Miksi Suomessa ei voi vastasynnyttäneitä naisia kohdella laitoksella kauniisti?
Vain ystävällisesti käyttäytyviä hoitajia, kiitos, vastasynnyttäneen lähistölle.
Varmistakaa rauhallinen paikka missä äiti voi levätä urakan jälkeen.
Ja viekää nyt jukolauta sitä lisämaitoa viipymättä ellei kerta tisseistä heru vauvalle tippaakaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaaloissa ole aikaa kaikkia prinsessoja paapoa.
Mulle on tehty kaksi kertaa tähystysleikkaus, josta jää pienet arvet ja kivutkin ovat maltilliset. Silti mut on saatettu leikkauksen jälkeen osastolla vessaan, ruoat tuotu sängyn viereen, kipulääkettä on saanut riittävästi eikä todellakaan ole tarvinnut itse vaihtaa lakanoita tai etsiä sairaalavaatteita kaapista.
Sektio on huomattavasti isompi leikkaus ja alatiesynnytyksestäkin voi verenhukan, univajeen yms. takia olla paljon kipeämpi, mutta kaiken tuon joudut tekemään itse, samalla hoitamaan vauvan ja kuuntelemaan vielä hoitajien asiattomia kommentteja.
Niin että kerrotko miksi synnyttäjä on prinsessa ja tavallinen leikkauspotilas ei?
Nähtävästi ei ole mitään muuttunut 20 vuodessa. Ei jäänyt itsellekään kauniit muistot kätilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoksella? Sähkölaitos?! Kaasulaitos?!
Aika vajaa olet jos et ole koskaan kuullut termiä ”synnytyslaitos”.
Ihan hyvin mua ainakin kohdeltiin. Ruoat sängyn viereen ja lakanoita ei tarvitse itse vaihtaa. Lääkärit ja kätilöt ystävällisiä.
No kyllä Hämeenlinnassa on huippu hoito ja loistavat kätilöt. Synnyttämisen jälkeen tarjotaan skumpat tai pommacit ja syötävää. Hoitajat huolehtii todella hyvin kaikesta ja lisämaitoa saa pyydettäessä. Jos lakanat likaantuu käyvät vaihtamassa ilman että tarvitsee edes pyytää, tekevät sen usein ruoka-aikaan niin itse on syömässä.
Taitaa olla sairaalakohtaisia eroja. Eikä siellä tarvi montaa päivää muutenkaan olla pari päivää on riittänyt, joka kerta. Itse ainakin ollut todella tyytyväinen.
Espoon sairaalasta kahdesta synnytyksestä jäänyt hyvät muistot. Lisämaitoa sai heti pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoksella? Sähkölaitos?! Kaasulaitos?!
Laitos se on. Liukuhihna, jossa synnyttäneitä äitejä kohdellaan kuin saastaa.
Naisia kohdellaan kuin skeidaa, synnytysväkivalta, jne. Kätilöt naureskelevat, kun synnyttäjällä on tuskia.
Vierailija kirjoitti:
Naisia kohdellaan kuin skeidaa, synnytysväkivalta, jne. Kätilöt naureskelevat, kun synnyttäjällä on tuskia.
Kätilöt ovat itse myös ihan niitä samoja synnyttäviä äitejä eivätkä todellakaan naureskele kenellekään.
Mulla ainakin ihana osaava kätilö, epiduraalin sain ja yhtään kipuja ei tarvinnut kärsiä. Eikä tarvinnut tikata. Tämäkin kätilön ammattitaidosta kiinni jos vauva normaalinkokoinen että repeääkö paikat vai ei, eli osaako kätilö avustaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Se on poliklinikka ei laitos 🙄
No ei kyllä ole poliklinikka.
Itse muistan esikoisen kanssa kun veri valui sääriä pitkin ja vauva itki yöllä huoneessa. Yritin viedä yöhoitajille että siivoan itseni mutta kuulemma olisi tärkeämpääkin tekemistä mutta pakko kai se on. Vauva oli kiilattu lakanarullalla toimiston pöydälle seinää vasten, siitä löysin yksin huutamasta. Että kiitosta vaan avusta sisar hento valkoiset.
Toinen vauva oli kovin itkuinen synnyttyään ja itse olin pahasti revennyt ja tikattu. Olin vielä synnytyssalissa ja pyysin kätilöä antamaan vauvan rinnalle kun itse en voinut vielä nousta istumaan. Ei kuulemma kannata totuttaa että ”on aina rinnalla”. Totuttaa, siis tunnin ikäistä. Ei siis antanut minulle omaa lastani. Heivasin sitten itse yhdellä kädellä kapalosta kiinni pitäen vauvan itselleni.
Mutta nämähän ovat valitettavasti ihan tavallisia tarinoita. Olisi kyllä mielenkintoista kuulla jonkun kätilön/hoitajan näkemys näistä asioista, mikä heistä oikeuttaa kohtelemaan naista ja lastakin aivan ala-arvoisesti silloin kun juuri apua tarvisisi.
Koska Itä-Saksan opit edelleen käytössä.
Voiko ihminen olla haavoittuvimmillaan tilassa missä on vastasynnyttänyt ja siihen sitten marssiikin asiallisen hoitsun asemesta paikan pahin kuspää tiuskimaan huonotuulisena . .
Tulee vaan mieleen kun näitäkin juttuja lueskelee, että oliskohan mieshoitajat parempi vaihtoehto sittenkin.
Ei taida ne naiset olla toisilleen niin empaattisia ja myötätuntoisia, vaikka niin aina esittää...
Vierailija kirjoitti:
No kyllä Hämeenlinnassa on huippu hoito ja loistavat kätilöt. Synnyttämisen jälkeen tarjotaan skumpat tai pommacit ja syötävää. Hoitajat huolehtii todella hyvin kaikesta ja lisämaitoa saa pyydettäessä. Jos lakanat likaantuu käyvät vaihtamassa ilman että tarvitsee edes pyytää, tekevät sen usein ruoka-aikaan niin itse on syömässä.
Taitaa olla sairaalakohtaisia eroja. Eikä siellä tarvi montaa päivää muutenkaan olla pari päivää on riittänyt, joka kerta. Itse ainakin ollut todella tyytyväinen.
Hyvä Hämeenlinnan synnytysosasto ! Loistavaa toimintaa!
Pitävät tavoitteenaan tuolla turvallista ja "hyvää synnytyskokemusta" sekä äidille että perheelle!
Juuri noin !!
Tuntemani kätilöt ovat kyllä kaikki niin ihania ihmisiä että on vaikea kuvitella heidän kohtelevan potilaitaankaan mitenkään muuten kuin hyvin.
Noh, yksi on ehkä vähän suirasanaisempi, mutta ei hänkään mitenkään ilkeä.
"
Vierailija kirjoitti:
Espoon sairaalasta kahdesta synnytyksestä jäänyt hyvät muistot. Lisämaitoa sai heti pyydettäessä.
Onneksi on näitä hyviä tyyppejä alalla.
Asioista pitää keskustella, eikä tylyttää ihmisiä. Eivät naiset ole tyhmiä ja ymmärtämättömiä.
-eri