Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 70-luvulla ja 80-luvun alussa vaatteet oli tietyn värisi?

Vierailija
10.04.2015 |

Katson juuri elokuvaa ja mietin miksi tuohon aikaan kaikilla oli ruskeaa, kellertävää tai vihreää väriä jakuissa, puvuntakeissa, villapaidoissa, kravateissa ja housuissa. Miksiköhän tuona aikakautena suosittiin tiettyä värimaailmaa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 08:30"]

Joka aikakautena suositaan jotakin tiettyä värimaailmaa. Ilmiötä kutsutaan muodiksi ja muotiväreiksi.

1970-luvun lopulla (jolloin vietin opiskeluvuosiani) muodissa todellakin olivat ruskean ja vihreän eri sävyt, ei se ollut elokuvalavastusta vaan aivan reaalitodellisuutta. 

Esimerkiksi itse olen ylioppilaskuvassani vuodelta 1976 pukeutunut tummanruskeaan jakkupukuun, jonka alta näkyy vaaleanruskea paitapusero. Myös vauvat puettiin kahvinruskeisiin ja havunvihreisiin vaatteisiin, muistan hyvin kummipojastani, joka syntyi ylioppilaskeväänäni.

Kymmenkunta vuotta myöhemmin 1980-luvun puolivälissä värimaailma oli muuttunut radikaalisti, koko maailma hehkui pastellien eri sävyissä. Muutaman vuoden kuluttua tulivat räikeät neonvärit.

[/quote]

Mitenköhän pastellien sävyissä hehkutaan? Eivät nimittäin ole kovin hehkuvia värejä.

Itse muistan 70-luvulta farkunsinisen takeissa ja housuissa, mustat ja ruskeat nahkatakit. Olihan sitä ruskeaa toki, mutta oli paljon muitakin värejä. Ihmiset eivät koskaan käytä vain niitä värejä, jotka ovat kulloinkin muodissa, joten joku sen ajan Anttilan kuvasto antaa väärän kuvan todellisesta värimaailmasta. 

[/quote]

Etkö tosiaan muista 80-luvun loppupuolen mintunvihreää ja vaaleanpunaista? Ne pastellit hehkuivat niin, että vieläkin verkkokalvoja kivistää. Minä muistan, kuinka sitkeästi yritin löytää mustia vaatteita ja kapineita, mutta turhaan, ja niinpä minulla yhä on varastossa mintunvihreän ja vaaleanpunaisen sekainen Helkama-pyörä. Levysoitin-kasettisoitin-yhdistelmä oli musta, mutta siinäkin nappulat olivat minttua ja roosaa. :)

Vierailija
2/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla vuosi -84 tai -85 kun kuljin koko kesän ihanissa pastellivaatteissa: vaaleansinistä, -keltaista ja tietysti minttua. Vuosi-pari myöhemmin piti olla kirkuvat neonvärit, ainakin lasketteluvaatteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aikakautena suositaan jotakin tiettyä värimaailmaa. Ilmiötä kutsutaan muodiksi ja muotiväreiksi.

1970-luvun lopulla (jolloin vietin opiskeluvuosiani) muodissa todellakin olivat ruskean ja vihreän eri sävyt, ei se ollut elokuvalavastusta vaan aivan reaalitodellisuutta. 

Esimerkiksi itse olen ylioppilaskuvassani vuodelta 1976 pukeutunut tummanruskeaan jakkupukuun, jonka alta näkyy vaaleanruskea paitapusero. Myös vauvat puettiin kahvinruskeisiin ja havunvihreisiin vaatteisiin, muistan hyvin kummipojastani, joka syntyi ylioppilaskeväänäni.

Kymmenkunta vuotta myöhemmin 1980-luvun puolivälissä värimaailma oli muuttunut radikaalisti, koko maailma hehkui pastellien eri sävyissä. Muutaman vuoden kuluttua tulivat räikeät neonvärit.

[/quote]

Mitenköhän pastellien sävyissä hehkutaan? Eivät nimittäin ole kovin hehkuvia värejä.

