina käytetty eikä oireita ole, ei tällaisia lähdetä tutkimaan. En osannut vängätä vastaankaan sitten, mutta tuntuu vähän kummalliselta.
Onko todella niin, että on niin minimaalisen pieni riski että minulla olisi jokin tauti, ettei kannata edes testata? Vaikka kondomia on aina käytetty yhdynnässä, niin noissa touhuissa ei aina voi mitenkään välttyä siltä, että nuo "riskialueet" jotenkin koskevat toisiaan kuitenkin... Ei se kondomi kaikkea peitä, eikä se ole sataprosenttinen suoja mitään tautia vastaan.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:52"]
Onko tuolla "vinkillä" jotain muuta nimeä? Niinku et millä nimellä voi hakea sen osoitetta?
[/quote]
Ainakin aikoinaan oli Helsingissä toisella linjalla, en tiedä missä nykyään. Mun veli kävi aikoinaan hakemassa sieltä maksuttomat rokotukset ennen vaihtoa Aasiassa. Sai 'vinkin' ihan yliopiston opiskelijasivuilta ja eikä todellakaan ole koskaan käyttänyt huumeita.
http://toimipaikka.a-klinikka.fi/vinkki/
Tuolt löytyy :) kannattaa sanoo niille työntekijöille et sun jätkä käyttää aineita ja se ohjas sut tänne. Jos siel on joku kusisempi tyyppi nii voi alkaa nipottaa siitä et menis terkkarii nii ite pelaisin varman päälle. Ja siel ei tarvii pelätä niit muit ihmisii ainakaa sillon ku kävin nii siel ei ollu muita ku yks tai kaks ja neki oli tosi asiallisii :)
p.s. Sain vielä ilmaset kahvit ja voileipii :-D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:22"]Menet poliklinikalla ja vaatimalla vaadit, että pääset testeihin. Onhan tämä ihan naurettavaa, jos ei pääse testeihin muuten kuin valehtelemalla. Ja pidä huoli, että ne tutkivat sitten kaikki taudit. Siihenkin on törmännyt, että "katsotaan vain nämä klamydia ja tippuri, kun ei nuo muut ole niin yleisiä".
[/quote]
Jep, veritestit pitää vaatia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:06"]Sano, että eksän entinen käytti piikkihuumeita. Näitä pitää nykyään näköjään vaatia. Valitettavasti.
[/quote]
hmmm.... itse en haluaisi omiin potilaskertomuksiini mainintaa, jossa lähetteessä lukee että potilas tulee hiv testiin, epäilee saaneensa tartunnan iv huumeita käyttäneeltä poikaystävältään.
[/quote]
Öh, eikö se ole nimenomaan hyvä, että sitten voi varmuuudella kertoa, että ei ole mitään tauteja. Usein on mulöekin testejä (klamydia) ehdoteltu eri yhteyksissä, jollon olen voinut sanoa käyneeni testeissä ja tulokset oli negatiivisia.
ap. todennäköisyys että sulla on sp.tauti. On NOLLA. Mut, toimi näin: hakeudu afrikkaan lomalle,harrasta suojaamatonta seksiä 200 miehen kanssa, ja PAM,olen varma että sula on HIV,nyt pääset tutkimuksiin ,JIIIIJHHHAAAA!
Soita parin viikon kuluttua uudestaan
TODELLA törkeää ja lyhytnäköistä toimintaa terveyskeskukselta. Mene henkilökohtaisesti paikalle (tai sukupulitautien poliklinikalle) ja vaatimalla vaadi saada testit. Sinulla on siihen oikeus. Mutta älä valehtele kuitenkaan. On sun etu että kaikki sun potilaskertomukset vastaa totuutta täysin.
Täälläpäin ainakin polille pääsee testeihin vaikka ei koskaan seksiä olisi edes harrastanut. Ajanvaraus netissä.
Yksityisellä saat testata mitä haluat, mutta miksi ihmeessä yhteiskunnan, meidän veronmaksajien, pitäisi maksaa sun "nice to know" -juttuja?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 17:42"]
Yksityisellä saat testata mitä haluat, mutta miksi ihmeessä yhteiskunnan, meidän veronmaksajien, pitäisi maksaa sun "nice to know" -juttuja?
[/quote]
Koska hoitamattomat sukupuolitaudit leviävät helposti ja aiheuttavat mm. lapsettomuutta.
