saako nykyään vielä oikeita hautapaikkoja?
Miten saa oikean hautapaikan, missä on kivi? Sisko otti itselleen meidän vanhempien haudan, ja nyt mietin minne minut aikanaan haudataan? En haluaisi olla vain pieni lappu isolla kiviseinällä, haluaisin myös kiven jonka luo tuoda kynttilä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä saa.
Katso seurakunnan sivuilta paljonko teillä se hautapaikka maksaa.
Teillä sitten on ilmeisesti sukuhauta, mahdollisesti vanhempiesi hankkima 'ikuinen' hautapaikka.
Niin, tarkoitatko että haudan hoitovastuu on nyt siskollasi. Ei se sisko sitä hautaa silloin omista, hän vain on vastuussa siitä, että hautaa hoidetaan. Pääasiallisessa vastuussa.
Eli onko niin että jos kotipaikkakunnalla on vanhempieni hauta, minun uurnan voi haudata sinne, koska olen sukua? Vaikka sisko olisi haudasta vastuussa?
Mitä kivelle tehdään, jos siihen ei mahdu enää nimiä, ja sukunimiäkin on siinä jo kaksi ennestään?
Ap
Hautakiveen voi lisätä useita nimiä laattoina, joita saa erikokoisina ja mallisina. Näkee myös sellaisia, että päähautakiven kylkeen on kiinnitetty kapea kivi, jossa on nimi tai useita nimiä laatoissa. Olen nähnyt myös, että nimilaattoja on kiinnitetty kiven päälle. Yleensä hautapaikalle sopii 2 - 4 arkkua ja jopa kymmeniä uurnia. Miehen suvun hautaan on haudattu viisi arkkua ja yksi uurna. Siihen sopii seurakunnan tiedon mukaan jopa 60 uurnaa.
Kaksi veljeäni kuoli vauvoina 60-luvulla ja heidän kanssaan samaan hautaan on haudattu isäni tuhkat. Siihen haudataan aikanaan myös äitini tuhkat.
Itse en haluaisi tuhkien tulevan haudatuksi hautausmaalle ollenkaan, vaan joko upotetuksi mökkijärveen tai sitten ripotelluksi/haudatuksi omaan mökkisaareeni.
Rahalla saa ja mopolla pääsee. Jos on fyrkkaa niin rakentaa vaikka oman pyramidin!
Kesällä ostin lapselle syvähautapaikan 40v. Ja kiven missä paikka omalle nimelle.
Omituisinta tässä koko suomen hautaustoimessa on seurakuntien lähes monopoli hautausmaiden suhteen yhä edelleen, vaikka valtavan suuri osa väestöstä ei enää kuulu kirkkoon, eikä halua kirkollista hautausta.
Itse olen siinä iässä ja terveydentilassa että oikeastaan pitäisi selvittää Vapaa ajattelijoiden liitolta, kuinka teen tahtoilmaisun heidän hautausmaalle hautaamiseen.
Yksi kuoppa, monta kalmoa. Useampi arkku ja monta uurnaa mahtuu yhteen paikkaan. Kiven voi nakutella lisää nimiä tarpeen mukaan. Simple af.
Taitaa olla 25 vuotta ja sitten saa uuden haudata tilalle.
Uurnia kai mahtuu useampia.
Esim Tampereella myytiin muutama vuosikymmen sitten ainaishautoja. Niillä piti olla ainainen hoito. Olivat hyvin kalliita. Se ainaisuus ei Tampereen seurakunnilla kestänyt kuin muutaman vuosikymmenen. Sitten niitä alettiin irtisanoa. Suututtaa. Köyhät iso isovanhempani ostivat ja isoeno ja isotäti.
Iljettävää, että hautoja häpäistään hautaamalla tilalle uusia tyyppejä, jollei rahaa enää tule suvulta.
Eikö hautoja voisi jättää sitten vaikka viheralueeksi. Ei ketään haudattaisi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä saa.
Katso seurakunnan sivuilta paljonko teillä se hautapaikka maksaa.
Teillä sitten on ilmeisesti sukuhauta, mahdollisesti vanhempiesi hankkima 'ikuinen' hautapaikka.
Niin, tarkoitatko että haudan hoitovastuu on nyt siskollasi. Ei se sisko sitä hautaa silloin omista, hän vain on vastuussa siitä, että hautaa hoidetaan. Pääasiallisessa vastuussa.
Eli onko niin että jos kotipaikkakunnalla on vanhempieni hauta, minun uurnan voi haudata sinne, koska olen sukua? Vaikka sisko olisi haudasta vastuussa?
Mitä kivelle tehdään, jos siihen ei mahdu enää nimiä, ja sukunimiäkin on siinä jo kaksi ennestään?
ApHautakiveen voi lisätä useita nimiä laattoina, joita saa erikokoisina ja mallisina. Näkee myös sellaisia, että päähautakiven kylkeen on kiinnitetty kapea kivi, jossa on nimi tai useita nimiä laatoissa. Olen nähnyt myös, että nimilaattoja on kiinnitetty kiven päälle. Yleensä hautapaikalle sopii 2 - 4 arkkua ja jopa kymmeniä uurnia. Miehen suvun hautaan on haudattu viisi arkkua ja yksi uurna. Siihen sopii seurakunnan tiedon mukaan jopa 60 uurnaa.
Kiitos tästä vinkistä. ehkä siihen saisi teettää uuden vähän korkeamman kiven, että mahtuisi enemmän nimiä. En tiedä, kun on sellaisella 70-luvun osalla, missä piti kaikilla olla samanlaiset matkalaukkukivet.
Ap
Joo, minullakaan ei ole ketään joka sitten haudastani huolta pitäisi. Näinpä kunta sitten hoitaa tuhkauksen, tuhkat haluaisin kuitenkin jonnekin muualle kuin yhteiskäytössä olevaan tuhkien kaatopaikkaan maalla. No, jossain kai yhteinen/yleinen paikka on meren äärellä. Mieluummin minunkin tuhkani mereen kuin maahan anonyymien joukkoon. Nimilaattaa tuskin saan, kun ei kukaan sitä kaipaa. No, eivätpä pääse eräät sitten haudalle kusemaankaan.
Mutta niin kauan kuin vielä elän haluan vanhempieni haudan säilyvän, onhan se kuitenkin jonkinlainen kiintopiste tähänkin elämään. Siksi olisi kiva, että tarvittaessa muu suku ottaisi yhteyttä jos tilanne niin vaatii, siis se joka kulloinkin on haudasta vastuussa tai yhteyshenkilönä srk:aan päin.