[/quote]

No kyllä ne 80-luvun pastellit tosiaan hehkuivat :D. Mulla on näkömuistissa yhä yhden kevään katukuva, kun joka iikka keikkui iloisesti mintunvihreässä ja roosassa eikä kauppojen rekeissä roikkunut oikein mitään muita värejä...

Vierailija
4/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai herraisä nuo 80-luvun alun pastellit - tosiaan silloin varsinkin kesällä oli värikästä, kuljin 81-82 mintunvihreässä, kananpojankeltaisessa, roosassa, turkoosissa, kevytoranssissa vaatteissa. Kun pastellit lävähti sitten oikein kunnolla trendiksi, olin jo hurahtanut gootiksi ja etsin epätoivoisesti mustia vaatteita - no kirppareiltahan niitä sitten löytyi ja Lontoosta.

Mutta noin konkreettisesti värien erilaisuudesta: kirppareita kierrellessä huomasi ainakin sen, et 50-luvun lopun ja 60-luvun alun vaatteet oli värjätty jotenkin eri tavalla, ne erottuivat aina väriltään muiden aikojen vaatteista. Esim. sellaista keltaista ei juuri näy, millä värjättiin tuolloin esim. villatakit, neulotut helletopit.

Vierailija
5/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että kirkas vaaleanvihreä olisi ollut muotia, päällenapitettavat farkut, ompelin koulussa sellaisen paitiksen.

Vaaleat värit noin yleensä eivät olleet suosiossa, pyykkiä pestiin vain lauantaisin, pitkiä housuja ei ollut monillakaan kuin yhdet.

Farkut jotka lahkeesta hapsutettiin olivat suosittuja 70-luvulla.  Näin paljon ei revitty kuin nykyään.

Vierailija
6/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:13"]

[/quote]

Itse muistan 70-luvulta farkunsinisen takeissa ja housuissa, mustat ja ruskeat nahkatakit. Olihan sitä ruskeaa toki, mutta oli paljon muitakin värejä. Ihmiset eivät koskaan käytä vain niitä värejä, jotka ovat kulloinkin muodissa, joten joku sen ajan Anttilan kuvasto antaa väärän kuvan todellisesta värimaailmasta. 

[/quote]

Etkö tosiaan muista 80-luvun loppupuolen mintunvihreää ja vaaleanpunaista? Ne pastellit hehkuivat niin, että vieläkin verkkokalvoja kivistää. Minä muistan, kuinka sitkeästi yritin löytää mustia vaatteita ja kapineita, mutta turhaan, ja niinpä minulla yhä on varastossa mintunvihreän ja vaaleanpunaisen sekainen Helkama-pyörä. Levysoitin-kasettisoitin-yhdistelmä oli musta, mutta siinäkin nappulat olivat minttua ja roosaa. :)

[/quote]

Vuosi 1974, vaalea vihreä oli muotia.

Vierailija
7/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo ruskea värimaailma alkaa vaikuttaa aika freesiltä jos tsemppaa vähän itseään ajattelemaan niin. Niinhän muoti itseasiassa toimiikin eli jossain esitellään uusia värejä ja tyylejä ja pikkuhiljaa ihmiset alkaa tykätä niistä.

Ennustan että tuo tyyli tekee vielä comebackin. Ysärihän on pinnalla jo nyt ja kasari sitä ennen. Siis vähän uudistettuina versioina.

Vierailija
8/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on 70-luku muotia.

Vierailija
9/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa taas käytettiin paljon harmaata ja viininpunaista. Luokkakuvassa (kuten myös miehen luokkakuvissa) monella oli plyysipusero (vai mikä se oli, sellainen samettinen pinta). Itsellänikin oli sellainen harmaa, missä oli hiukan V-mäinen kaulus. Yleensä sen alla käytettiin kauluspaitaa, mutta kuvauspäivänä mulla oli päällä vain tämä pusero huippumuodikkaalla korallikorulla varustettuna. Luokkakaverini paheksui, kun oli niin avoin kaula-aukko. Taidettiin olla viidennellä luokalla silloin.

Vierailija
10/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä pääsin ylioppilaaksi 1984 ja minulla oli vaaleanharmaa jakkupuku, valkoinen pusero ja valkoiset kengät. Useimmilla muilla tytöillä oli myös jotain hyvin vaaleaa. Yhdellä tytöllä oli tummanvioletti pusero ja toisella tummanvioletti hame, ja niitä kyllä pikkuisen ihmeteltiin.

Vierailija
11/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa ei ollut ruskea muotia, ihme jos löysi kaupasta mitään ruskeaa. 80-luvun lopussa tosiaan oli minutnvihreää ja lohenpunaista, persikkaa ja pinkkiä paljon.

Vierailija
12/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla voi nähdä 20v päästä nykyajankin ja eri kausia eri vuosikymmeniltä. 

Vierailija
13/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla kaikki vaatteet oli neon-värisiä.

Vierailija
14/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, itseasiassa ei ollut. Vaan Neon värituli jo 80 luvulla, 90 se hiipui pikkuhiljaa pois.

Vierailija
15/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs sitten on ne 2000- ja 2010-lukujen muotivärit? Tuntuu, että joka vuosi/sesonki on eri värit pinnalla.

Vierailija
16/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuullut muodista?

Vierailija
17/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:57"]

Mitkäs sitten on ne 2000- ja 2010-lukujen muotivärit? Tuntuu, että joka vuosi/sesonki on eri värit pinnalla.

[/quote]

2000-luvulla oli räväkät värit: kanariankeltainen, pinkki, turkoosi, oranssi. 2010-luvulla taas on tulleet pastellisävyt uudestaan muotiin (vaaleansiniset villakangastakit yms.). Varsinkin kevät ja kesä ovat tuskallista aikaa tällaiselle, jolle pastellisävyt eivät sovi ja hyllyt notkuvat persikkaa ja mintunvihreää. 80-90-lukujen vivahteet olivat pitkään pinnalla, nyt alkaa 70-luvun trendit nousta pintaan (leveälahkeiset housut, murretut, maanläheiset sävyt).

Vierailija
18/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neonvärit tosiaan oli muotia 80-luvun lopussa ja vielä 1990 muistan, että mulla oli neonvärinen lasketteluhaalari.

Enkä muista, että 80-luvun alussakaan olisi ollut jotain sammalenvihreää ja sinapinkeltaista. Jos katson koulukuvia, niin vaatteet on paljolti samoja värejä kuin nykyään. Perusankeampaa pukeutuminen oli ja minäkin oli maaseudulta, jossa osa lapsista oli todella huonosti puettu. Eikä se aina niin rahasta ollut kiinni, mutta vaatteilla koreilua ei arvostettu kaikissa piireissä. Itselläni oli ihan ok vaatteet, mutta muistan kyllä niitä huonosti puettuja myös.

Toinen ilmiö, joka silloin oli vielä maaseudulla, oli ne hajut. Maatilojen lapset haisi suorastaan lehmänpaskalle ja jotkut haisi röökille, kun kotona poltettiin sisällä. Pikkuhiljaa se väheni ja monella maatilallakin alettiin torjumaan kodin tuoksuja sillä, että navettavaatteita ei tuotu sisälle ja navetassa käyvä kävi suihkussa aina navetan jälkeen jne. Muistan lukiovuosilta 90-luvun alusta, että maatilojen lapset ei enää haissutkaan niin kuin 10 vuotta aiemmin. Samoin sisällä tupakointi väheni ja yhä harvempi lapsi enää haisi tuhkakupille.

Vierailija
19/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun vauva ja kerran kysyin äidiltäni miksi silloin pidettiin vauvoilla vain ruskeita, sinapinkeltaisia, vihreitä yms potkareita. Äitini sanoi, että silloin muoti vaan oli sellainen, että nuo värit oli "cooleja", joku vaaleanpunainen ois ollut ihan naurettavan lässy.

Vierailija
20/28 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 00:33"]

90-luvulla kaikki vaatteet oli neon-värisiä.

[/quote]

Jo hiemen aiemmin, muistan kun neonväriset toppatakit (minullakin oli) oli kovassa huudossa jo -80  luvun lopussa.