Luulen että varvas murtui. Kotihoito?
Potkaisin sängynreunaan jo neljä tuntia sitten ja on edelleen todella kipeä jä turvoksissa. Luulen siis että tuli (hius)murtuma. Miten siis hoito? Ei nyt varmaan tarvi sairaalaan lähtä kuvaamaan ja murtumaa toteamaan kun ei sitä kuitenkaan kipsata. Pitääkö siis teipata? Teipataanko yksikseen vai yhteen viereisen varpaan kanssa? Vai olisiko parempi antaa olla? Kyseessä nyt siis "nimetön" varvas, siis pikkuvarpaasta seuraava.
Kommentit (6)
Teippaa viereiseen varpaaseen. Kipuun ha turvotukseen kylmähoitoa.
Minä teippasin viereiseen varpaaseen kun murtui futsalpelissä. Useemman viikon oli kipeä.
Itselläni vääntyi myös ko. varvas. 7 vkoa oli hankala. Ei ollut murtunut. Tökkää varpaan päästä kevyesti. Jos ei satu pahemmin, niin tuskin murtunut..
Mulla ollu kuudesri hiusmurtuma varpaassa (joo vähän oon tunari aina joskus), ekalla kerralla sanottiin että sille ei oikei voi mitään tehä, annettiin kepit. Muutama viikko meni et oli kunnossa. Tokalla kerralla teipattiin viereiseen varpaaseen mut se pahens mulla vaan kipua. Neljä loppua kertaa en oo käyny ees lääkärissä. Ja ennen ku joku kysyy ni 5 kertaa sama varvas, yhen kerran eri :D
Teippaa keskivarpaaseen, ainakin jos on jotenkin vinksallaan. Mulla on pari kertaa murtunut varvas, on ne pitkään kipeitä. Varsinkin kerran, kun keskivarvas meni niin että se kärki sojotti ihan selvästi sivulle päin. Ei se aivan ennalleen tullut, kun taitan varpaat koukkuun niin se jää sojottamaan pystyyn. Mutta ihan kelpo kuitenkin. Vihoitteli varmaan lähemmäs vuoden, loppuajan esim. kylmää saadessa.
3-4 päivää on todella kipeä ja sit helpottaa mutta oireet jatkuvat noin kuukauden eikä sille mitään voi eikä teippaamisesta ole kuin käytännön haittaa ja tuskin on edes murtunu.