Kotihoidontuki pois!
Miksi työssäkäyvien sinkkujen ja vanhempien pitäisi teitä elättää vain sen takia, että pidätte huolta omista lapsistanne? Jokaisen lasten hankkiminen ja sen kustannukset kuuluvat vain perheelle itselleen. Ja älkää alkako jauhaa eläkkeistä, kun eikö se ollutkin niin, että jokainen on sen oman eläkkeensä ansainnut? Vai eikö? No, siitä sitten toisessa ketjussa...
Kommentit (24)
Öh, eikös se vie vähemmän varoja kuin hoitopaikkaan vieminen?
Yleinen harhaluulo. Oikesti yhden lapsen päivähoito maksaa 150-200e kuukaudessa. Tietysti, jos lisääntyy kuin lestadiolaiset niin ehkä jää voitolle, mutta sekö tässä on ideana? Naiset töihin maksamaan veroja ja lapset tarhaan. Kotiinjumitumisella on pitkäaikaisia seurauksia.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:11"]Öh, eikös se vie vähemmän varoja kuin hoitopaikkaan vieminen?
[/quote] Joo, aika moni jäisi varmaan kotiin lasten kanssa siinä kohtaa kun maksaisi n. 1000e/kk verrattuna nykyiseen 250/kk yhdestä lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:11"]Öh, eikös se vie vähemmän varoja kuin hoitopaikkaan vieminen? [/quote] Joo, aika moni jäisi varmaan kotiin lasten kanssa siinä kohtaa kun maksaisi n. 1000e/kk verrattuna nykyiseen 250/kk yhdestä lapsesta.
[/quote]
Missäköhän tilanteessa tähän tultaisiin? Se päiväkotihoito ei maksa noin paljon ja kotiäitiyden kustannukset ylittävät teidän veronmaksut. Miksi piti hankkia lapsia yli varojen?
Miten yhden lapsen päivähoito voi maksaa kuukaudessa 1000e, kun tuolla summalla aikuinen hommaa itselleen oman asunnon ja maksaa laskunsa ja ruokansa. Come on, lapsi! Toi teidän kotiäitien on niin säälittävää.
Säädetään myös maksu niille, jotka eivät tuota tähän maahan uusia veronmaksajia. Sehän olisi kohtuullista, huoltosuhde heikkenee.
Päivähoito maksaa tosiaan noin 1000€/kk. Luulisi tämän olevan ihan yleisessä tiedossa. Minkälainen vajakki kuvittelee, että vanhemmilta perittävät päivähoitomaksut korvaisivat muuta kuin pienen murto-osan todellisista kustannuksista?
Kotihoidontuki on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempi ratkaisu kuin julkinen päivähoito. Jos kotihoidontuki halutaan poistaa, niin pitäisi lakkauttaa myös julkinen päivähoito ja yksityisen hoidon tuet. Aiempaa useampi äiti jäisi varmaan kotiin, mutta myös naapurien lasten hoitaminen maksua vastaan saattaisi lisääntyä. Miettikää omalta kohdaltanne, millä hinnalla olisitte valmiit ottamaan naapurin lapsen hoitoon. Riittäisikö 500€/kk/lapsi?
Sitten kun asia on ap:lle ajankohtainen, hän voi minun puolestani olla lapsen kanssa kotona (koska päivähoitopaikat maksaa valtiolle niin paljon) ja tietysti hän myös kieltäytyy kotihoidontuesta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:24"]
Miten yhden lapsen päivähoito voi maksaa kuukaudessa 1000e, kun tuolla summalla aikuinen hommaa itselleen oman asunnon ja maksaa laskunsa ja ruokansa. Come on, lapsi! Toi teidän kotiäitien on niin säälittävää.
[/quote]
Niin, mietipä miksi se maksaa noin paljon. Tilat, virikkeet, työntekijät jne....
terv. toistaiseksi vielä lapseton
Niin toki kannattaa mieluummin maksaa äideille tuplarahaa työttömyystukia... on se jännä, että vanhusten omaishoitaja on yhteiskunnan sankari ja rahojen säästäjä. Mutta jos hoidat omaa lasta oletkin joku luuseri?? Minäkin olen ollut työelämässä 15v ennen lapsen saantia. Onpa tosi kamalaa? Että 50v työurasta olen pari vuotta kotona ja säästän yhteiskunnalta ne hoitomaksut.
Eikö lapsilisä ole tarkoitettu tasaamaan tuloeroja lapsettomien ja lapsellisten välillä? Miksi pitää olla vielä lisäksi tällainen ylimääräinen kotihoidontuki? Tehdäänpä jatkossa niin, että lapsia tekevät vain ne, joilla on rahkeita elättää jälkikasvunsa ilman sen enempiä yhteiskunnan apurahoja. Tämä maa on jo nyt lähellä konkurssia eikä meillä ole varaa kaikenmaailman ekstratukiin, joten poistoon vaan.
Miksi minun pitäisi maksaa toisten kotona loisimisesta työttömyystuilla? Tehdäänpä jatkossa niin, että jokainen elää omilla säästöillään, jos työttömäksi joutuu. Tämä maa on nyt jo lähellä konkurssia eikä meillä ole varaa elättää kaiken maailman lusmuja :P
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 05:29"]
Miksi minun pitäisi maksaa toisten kotona loisimisesta työttömyystuilla? Tehdäänpä jatkossa niin, että jokainen elää omilla säästöillään, jos työttömäksi joutuu. Tämä maa on nyt jo lähellä konkurssia eikä meillä ole varaa elättää kaiken maailman lusmuja :P
[/quote]
Näin tehdään. Lisääntymishaluiset säästävät etukäteen lapsensa elatukseen vaadittavat varat. Valtion kukkarolle ei ole enää kenelläkään asiaa vaan kaikki ottavat vastuun omasta ja jälkeläistensä elatuksesta.
Lapsilisä on 95e. Silläkö luulet minun maksavan laskujani?? Kotihoidontuelle tipuin lapsen ollessa 9kk ja en todellakaan laita sen ikäistä täysin vauvaa hoitoon! Kotihoidontuki on ainut tuki, jota yhteiskunnalta saan, huimat 341e miinus verot. Tästä maksan auton, asuntolainan, ruuat, vaipat jne jne. Kyllä minä sinuna olisin huolissani hiukan isommista tuista esim. ansiosidonnaisista, jotka vievät yhteiskunnan rahoja tonni- ja vuositolkulla. Samoin esim. asumistuet vievät huomattavasti enemmän rahoja. Poistoon vaan! Miksi muiden pitäisi toisten asumisesta maksaa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 05:50"]
Lapsilisä on 95e. Silläkö luulet minun maksavan laskujani?? Kotihoidontuelle tipuin lapsen ollessa 9kk ja en todellakaan laita sen ikäistä täysin vauvaa hoitoon! Kotihoidontuki on ainut tuki, jota yhteiskunnalta saan, huimat 341e miinus verot. Tästä maksan auton, asuntolainan, ruuat, vaipat jne jne. Kyllä minä sinuna olisin huolissani hiukan isommista tuista esim. ansiosidonnaisista, jotka vievät yhteiskunnan rahoja tonni- ja vuositolkulla. Samoin esim. asumistuet vievät huomattavasti enemmän rahoja. Poistoon vaan! Miksi muiden pitäisi toisten asumisesta maksaa?
[/quote]
Miksi teit lapsen, jos sinulla ei ole sitä varaa elättää?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 05:50"]Lapsilisä on 95e. Silläkö luulet minun maksavan laskujani?? Kotihoidontuelle tipuin lapsen ollessa 9kk ja en todellakaan laita sen ikäistä täysin vauvaa hoitoon! Kotihoidontuki on ainut tuki, jota yhteiskunnalta saan, huimat 341e miinus verot. Tästä maksan auton, asuntolainan, ruuat, vaipat jne jne. Kyllä minä sinuna olisin huolissani hiukan isommista tuista esim. ansiosidonnaisista, jotka vievät yhteiskunnan rahoja tonni- ja vuositolkulla. Samoin esim. asumistuet vievät huomattavasti enemmän rahoja. Poistoon vaan! Miksi muiden pitäisi toisten asumisesta maksaa?
[/quote]
Tätä mä en ymmärrä. Miten kukaan voi ajatella niin, että jättäydynpä kotiin, vaikka saan muutama sata euroa rahaa elämiseen? Miten tosta summasta muka oikeesti kukaan maksaa asuntoa, autoa tai edes kuukauden ruokia? Tai ymmärrän, jos on miehellä tuloja, mutta yh:na toiminta on vaan todella outoa.
Miksi asumistukea saavat asuvat asunnossa, jota heillä ei ole varaa maksaa? Poistoon vaan!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 06:11"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 05:50"]Lapsilisä on 95e. Silläkö luulet minun maksavan laskujani?? Kotihoidontuelle tipuin lapsen ollessa 9kk ja en todellakaan laita sen ikäistä täysin vauvaa hoitoon! Kotihoidontuki on ainut tuki, jota yhteiskunnalta saan, huimat 341e miinus verot. Tästä maksan auton, asuntolainan, ruuat, vaipat jne jne. Kyllä minä sinuna olisin huolissani hiukan isommista tuista esim. ansiosidonnaisista, jotka vievät yhteiskunnan rahoja tonni- ja vuositolkulla. Samoin esim. asumistuet vievät huomattavasti enemmän rahoja. Poistoon vaan! Miksi muiden pitäisi toisten asumisesta maksaa?
[/quote]
Tätä mä en ymmärrä. Miten kukaan voi ajatella niin, että jättäydynpä kotiin, vaikka saan muutama sata euroa rahaa elämiseen? Miten tosta summasta muka oikeesti kukaan maksaa asuntoa, autoa tai edes kuukauden ruokia? Tai ymmärrän, jos on miehellä tuloja, mutta yh:na toiminta on vaan todella outoa.
[/quote]
Kotihoidontuella ja omilla säästöillä pystyy vuoden verran joten kuten elämään. On ihan eri asia laittaa hoitoon 2v kävelevä, puhuva lapsi kuin 9kk jatkuvaa syliä ym vaativa vauva!!
Suomessa työtulon verotus on niin kova, että pienituloisten pitäisi laittaa lapset jo 9kk hoitoon ja sekö olisi hyvä? Alle 2 vuotiaan hoito päiväkodissa on kalliimpaa. Sinustako sellaiset vasta nousemaan opettelevat ryömivät vauvat pitäisi laittaa päivähoitoon, jos töissäkäyvä puoliso on esim. Opettaja?
On se 400e kuitenkin iso raha meijän perheen arjessa. Sillä saa vaikka ruuat kaikille ja pari vaippapakettia. Ei kaikki oo noin mustavalkoista.