Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laminaatin asentaminen itse ensikertalaisena, kokemuksia?

Vierailija
26.12.2021 |

Mikä voi mennä pieleen

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voi mennä pieleen. Yleisin on että lopputulos kauhean kylmä ja halvan näköinen lattia.

Vierailija
2/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa laminaatti näyttää halvalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se voi onnistua hyvinkin - tai sitten ei.

Lautojen/lankkujen leikkaus on millintarkkaa työtä.

Esim. omassa minikeittiössäni on ilmeisesti edellisen omistajan itseasentama laminaatti, sekin halvinta mahdollista. Käytännössä laminaatissa on rakoja, ja se hiukka narisee kävellessä. Siksi laitoinkin maton päälle.

Laminaatin alle on tärkeä laittaa pehmentävä, tasoittava huopamatto tms eriste. Se ehkäisee askeläänten kuulumista alakertaan.

Olisiko joku pieni lattiapinta, mihin ensin voisit kokeilla, miten asennus onnistuu?

Ensikertalaisena en ryhtyisi laittamaan esim. isoa olohuoneen lattiaa.

Vierailija
4/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviit koneita, pelkkä laminaattileikkuri ei riitä. Voi joutua leikkaamaan muotoja esim. putkia ja kynnyksiä varten tai lyhentämään karmeja jne.

Vierailija
5/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjatyöt on tärkeät

Ja mitrans että saat just oikeat mitat joka lankkuun eikä jää rakoja. Asennus on helppoa

Patterikohdat ja kynnykset mietityävä

Vierailija
6/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa laminaatti näyttää halvalta

Näyttääkö kallis laminaatti kalliilta?

Vierailija
7/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se voi onnistua hyvinkin - tai sitten ei.

Lautojen/lankkujen leikkaus on millintarkkaa työtä.

Esim. omassa minikeittiössäni on ilmeisesti edellisen omistajan itseasentama laminaatti, sekin halvinta mahdollista. Käytännössä laminaatissa on rakoja, ja se hiukka narisee kävellessä. Siksi laitoinkin maton päälle.

Laminaatin alle on tärkeä laittaa pehmentävä, tasoittava huopamatto tms eriste. Se ehkäisee askeläänten kuulumista alakertaan.

Olisiko joku pieni lattiapinta, mihin ensin voisit kokeilla, miten asennus onnistuu?

Ensikertalaisena en ryhtyisi laittamaan esim. isoa olohuoneen lattiaa.

Eikö isot, säännöllisen nelikulmaiset alat ole juuri helpointa asentaa? Toki sielläkin voi olla seinää vasten listaa, putkistoa jne mihin tarvitsee jo työkaluja että tulee sopiva. Vaikka on niitäkin virityksiä nähty, missä patterin putkistoa varten on sahattu vaan neliskulmainen kolo 😳

Vierailija
8/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kiireessä ei luettu ohjeita, ja aloitettiin asentamaan laminaatin väärältä sivulta 😬 oli aika vaikeaa, varsinkin viimeiset palat. Tarkista että lähdet tekemään oikein päin.

Porakoneella ja käsisahalla pärjää, porakone putkistoa varten.

Itsellä on käsikäyttöinen minisirkkeli, jolla hoituu leikkaus tosi nopeasti ja siististi ja saa nuo pitkät sivutkin leikattua nopeasti.

Muista muovi alle ja seiniö vasten pieni rako.

Suht helppoa se on mielestäni ensikertalaisellekin kun malttaa tehdä ajatuksen kanssa, tosin auttaa jos sulla on kaveri joka tietää miten tehdä.

Vierailija
9/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanhat talot ei välttämättä ole tehty ihan suoraksi. Kaikki nurkat voi olla enemmän tai vähemmän 90 astetta. Sen huomaa vasta sitten, kun on asentamassa sitä vastakkaisen seinän viimeistä palasta, joten kannattaa varata työkalut sen viimeisen palasen oikeaan muotoon leikkaamiseen. Lisäksi kannattaa muistaa jättää rako ensimmäisen palasen ja seinän väliin, useampi milli, samoin viimeisessä palasessa. Muuten käy niin että kesällä kun ilma on kosteaa, laminaatti turpoaa hieman ja kun seinät ei jousta, laminaatti nousee keskeltä huonetta ilmaan pari senttiä ja laskeutuu sitten ilman kuivuttua ensimmäisillä pakkasilla.

Vierailija
10/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin asunnon uudisrakennuksesta. Naapurini valitsi huoneistoonsa aidon laatuparketin. Se on asennettu niin, että olohuoneen suurella yhtenäisellä lattiapinnalla on selviä kohoumia, aaltoilua. Eli lattia ei ole tasainen, vaikka parketissa ei ole rakoja tms. Asialla olivat kumminkin rakennusalan ammattilaiset. Firma kehuu käyttävänsä vain paikallisia aliurakoitsijoita, joiden työntekijät ovat myös kotimaisia.

Vierailija
11/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asensin itse yhteen huoneeseen. Vaikka kuinka yritin olla tarkkana mittaamisessa seinään kiinni tulevissa laudoissa, osa niistä jäi liian lyhyeksi. Jäi tyhjä rako irvistämään jalkalistan asentamisen jälkeen.

Laudat voi lyhentää sahalla tai vuokraamalla laminaattileikkurin, mikä on kätevää. Mutta noilla ei saa kavennettua toisen seunustan lautoja pystysuunnassa, siihen tarvitsee muun työkalun kuten vaikka sirkkelin, kuviosahan tms. Minulla tosin kävi niin, että viimeisen rivin olisi pitänyt olla vain vajaa parisenttiä kapea. En usko että olisi mitenkään onnistut yksinäni leikkaamaan siististi metrisiä, pari senttiä leveitä soiroja. Niinpä peitin sen raon ylimääräisellä listalla, mikä oli typerän näköistä.

Vierailija
12/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa yhtä kaksiota.

Siinä oli ihan itse tehty pintaremontti. Tapetit oli maalattu päälle valkealla maalilla. Laminaatit ja lattialistat asennettu itse, listat irvistelevät joka nurkasta, laminaateista näkyi paikoitellen muovimatto alta läpi.

Kauhean näköinen.

Vierailija
13/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita paksu alusmateriaali, ei sitä halvinta valkoista vaahtomuovia rullassa. Jätä rako seinän ja laminaatin väliin. Levitä laminaattia yksirivi pitkittäin ja poikittain niin näet lähteekö se menemään suorassa.

Vierailija
14/17 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asensin itse yhteen huoneeseen. Vaikka kuinka yritin olla tarkkana mittaamisessa seinään kiinni tulevissa laudoissa, osa niistä jäi liian lyhyeksi. Jäi tyhjä rako irvistämään jalkalistan asentamisen jälkeen.

Laudat voi lyhentää sahalla tai vuokraamalla laminaattileikkurin, mikä on kätevää. Mutta noilla ei saa kavennettua toisen seunustan lautoja pystysuunnassa, siihen tarvitsee muun työkalun kuten vaikka sirkkelin, kuviosahan tms. Minulla tosin kävi niin, että viimeisen rivin olisi pitänyt olla vain vajaa parisenttiä kapea. En usko että olisi mitenkään onnistut yksinäni leikkaamaan siististi metrisiä, pari senttiä leveitä soiroja. Niinpä peitin sen raon ylimääräisellä listalla, mikä oli typerän näköistä.

Kyllä mun laminaatit leikkautui myös pitkittäin samalla leikkurilla, piti vain kikkailla puristimilla miten sen sai pysymään paikoillaan.

Vierailija
15/17 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista valvoa miten työ pitää suorittaa. Tuossa blogissa asiasta hyvä juttu.

https://ainoakotini.blogspot.com/2023/12/betonilattian-paallysteen.html

Vierailija
16/17 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää helpolta jollain videolla, mutta en ikinä  edes yrittäisi itse. Millintarkkaa touhua, pitäähän niitä lankkuja leikata ja sovittaa, harvassa kohteessa ne laudat sellaisenaan sopivat. Ja tarvitaanhan vielä listat ja niiden jiirit! Liian työlästä itse tehdä, ainakin minulle. Jonkun kivan remppamiehen apurina voisin kyllä olla. 

Vierailija
17/17 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovenkarmit, Patteriputket ja muut hankalat kulmapalat on vähän hankalia. Muuten on kuin legopalikoita latoisi.

Alustan suoruus on tärkeä katsoa ja tarvittaessa oikaista.