Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen kateus ilmentymänä

Vierailija
11.04.2015 |

Miksi sanonta sanoo, että "kateus voittaa kiimankin"!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:58"]

Luuleko joku että kateus on vain suomalaisten erityispiirre? Sen sijaan suomalaisilla porvareilla on aivan erityinen kyky pystyä tuntemaan katkeruutta jopa köyhän saamasta ruoaka-apu kassista. Porvarille mikään ei ole arvokkaampaa kuin köyhän toimeentulosta riistetty lantti.

[/quote]

Nyt on katkeruus sitä luokkaa että naurattaa ääneen....

Kärsi! :)

Äänestän muuten Kokoomusta näissäkin vaaleissa -vituttaako?

Vierailija
2/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta tässä kaikessa on se, että jopa kansakunnat kilpailevat sillä, ketkä ovat kateellisimpia. Suomalaiset ovat maailman kateellisin kansa, sanotaan. Ruotsalaiset ovat itsestään samaa mieltä. Siellä on kuninkaallinen kateus (den kungliga avundsjukan), meillä vaan ihan tavallinen tasavaltalainen. Kumman kannattaisi olla kateellinen toiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sanontaa, mutta kaipa kyseessä on niin voimakas tunne, että voittaa pahimman kiimankin

Vierailija
4/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että kateus johtaa tiensä hyväksytyksi tulemisen kokemuksen puutoksesta. Tunne että muut saavuttavat jotain, mitä itse ei saa, nostaa heidät kateellisen silmissä "parempiarvoisiksi" ja heikolla itsetunnolla vatustettu kateellinen kokee itsensä vähäpätöisemmäksi ja suuttuu tästä, sillä se on häneltä pois. Jos taas itse olisikin muiden kadehtima, kokee hän saavansa huomiota ja arvostusta, jota alunperin jäi vaille.

Määrittelemme itsemme muiden kautta.

Vierailija
5/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bb

Vierailija
6/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalainen kokee voimakasta tasa-arvoisuuden tunnetta. Minunkin pitää saada samat mahdollisuudet, kuin naapurin Penalle on annettu. Minun on saatava myös Mersu, mökki ja paljon maallista mammonaa, ei tuo Pena ole sen parempi kuin minä. Mikä se oikein luulee olevansa? Tänne heti ja kaverille kans! Tai muuten ei hyvä heilu!!!

Suomalainen kateus elää ja voi hyvin. Jokainen suomalainen imee sen jo äidinmaidossa, eli geeniperimä velvoittaa. Ennemmin lähtee kuppa Töölöstä, kuin kateus suomalaisen perusluonteesta.

Vierailija
7/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut että suomalaiset olisi erityisesti ulkomaalaisia kateellisempia ihmisiä. Suomessa ei kuitenkaan suvaita sellaista saavutuksien korostamista kuten vaikka täällä Yhdysvalloissa.
Kel onni on, sen kätkeköön...

Vierailija
8/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:56"]

Itse olen sitä mieltä että kateus johtaa tiensä hyväksytyksi tulemisen kokemuksen puutoksesta. Tunne että muut saavuttavat jotain, mitä itse ei saa, nostaa heidät kateellisen silmissä "parempiarvoisiksi" ja heikolla itsetunnolla vatustettu kateellinen kokee itsensä vähäpätöisemmäksi ja suuttuu tästä, sillä se on häneltä pois. Jos taas itse olisikin muiden kadehtima, kokee hän saavansa huomiota ja arvostusta, jota alunperin jäi vaille. Määrittelemme itsemme muiden kautta.

[/quote]Juu. Useimmiten ihmiset kadehtivat jotain, jonka kokevat periaatteessa samanarvoiseksi (ystävä, koulutoveri) tai jotakin, joka on muuten lähellä (sukulaiset, sisarukset, työtoverit) ja jos nämä saavuttavat jotain, niin silloin aletaan tuntea sitä alemmuudentunnetta. 

Suomalaiset eivät ole sen kateellisempia kuin muutkaan, mut hieman jörömpi perusluonne ja töksäyttelevämpi puhetapa taitaa vaikuttaa tuohon niin yleiseen mielikuvaan suomalaisten kateudesta. Samaten on harvinaisempaa, että kadehtittaisiin esim. rikkaita tai eliittiä tai julkkiksia.

Sen olen huomannut, et ne jotka puhuvat paljon kateellisuudesta ja näkevät sitä kaikkialla, ovat itse usein erittäin kateellisia. It takes one to know one. Tällaiselle ihmiselle on suuri palkinto, jos toiset olisivat hänelle kateellisia - se olisi heille ilmeisesti merkki menestyksestä ja merkityksellisyydestä.

Vierailija
9/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tervettä myöntää olevansa kateellinen, tällä palstalla siihen ei moni pysty.

Vierailija
10/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:56"]

Itse olen sitä mieltä että kateus johtaa tiensä hyväksytyksi tulemisen kokemuksen puutoksesta. Tunne että muut saavuttavat jotain, mitä itse ei saa, nostaa heidät kateellisen silmissä "parempiarvoisiksi" ja heikolla itsetunnolla vatustettu kateellinen kokee itsensä vähäpätöisemmäksi ja suuttuu tästä, sillä se on häneltä pois. Jos taas itse olisikin muiden kadehtima, kokee hän saavansa huomiota ja arvostusta, jota alunperin jäi vaille. Määrittelemme itsemme muiden kautta.

[/quote]Juu. Useimmiten ihmiset kadehtivat jotain, jonka kokevat periaatteessa samanarvoiseksi (ystävä, koulutoveri) tai jotakin, joka on muuten lähellä (sukulaiset, sisarukset, työtoverit) ja jos nämä saavuttavat jotain, niin silloin aletaan tuntea sitä alemmuudentunnetta. 

Suomalaiset eivät ole sen kateellisempia kuin muutkaan, mut hieman jörömpi perusluonne ja töksäyttelevämpi puhetapa taitaa vaikuttaa tuohon niin yleiseen mielikuvaan suomalaisten kateudesta. Samaten on harvinaisempaa, että kadehtittaisiin esim. rikkaita tai eliittiä tai julkkiksia.

Sen olen huomannut, et ne jotka puhuvat paljon kateellisuudesta ja näkevät sitä kaikkialla, ovat itse usein erittäin kateellisia. It takes one to know one. Tällaiselle ihmiselle on suuri palkinto, jos toiset olisivat hänelle kateellisia - se olisi heille ilmeisesti merkki menestyksestä ja merkityksellisyydestä.
[/quote]

Olen itse juuri sellainen, että saan käsittämättömän nautinnon muiden kehuista ja hyväksynnästä. Muiden ansaitsemat asiat, (jotka ovat usein kaikkea muuta kuin maallista omaisuutta) herättävät salaiset haaveeni olla parempi ja tyytymättömyyden nykyiseen tilanteeseeni ja kykyihini. Tunne on usein kestämätön "menestyjien" seurassa. Siksi hakeudun "heikompien" joukkoon, jotta tuntisin olevani jotain.

2

Vierailija
11/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:56"]

[/quote]

Olen itse juuri sellainen, että saan käsittämättömän nautinnon muiden kehuista ja hyväksynnästä. Muiden ansaitsemat asiat, (jotka ovat usein kaikkea muuta kuin maallista omaisuutta) herättävät salaiset haaveeni olla parempi ja tyytymättömyyden nykyiseen tilanteeseeni ja kykyihini. Tunne on usein kestämätön "menestyjien" seurassa. Siksi hakeudun "heikompien" joukkoon, jotta tuntisin olevani jotain.

2
[/quote]

Siis 3

Vierailija
12/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tämän siis johtuvan heikosta itsetunnosta ja korostan sen merkitystä kateuden syntymisessä. Täytyy olla tavallaan jokin tyhjiö mikä pitää täyttää. Tämä on mielestäni kateuden ilmentymä.

Ehkä eri juttu on se kun naapurin Pena prassailee uudella ferrarilla ja se tunne on mielestäni enemmän ärtymys kuin aito kateus. Aito kateus on nakertavaa ja voimia syövää. Siitä tulee helposti osa omaa maailmankatsomusta. Vertaan itseäni muihin ja vaadin kaikkia ihailemiani piirteitä muilta itselleni. Mahdotonta täydellisyyttä.
3

Vierailija
13/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KATEUS ON JOILLEKIN IHMISILLE KANTAVA VOIMA,  ja kun oma elämä on tullut sössittyä viimeisen päälle,niin mitäpä sitä enää on muuta jäljellä kuin katkeruus ja muiden kadehteminen.

Vierailija
14/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:39"]KATEUS ON JOILLEKIN IHMISILLE KANTAVA VOIMA,  ja kun oma elämä on tullut sössittyä viimeisen päälle,niin mitäpä sitä enää on muuta jäljellä kuin katkeruus ja muiden kadehteminen.
[/quote]

Mutta miten saan sen valjastettua edukseni?

