Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sinulla kova kuri lapsena? Mitä mieltä siitä nyt?

Vierailija
26.12.2021 |

Ja ensin korostan, että kovalla kurilla en tarkoita synonyymia kurittamiselle. Tarkoitan tilannetta, että on ollut pohjimmiltaan hyvä ehjä perhe, mutta jossa lapselta/lapsilta on aina tiukasti vaadittu tottelemista ja hyvää käytöstä. Ja on saatettu antaa remmiä tai sitten ei, se ei ole pointti, vaan yleisesti se erityisen kova kuri.

Millaista oli elää tällaisessa perheessä ja mitä mieltä olet nyt?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli.

Vierailija
2/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurin käyttöä ei enää suositella, joten en sitä omilla lapsillani käytä. Meillä ovat käytössä positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on aina ollut todellinen alfa perheessäni. Hänelle ei kannattanut sanoa vastaan eikä käyttäytyä epäkunnioittavasti koska silloin olisi saanut huudot niskaan. Ja se on pelottavaa kun isokokoinen ja roteva mies huutaa naama punaisena. Etenkin silloin oli tätä jos ei toiminut hänen mukaansa. Olin kuitenkin aina kiltti lapsi... Varmaan siksi kun en aleisteisessa asemassa uskaltanut sanoa mitään vastaan. Olen nykyään epävarma ja huonon itsetunnon omaava aikuinen joka ei osaa kunnolla laittaa itselleen rajoja :(

Vierailija
4/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurin käyttöä ei enää suositella, joten en sitä omilla lapsillani käytä. Meillä ovat käytössä positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus.

Mitä tarkoitat "kurin käytöllä", jos ei siis puhuta kurittamisesta? Eikö lapsillasi ole mitään sääntöjä tai rajoja?

Vierailija
5/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kuritettiin aivan liikaa ja aivan vääristä asioista (maito kaatui, läimäytin oven kiinni liian lukaa) ja oli pljon myös henkistä väkivaltaa. Kumpikaan näistä ei loppunut siihen kun aikuistuin. Vaan se pieksäjävanhempi kokee edelleen olevansa oikeutettu pakottamaan aikuisen lapsen tahtoonsa väkisin.

En ole väleissä.

Vierailija
6/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Remmistäkin tuli, varmaan ansaitusti.

Toisaalta se voi olla yksi syy heikkoon itsetuntoon.

Vierailija
7/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuri vaatii lähes aina jonkinlaista kurittamista. Harva lapsi tottelee ihan vaan kun sitä käskee. Pitää olla jotain millä uhata eli se kuritus.

Vierailija
8/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ja hyvä niin.

Vierailija
9/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko koulussa saatu kuritus? Jälki-istunnot ja käytävään joutuminen?

Vierailija
10/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kova kuri ja olen koko ikäni pelännyt isääni. Käskemällä kasvattaminen ei opeta lasta ajattelemaan itse vaan tottelemaan vahvempaa. Jos tällä tavoin kasvatetun lapsen elämään tulee myöhemmin vääränlainen ihminen, on jälki rumaa. Itse onneksi vältyin tuolta enkä joutunut mukaan mihinkään rikolliseen elämään, mutta en osaa pitää puoliani ja koetan mukautua sellaiseksi mitä toiset haluavat minun olevan.

Vierailija
11/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuri vaatii lähes aina jonkinlaista kurittamista. Harva lapsi tottelee ihan vaan kun sitä käskee. Pitää olla jotain millä uhata eli se kuritus.

Joo, mutta ei se ole silti synomyymi. Joissain perheissä on saatettu hakata lapsia, vaikka se ei ole liittynyt mitenkään kuriin vaan vanhempien yleiseen väkivaltaisuuteen.

Ja toisissa perheissä on saattanut olla hyvinkin kova kuri ilman mitään kurittamisia.

Vierailija
12/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain ns. selkääni tai siis vitsaa koiville, kun menin uimaan jäiden sekään kovasti virtaavaan jokeen. Naapuri tuli pelastamaan.

En saanut traumoja piiskaamisesta, paitsi pelkään tummassa vedessä uimista. Yleensä meillä pärjäsi korkeintaan komentamalla ja joskus tukistuksella. Mutta en muista, että ilman syytä olisi kuritettu. Enempi äiti uhkaili, että isä antaa piiskaa kun tulee kotiin. Mutta ei se sitten kuitenkaan antanut meitä vauhdikkaita veljeksiä lyödä.

Tuolloin siis kauan sitten ruumiillinen kuritus oli aika yleistä. 

En haluaisi sitä käytettävän keneenkään. silloin ennen monissa perheissä suorastaan pahoinpideltiin lapsia.

Ja eihän se vieläkään ole mihinkään hävinnyt. Aivan yhtä hirveää voi olla henkisen pahoinvoinnin aiheuttaminen vaikka haukkumalla ja välinpitämättömyydellä tai pilkkaamalla lapsiaan.

Vierailija
13/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei se ole silti synomyymi. Joissain perheissä on saatettu hakata lapsia, vaikka se ei ole liittynyt mitenkään kuriin vaan vanhempien yleiseen väkivaltaisuuteen.

Ja toisissa perheissä on saattanut olla hyvinkin kova kuri ilman mitään kurittamisia.

Eihän kuritus mitään hakkaamista tarkoita. Hakkaaminen on perheväkivaltaa.

Vierailija
14/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, äiti huusi ja raivosi asiasta kuin asiasta, aina sai olla varuillaan ja muistan kuinka pelkäsin tulla koulusta kotiin kun sai jännittää että mistä alkaa huuto. Kävi myös käsiksi. En muista hyvällä.

Omien lasten kanssa olen pärjännyt puhumalla, olisi hirveää jos he pelkäisivät minua. Kotiin on myös aina voitava tulla turvallisin ja luottavaisin mielin.

Vierailija
15/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja olen ihan rikki ihmisenä.

Vierailija
16/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli toisen vanhemman puolelta ja aivan vääristä asioista. Tänä päivänä olen edelleen katkera siitä että pilasi mun lapsuuden enkä välitä juuri olla tekemisissä. Omille lapsille en samaa halua.

Vierailija
17/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no mitä sun mielestä se on jos lasta lyödään vyöllä takapuolelle? Ei ole hakkaamista eikä väkivaltaa?

Vierailija
18/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no mitä sun mielestä se on jos lasta lyödään vyöllä takapuolelle? Ei ole hakkaamista eikä väkivaltaa?

Missä on sanottu, että kurittaminen = piiskan antaminen

Vierailija
19/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Asioista keskusteltiin ja pyrittiin siihen, että oma ymmärrys kasvaa ja tajuaa miksi kannattaa toimia tietyllä tavoin eri tilanteissa.

Vierailija
20/28 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Asioista keskusteltiin ja pyrittiin siihen, että oma ymmärrys kasvaa ja tajuaa miksi kannattaa toimia tietyllä tavoin eri tilanteissa.

Entä jos oma ymmärrys ei joskus kasvanut eikä käytös muuttunut? Keskusteltiinko silloin vain lisää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä