Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti kummilusikan saa?

Vierailija
10.04.2015 |

Koruista ja kaikesta tämänkaltaisesta täysin tietämätön kyselee. Kun kummilusikkaa on ostamassa, saako sen heti kaiverruksineen mukaan vai pitääkö se noutaa erikseen jonkin ajan päästä? Jos niin kauanko sen teettämiseen menee, päiviä, viikkoja? Ymmärrän, että on vähän paikkakohtaista, mutta noin suunnilleen, jotta tietää miten hyvissä ajoin pitäisi ostoksille lähteä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaa päivää ennen kannattaa, tai viikkokin. Tosin jos et tiedä nimeä, niin.....

Vierailija
2/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti saa heti kaiverrusta jos ei liikkeessä ole päätoimista kaivertajaa töissä. Ja riippuu ihan liikkeestä kauanko menee, mutta luulisi ettei viikkoja missään mene, jotkut kaivertavat koneella liikkeessä, siinä ei mene kauan, tai joskus harvoin liikkeessä on kultaseppä joka kaivertaa käsin. Toiset liikkeet lähettää kaiverrettavat jollekin kultasepälle kaiverrettavaksi käsin tai koneella, ja siinä varmaan menee aikaa riippuen miten posti kulkee ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö vanhemmat yleensä hanki kaiverrukset?

Vierailija
4/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat lusikan ilman kaiverruksia, saat heti mukaan. Lisäksi (yleensä) samaan hintaan tulee kaiverruslahjakortti koska yleensä kummit/muut eivät tiedä lapsen tulevaa nimeä etukäteen. Vanhemmat vievät sitten lusikan ja lahjakortin liikkeeseen ja kertovat mikä nimi siihen laitetaan. Kaiverruksessa menee yleensä muutamasta päivästä viikkoon.

Vierailija
5/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:06"]

[/quote]Mä olen kahden kummi ja molemmille ostin kummilusikat, jotka myös minä kaiverrutin. En ole kuullutkaan että olisi pitänyt kaiverruttamattomana viedä!

Vierailija
6/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:11"]

[/quote]Mä olen kahden kummi ja molemmille ostin kummilusikat, jotka myös minä kaiverrutin. En ole kuullutkaan että olisi pitänyt kaiverruttamattomana viedä!

[/quote]

Tiesit siis molempien lasten nimet etukäteen? Minulla on kaksi kummilasta. Toisen heistä nimen tiesin, toisen en. Musta kyllä yleisempää on ettei kummit tiedä nimeä. Itse en kertonut kenellekkään oman lapseni nimeä, ja vein sitten itse lahjat kaiverrettavaksi.

Vierailija
7/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:11"]

[/quote]

Tiesit siis molempien lasten nimet etukäteen? Minulla on kaksi kummilasta. Toisen heistä nimen tiesin, toisen en. Musta kyllä yleisempää on ettei kummit tiedä nimeä. Itse en kertonut kenellekkään oman lapseni nimeä, ja vein sitten itse lahjat kaiverrettavaksi.

[/quote]Vanhemmat kertoivat kun kysyin, ei ollut siis mikään valtionsalaisuus...

Vierailija
8/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin monen lapsen kummi, ja kaiverrettu aina kaikki ristiäisten jälkeen koska sehän se on se idea, että lapsi saa sen nimen siellä, ei tulisi mielenkään alkaa kyselemään etukäteen jonkun lusikan takia.

Vierailija
9/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ostat lusikan ilman kaiverruksia, saat heti mukaan. Lisäksi (yleensä) samaan hintaan tulee kaiverruslahjakortti koska yleensä kummit/muut eivät tiedä lapsen tulevaa nimeä etukäteen. Vanhemmat vievät sitten lusikan ja lahjakortin liikkeeseen ja kertovat mikä nimi siihen laitetaan. Kaiverruksessa menee yleensä muutamasta päivästä viikkoon."

Perinteisesti kummilusikan antaa sylikummi, kun lapsi täyttää vuoden ja siinä vaiheessa luulisi nimenkin olevan tiedossa  ja tätä perinnettä on käytetty ainakin toista sataa vuotta.

Tosin olen kuullut, että nykyisin jotkut antavat sen etukäteen kastejuhlassa, mutta miksi ihmeessä nykyään kaikki pitää elää tai saada etukäteen, eivät vauva edes tarvitse tuota kummilusikkaa kuin n. vuoden ikäisenä, kun oppivat itse käyttämään ruokailussa lusikkaa.

Vierailija
10/10 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:26"]

"Ostat lusikan ilman kaiverruksia, saat heti mukaan. Lisäksi (yleensä) samaan hintaan tulee kaiverruslahjakortti koska yleensä kummit/muut eivät tiedä lapsen tulevaa nimeä etukäteen. Vanhemmat vievät sitten lusikan ja lahjakortin liikkeeseen ja kertovat mikä nimi siihen laitetaan. Kaiverruksessa menee yleensä muutamasta päivästä viikkoon."

Perinteisesti kummilusikan antaa sylikummi, kun lapsi täyttää vuoden ja siinä vaiheessa luulisi nimenkin olevan tiedossa  ja tätä perinnettä on käytetty ainakin toista sataa vuotta.

Tosin olen kuullut, että nykyisin jotkut antavat sen etukäteen kastejuhlassa, mutta miksi ihmeessä nykyään kaikki pitää elää tai saada etukäteen, eivät vauva edes tarvitse tuota kummilusikkaa kuin n. vuoden ikäisenä, kun oppivat itse käyttämään ruokailussa lusikkaa.

[/quote]Missä tuollainen sääntö on, että kummilusikan hankkii nimenomaan sylikummi ja varsinkin 1-vuotislahjaksi? En ole kuullutkaan moisesta! Ja en ole kenenkään sylikummi, mutta tosiaan noiden kahden kummi ja mun "perinne" on hankkia kummilusikka. Riitaa ei ole tullut sylikummien kanssa asiasta.