Suomessa saatu tartunta on useimmiten klamydia, kondylooma tai sukuelinherpes. Uusia klamydiatartuntoja ilmoitetaan vuosittain noin 13 200, joista 65 % todetaan alle 25-vuotiailla. Luku on todellisuudessa korkeampi, koska monet oireettomat eivät hakeudu tutkimuksiin tai saavat lääkityksen partnerinsa kautta. Klamydiatartunnan arvioidaan saavan noin 5 % 15–25-vuotiaista. Kondyloomaa aiheuttavan papilloomavirustartunnan saa arviolta kolmasosa nuorista aikuisista ja sukuelinherpestä aiheuttavan herpex simplex virus 2 -tartunnan noin joka neljäs.
Testauksen pitäisi olla helppoa ja maksutonta ja siihen pitäisi päästä ilman valehtelua ja nöyryyttämistä. Se että päästäisiin kiinni ja voitettaisi tämä sukupuolitautiepidemia tarvittaisi isoa asennemuutosta. Sukupuolitaudit ei ole vain homojen, narkkarien ja huorien tauti vaan kuka tahansa tavallinen nuori, aikuinen tai vanhus voi siihen sairastua jo ihan sen ensimmäisen poikaystävän kanssa.
- ohis
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 17:42"]Yksityisellä saat testata mitä haluat, mutta miksi ihmeessä yhteiskunnan, meidän veronmaksajien, pitäisi maksaa sun "nice to know" -juttuja?
[/quote]
Huoh. Monet sukupuolitaudit ovat oireettomia. Kondomikaan ei täydellisesti suojaa taudeilta, ja se voi esim. rikkoutua huomaamatta. Yhteiskunnalle ja veronmaksajille tartuntojen ennaltaehkäisy ja taudin hoitaminen varhaisessa vaiheessa tulee edullisemmaksi kuin myöhäisemmässä vaiheessa. Lisäksi tämä on potilalle helpompaa ja mukavampaa eli inhimillisempää kohtelua.
Omituista. Mulla on otettu testit ja kerrottu vasta jälkeenpäin, että ei ole sp-tauteja....olis ensin kysyneet, niin olisin sanonut että turha vaiva niitä testata.
Yksityisellä voi käydä testauttamassa mitä vain ihan huvikseen. Miksi luulosairas pitäisi testata aina kun hän haluaa? Riskejä voi jokainen kuvitella itselleen, mutta on kuitenkin olemassa käypähoitosuositukset. Haluaisin syöpätutkimuksiin, koska naapuri tupakoi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 18:16"]
Yksityisellä voi käydä testauttamassa mitä vain ihan huvikseen. Miksi luulosairas pitäisi testata aina kun hän haluaa? Riskejä voi jokainen kuvitella itselleen, mutta on kuitenkin olemassa käypähoitosuositukset. Haluaisin syöpätutkimuksiin, koska naapuri tupakoi.
[/quote]
Nää trollit on ihan priceless kamaa :DDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ainakin minun kouluaikoinani sukupuolivalistuksessa oikein painotettiin, että aina testiin jos on pienikin epäilys. Iso osa taudeista voi olla oireettomia ja mikään ei suojaa sataprosenttisesti. Annettiin ymmärtää, että testaaminen on hyvä ihan varmuuden vuoksikin ja kerrottiin isoista riskeistä, kun hoitamaton tauti leviää omassa elimistössä ja muihin.
Pitäisi kartottaa sukupuolivalistuksen nykytilaa sekä virallisesti että kokemuksia toteumasta oppilaitoksissa ja ehkäisyneuvoloissa. Oma kokemus ja keskustelupalstat kertovat, että kummallinen ristiriita on olemassa valistuksen ja käytännön välillä. Minulle sanottiin terveyskeskuksessa jo kymmenen vuotta sitten, että kumppanilla pitää olla todettu HIV ennen kuin sitä aletaan keltään testaamaan! Typerä kommentti hoitajalta, miten se kumppanin HIV todetaan sitten alunperin, odotetaan oireilevaa AIDS-vaihetta vai?
Sukupuolitautitestiin hakeutumiselle on iso kynnys, tuskin ne kerran torjutut tulevat toiste, vaikka olisi syytäkin. Ja miksi sitten käydään kouluissa käskemässä testeihin ja painotetaan tautien mahdollista oireettomuutta, kun sitten testiin ei kuitenkaan pääse ellei selkeästi oireile tai kumppanilla ole tautia todettu?
Onko tuolla "vinkillä" jotain muuta nimeä? Niinku et millä nimellä voi hakea sen osoitetta?