Liian ahkerat ihmiset
Että ärsyttää sellaset liian ahkerat ihmiset jotka "ei osaa olla jouten"! Tuli vaan mieleen tosta laiskuusketjusta koska itse oon tosi laiska välillä ja I LOVE IT.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:00"]Joo sama.
FB:ssa pari sellasta kaverina. "Ainoa vapaapäivä kahteen viikkoon ja maalasin leikkimökin, hakkasin polttopuut, leivoin lasten kanssa, autoin naapurin mummoa, hemmottelin miestäni ja vaihdoin kesärenkaat ja ja ja nyt on talonin putipuhdas ihanaa!"
So what.
[/quote]
Joo just tollanen meininki. Miksei jotkut vaan osaa olla ja nauttia siitä ettei tarvitse tehdä mitään?
Jos vapaa-aikaa on vähän, on vaikea pysähtyä paikoilleen. Pitää koko ajan todistaa olevansa tehokas ja ahkera.. Minulla on juuri tämmöine ongelma. Siis vapaa-aikaa olisi kyllä riittävästi (ei vain yhtä vapaata päivää kahteen viikkoon), mutta koko ajan on tunne, että tekee liian vähän. Ja hirveästi jää tekemättä.
Lomallakin noustaan kuudelta ja tehdään, tehdään, tehdään. Kyllä on ihmisellä arvot päin helvettiä jos ei edes lomalla osaa ottaa rennosti.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:17"]Jos vapaa-aikaa on vähän, on vaikea pysähtyä paikoilleen. Pitää koko ajan todistaa olevansa tehokas ja ahkera.. Minulla on juuri tämmöine ongelma. Siis vapaa-aikaa olisi kyllä riittävästi (ei vain yhtä vapaata päivää kahteen viikkoon), mutta koko ajan on tunne, että tekee liian vähän. Ja hirveästi jää tekemättä.
[/quote]
Mistä ihmeestä tollanen tunne tulee? Teet liian vähän mihin verrattuna? Meillä on yks elämä eikä sitä ole pakko elää suorittamalla. Siis saa elää jos haluaa mutta onko se kivaa sitten vai hä
En voi sille mitään. Herään viikonloppuisin ja lomilla aina samaan aikaan ilman kelloa kuin arkisinkin eli 5.30. Jos joku homma on tekemättä, se pyörii mielessä niin kauan kunnes se on tehty. Laiskottelemaan pystyn kyllä, kun kaikki asiat on järjestyksessä ja tehtynä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:17"]Jos vapaa-aikaa on vähän, on vaikea pysähtyä paikoilleen. Pitää koko ajan todistaa olevansa tehokas ja ahkera.. Minulla on juuri tämmöine ongelma. Siis vapaa-aikaa olisi kyllä riittävästi (ei vain yhtä vapaata päivää kahteen viikkoon), mutta koko ajan on tunne, että tekee liian vähän. Ja hirveästi jää tekemättä. [/quote] Mistä ihmeestä tollanen tunne tulee? Teet liian vähän mihin verrattuna? Meillä on yks elämä eikä sitä ole pakko elää suorittamalla. Siis saa elää jos haluaa mutta onko se kivaa sitten vai hä
[/quote]
Omalla kohdallani syynä tähän lienee pätkätyöläisyys. Koko ajan tuntuu, että pitäisi hakea töitä enemmän ja paremmin, tehdä työnsä vielä paremmin. Kun ei ole töitä, tulee tunne, että on ihan hyödytön ja ainakin kodin pitäisi olla sitten tip top ym. Ei osaa pysähtyä, kun ei ole selvää työn ja vapaa-ajan jakoa. Nytkin teen tässä samalla työhakemusta, olen hakenut opintoihin ja pitäisi lukea pääsykoekirjallisuutta, samalla suunnittelen jollain aivosolulla yhtä työprojektia ja joku osa aivoistani muistuttaa, että pyykit ovat olleet narulla kuivumassa jo monta päivää...
Eipä tämmöisessä tietenkään ole järkeä. Ehdottomasti ihmisen pitäisi osata rentoutua ja nauttia elämästään, kun vielä on terve ja suht nuori ihminen.