Vierailija
15/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleko joku että kateus on vain suomalaisten erityispiirre? Sen sijaan suomalaisilla porvareilla on aivan erityinen kyky pystyä tuntemaan katkeruutta jopa köyhän saamasta ruoaka-apu kassista. Porvarille mikään ei ole arvokkaampaa kuin köyhän toimeentulosta riistetty lantti.

Vierailija
16/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun vanhuksilta vietiin ateriapalvelussa leipä, levite ja ruokajuoma (julkaisu 16.2.-15), niin mitä tekee Sampsa Kataja, silloinen kokoomuksen edustaja, se valittaa kehtaa valittaa kansanedustajan palkastaan etuineen vain 8000,- e/kk (julkaisu 11.2.-15).

"He ovat niitä, jotka kaipaavat kaikkein kipeimmin kotihoidon palveluita. Ehkä kannattaisi miettiä, keneltä näitä palveluita karsitaan."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424106121370.html

"Väistyvän kansanedustajan Sampsa Katajan (kok) mukaan kansanedustajan palkka on liian pieni."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423592743658.html

Niin, mikä tässä olikaan ongelma. Ei ihme, ettei Sampsa Kataja ole enää ehdokkaana, mutta mitä tuumaa muut Kokoomuksen ehdokkaat? Onko reilua viedä vanhuksilta osa heidän ruoka-annoksistaan? 

Härskiä meininkiä! Vanhat ja sairaat eivät pysty puolustautumaan. Kuka huolehtii heidän eduistaan?

Hävetkää, jos osaatte!!!

Vierailija
17/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois kuitenkin kateellinen miettiä sitä, mistä ja kenelle on kateellinen. Onko syytä vai ei? On ihan eri kadehtia miljoonapotin saanutta lottovoittajaa, kuin nippanappa töllin ja auton omistavaa, 7päivää viikossa yötämyöten ja ilman lomia töitä 30v paiskonutta yksityisyrittäjää.

Vierailija
18/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhteen juttuun täytyy takertua: nuo köyhän ruoka-apukassin poisottajat ja työttömyyskorvausten sekä sosiaalitukien kadehtijat, ovatko ne mielestäsi porvareita? Vai tarkoitatko pikemminkin ns. keskiluokkaa, joka "ei ole perinyt mitään eikä saanut vanhemmiltaan apua" (joka ei kylläkään useimpien tapauksessa edes pidä paikkansa), ja joka on "itse omalla opiskelullaan, työllään ja ponnisteluillaan" saavuttanut jonkinlaisen ammattitaidon; ehkä yksipuolisen, mutta kuitenkin sellaisen, että sen avulla voi toimia palkansaajana, yrittäjänä, talousjohtajana elinkelvottoman pikkukaupungin tai kunnan hallinnossa tai niin edelleen, ja joka kiukkuisena siitä, että "heitä ei ole kukaan avittanut" aikoinaan, mäkättävät nyt jokaisesta vehnäjauhopussista ja vanhentuneesta leivänkäppyrästä, joka köyhille jostain humanitäärisestä tai herätyskristillisestä avustuspisteestä annetaan?

Eivätkö nämä tällaiset jonkin verran elämässään onnistuneet, mutta muutoin hyvin epämiellyttävät olennot ole juuri sitä ns. keskiluokkaa, joka yrittää matkia porvariston tapoja, makua, tyyliä jne, mutta huonolla menestyksellä, ja jota oikea porvaristo inhoaa? Sellaista porukkaa, joka on noussut materiaalisesti ja koulutussosiaalisesti paljon nopeammin kuin sillä olisi henkistä ynnä kulttuurista kapasiteettia, ja joka epästuhta sitten ilmenee juuri tällaisena moukkamaisena ylimielisyytenä ja vulgäärinä röyhkeytenä?

Minun mielestäni porvaristo on eri porukkaa, eikä se ole ollenkaan niin riidanhaluista eikä yhteiskuntarauhan horjuttamiseen pyrkivää kuin tämä ns. keskiluokka, jonka "porvarillisuus" on alle puolen täyden ihmisiän ikäistä.

T. Köyhä mies, yli 40 v.

Vierailija
19/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 03:28"]

[/quote]

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhteen juttuun täytyy takertua: nuo köyhän ruoka-apukassin poisottajat ja työttömyyskorvausten sekä sosiaalitukien kadehtijat, ovatko ne mielestäsi porvareita? Vai tarkoitatko pikemminkin ns. keskiluokkaa, joka "ei ole perinyt mitään eikä saanut vanhemmiltaan apua" (joka ei kylläkään useimpien tapauksessa edes pidä paikkansa), ja joka on "itse omalla opiskelullaan, työllään ja ponnisteluillaan" saavuttanut jonkinlaisen ammattitaidon; ehkä yksipuolisen, mutta kuitenkin sellaisen, että sen avulla voi toimia palkansaajana, yrittäjänä, talousjohtajana elinkelvottoman pikkukaupungin tai kunnan hallinnossa tai niin edelleen, ja joka kiukkuisena siitä, että "heitä ei ole kukaan avittanut" aikoinaan, mäkättävät nyt jokaisesta vehnäjauhopussista ja vanhentuneesta leivänkäppyrästä, joka köyhille jostain humanitäärisestä tai herätyskristillisestä avustuspisteestä annetaan?

