Mistä tulee vanhojen ihmisten tapa sanoa "seksiä" kun tarkoittaa "keksiä"?
Tietääkö joku mistä se tulee kun usein vanhemmat ihmiset kysyy kahvipöydässä "Haluaako joku seksiä?"
kun tarkoittaa että haluaako joku keksiä?
Kommentit (54)
En oikein teoriaa, että seksi olis ollut seksiä vasta 40 vuotta.
Ruotsin kielessä ne jotka sanoo sheks on selvässä vähemmistössä, mutta osa tosiaan sanoo sheks. Sitten suomessa sheks > seksi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:17"]
Keksi tulee ruotsin sanasta kex, jonka voi ääntää myös tseks/sheks. Ainakin kaakkoismurteissa käytetään vanhastaan seksi-sanaa tarkoittamassa keksiä. Seksi sukupuolisen kanssakäymisen nimenä on yleistynyt vasta viimeisen 40-50 vuoden aikana.
[/quote]
Juuri näin. Kaakkoismurteita puhuneet isovanhempani ja kaikki muutkin sukulaiseni käyttivät keksistä aina muotoa seksi. Ääntäminen pohjautuu juuri tuohon ruotsin kex-sanaan.
Seksi-sanan nykymerkitys on suhteellisen tuore uutuus. Vielä 1960-luvulla ja jopa 1970-luvulla puhuttiin "yhteiselämästä" tai sukupuolielämästä.
[/quote]
Mut mitä oli sitten seksikkäät ihmiset tms? "Sukupuolisesti viehättäviä" ?
Mummini ei ollut karjalainen, eikä puhunut seksistä, mutta sinkkua oli aina joulupöydässä. Kyökkiruotsista sekin tulee. Sex seksiä tarkoittavana lainasanana taitaa muuten ruotsin kielessäkin olla aika uusi juttu.
Seksi= keksi
Keksiä kutsutaan karjalan kielellä seksi ja kutsutaan edelleen ja sana joka levisi muuhun Suomeen jo viime vuosituhannen alussa, jolloin pikkuleivät yleistyivät. Useimmat seksivalmistajat tulevat Pietarista ja Viipurista.
Ai se on joku yleisempikin tapa? Muistan vaan kun vanhemman työkaverimiehen kanssa istuin aikoinaan kahdestaan kahvilla töissä, ja yhtäkkiä se kysyi että haluanko seksiä. Meni siinä hetkeksi tytöllä pasmat sekaisin. Otti sitten keksipussin taskustaan ja tajusin äkkiä mitä tarkoitettiin!
Mun mummu <3 r.i.p. kysyi aina kahvipöydässä, että kuka haluaisi seksiä :)
Ehkä sana seksi ei ollut ennenvanhaan seksi? Mitä sanaa silloin käytettiin?
Kai se on heistä hauskaa jos eivät muutenkaan saa
Olisikohan kantolan keksimainos osasyynä?
aika 0:28 eteenpäin
Mää muistelen joskus kuulleeni että se on jokin murre jossa sanotaan keksiä seksilsi, yhhj..
Se on murresana eikä liity mitenkään sanan seksi nykyiseen käyttöön.
Keksi tulee ruotsin sanasta kex, jonka voi ääntää myös tseks/sheks. Ainakin kaakkoismurteissa käytetään vanhastaan seksi-sanaa tarkoittamassa keksiä. Seksi sukupuolisen kanssakäymisen nimenä on yleistynyt vasta viimeisen 40-50 vuoden aikana.
Karjalassa keksejä kutsuttiin sekseiksi ennen vanhaan.
Kyökkiruotsista peräisin. Maalaistytöt pääsivät piikomaan herrasväkeen ja oppivat jonkinlaista ruotsia samalla. Kun palasivat kotikonnulilleen, yrittivät tietysti esiintyä suurtakin maailmaa nähneenä. Olihan se seksi hienompi sana kuin keksi. Jotkut iäkkäät sukulaiset käyttivät sanaa ennen muinoin. Nykyään joskus käytämme sitä ihan vitsinä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:18"]
Kyökkiruotsista peräisin. Maalaistytöt pääsivät piikomaan herrasväkeen ja oppivat jonkinlaista ruotsia samalla. Kun palasivat kotikonnulilleen, yrittivät tietysti esiintyä suurtakin maailmaa nähneenä. Olihan se seksi hienompi sana kuin keksi. Jotkut iäkkäät sukulaiset käyttivät sanaa ennen muinoin. Nykyään joskus käytämme sitä ihan vitsinä.
[/quote]
Voi kristus mikä selitys. Keksi ja seksi (merkityksessä keksi) ovat aivan yhtälailla lainoja ruotsin kielestä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:14"]
Karjalaisten käyttämä sana.
[/quote]
Minun juureni on Karjalassa, siis siellä aidossa, rajan takaisessa Karjalassa. Isäni siis on Karjalan evakko, tosin lähti sieltä viimeisen kerran 6 vuotiaana, eikä ole koskaan aikuisiällä karjalan murretta puhunut. Sen sijaan mummoni oli aito karjalaismummo joka haastoi karjalaa viimeiseen hengenvetoon asti, eikä koskaan käyttänyt keksistä sanaa seksi, vaan keksilöistä hää aina haastoit. Kuulin, tai siis luin nyt tasan ensimmäistä kertaa, että joku jossainpäin Suomea on käyttänyt keksistä sanaa seksi ja minulla siis ikää yli 50 vuotta.
"Tulee ehkäpä ruotsin kielestä"
Molemmat vanhempani olivat myös sotalapsina Ruotsissa vuosia ja isäni puhuu vieläkin sujuvasti ruotsia, äiti tosin kielen unohti lähes kokonaan. Kumpikaan ei ole koskaan käyttänyt kyseistä sanaa.
"Mä oon aina luullut, että se on tullut jostain legendaarisesta suomalaisesta sketsiohjelmasta, tyyliin Velipuolikuu. Mutta ilmeisesti tää on ollut vaan mun keksimä juttu, jolla ei ole mitään pohjaa"
Kyllä tuo on mitä todennäköisimmin oma keksimäsi juttu, ainakin Velipuolikuun osalta ja olen sen jälkeisetkin sketsiohjelmat todella tunnollisesti läpi kolunnut. Myös sitä aiemmat sketsisarjat aina 70-luvun alusta asti vielä kohtuu hyvin muistissa.
Olin rapiat parikymppinen, kun tuo kaikkien aikojen ylivoimaisesti paras sketsiohjelma, eli Velipuolikuu tuli ensimmäisen kerran televisiosta. Olen sen nähnyt sen jälkeen lukemattomia kertoja videolta ja myöhemmin ostin sen DVD:näkin, eli osaan käytännössä jokaikisen sketsin ulkoa, enkä muista siinä tuota sanaa käytetyn.