Periaatteessa samaa mieltä, suorittaminen on järjetöntä. Työpäivinäkään , kun ei kotona jaksa mitään ylimääräistä tehdä niin hommat helposti kasautuu vapaapäiviin ja on entistä kurjempaa elää arkea likaisessa kodissa tiski-ja pyykkikasojen keskellä jääkaappi tyhjänä. Eli joskus ne hommat vaan on hoidettava ja työssäkäyvä lapsiperheellinen joutuu välillä suorittamaan arkea, jos haluaa palkan napsahtavan tilille.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:31"]
Periaatteessa samaa mieltä, suorittaminen on järjetöntä. Työpäivinäkään , kun ei kotona jaksa mitään ylimääräistä tehdä niin hommat helposti kasautuu vapaapäiviin ja on entistä kurjempaa elää arkea likaisessa kodissa tiski-ja pyykkikasojen keskellä jääkaappi tyhjänä. Eli joskus ne hommat vaan on hoidettava ja työssäkäyvä lapsiperheellinen joutuu välillä suorittamaan arkea, jos haluaa palkan napsahtavan tilille.
[/quote]
Näinhän se on! Sitten kun vapaapäivänä saa jotain roikkumaan jäänyttä vihdoin tehtyä, tekee mieli kirjata se ylös johonkin näkyväksi - ehkä sitten FB:iin. Ei sinne varmaan tule kirjattua niitä hetkiä, mitä ei halua ajatella (kuten ne arki-illat, jolloin jaksaa vaan maata sohvalla lastenhoidon, ruuanlaiton ym. pakollisen välissä ja ikkunassa siintää se jo vuosia maalaamatta ollut leikkimökki..)
Jotkut rentoutuvat tekemällä, ja monesti vapaa-aikana tehdään kuitenkin eri asioita kuin töissä, yleensä vieläpä asioita, joista pidetään. Piristävää tekemistä on juuri sellainen, jossa tulos heti näkyy, kuten vaikkapa käsityöt, siivoaminen, leipominen, nurmikonleikkuu, maalaaminen, remontointi tms.
Minun kokemukseni mukaan ahkerat ihmiset ovat pääasiassa hyväntuulisia sekä hauskaa ja inspiroivaa seuraa. Hampaat irvessä suorittavat takakireät tiukkapipot ovat sitten eri asia erikseen, heitä en lue ns. tavallisiin ahkeriin ihmisiin.
Ja itsehän olen siis laiska, mutta haluaisin olla ahkerampi. :)
Itse kuulun tähän sakkiin, joka tekee koko ajan jotain ja vielä urheilee 6-7 pv viikossa. Pidän työteliäisyydestä, mutta en mainosta sitä missään.
Olen tosi mukavuudenhaluinen, joskus huomaan että ahkerat kaverit tuntuu vähän ärsyyntyvän mutta olen aikuinen ja elän vain itselleni, en siis todellakaan tee asioita vaikeimman kautta. Tämä tuntuu jotain ahkeria ärsyttävän? Esim. en helvetissä mankeloi mitään lakanoita :D
Ihmiset on erilaisia. Itse olen luonnostani laiska nautiskelija, mutta ei mua ärsytä jos joku on ahkera/toimelias. Toivoisin, että sekä laiskat että ahkerat ymmärtäisivät toisiaan ja toisaalta pyrkisivät pitämään itsensä jotenkin kurissa. Liika suorittaminen tai äärimmäinen laiskuus on haitallista, siinä menee pahimmillaan terveys ja ihmissuhteet. Sairaalloinen suorittaminen on toki paljon hyväksytympää meidän yhteiskunnassa.
Facebookissa kukin saa puolestani päivittää mitä haluaa, mutta pidän kyllä vähän urpona sellaisia työvuorot-kotityöt-liikuntaharrastukset-luettelointeja.