Eivätkö nämä tällaiset jonkin verran elämässään onnistuneet, mutta muutoin hyvin epämiellyttävät olennot ole juuri sitä ns. keskiluokkaa, joka yrittää matkia porvariston tapoja, makua, tyyliä jne, mutta huonolla menestyksellä, ja jota oikea porvaristo inhoaa? Sellaista porukkaa, joka on noussut materiaalisesti ja koulutussosiaalisesti paljon nopeammin kuin sillä olisi henkistä ynnä kulttuurista kapasiteettia, ja joka epästuhta sitten ilmenee juuri tällaisena moukkamaisena ylimielisyytenä ja vulgäärinä röyhkeytenä?

Minun mielestäni porvaristo on eri porukkaa, eikä se ole ollenkaan niin riidanhaluista eikä yhteiskuntarauhan horjuttamiseen pyrkivää kuin tämä ns. keskiluokka, jonka "porvarillisuus" on alle puolen täyden ihmisiän ikäistä.

T. Köyhä mies, yli 40 v.

[/quote]Amen. Hieno kirjoitus. Nämä tyypit on näitä wt-huutelijoita tälläkin palstalla.

Vierailija
20/21 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 02:13"]

[/quote]

Kun vanhuksilta vietiin ateriapalvelussa leipä, levite ja ruokajuoma (julkaisu 16.2.-15), niin mitä tekee Sampsa Kataja, silloinen kokoomuksen edustaja, se valittaa kehtaa valittaa kansanedustajan palkastaan etuineen vain 8000,- e/kk (julkaisu 11.2.-15).

"He ovat niitä, jotka kaipaavat kaikkein kipeimmin kotihoidon palveluita. Ehkä kannattaisi miettiä, keneltä näitä palveluita karsitaan."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424106121370.html

"Väistyvän kansanedustajan Sampsa Katajan (kok) mukaan kansanedustajan palkka on liian pieni."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423592743658.html

Niin, mikä tässä olikaan ongelma. Ei ihme, ettei Sampsa Kataja ole enää ehdokkaana, mutta mitä tuumaa muut Kokoomuksen ehdokkaat? Onko reilua viedä vanhuksilta osa heidän ruoka-annoksistaan? 

Härskiä meininkiä! Vanhat ja sairaat eivät pysty puolustautumaan. Kuka huolehtii heidän eduistaan?

Hävetkää, jos osaatte!!!

[/quote]

Onpa typerä verrata asioita, jotka eivät mitenkään ole tekemisissä keskenään.

Kunnan vanhusten ateriapalvelun rahat ja kansanedustajien palkat tulevat aivan eri tahoilta. Kunta päättää, miten sote-rahansa käyttää. Mikään ei estänyt tinkimästä esimerkiksi lattea litkivien kotimutsien oikeudesta hoidattaa vanhempia lapsiaan päiväkodeissa vauvalomalla ollessaan ja pistää nekin rahat hyödyllisempään. Toisaalta Kataja on aivan oikeassa siinä, että yksityisen puolen parhaat asiantuntijat eivät hakeudu kansanedustajiksi, jos palkkataso merkittävästi laskisi. Ja käsi sydämellä, just tätä väkeä eduskuntaan kipeästi tarvittaisiin - laskutaitoista, kansantaloutta, teollisuutta ymmärtävää väkeä, ei mitään kaupungin työntekijäpellejä, joiden intressi on pitää julkisen sektorin tehotonta pöhöä yllä.

Mitä sitten taas ketjun aiheeseen tulee, joku kysyi miten käyttää kateutta hyödykseen. Suomessahan on kahdenlaista kateutta: länsisuomalaista positiivista kateutta ja savolaista negatiivista. Ensimmäinen pistää rakentamaan hienomman ladon ja hankkimaan hienomman auton kuin naapurilla. Jälkimmäinen polttaa naapurin ladon ja viiltelee naapurin renkaat ja autonkyljet yön pimeydessä. Hyödyntämällä sitä asennetta, että jos tuo pystyy niin silloin minäkin kyllä pystyn, pääsee eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi