Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tietoa voiko kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

Mitenkä eläkkeelle sairauden takia
26.12.2021 |

Olen työikäinen 50 vuotias mies. Muutama vuosi psykiatri diagnosoi minulla kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Onko tietoa miten pääsee tämän diagnoosin pohjalta työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin vaikea päästä eläkkeelle nykyisin. Tämä on kuultu useaan otteeseen kelan kuntoutus virkailijan suusta ja itse koettu.

Itse olen ollut työkyvytön 13 vuotta masennuksen takia, diagnoosi muuttui 2-tyypin bipoksi viisi vuotta sitten. Pari muutakin mt- diagnoosia on. Kuntoutustoimenpiteitä ja - tutkimuksia on käytännössä tehty kaikki, paitsi uudelleenkoulutus. Kuntoutustukea ei ole silti myönnetty kertaakaan, saati pysyvää eläkettä. Ikää on 50 v.

Vierailija
22/34 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työtön voi sairastua ja olla sairaslomalla samoin kuin muutkin. Työssä jos saa shokin jää lomalle voi joko palata työhön takaisin tai etsiä uuden ammatin tai jäädä sairaslomalle siitä eläkkeelle riippuu ihan omasta tahdosta jos ei ole tehnyt rikoksia.Psykiatrit on saanut koulutuksen kirjoittaa lomia lääkkeitä labrakokeita ja eläkehakemuksia sairaslomia se on niiden työ. Palkkatyötä nekin vaan tekee. Valitset itse oletko sairas vai teetkö työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin vaikea päästä eläkkeelle nykyisin. Tämä on kuultu useaan otteeseen kelan kuntoutus virkailijan suusta ja itse koettu.

Itse olen ollut työkyvytön 13 vuotta masennuksen takia, diagnoosi muuttui 2-tyypin bipoksi viisi vuotta sitten. Pari muutakin mt- diagnoosia on. Kuntoutustoimenpiteitä ja - tutkimuksia on käytännössä tehty kaikki, paitsi uudelleenkoulutus. Kuntoutustukea ei ole silti myönnetty kertaakaan, saati pysyvää eläkettä. Ikää on 50 v.

Mielenkiintoista miten paljon joidenkin kohdalla nähdään vaivaa.

Vierailija
24/34 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta kirjoitti:

Kyllä työtön voi sairastua ja olla sairaslomalla samoin kuin muutkin. Työssä jos saa shokin jää lomalle voi joko palata työhön takaisin tai etsiä uuden ammatin tai jäädä sairaslomalle siitä eläkkeelle riippuu ihan omasta tahdosta jos ei ole tehnyt rikoksia.Psykiatrit on saanut koulutuksen kirjoittaa lomia lääkkeitä labrakokeita ja eläkehakemuksia sairaslomia se on niiden työ. Palkkatyötä nekin vaan tekee. Valitset itse oletko sairas vai teetkö työtä.

Sulla ei taida olla mitään kokemusta asiasta.

Ei todellakaan lääkäri voi vaikuttaa siihen, saako potilas sairauslomaa tai eläkettä. Kela päättää niistä, lääkäri vain voi antaa lausunnon, jolla niitä haetaan. Ja monet psyyken vakavammista sairauksista ovat sellaisia, että niiden kulkuun ei itse voi aina vaikuttaa. Toki elämäntavoilla on merkitystä. Esim juuri kaksisuuntainen mielialahäiriö on elinikäinen sairaus, eikä oire jaksojen puhkeamiseen voi aina itse vaikuttaa lääkehoidosta riippumatta.

Vierailija
25/34 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni eläköityi jo nuorena parikymppisenä. Toki ajat saattoivat olla eri silloin, tarjolla oleva lääkitys ehkä huonompaa ja tuosta diagnoosista on myös lievempi muoto. Joillakin menee ihan mahdottomaksi niin kuin sillä entisellä YLE:n urheiluselostajalla.

Vierailija
26/34 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän ne sen päättää mikä on homman nimi. Kuntoutustuella pitää olla vuosikaupalla. Jos on osastohoitojaksoja, niin ne vaikuttavat asiaan, että katsotaan enemmän sairaaksi.

Erilaisia lääkekokeiluja tulee jatkuvasti ja hoitajalla pitää käydä. Jos saa eläkkeen nin sitten on vapaa. Ei onnistu kyllä monelta näytellä.

Seitsemän vuotta meni itsellä ja nyt eläkkeellä.