Mökkeilyä harrastavien keskuudessa taitaa olla eniten noita ylisuorittajia, eivät osaa lomailla.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:58"]
Että ärsyttää sellaset liian ahkerat ihmiset jotka "ei osaa olla jouten"! Tuli vaan mieleen tosta laiskuusketjusta koska itse oon tosi laiska välillä ja I LOVE IT.
[/quote]
Heh, luuseri.
Kukin tyylillään. Miksi ärsyyntyä muiden touhuista?
Minä olen töissä työmyyrä. Teen aina raskaimmat työt, hymy huulilla otan vastaan lisää töitä, haluan että vanhemmilla työkavereilla on helpompaa ja olen aina auttamassa. Mutta kotona... Käyn lenkillä ja makaan sohvalla katsomassa telkkaria. Noh, kesällä on pakko tehdä pihatöitä, mutta niidenkin jälkeen makaan aurinkotuolissa. Vapaa-aikani kuluu joutenoloon ja nautin siitä.
Minulla ollut lapsuudesta lähtien tämä tekemisen vimma. Olen keski-ikäinen akka, en vapaapäivinäkään osaa levätä, aina on jotain tehtävä. Kirjoitan listalle työt, mitä on tehtävä. Lomalla sama juttu. En osaa laiskotella. Vanhempani opettivat, että laiskuus on syntiä, aina täytyy tehdä jotain. Koen, että jos esim. lomalla luen kirjaa , koko ajan takaraivossa on tunne, että pitäisi tehdä jotain. Lapsuudessani kirjaa lukiessani kesäisin, äitini sanoi, että "eikö ole tärkeämpää tekemistä". Leikkasin ruohoa, kitkin kasvimaata, hoidin kukkapenkkejä sekä siivosin. Ehkä näiden lapsuuden kokemusten tähden en osaa nauttia joutenolosta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:17"]Jos vapaa-aikaa on vähän, on vaikea pysähtyä paikoilleen. Pitää koko ajan todistaa olevansa tehokas ja ahkera.. Minulla on juuri tämmöine ongelma. Siis vapaa-aikaa olisi kyllä riittävästi (ei vain yhtä vapaata päivää kahteen viikkoon), mutta koko ajan on tunne, että tekee liian vähän. Ja hirveästi jää tekemättä.
[/quote]
Mistä ihmeestä tollanen tunne tulee? Teet liian vähän mihin verrattuna? Meillä on yks elämä eikä sitä ole pakko elää suorittamalla. Siis saa elää jos haluaa mutta onko se kivaa sitten vai hä
[/quote]
Astuppa perheenäidin asemaan. Tekemistä on monin verroin enemmän kuin sinkkuna oli. Ja jos en itse tee, ei niitä kukaan muu tee. Jos sinä asut äitisi talossa asut kuin hotellissa...vai oletko kenties sinkku? Ei ole kivaa istua laiskana sohvalla ja katsella laiskana kun taapero kaatoi maidon matolle ja se siinä hitaasti imeytyy mattoon, wc on lasten jäljiltä siivousta kaipaavassa kunnossa, nurmikko leikkaamatta ja kukkapenkissä rehottais rikkaruohot, maali rapisee talon ulkoseinistä jne...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:24"]Minä olen töissä työmyyrä. Teen aina raskaimmat työt, hymy huulilla otan vastaan lisää töitä, haluan että vanhemmilla työkavereilla on helpompaa ja olen aina auttamassa. Mutta kotona... Käyn lenkillä ja makaan sohvalla katsomassa telkkaria. Noh, kesällä on pakko tehdä pihatöitä, mutta niidenkin jälkeen makaan aurinkotuolissa. Vapaa-aikani kuluu joutenoloon ja nautin siitä.
[/quote]
Joo, kun kotona toinen laiskottelee niin kaikki työt kasautuu sitten sille toiselle osapuolelle parisuhteessa.
Joo sama.
FB:ssa pari sellasta kaverina. "Ainoa vapaapäivä kahteen viikkoon ja maalasin leikkimökin, hakkasin polttopuut, leivoin lasten kanssa, autoin naapurin mummoa, hemmottelin miestäni ja vaihdoin kesärenkaat ja ja ja nyt on talonin putipuhdas ihanaa!"
So what.