Vierailija
27/34 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta parempi eläke? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön, niin tuskinpa pääset. Minulle lääkäri sanoi, ettei pääse kuin korkeintaan skitsofrenia diagnoosilla. Mutta pääseekö silläkään, eiköhän katsota, että on hoidolla työkykyinen. Kukaaan ei ole niin työkykyinen kuin työkyvytön työtön. 

Olen vakituisessa työsuhteessa nyt työtapaturman takia tapaturmaeläkkeellä. Vammaannuin käden osalta työtapaturmassa reilu 3 vuotta sitten. Vakuutusyhtiö käsittelee tällä hetkellä miten jatko menee. Tällä hetkellä saan vakuutusyhtiöstä kuukausittaisen tapaturmaeläkkeen. Sitä myös miettinyt olisiko tapaturman takia myönnetty työkyvyttömyys eläke suurempi kuin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä saatava eläke. Kummasta saatava eläke siis parempi?

No kylläpäs sinulla onkin hyvin asiat, kun voi shoppailla ja valkata itselleen parhaan eläkkeen. Kaikilla ei tosiaan ole tuohon mahdollisuuksia.

Kaksisuuntaista hoidetaan lääkkeillä, joilla se saadaan yleensä ihan tasapainoon. Joten jos meinaat siitä eläkkeelle päästä, niin aika pitkään ja monenlaista kokeilua pitää sitä ennen testata. Ja sun pitää siis olla ihan sekaisin eli epätasapainossa joka kokeilulla. Aika rankkaa.

Yrität siis jatkuvasti pitkiä sairaslomia, aina tällä sairauden doagnoosilla. Erilaisia työkokeiluja, kuntoutuksia: ne pitää aina jäädä kesken koska sairaus.

Siitä voi sitten vuosien jälkeen hakea sitä eläkettä.

Oletko niin sairas että haet kokoaikasta eläkettä? Ja heti pysyvää ?

Kyllä on pitkä urakka siinä

Vierailija
28/34 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten paljon joidenkin kohdalla nähdään vaivaa.

En ole tämä kenelle vastasit, mutta näinhän se on. Joidenkin tai ehkä monenkin kohdalla nähdään hyvin paljon vaivaa siinä ettei eläkkeelle päästetä. Lääkärin mielestä on täysin työkyvytön eikä kuntoutettavissa. Silti työkyvyttömälle teetetään ja maksetaan jos minkälaista kuntoutusta ja tutkimusta. Eläkehakemus hylätään aika erikoisilla syillä. Eläkkeeseen ei löydy rahaa, mutta muuhun näköjään löytyy. Ei ole ihan ilmaisia nuo em. toimenpiteet. Toki työkyvytön ei itse niitä (onneksi) maksa.

Vierailija
29/34 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis mahdollista että kuntoutustuen jatkohakemus muuttuukin pysyväksi eläkkeeksi eläkevakuutusyhtiön toimesta vai pitääkö pysyvää eläkettä itse aina hakea?

Vierailija
30/34 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omasta sairaudestaan kertonut toimittaja Päivi Storgård on päässyt eläkkeelle.

Vierailija
31/34 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmista ei pääse todellakaan mitenkään helposti eläkkeelle, vaikka niin moni luulee.

Vierailija
32/34 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mahdollista että kuntoutustuen jatkohakemus muuttuukin pysyväksi eläkkeeksi eläkevakuutusyhtiön toimesta vai pitääkö pysyvää eläkettä itse aina hakea?

Sitä pitää psykiatrin hakea. Jotkut on niin toivottomia tapauksia että niille se tulee Kelan päätöksellä ilman erillistä hakemusta. On tietysti haettu kuntoutustuelle jatkoa ja päätös tulee toistaiseksi jatkuvana. Tiedän pari tällaista tapausta.

Vierailija
33/34 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin kävi mulle hiljattain. Psykiatri laittoi jatkohakemuksen kuntoutustukeen ja yhtäkkiä eläkevakuutusyhtiöstö tuli kysely, että haluatko pysyvän vai määräaikaisen eläkkeen. En vieläkään meinaa uskoa todeksi, luultavasti on yleisempää niin päin, että lääkäri hakee eläkettä, mutta sitä ei myönnetä.

Vierailija
34/34 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin kävi mulle hiljattain. Psykiatri laittoi jatkohakemuksen kuntoutustukeen ja yhtäkkiä eläkevakuutusyhtiöstö tuli kysely, että haluatko pysyvän vai määräaikaisen eläkkeen. En vieläkään meinaa uskoa todeksi, luultavasti on yleisempää niin päin, että lääkäri hakee eläkettä, mutta sitä ei myönnetä.

Mikä oli diagnoosi ja kuinka kauan olit kuntoutustuella ja minkä ikäisenä pysyvälle eläkkeelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän